De eetbare tuin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:27

Nu al zaaien lijkt me wat vroeg! Maar jeetje wat vliegt de tijd, al die zaai-verhalen hier alweer... Het is nog amper winter geweest! :P

Ik begin niet te vroeg, anders zo'n gedoe met acclimatiseren van de plantjes enzo en inderdaad een 'jungle' in huis :P Ik begin gewoon max. een week of 6 denk ik voor het allemaal naar buiten kan, vroeg zat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:31

Hier nog druk bezig met de tuin, moet nog veel gemetseld worden en is maar de vraag of de nieuwe moestuinbakken op tijd af zullen zijn om in maart te kunnen starten...ik hoop het want de "oude" moestuin hebben we afgebroken :=

Wil dan eigenlijk buiten onder glas het 1 en ander voorkweken van bonen en andere dingetjes zodat afharden niet meer hoeft want dat vind ik toch wel wat getob hoor, dat steeds verplaatsen :P

Wil eigenlijk het liefst heel vroeg kunnen beginnen buiten onder glas gewoon op de plek waar het moet komen, maar ben wel benieuwd of 1 en ander dan al een beetje wil groeien van sla, spinazie, andijvie, snijbiet enzo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:34

8nnemiek schreef:
Wat voor soort bonen zoek je, NenaC?
Ik koop zelf vooral nog biologische zaden en bonen, dan is er meestal niet zo gek veel keus meer :Y)
En ik zet de bonen achterdoor in de tuin, tegen een gaas-hekwerk aan, dus ik kies voor stokbonen.

Takkiemuis, leuk dat de de groentetuin van je ouders kan gebruiken :)
Ik heb altijd plek te weinig, dus ik zou ze beide inzaaien :Y)

Broer is uit huis en nu pik ik hem gewoon in *\o/* , alleen de katten gebruiken hem als kattenbak :') .

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:08

Ik heb al plantjes staan op zolder :D. Van alle soorten 3 stuks, zodat ik kan zien hoelang het duurt voordat ze een echte plant zijn geworden.
Ze worden denk ik allemaal weg gegooid over een paar maand :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:56

pmarena schreef:
Oh lupine heb ik dit jaar een handje vol gekregen van iemand, zijn een soort grote witte platte bonen meen ik...?

Weet eigenlijk niet zo goed wat het is / wordt, begreep dat je er meel van kan maken en mee kan bakken geloof ik...?

Het is vergelijkbaar met sojabonen. Er worden vleesvervangers enzo van gemaakt omdat het zo veel eiwitten bevat, en je kan er inderdaad ook meel van maken. De bonen kun je weken in water, het water moet je dan weggooien en de bonen kun je bv burgers van maken :) die uit de winkel zijn heerlijk, maar enorm duur, dus ik zou ze graag zelf kunnen maken! Maar ze hebben ook mooie, grote bloemen en staan mooi in een siertuin. Vandaar dat ik ze graag bij ons naast het terras wil hebben. Dan heb ik mooie bloemen die ook nog eens eetbare bonen krijgen :D

Ik krijg helemaal zin om te beginnen als ik die verhalen hier lees!
Ik denk dat ik al vrij vroeg begin, net als vorig jaar.. De grotere planten gaan dan al heel vroeg naar buiten, naar de kas met warmtematjes. Ging vorig jaar echt super!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 21:27

Òok hier de bestelling bij de Bolster geplaatst.
En vanmorgen zelfgewonnen zaad meegegeven aan de oppas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:55

Kan komkommer 2x in dezelfde grond? Al kunnen ze ook bij ouders de grond in.. Ik kan gaan verhuizen dit jaar dus wil niet teveel planten , dan kan gras er weer over groeien

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:52

Volgens mij is dat bij komkommer geen probleem.
Tomaten zaaien wij voor half januari, net als pepers en paprika. Dan gaan ze op een gegeven moment de kas in en dan in de tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:39

Staat een opkweek kasje ^^ , dan doe ik komkommers voor neefjes die aten hun vingers er bij op. Ik lust ze niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:30

Komkommer lust ik zo los ook niet, maar in de salade of op een broodje met sla en tomaat vind ik ze dan wel weer lekker :9 Vorig jaar zijn ze bij mij mislukt, dus ik hoop dit jaar wel op een grote oogst. We kopen nu elke week een paar komkommers, en ik vind ze behoorlijk aan de prijs :=

Ik ben heel benieuwd wanneer mijn bestellingen binnen komen.. Heb voor 130 euro besteld in totaal :o En dan niet vergeten om volgend jaar uit elke soort weer nieuw zaad te winnen!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:38

8nnemiek schreef:
Ik ben heel benieuwd wanneer mijn bestellingen binnen komen.. Heb voor 130 euro besteld in totaal :o En dan niet vergeten om volgend jaar uit elke soort weer nieuw zaad te winnen!

Wauw! Flinke voorraad ingeslagen dus *D. Vertel, nog aparte soorten besteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:40

Ze waren lelijk maar blijkbaar errug lekker :)

:= ik ben nog te beginner , hoe verzamel je de zaden? Opeten alla maar net als wortel etc en sla , wat heb je voor speciaals besteld?

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=55477E21

Dit is mijn mini tuin , is officieel zelfs grond van de woningbouw . Stak perongeluk de schep erin , en toen perongeluk plantjes erin en oeps opeens hingen ze aan draadje aan een spijker in het kozijn :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:06

wow, Annemiek voor 130€, wat heb je allemaal aangeschaft?

Wij hebben de komkommers ingemaakt dit jaar en lekker. Echt, zoet zuur met honing, azijn, mosterdzaadjes, ui, peper en laurierblad. jam jam.

Zijn er hier mensen die ook weten waar je kleine plantjes kunt kopen? Bijv koolplantjes ed?
Het liefst koop ik die direct bij de kassen, maar hier in de buurt (Venlo) ken ik er geen en google geeft ook niet veel resultaten. :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:17

Ja jee waar moet ik beginnen :+ Ik heb ongeveer 50 zakjes met zaden besteld, vrijwel allemaal biologisch, dus dan zit je al rond de 2 euro/2,50 per zakje.. En nog wat zaaigrond, kunstmest, en een fles tegen krulziekte waar mijn perzikboom altijd last van heeft.
Ik heb inderdaad ook wel wat aparte zaden :j
Koolrabi superschmelz, die wordt enorm groot.. Gele centenaar pompoen die 25 kilo kan wegen, pink banana pompoen die een meter lang kan worden en nog een paar andere soorten waaronder een leuke flespompoen en eentje die gewoon heel lang houdbaar is en veel pompoenen maakt.. Straks even kijken wat voor leuks er nog meer tussen zit!

Edit; ik heb nog een paar leuke pepers.. De sweet banana lijkt me leuk, dat zou een heel milde peper moeten zijn.. En de hungarian hot wax..
Ook nog een mini paprika..
En verder gewoon veel soorten sla, veel peulvruchten, koolsoorten waaronder de romanesco, ramanas was vorig jaar ook een succes.. Wat tomaten voor in de soep/purree (een enorm groot ras :D ).. Komkommer, suikermais, pastinaken, prei, uien.. O, en een voorjaarsknoflook :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:00

O, nena, als je wel eens bij roermond in de buurt komt; in herkenbosch heb je tuincentrum Daniëls, die verkopen heel veel jonge plantjes.. Maar verder staan ze hier ook vaak op de markt in t voorjaar..

En rebecca, zaad oogsten is vrij makkelijk.. Je laat dan gewoon een plantje staan en die laat je schieten.. dan komt er een bloemstengel in, met bloemen, en daar komt dan het zaad in. Dat laat je indrogen en dan oogst je het. Dat werkt voor heel veel soorten, bv kolen maar ook wortels, uien, prei, radijs en andere knollen, kruiden.. En de vruchtgewassen als tomaat, pompoen, pepers enz, daar haal je natuurlijk gewoon de zaden uit als je ze eet en die laat je drogen en stop je daarna in een gripzakje.. koel en donker wegleggen en ze zijn heel lang houdbaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:02

Ahh ja heel erg voor de hand liggend , ook zo gepiept opzich! Ik zag witte komkommers vrees dat 4 jarig neefje die niet blieft

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:37

roermond is wel te doen, daar gaan we zeker een keer kijken.
Vandaag een tuinplan gemaakt, en ook gepland waar we het nieuwe fazantenhok neer gaan zetten, en de kersenboom. :)
Nu de laatste zaden bestellen, en dan hopen dat we snel weer kunnen beginnen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:46

Zijn er hier mensen met een druivenstruik?
Na 2x een mislukte stek van een familielid, wil ik misschien wat kopen.
Mensen hier ervaring?
Zoek dan wel een witte druif, mag aan de zoete kant zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:51

Wij hebben meerdere druiven, groeit eigenlijk zeer goed en wij snoeien gemeen paar keer per jaar, omdat hij bij ons op de voorgevel van het huis groeit.
Als de trosjes komen halen wij er een aantal uit zodat de trossen die overblijven lekker vol zijn.
Mijn vader heeft ook een keet geprobeerd wijn te maken maar dat was geen succes. ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:00

Welke soorten hebben jullie dan, weet je dat?
Heb van druiven echt 0,0 verstand met namen etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:04

Ik heb ook een aantal druivenstruiken. Vorig jaar geplant, en ze gaven direct het eerste jaar al druiven, dus die heb ik meteen bij mijn vlierbessen gedaan en een gemengde wijn er van gemaakt, die ontzettend goed gelukt is :9
Ik heb helaas niet veel verstand van de witte druiven. Die van mij zijn rood, en omdat ik ze vooral voor de wijn heb heb ik gekozen voor echte wijndruiven ipv tafeldruiven; de regent en de leon millot.
Ik zou gewoon eens op internet zoeken.. Vreekens heeft bv een vrij groot assortiment met bij elke soort een uitgebreide omschrijving, al was ik bij hun niet zo blij met hoe het werd geleverd. Maar dan heb je wel een idee van de soorten :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:05

Ik heb gisteravond vast e.e.a. in de vensterbank gezet, kon echt niet wachten :D :D
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:11

Leuk :D paprika zie ik staan? En verder?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:28

Peper, tomaat, pompoen, aardbei (uitheems), blauwe bes en meloenpeer. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:32

Wow, jij bent vroeg met zaaien!
Ik wacht nog wel een tijdje, heb geen zin om weer boven tussen de grote planten te moeten dringen _O-