De eetbare tuin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:32

Groeit jullie knoflook ook zo hard? :=

Ik heb eindelijk mijn lijstje compleet, dus ik kan vandaag mijn zaden gaan bestellen :D de meeste bij Bolster, en dan nog een paar bij Vreekens.
Zijn er toevallig mensen die binnenkort bij Vreekens langs gaan? Ik vind het altijd zo jammer als je voor twee of drie zakjes meteen 5 euro verzendkosten moet betalen en dan ook nog twee tot drie weken levertijd :=

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 08:57

Ja super hard! De sprieten zijn nu denk zo'n 25 cm. Kan me niet voorstellen dat ze nog zo lang moeten staan!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:11

Nou hier is het toch behoorlijk wit buiten nu...aan de palen van de wei zit aan de westkant nog een extra paaldikte van sneeuw geplakt en het gras is niet meer zichtbaar :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:11

Mijn knoflook is relatief laat de grond in gegaan (half november), nog niets te zien.
En in heb ook geen idee of ik genoeg over ga houden om te wecken, maar anders kun je de groenten op hun goedkoopst inslaan en dat wecken.

Afgelopen week zaden besteld, bij zaden en zo. Nu alleen nog wat bij de bolster (oa aardappelen en uien).

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:19

Hallo!
Ik lees al eventjes mee in dit topic en nu heb ik dan ook een reden om te gaan reageren. Ik heb zojuist allemaal nieuwe zaadjes besteld voor in het nieuwe jaar, via een van de sites die hier genoemd werd. Ik ben heel erg benieuwd wat er dit jaar gaat lukken.
Ik heb alles in hoge plantenbakken, omdat ik zelf niet echt kan bukken. Ik had de afgelopen twee jaar zo'n vierkante meter tuin op poten gemaakt. Komend jaar gaat iemand iets nieuws, maar vergelijkbaars maken.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:19

Knoflook heb ik misschien te diep gezet? := ik heb nog geen spriet gezien...
Wel eergisteren de ramen van de kas gezeemd en in bakken met makkelijke moestuin mix gezaaid. Raapstelen, veldsla en -op aanraden van de zadenverkoopster- tuinbonen.
Ik had alleen geen compost voorhanden, dus ik hoop dat er nog voldoende voeding in de mix zit.
De warmte bakken heb ik nu niet gebruikt, die zijn voor de paprika's straks.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:19

Nog een tomaten soortje erbij op mn lijstje. Mn vader besteld altijd voor zijn volkstuin bij garant zaden en ik zag dus weer een leuke tomaat hihi. Het gaat om de pink thai egg :) ook een laagblijvende struiktomaat

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:00

ben nu ook mijn laatste zaden aan het bestellen. Ga dit jaar ook experimenteren met bonen en erwten. Iemand ervaring?

Knoflook staat zo'n 30cm hoog op het moment, hoop dat ze van de sneeuw en vorst niet teveel lijdt. :(

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:10

Bonen gaan heel goed hier (het beste van alles eigenlijk) en verse erwten zijn :9

Het ziet er naar uit dat de plannen van de tuin toch nog een jaar verschoven gaan worden (of 2) dus dan kan ik eens echt gaan experimenteren met soorten en ruimte etc. Alles maar dan ook alles mag omgespit worden dus ik denk dat ik dit jaar nog meer in de tuin ben te vinden :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:14

Sperziebonen willen hier helemaal niet -O- Erwten wel, die zijn inderdaad heerlijk!
Tuinbonen groeien wel heel goed, maar die vindt vriendlief niet lekker, dus daar komen er dit jaar minder van.
En sojabonen, die wil ik dit jaar voor het eerst eens gaan planten.
Kapucijners ook, die groeien super en zijn erg lekker!
En veel peultjes :j die groeien ook goed, en zijn in de winkel altijd zo duur dat ik er een hele hoop van wil invriezen eigenlijk.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:15

Wie hebben altijd de hele vriezer volzitten met snijbonen. Kan die dingen echt niet meer zien maar ze groeien blijkbaar makkelijk hier.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:26

Annemiek, hier het ene jaar wel het andere jaar wat minder de bonen

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:24

Waar kopen jullie je bonenzaden? En welke rassen zijn aan te bevelen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:34

Ik dub of ik volgend jaar de groente tuin van ouders oppak , of ik thuis weer wat plant. .

Dan wil ik wat makkelijks , komkommer was succes vorig jaar bij neefje :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:53

Wat voor soort bonen zoek je, NenaC?
Ik koop zelf vooral nog biologische zaden en bonen, dan is er meestal niet zo gek veel keus meer :Y)
En ik zet de bonen achterdoor in de tuin, tegen een gaas-hekwerk aan, dus ik kies voor stokbonen.

Takkiemuis, leuk dat de de groentetuin van je ouders kan gebruiken :)
Ik heb altijd plek te weinig, dus ik zou ze beide inzaaien :Y)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:42

Ik heb paarse stamslabonen (Amethyst), de bonen zien er mooi uit, ik hou van paars :p, en ze groeien vrij snel. Ze worden niet erg groot, dus ik kon ze mooi in een pot kweken. Volgend jaar gaan ze in de voortuin, mijn kat molde steeds delen van de plant... Mede daardoor viel de oogst wat tegen.

Tijdens het koken of roerbakken worden de bonen overigens groen, das dan weer een beetje jammer :p

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:54

Ik zoek sperziebonen en snijbonen. Gewone groene.
Hebben jullie ook ervaring met bruine bonen? Of zijn dat kidneybonen?

Oh en erwten. Gewone normale.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:30

NenaC, saai hoor, alles maar gewoon... :p Juist leuk vind ik, apartere soorten kweken die je niet gewoon ook in de winkel kan kopen. Ik heb er geen ervaring mee, dus ik kan geen soorten voor je noemen. Bruine bonen en kidneybonen zijn overigens wel verschillende soorten, ook qua smaak. Kidneybonen vind ik altijd erg lekker door de chili con carne.

Wat ik zelf altijd erg lekkere boontjes vond, die hadden buren van mijn ouders, boterboontjes. Dat zijn gele sperziebonen. Ik vond ze erg lekker van smaak, dus dat zijn bij mij wel kanshebbers als ik wat meer ruimte zou hebben. Ik zie ze ook nooit in de winkel.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:42

8nnemiek schreef:
Groeit jullie knoflook ook zo hard? :=

Na aanleiding van dit bericht ook maar eens gekeken bij mijn knoflook. Gaat echt heel hard inderdaad!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:51

Ja saai he?! Gewone boontjes ;) ik kweek ook voor onze borerderijwinkel en de klanten houden over het algemeen niet echt van vreemd uitziende boontjes. :o
Voor ons prive heb ik altijd een klein stukje experiment grond in de tuin en die gaat dit jaar vol met pepers en wortels. Maar die gele boterboontjes klinken ook wel leuk, waar haal je zaden voor dat?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:18

'Gewoon' lidl zaden had ik voor boterbonen waren erg lekker :))

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:34

Ik heb m'n zaden eergisteren ontvangen. Ik heb gekozen voor gewone sperziebonen, zoete peultjes en blauwschokkers (capucijners).

Zijn er al dingen die ik thuis -in een lichte en onverwarmde kamer- kan voorzaaien? *popel*

Afgelopen week druk geweest met wecken van fruit, super leuk!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:59

Dingen als tomaten, paprika en pepers kun je vanaf januari al voorzaaien. Onverwarmde kamer is daar prima voor, dan groeien ze wat langzamer en krijgen daardoor een sterkere steel. Maar dan moet je wel genoeg ruimte hebben, want ze mogen pas in mei naar buiten en dan zijn het al flinke planten!

Ik ga vandaag mijn laatste zaden bestellen. Heb bijna alles nieuw moeten kopen nadat de oude allemaal verzopen zijn, maar wel bijna alles biologisch en allemaal goede soorten met (volgens de beschrijving) veel opbrengst en snelgroeiend en niet te kwetsbaar, dus ik ben benieuwd!
Alleen de eetbare lupine kan ik nergens vinden behalve bij Vreeken's, dus zou iemand daar nog in de winkel komen en wat bonen voor me willen meenemen, dan zou ik daar heel blij mee zijn :D ik heb een hoop te ruil en anders betaal ik ze uiteraard gewoon terug :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:04

Oh lupine heb ik dit jaar een handje vol gekregen van iemand, zijn een soort grote witte platte bonen meen ik...?

Weet eigenlijk niet zo goed wat het is / wordt, begreep dat je er meel van kan maken en mee kan bakken geloof ik...?

Q: denk dat je beter even kan wachten hoor, idd. als het geen bijzonder lekker weer wordt dan zit je in mei nog met enorme planten in huis :P En tegen die tijd is de kans dan groot dat je ze zo zat bent dat je denkt: wat de H. ik gooi ze NU naar buiten....en dan ben je te vroeg en leggen ze het loodje....is al het gedoe voor niets geweest en kun je nog opnieuw beginnen en ben je dus juist laat i.p.v. vroeg zoals wanneer je begin maart zou beginnen met opkweken :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:12

Eind februari op zijn vroegst idd met paprika tomaat en pepers, anders zit je als je pech hebt met een jungle in huis als het voorjaar wat twijfelachtig is :+