Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:46

Als ik dit zo hoor ben ik blij dat die van mij liefst geen vlees eet en alles eet wat ik 'm voorschotel - en zelf ook best een aardige maaltijd voor kan zetten :9

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:45

Wij koken meestal apart. Werkt prima.

Net zoete aardappel- maissoep gemaakt. Lekker!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:52

Poes, ik ben wel benieuwd naar een recept!
Als mijn vriend bij mij is eten we samen vegetarisch, als hij thuis is eet hij vlees. Vind ik een goede regeling :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:05

Schemerdier schreef:
Poes, ik ben wel benieuwd naar een recept!
Als mijn vriend bij mij is eten we samen vegetarisch, als hij thuis is eet hij vlees. Vind ik een goede regeling :)

Zo doen wij het ook :j Samen koken we vaak vegetarisch, soms ook wel nog een vis dus wij zijn eerder gevalletje flexitariërs momenteel.

Als ik er niet ben of we gaan op restaurant, is het zijn keuze of hij vlees eet of niet. Zelf bestel ik bijna altijd vegetarisch. Ik eet zelf echt niet graag vlees dus voor mij is de keuze snel gemaakt :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:30

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:48

poes schreef:
Heel dat gezever met die gebakken mais doe ik niet das te veel werk.

:') Klinkt goed!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:37

Is de vegetarische snackbar weer iets anders dan de vegan junkfoodbar in adam? Anders moet ik die ook nog eens uitproberen! :)

Ging over bloedtesten enzo. Volgensmij loop je naast B12 ook ijzers sneller mis als je vegan eet? Ik moet de rekeningen nog krijgen van mijn bloedonderzoeken, is al 6 weken geleden en maandag of dinsdag ga ik weer. Ik had wel serieus klachten en had dus aardig B12 tekort. Ben benieuwd of het nu beter is..

Mijn vriend is gelukkig héél makkelijk met vega eten en gaat er volledig in mee. Vindt vleesvervangers ook lekker. Maar als ik een dag niet thuis eet neemt die wel vlees voor zichzelf haha :)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:23

Ben zelf flexitarier dus lees wel eens mee in dit topic, maar nog niet eerder gereageerd.
Vandaag krijg ik 2 vegans op verjaardagsvisite dus ik kon eindelijk de vegan appeltaart die ik al lang geleden had opgeslagen van vegan challenge maken! Gisteren heb ik hem gebakken en warm nog even geproefd, prima te eten! Weinig verschil met “normale” appeltaart dus denk dat de rest Vd familie het niet eens door zal hebben.
Vandaag wil ik nog 2 toetjes maken, w.o. Deze; https://veganchallenge.nl/recepten/choc ... van-fruit/
Iemand die al eens gemaakt? Kan ik die vanochtend al maken om vanavond te serveren?

Andere toetje wordt de oreotrifle maar die moet wel last minute denk ik.
Bewust gekozen voor normale gerechten omdat de familie altijd nogal in paniek raakt dat er een vegan komt, dus om te laten zien dat het niet zo moeilijk/afwijkend/gek is om iets te maken zonder dierlijke producten..
ben benieuwd of het allemaal gaat smaken en of de rest het merkt haha

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:29

Gewoon niet zeggen wat vegan is :+. Meestal hebben ze het geen eens door.. :').

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:26

Boeflover je recept ziet er heerlijk uit. Ik heb zowel jouw recept als een vegan recept van jouw tweede idee gekopieerd voor mezelf om ooit te maken.
Ik weet alleen niet wat oreotrifle is en ik denk niet dat ik die koekjes kant en klaar hier kan kopen.

Gisteren hadden we een feestje. Erg gezellig. Echt vrijwel niets voor vegetariërs (had ik ook niet verwacht in de Limousin). Dus ik heb wat couscous gegeten, groene sla met een ei en een lekkere appeltaart punt. Deze week wordt het eigen broden bakken want de bakker is 2 weken op vakantie. Voor het eerst ga ik vandaag met tarwemeel/ bloem en 100 gram rogge een poging doen om met rogge brood te bakken. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Het spelt brood hebben we al gebakken en opgegeten en was weer erg goed gelukt.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:38

Oreotrifle is yoghurt met banaan, kaneelsuiker en oreo’s.
https://veganchallenge.nl/recepten/oreotrifle/

100% zeker dat iedereen dat lust haha. (Al zou ik er zelf nog honing bij doen misschien, maar dan is het niet meer vegan dus vandaag eerst maar zonder proeven..)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:40

Haha ik lust dat niet :D maar ik word sowieso nooit warm of koud van desserts. Hapjes en toostjes daarentegen :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:42

Ik ben zo jaloers op het feit dat jij tijd hebt om brood te bakken Pien! En ik blijf het leuk vinden om te merken hoe enthousiast je met van alles en nog wat aan de slag gaat.
Als je nog eens echt iets lekkers, anders, heel hartigs wil maken waarbij je het vlees absoluut niet mist dan raad ik je deze vegan champignon quiche/pie aan. Zoals ik je nu hoor lijkt het me iets voor jou. Het is echt een van mijn favorieten. Ik snij ze wel altijd klein, dat eet en werkt wat makkelijker :Y)
Laatst bijgewerkt door mar_fay op 17-02-19 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:42

deksel schreef:
Gewoon niet zeggen wat vegan is :+. Meestal hebben ze het geen eens door.. :').

Idd ik zeg enkel tegen de vegans dat ze dit ook kunnen eten, voor de rest is het gewoon appeltaart haha.
Leuk om eens te maken iig, ik was verbaasd dat in vloeibare margarine geen melk zit en mijn vriend kon niet geloven dat er in oreos geen melk zit :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:00

mar_fay schreef:
k ben zo jaloers op het feit dat jij tijd hebt om brood te bakken Pien! En ik blijf het leuk vinden om te merken hoe enthousiast je met van alles en nog wat aan de slag gaat.
Als je nog eens echt iets lekkers, anders, heel hartigs wil maken waarbij je het vlees absoluut niet mist dan raad ik je deze vegan champignon quiche/pie aan. Zoals ik je nu hoor lijkt het me iets voor jou. Het is echt een van mijn favorieten. Ik snij ze wel altijd klein, dat eet en werkt wat makkelijker :Y)

Het vraagt niet zoveel tijd hoor mar-fay, tenminste als je een broodmachine hebt. Ik doe het tussendoor. Ik maak gelijk na het ontbijt het deeg en zet het in de zon in onze woonkamer om te laten rijzen met een vochtige doek erover. Dan duw ik het deeg voorzichtig plat na een uurtje en laat het nog eens 40 minuten rijzen. De rijstijd gebruik ik dan om wat anders te doen. Dan gaat het in de broodmachine en als het klaar is nog eventjes 10 minuten in de oven zodat ik een lekker brood krijgt dat niet zo zacht is.

De vegan quiche ga ik een andere keer eens op mijn gemak vertalen. Ziet er heel lekker uit.

Ik heb de oreokoekjes gegoogeld en nu weet ik wat het is. Wij eten eigenlijk nooit koekjes. Ik denk wel dat ze deze hier ook hebben.

Mijn enthousiasme heeft te maken dat ik jullie recepten heel erg lekker vind. Ik heb vroeger een biologische/ vegetarische periode gehad toen mijn kinderen nog klein waren, maar ik vond de recepten niet zo lekker.

Vanochtend toen het brood aan het rijzen was heb ik eventjes gauw een veganistische champignon/ paprika ragout gemaakt voor over de rijst vanavond. Doet echt niet onder voor de kippenragout met rijst. Dus dit recept veganistisch ombouwen is goed gelukt met jullie hulp. Van te voren een bio kant en klaar groentesoep van 7 groente en klaar ben ik weer. Mjammie :9 .

8nnemiek schreef:
Ik doe mijn pompoenpitten altijd poffen zonder kruiden, en dan eten we ze als pistachenoten

Ik heb nog een vraagje over het klaarmaken van de pompoenenpitten zoals dat gedaan wordt als pistache nootjes. Hoe kruid je dan werkelijk, want pistache nootjes vind ik wel lekker of doe je alleen maar poffen.
8nnemiek schreef:
Doe je die pitjes wel schillen, of eet je die gewoon zo?
De pitjes schil ik niet. Ik kook ze 20minuten in water en dan giet ik ze af, leg ze op een doek en als ze afgekoeld zijn haal ik dat wat los zit er snel vanaf.

Magrathea schreef:
Gast, ga vegan eten!
Moest ik zo verschrikkelijk om lachen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:06

Het brood is gelukt, maar ik ben nog niet tevreden over de smaak. Dus volgende ga ik eens met 200 gram rogge doen en met 300 gram meel. Ik hou wel van wat steviger brood. De bovenkant is mijn eigen schuld, want normaliter doe ik de 2de rijsin de broodmachine maar was ik eventjes vergeten -O- , dus heb hem later vanuit bak in de broodmachine gedaan waardoor het bovenop niet zo strak is als normaal. Maar vind ik niet erg want ik weet waarom dat is. Foutje.
Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het zoeken op internet naar roggebrood recepten, kwam ik per ongeluk terecht bij een recept van peperkoek dat gemaakt lijkt te worden met rogge. Ik voel "a chalenge" → uitdaging ...aankomen :)) Ik heb namelijk nog speculaas kruiden over van het speculaas dat ik met Sinterklaas gemaakt had hier.
Leuke dingen voor de mens.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:11

Wauw dat brood, super lekker!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:36

peperkoek recept: 250 gram roggemeel, 200 ml plantaardige melk, 2 eetlepels koekkruiden (hier peperkoek kruiden gebruikt) 2 theelepels kaneel, 2 eetlepels honing (1 eetlepel rietsuikerstroop toegevoegd) , 2 theelepels wijnsteenbakpoeder (hier 1 theelepel gist), 1 theelepel baking soda (hier 3 theelepels gist), 2 theelepels appelstroop (niet), 1/2 theelepel gember [poeder (hier geraspt stukje verse gember) , 1 ei, snuf zout, wat pitten om de ontbijt koek te garneren.
Verwarm je over voor op 175 graden, bekleed bakblik met bakpapier, doe alle droge ingrediënten goed door elkaar roeren, dan de melk en het ei goed er door roeren. Vervolgens de honing, appelstroop tot een egaal beslag roeren.
Giet het beslag in een cakeblik en bak in ongeveer 50 minuten gaar. Even aflaten koelen in het bakblik en dan uit het blik halen. En dan krijgje dit resultaat:

Afbeelding

Afbeelding
:9 . Het is lekker, maar wij vinden het tussen peperkoek en speculaas in zitten. Ook valt me op dat het roggemeel hier al gemengd is met iets. Dus ik ga volgende keer vragen of ik ook pure roggemeel kan kopen bij de boerderij. Anders pech gehad, want kan ik geen zwart roggebrood maken.

Dus wij hadden een lekker driegangen diner:
1. bio 7 groentensoep;
2. Rijst met champignons/ 3 kleuren paprika ragout met rozijntjes
3. Peperkoek voor vanavond (nu alleen klein stukje geproefd.

Kortom jullie inspireren me met dit topic. :9

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:44

Jeetje wat kook jij veel !
Leuk zeg!!!

Mijn laatste creaties of toch enkele:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:53

Valt wel mee hoor poes. De soep was klein restje uit een pak. De ragout gauw vanochtend gemaakt, want wordt de smaak lekkerder van als het even staat. En peperkoek vanavond even gemaakt.

Jouw gerechten zien er super lekker uit. Heb je de recepten hier al geplaatst toen ik mee ging doen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:42

Eerste is chili sin carne van Bosh. Andere is sticky shiitake van Bosh :) kan de links ook posten hoor :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:06

poes schreef:
Eerste is chili sin carne van Bosh. Andere is sticky shiitake van Bosh :) kan de links ook posten hoor :)

Graag. Want ik heb ordner gemaakt waar ik de recepten die me lekker lijken in doe.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 06:47

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:21

Wie gaat er naar de veggiebeurs in het weekend van 10 maart? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:12

Ik twijfel
Maar das meer omdat ik dat weekend al vrij druk ben