De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:18

Ik ging dus net mn haar wassen en mn vingers branden weer? Zit dat spul nog steeds op mijn huid en is het misschien weer geactiveerd door het warme water of iets in mn shampoo? :') Hoe doen mensen die deze zooi elke dag eten dit dan? (Oke die zitten misschien natuurlijk niet de zaadjes uit de zaadlijsten weg te pulken maar die snijden het er gewoon af denk ik, of juist niet haha)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:27

Volgende keer even een paar latex handschoenen aantrekken :)*
Voor nu, brand het serieus nog steeds? Probeer eens olie, heb ooit gehoord dat dan kan werken.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:32

Het is nu gelukkig weer weg getrokken. Het was vanochtend ook gewoon weer weg maar toen ik net mn haar ging wassen kwam het opeens terug. Haha ja volgende keer zeker handschoenen aan. Wist niet dat het zo erg kon zijn :') .

Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met warmte matjes/kabeltjes?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:33

Dat heb ik nog nooit gehad, de dag erna nog last van brandende handen. Klinkt niet heel fijn in ieder geval.
Geen ervaring met warmte matjes o.i.d. vind het altijd wel ideaal klinken!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:10

Handen met tandpasta wassen

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 06:10

Ja ideaal warmte matjes! Niet voor plantjes gebruikt maar voor iets anders. Maar als je zo'n matje tussen twee plavuizen legt heb je een lekker warme ondergrond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 08:15

Ik heb een aantal warmtematjes en ze zijn echt ideaal! Ik heb ze van ebay. Voor een prikje heb je een flinke warmtemat. Vorig jaar heb ik ze oa onder mijn ikea kasje en een grotere plastic bak gelegd, met een stuk piepschuim er tussen, en dan blijven de bakken echt lekker warm en kun je ze gewoon buiten in een koude kas zetten in het begin van t jaar! Ik had mijn tomaten vorig jaar maart al buiten in de koude kas staan :D

Extra vriezer hebben wij misschien ook binnenkort nodig. Ook omdat ik altijd ingevroren hondenvoer en vleesvervangers op voorraad heb. Maar een echte vrieskist lijkt me ook handig omdat je zo veel oppervlak hebt en groente makkelijk op een plaat los kan invriezen voordat je het in zakjes doet.
Maar het voordeel van inmaken is dat je de groente al helemaal klaar hebt en direct uit de pot bij het eten kan gooien of door de salade. De zoetzure wortels doe ik bv even laten uitdruipen en dan direct door de salade roeren :9 echt heerlijk! En atjar is lekker bij nasi enzo. En dan heb ik nog wat potten met tomatenpurree :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:02

Ik smeer mijn handen in met olijfolie, als ik bezig ben geweest met hete pepers. Goed de olie onder je nagels smeren en pulken eronder. Daarna je handen wassen met warm water en zeep; weg geprik :)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:05

8nnemiek, hoe maak je dan bijvoorbeeld sperziebonen in?
Ik lees op internet overal met veel zout, maar dat lijkt me dan weer niet lekker. En zoetzure boontjes kan ik me al helemaal niks bij voorstellen.
Kan ik die gewoon in water koken en dan met het kookvocht in een potje kieperen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:10

Ik heb gisteren voor het eerst iets geweckt; spruitjes! In een oude appelmoes pot.

Afbeelding

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:20

Oooh das ook een goed idee!
Hoe doe je dat dan?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:42

Ik heb de pot uitgekookt in een pan met water met zout, de deksel even kort erbij, daarna de pot op een houten snijplank gezet, kokend water erin gedaan en de deksel erop.

Water met zout aan de kook gebracht, spruitjes er voor 5 minuten in, water uit de pot, spruitjes erin scheppen, kookvocht erbij, deksel strak erop. Pan met water aan de kook gebracht en de pot erin gezet (op een klein handdoekje) en zo een uur laten koken. Daarna de pot op z'n kop gezet en een nacht laten afkoelen.

Vanmorgen was hij vacuum getrokken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:00

Sperzieboontjes lijkt mij het lekkerst met gewoon een beetje zout water. Ik las ergens dat 10 tot 15 gram per 100ml water al genoeg moet zijn om bacteriegroei tegen te gaan, en dan zou ik zelf zeezout gebruiken ipv keukenzout. Als je ze gaat gebruiken zou je ze eerst nog even af kunnen spoelen bijvoorbeeld.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:42

Hmm toch maar eens proberen dan volgend jaar. Nu ligt mijn vriezertje vol met bonen nl.
En mijn voorraadkast is aanzienlijk groter dan mijn vriezer ;)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:45

Sannanasje schreef:
8nnemiek, hoe maak je dan bijvoorbeeld sperziebonen in?
Ik lees op internet overal met veel zout, maar dat lijkt me dan weer niet lekker. En zoetzure boontjes kan ik me al helemaal niks bij voorstellen.
Kan ik die gewoon in water koken en dan met het kookvocht in een potje kieperen?

Mijn ouders maakte ook altijd bonen in met zout. Wanneer je het dan ging gebruiken moest je het heel goed afspoelen. Hoe meer je spoelde hoe minder zoute bonen je dan had :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:18

Annemiek kwam volgens mij met dat koffiefilter kiem systeem? Dankje in ieder geval! Het werkt heel erg goed.
Heb alle soorten zaden die ik heb in koffiefilter gedaan om te testen.
Meerdere soorten zijn al binnen 5 dagen gekiemd :D.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:21

Ja klopt, het werkt idd super :D
En grotere dingen als bonen kun je in een plastic bakje doen met een vochtig keukenpapiertje op de bodem :j

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:31

Ik heb het koffie filter systeem ook geprobeerd lukt inderdaad goed, maar ik had ook een test gedaan met plastic bekers (groter formaat doorzichtig) in vochtige stekgrond met magnetronfolie erover en daar kwam ook alles uit. Ik vind dat zelf handiger want dan hoef je niet over te poten :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:51

Dankzij die koffiefiltermethode kreeg ik afgelopen jaaf eindelijk de zaden van de watermeloen uit.
Om ze later alsnog verkeerd te behandelen 8)7

Ben wel jaloers dat jullie zoveel uit eigen tuin hebben dat jullie kunnen wecken etc.
Dat red ik niet helaas.
Bij mij is het veel voorbereiding, dan alles de tuin in en dan in de zomer eten we heel veel uit eigen tuin en dan is alles op haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:57

Bij mij was het afgelopen jaar ook niet heel veel hoor. Alleen wat winterwortelen en tomaten :Y)
Maar komend jaar heb ik twee keer zo veel tuin, dus hoop ik ook meer te kunnen inmaken en invriezen!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:59

8nnemiek schreef:
Ja klopt, het werkt idd super :D
En grotere dingen als bonen kun je in een plastic bakje doen met een vochtig keukenpapiertje op de bodem :j

Ik had ook mais in de koffiefilter (al zijn bonen nog wel iets groter), maar die mais is het eerste gekiemd :D. Komkommer heeft ook redelijk grote zaden, die was ook heel snel gekiemd *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:01

Goed om te weten!
Maïs had ik vorig jaar direct in de grond gestopt, maar daar is maar weinig uit gekomen -O- Dus die wil ik dit jaar ook voorkiemen. Die gaan dus ook in een filter :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:04

voor de peper liefhebbers, ik heb dit jaar in november nog geoogst en de planten hebben dit jaar gewoon buiten gestaan
vriezer ligt nog vol met pepers die verwerkt moeten worden.
mijn zorgen voor de planten waren vrijwel niet bestaand dit jaar door het verhuizen... maar heb nog nooit zo een goede oogst gehad :+
verwaarlozen helpt schijnbaar

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:26

Haha zul je net zien natuurlijk. Wat voor soorten had je allemaal? En wat maak ne er allemaal van? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:38

een simpele spaanse peper (naam even kwijt, maar was een F1 dingetje uit de winkel)
large red cherry
devils tongue yellow
mustard habanero, mdme jeanette, chocolate habanero en rode habanero
drie soorten jalapeno
chech black

word een hoop sambal en hak ze ook gewoon bevroren in stukken voor in gerechten
1 devils tongue heb ik zaden van geoogst , de rest heb ik nog van , of zaai ik volgend jaar niet
word tijd voor wat verse soorten om te proberen en wat gerichte zaaisels ivm de gerechten die ik kook
wil wat typische caribische pepers bijvoorbeeld en wat ander spul wat ik nog niet heb gehad
de jalapeno's gaan wel weer in de herhaling , maar die heb ik nog genoeg,

had er dit jaar relatief weinig staan, de jaren hier voor had ik zo minstens 15 soorten staan ,