Malenka schreef:Ik heb besloten het in mijn hoofd anders te gaan benaderen. Vorig jaar hadden we veel pech met dieren die onze oogst opaten. Maar ik realiseerde me ergens in de afgelopen dagen dat we met betrekking tot bepaalde producten wel geheel in onze eigen behoefte voorzien. Zo hebben we pompoen, knoflook, Oca, bladkool en aardperen genoeg. En op den duur lukt dat met het fruit ook helemaal want dat gaat al de goede kant op. Het heeft gewoon meer tijd nodig om zich te ontwikkelen. Wat ik nu wil doen is dat zelfvoorzienend zijn elk jaar met een soort of twee uitbreiden. Zijn het er meer dan is dat mooi meegenomen. Maar dit voelt haalbaar. En ik zie vorig jaar opeens niet meer als mislukking. Want ik hoef dus bijvoorbeeld nooit pompoen en knoflook te kopen. En dat is al prachtig!
Mooie benadering! Nu ik op het afgelopen seizoen terugkijk is het bij ons hetzelfde qua knoflook en jam. Ik heb gewoonweg nog 9 poten met jam staan. Er gaat ongeveer een pot in de week doorheen. Allemaal van eigen fruit (en fruit wat bij de paarden groeit). Knoflook ben ik ook nog niet doorheen. Die groeit ook alweer goed in de tuin! Er staat een dubbele hoeveelheid ten opzichte van vorig jaar. Ik ben dol op knoflook
Nu een beetje bezig met de planning voor komend jaar. Dit weekend wil ik de peper gaan zaaien, 2 soorten. Mooie ronde, lekker om te vullen met roomkaas of te wekken.
Tomaten gaan elk jaar eigenlijk best wel goed, maar zou 3x zo veel planten willen. Maar moet keuzes maken he...
Dit jaar wil ik ook een stukje tuin vrij gaan maken om droogbloemen en snijbloemen op te kweken. Ik koop nooit bloemen, maar vind het wel tof om verse bloemen in huis te hebben. Dahlia's en Zinnia's ben ik daarom ook dol op.