De eetbare tuin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:19

En nog meer tomaten zaadjes besteld. Dit maal van de bonté tigret en de orange pixie haha.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:11

Antheman schreef:
Pepers doe ik niet meer. Het is te koud in huis, en ik heb ook geen verwarmde kas. 2 jaar op een jaar is dit helemaal mislukt. Ik eb nu wel warmtematjes, dus als ik nog zaad in de stal tegenkom, probeer ik het wel, maar ik ga t zeker niet bestellen.

Daarentegen is het wel kicken als t wél lukt :D

Ik heb vorig jaar maar 1 peperplant gehad, maar die deed het juist heel erg goed gewoon in huis :D. Paprika's daar in tegen kan ik helemaal niets mee, die zijn vorig jaar allemaal mislukt -O-

Leuk muntdrop! hele aparte soorten denk ik, er is namelijk weinig te vinden op internet over die 2.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:57

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:00

muntdrop schreef:
Ja ben erg benieuwd :)

Heb ze van deze schattige site: http://dapsseeds.pridesranch.nl

Heb ze beide gevonden! Leuke tomaten uitgekozen, en een leuke site inderdaad ook!
Die bonté Tigret had ik ook nog over getwijfeld volgens mij, ik vond ze zo leuk gestreept. Maar had al teveel tomaten soorten :Y)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:51

Ik heb ondertussen al 3 soorten gestreepte tomaatjes, oeps. Ook nog een rode adjuma peper gehaald bij de ah vandaag. Leuk experimentje en als er niks uit komt is het niet erg, want zie nu op het bonnetje dat de cassiere hem nieteens heeft aangeslagen :). Ik heb zo'n zin in de lente nu, waarom moet het nog zo lang duren :(.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:10

muntdrop schreef:
Ik heb ondertussen al 3 soorten gestreepte tomaatjes, oeps. Ook nog een rode adjuma peper gehaald bij de ah vandaag. Leuk experimentje en als er niks uit komt is het niet erg, want zie nu op het bonnetje dat de cassiere hem nieteens heeft aangeslagen :). Ik heb zo'n zin in de lente nu, waarom moet het nog zo lang duren :(.

Leuk inderdaad! ik heb ook van sommige groenten zaadjes geoogst. ga eens kijken of dat werkt :D.
Het duurt mij ook te lang, wil graag beginnen. Maar heb maar zelf iets bedacht om vast bezig te zijn en wat dingetjes uit te proberen.
Heb nu al wel vast van alle soorten wat zaadjes in een koffiefilter gedaan om te laten kiemen. Dan ga ik eens kijken of het werkt en hoelang dat ongeveer duurt en daarna ook gewoon in een potje planten binnen.
Ik heb namelijk geen idee wanneer ik moet gaan planten om niet te kleine en niet te grote plantjes eind april te hebben voor op de markt.

Trouwens, dit is het eerste jaar dag ik asperges ga planten, iemand ervaring mee of is het heel erg moeilijk *D? Vind het wel jammer dat je een jaar moet wachten voor je asperges kunt eten van je eigen planten. Heb bewust voor groene asperges gekozen, die bleken wat makkelijker te zijn.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:26

Geen ervaring met aspergers, wel gaaf dat je het gaat proberen!

Dit zijn de dragonfruits die ik vorig jaar gezaaid heb:
Afbeelding
De witte variant groeide wel vrij snel, maar daar is opeens schimmel in gekomen dus daar heb ik de helft van weg moeten pleuren. Ook veel slappe stengels nu dus ben benieuwd of het ooit nog wat gaat worden. De roze variant heeft nooit snel gegroeid en is nu nog steeds mini, maar he ze leven nog :'). Ik heb de drie beste van elke kleur uitgezogd en ze staan nu op de vensterbank in de zon boven de verwarming ipv de onverwarmde kas. Misschien word het ooit nog wat haha.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:33

Hé wat gaaf! Daar had ik nog nooit van gehoord. Ik heb er geen verstand van, maar misschien hebben ze een groter potje nodig zodat ze meer ruimte om te groeien? Zie op google namelijk dat het hele grote planten moeten worden.
De stengels horen overeind te staan toch? Ze zien er wat slapjes uit inderdaad :P

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:47

Het zijn een soort van klim planten dus dat ze naar beneden hangen hoort (tenzij ze je opbind aan een stokje hana) maar ze horen nog wel stevig te voelen en sommige zijn dus echt papperig :(. De kleinere hebben ook nauwelijks wortels dus daarom blijven ze natuurlijk zo mini. Misschien had ik ze wat dieper moeten zaaien of iets. Ik wacht het nog een beetje af dan maar haha.

Net peper zaadjes verzameld, kwam nog flink wat zaad uit yay :D over een paar dagen ga ik er ook een paar in zo'n koffiefiltertje laten kiemen om te kijken of ze wel echt kiemkrachtig zijn.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:57

@muntdrop: Ik wist niet dat ze dragonfruits heten, maar ik heb er ook twee, al járen. Gewoon gekocht bij de bloemisterij hier in het dorp. Ze zijn wel goed cat proof :p Ze zijn inderdaad niet heel stevig, dat hoort blijkbaar zo. Ze houden het ook al jaren uit, ik heb best vaak dat bepaalde cactussen/vetplanten ineens wegrotten...

Die kleine pepertjes heb ik blijkbaar ook, ik had 10 plantjes gekregen vorig jaar, beetje veel, dus wat weggeven. Mijn vriend zei al: ze zijn al wel mooi rood, maar ze moeten nog meer groeien :p Geen idee hoe ze smaken, ik heb ze in een bakje in de vriezer gedaan. Mijn vriend mag ze uitproberen door de Chinese mie e.d.

Vandaag weer eens wat in de voortuin gedaan... Echt heel lang de boel de boel gelaten, toch wel lekker dat het nu weer een beetje netter is. Binnenkort nog potten ruimen enzo in de achtertuin. Voor mijn gevoel is het seizoen pas afgelopen, gaat me een beetje té snel als ik nu alweer kan gaan beginnen met zaaien... Wél leuk om alvast wat rond te kijken en dan hopen dat ik me wat kan inhouden, wil het ook weer niet té vol hebben staan volgens seizoen :P

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:01

Oeh heb jij die dragonfruit binnen?

Ik heb net per ongeluk in mn oog gewreven :'(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:16

:') hoe herkenbaar, muntdrop! Ik heb gisteren wat zaadjes uit mijn laatste peter peper gehaald, en even aan mijn neus gewreven %) een half uur met een doekje met melk tegen mijn neus aan gezeten en twee uur later voelde ik het nog steeds :')

Ik heb ook echt zin om weer te beginnen, maar stiekem hoop ik toch eerst nog op een flink pak sneeuw :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:46

hahaha. Ja dat is niet fijn als je net peper vast had :D.

8nnemiek, ik wil ook wel graag eerst wat sneeuw, dat heeft altijd wel wat vind ik! Ben toch van plan eerst alles binnen te zaaien (behalve de wortels)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:51

Ik heb er nivea creme op gesmeerd, door de vettigheid hielp dat gelukkig wel. Blij dat het naast mn oog was ipv echt erin.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:41

Ugh mijn vingertoppen branden nu ineens, net nu ik lekker wil gaan slapen natuurlijk, argggg :'(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 07:39

Ahw vervelend is dat he :(:)

Ik heb een paar maanden geleden een deel van de nieuwe moestuin(waar nu nog graa staat) bedekt met zeil om het gras kapot te laten gaan.. geen idee of het werkte, maar ik dacht, proberen kan nooit kwaad.. En ja hoor, werkte als een tiet *\o/* afgelopen week was het gras helemaal bruin en weggerot en kon ik met de cultivator heel makkelijk alles los trekken :D dus meteen nog een extra stuk zeil gekocht bij de Action en dat gaat op de rest van het gras. Hopelijk is dit in het voorjaar ook helemaal kapot en hoeven we niet te spitten *\o/*

Van mijn foliekas is met de storm de laatste naad ook kapot getrokken.. De rest had ik al met stevig garen opnieuw gestikt, nu deze nog, en hopelijk kan ik em volgend jaar dan nog een keertje gebruiken :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 09:37

Mjetterd schreef:
Trouwens, dit is het eerste jaar dag ik asperges ga planten, iemand ervaring mee of is het heel erg moeilijk *D? Vind het wel jammer dat je een jaar moet wachten voor je asperges kunt eten van je eigen planten. Heb bewust voor groene asperges gekozen, die bleken wat makkelijker te zijn.

Leuk! Vorig jaar heb ik het gezaaid en heb ik 3 ministekjes in de grond gezet. Die waren goed aangeslagen, ik hoop dus dat ze lekker doorgroeien. Ik moet dus nóg een jaartje langer wachten, pas bij t 3e jaar kan ik oogsten.
8nnemiek schreef:
Van mijn foliekas is met de storm de laatste naad ook kapot getrokken.. De rest had ik al met stevig garen opnieuw gestikt, nu deze nog, en hopelijk kan ik em volgend jaar dan nog een keertje gebruiken :)

Mijn kas is ook helemaal kapot gescheurd met de storm. Balen man. Ik hoop t te kunnen tapen ofzo.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:45

Wat goed om te horen dat dat zeil werkt!! Lijkt me een goede om te proberen!
In mijn tuin hebben de vorige mensen op sommige stukken (die ze schoongemaakt hadden) ook zeil gelegd. Afgelopen weekend heb ik op een klein stuk karton gelegd, schijnt ook te helpen. Ik heb wel alles gespit, maar ik weet niet of het gras daarvan onder de indruk gaat zijn.

Mjetterd, ik hou jou asperge-avontuur in de gaten! In mijn tuin zitten ook asperges (in een bak), maar ik heb géén idee hoe of wat (ik weet alleen dat het groene zijn en dat dit het 3e jaar wordt).

Even nog een vraagje aan de mensen hier; hebben jullie ervaring met het wecken van jullie groente?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 09:47

Quellian schreef:
Even nog een vraagje aan de mensen hier; hebben jullie ervaring met het wecken van jullie groente?

Ik maak zowel in, als weck ;) Kleinschalig hoor. Inmaken in zoet zuur vind ik veel makkelijker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:17

Ik hoop dat je je kas nog gerepareerd krijgt!

Ik doe ook vooral inmaken. Potjes doe ik eerst goed afwassen en dan steriliseren (met sulfiet/citroen-oplossing wat ik ook voor het wijnmaken gebruik) en dan gewoon de groente net van de kook af meteen erin, deksel erop en op de kop zetten. Werkt tot nu toe heel goed, ze zijn nog allemaal vacuüm.
Ik ben ook nog steeds van mijn eigen jam aan t eten, die staat al maanden open in de koelkast en nog steeds goed :)) niks anders dan aardbeien, frambozen en geleisuiker. Had ik niet verwacht dat die zo lang goed bleef!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:34

Leuk om te horen! Ik wil echt gaan wecken (en inmaken natuurlijk, maar hoofdzakelijk weck), kan op korte termijn al een flinke lading potten halen (nu nog even een plek vinden in huis).

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:03

Ik krijg morgen te horen of mijn moestuintje door gaat ... ik ben zo benieuwd :'3

Groentes die je te veel hebt kan je toch ook gewoon vriezen, ipv al dat weck- en inmaakgedoe?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:06

Zeker, heb mijn diepvries aardig vol met boontjes en worteltjes... ;)

Even kort blancheren, afkoelen en dan in afgewogen porties in de vriezer. :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:48

xEmily schreef:
Ik krijg morgen te horen of mijn moestuintje door gaat ... ik ben zo benieuwd :'3

Groentes die je te veel hebt kan je toch ook gewoon vriezen, ipv al dat weck- en inmaakgedoe?

Spannend! Ik hoop dat het doorgaat!

Mijn vader doet altijd alles gewoon invriezen. Idd eerst even snijden en blancheren. We hadden wel een extra vriezer nodig uiteindelijk :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:20

We hebben al een extra vriezer :')
Maar ik vind veel dingen uit de vriezer echt niet lekker (ik eet nooit bv 'kliekjes' uit de vriezer, wij bewaren er alleen brood, vlees en ijsjes in).