Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:59

Natuurlijk zijn er ontzettend veel dingen te vervangen, kun je meer doen met zelfgemaakte producten en het zelf weken van bonen et cetera. Maar dat kost tijd, om je daarin in te lezen. En je moet het ook maar net willen. Persoonlijk denk ik ook dat Pien (en anderen met haar) in korte tijd al een beste omslag heeft gemaakt en misschien hebben wij soms met z'n allen de neiging om mensen iets teveel te willen helpen om het nog sneller 'beter' te doen. Terwijl een stap als die van Pien denk ik zeker toe te juichen is - en denk ik voor de meeste mensen ook het meest realistisch is. En daarmee uiteindelijk voor 'het grote geheel' (het milieu, dierenwelzijn) ook de beste volgende stap :j

Juist in een topic waar iedereen welkom is die mindert of vega/pesco/vegan eet, denk ik dat dat iets is waar we wel rekening mee moeten houden, dat we mensen niet onbedoeld met onze goede bedoelingen overvoeren :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:20

Bechamel maak ik gewoon met plantaardige boter, bloem en plantaardige melk. En dan nootmuskaat en peper en zout. Geen idee wat maizena bechamel is maar dat kun je dus erg makkelijk vervangen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:23

Maizena is toch gewoon maiszetmeel?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:23

mysa schreef:
Maizena is toch gewoon maiszetmeel?

Ja dat heb ik wel :j maar bechamel maizena ken ik niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:27

Maizena in plaats van bloem gebruiken en voila: bechamelmaizena!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 13:48

Ik gebruik gewoon olie (rijstolie) voor bechamel saus. Ik roer er ook meestal wat edelgist doorheen :9

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:18

mysa schreef:
Maizena in plaats van bloem gebruiken en voila: bechamelmaizena!
Dat deed ik vroeger ook, maar ik heb hier de bechamel maizena ontdekt en dat is een quilty pleasure, want dat is me toch een partij lekker en gemakkelijk klaar te maken :9 .

mar_fay schreef:
Persoonlijk denk ik ook dat Pien (en anderen met haar) in korte tijd al een beste omslag heeft gemaakt en misschien hebben wij soms met z'n allen de neiging om mensen iets teveel te willen helpen om het nog sneller 'beter' te doen.
Dank je wel mar-fay. Wij eten inderdaad al heel erg anders als 2 jaar geleden. Er komen heerlijke gerechten hier langs die ik allemaal zelf ook na maak en die ik echt heel lekker vind. Maar het is een heuse voedsel transitie, leuk en af en toe ook vermoeiend daar het bekende los gelaten wordt en het onbekende er nog niet helemaal is.

Sheran schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat je niet per se 'vervangers' hoeft te eten, maar ook bijvoorbeeld bonen, noten, peulvruchten etc kunt gebruiken.
Dat doen we ook met mate (manlief houdt niet van noten) en hebben we langs elkaar heen gepraat. Ik dacht aan al die onbekende dingetjes in producten die uit de vlees industrie komen.

Aanvulling:
Gisteren bij Yinek, was Yotam Ottolenghi. Hij is een chef kok en heeft heerlijke vegetarische recepten kookboeken geschreven want ook hij pleit voor meer koken met groente. En hij zei het zelfde als jij Mar-fay, namelijk dat als mensen veel meer gaan genieten van de mogelijkheden van de groente keuken, dat dan vanzelf vlees als een luxe bij product gezien gaat worden. Dit zal de aarde al heel veel goed doen.
Hij vertelde dat hij ooit in het Zuiden was van Europa, en een vrouw een fantastisch lekkere schotel had gemaakt van allemaal groente. Op één botje na, dat al die tijd mee pruttelde als smaakmaker. De vrouw was te arm om echt vlees te kopen en kookte dus met minimaal vlees of zonder. Het zou een van de lekkerste schotels uit zijn leven zijn geweest. Want zo gaf hij aan, het belangrijkste is dat eten gewoon heel erg lekker is, en dat geldt dus ook voor vegetarisch of veganistisch eten.

Als ik in Nederland ben ga ik een van zijn boeken kopen. De foto's van zijn gerechten zagen er zo lekker uit. Hij riep ook vegetarische- en veganistische mensen op om massaal hun lekkere recepten te delen en de discussie van helemaal geen vlees los te laten. Dat doen wij dus hier in dit topic *\o/* ,

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:50

Ottolenghi heeft indd heel lekkere recepten! Zijn tortilla's voor op de bbq zijn hier een succes.

Ik gebruik linzen als gehakt, dus dat geeft al heel wat mogelijkheden.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:13

De boeken van Ottolenghi zijn inderdaad echt prachtig. Een lust voor maag én oog. Veel oosters georiënteerde recepten, dus mogelijk zijn specifieke ingrediënten wat lastig en de ingrediëntenlijsten zijn vaak lang, maar oh, wat zijn ze lekker :9

Interessant voor jou is mogelijk ook het (vegetarisch, niet veganistisch gerichte ivm vrij veel zuivel en eieren) boek Vegeterranean en/of The Easy Vegeterraenean, een vegetarisch kookboek van een Italiaans driesterrenrestaurant. Prachtig, mooie verhalen en heerlijk eten. En mogelijk zijn er ook wat meer recepten waar jij de ingrediënten makkelijk van kunt vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:49

Ottolenghi was ook in Gent. Een vriend chef-kok van me heeft meegekookt op het event. Ik wou zo graag gaan maar het was in 8 minuten uitverkocht.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:41

Afbeelding

Coop leeg gekocht <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:23

Vandaag heb ik voor het eerst jackfruit gebruikt. Het was echt heerlijk!

Jackfruit gemarineerd en opgebakken, puree van zoete aardappel met edelgist, gestoofde pastinaak en sperziebonen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:20

Oh, dat moest ik opzoeken. Klinkt goed. Kan ik wel eens zoeken en uitproberen. Probleem is voor mij dat ik last krijg van veel voedingsmiddelen, meeste bonen, koolsoorten en noten willen niet. Daarom zie ik veganistisch eten nog niet zo snel gebeuren, al zou ik dat wel willen. Maar wie weet gaat dat Jackfruit wel goed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 07:53

Ooooooh Coopleegcooptijd!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 14:37

Afbeelding

Van 50 voor 25 euro, best netjes :j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:38

8nnemiek schreef:
[ [url=m/WpZImh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van 50 voor 25 euro, best netjes :j

Hahaha jij bent ook al zo goed bezig geweest!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:14

Oei, laten jullie wel wat over?

Ik ga gelukkig naar de Coop in een dorp waar niemand het verschil tussen vegetariër en veganist begrijpt zeg maar, want geen vlees eten is stom. Dus hopelijk liggen er nog even 9.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:47

Dankzij dit topic uitgezocht waar hier in de buurt een Coop zit, en toegeslagen. Bedankt allemaal! Ik moest er een half uur voor lopen, maar ik heb nu wel gehakt voor burrito's en bolognesesaus :Y) . En ook 2 pakken kipstukjes. Geen idee of die lekker zijn.
Ik overweeg er lekker indonesische kip mosterd mee te maken. Als het geslaagd is, post ik het recept hier :Y) .

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:27

Afbeelding

Ik heb ook ingeslagen. Heerlijk die korting!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:41

Volgens mij zit er bij ons niet echt een Coop in de buurt (nouja wel in de buurt, maar te ver fietsen :+).

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:46

Coop zit denk ik niet in België dus ik kan niet toeslaan. Laatst de veggie biefstuk gegeten, vreemde textuur hebben ze. De laatste tijd steeds meer aan het experimenteren met linzen, bonen, noten en dergelijke.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:51

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:03

Ziet er lekker uit. Ik heb een nieuwe oven, een combi-oven en ga die ook eens proberen. Alleen snap ik die oven nog niet helemaal.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:40

Ik heb vandaag voor ons beiden in onze beroerde bui een pompoenrodelinzentroostsoepje gemaakt met wat vers brood erbij. Fijn is dat toch <3

Zag 't ook liggen bij de coop maar heb nog niets meegenomen. Jullie allemaal flink zo te zien!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:54

Net tonnetje rond gegeten bij de vegetarische snackbar :=
Het blijft zo lekker!!

Mijn cake is niet helemaal goed gelukt :n de binnenkant ging niet hard genoeg, dus heb hem uiteindelijk lang laten garen op lage temperatuur. En toen bleek dat ik de binnenkant niet helemaal goed had ingevet... Dus hij krijgt geen schoonheidsprijs helaas := Wel is ie lekker!