De eetbare tuin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaygee

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:44

Als er iemand zaden tzt overheeft wil ik wel wat overnemen hoor!
Ik wil dit jaar graag

Diverse cherry tomaatjes
Snoep paprika's voor de kinderen
Diverse courgettes
Klimbonen

ik heb nu 22 knoflook plantjes staan :p ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:11

Over knoflook gesproken, ik had laatst knoflook uit de winkel, maar die lag al wel een tijd en begon uit te lopen. Die heb ik maar in de grond gestopt :Y)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:17

Mijn maggiplant is helemaal aangetast door slakken of iets anders?
Kan ik hem helemaal terug snoeien eigenlijk? Iemand die dit weet?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 22:44

_CS_ schreef:
Mijn maggiplant is helemaal aangetast door slakken of iets anders?
Kan ik hem helemaal terug snoeien eigenlijk? Iemand die dit weet?

Die sterft af in de winter :D

Niets aan doen, komt weer goed in het voorjaar.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:48

Ook prima haha :')

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:50

Stiekem wil ik nu ook nog 1 pepersoort zaaien. Weet iemand een leuke soort die het goed doet in nederland buiten de kas?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:27

Ik ben ook nog op zoek naar leuke zaden en leveranciers, iemand tips?
Vooral chilipepers verschillende sooren, tomaten, knoflook, sla.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 08:55

Peper zaden: http://www.peperzaden.nl/

Ik ga de zaden zaaien van de peper die ik afgelopen jaar van mijn zus heb gekregen uit haar tuin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:48

*\o/* ik heb toch nog wat verzopen zaadjes kunnen redden :D sommige zakjes hadden zo'n plastic binnenzakje waar het vocht niet in kon dringen :)
Maar ik moet nog steeds een hoop bijbestellen, dus dat ga ik deze week maar eens doen.

Zijn jullie ook al bezig met de indeling schetsen enzo? Ik kan echt niet wachten om te beginnen!

Voor de mensen die ook kleine hoeveelheden willen; hobbyzaden.nl heeft al zakjes voor 25 cent.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:33

Quellian schreef:
Peper zaden: http://www.peperzaden.nl/

Ik ga de zaden zaaien van de peper die ik afgelopen jaar van mijn zus heb gekregen uit haar tuin.

ik heb er een aantal besteld, ben heel benieuwd. Ik geef ze mijn vriend voor zijn verjaardag, die is helemaal gek van chilies. (en expres ook een heeeeeele hete bij gedaan) :o :D

Wat fijn 8nnemiek dat je er toch nog een aantal hebt kunnen redden. Ik kan ook niet wachten tot we onze tuin weer onder handen nemen. Heb al allerlei wilde plannen. Wil ook nog een andere, grotere volière voor mijn dieren maken, zodat ik hopelijk volgend jaar baby fazanten en patrijzen heb. :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:50

Ik heb nu mijn bestelling al binnen! Veel sneller dan ik had verwacht *D
Afbeelding
Zelfs nog een zakje wortelzaad er gratis bijgekregen, vinden de paarden altijd goed!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:25

Leuke bestelling!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:58

Koop je die aparte tomaten en peperzaden echt omdat ze zo lekker smaken, of vooral omdat ze zo leuk uitzien? Ik heb ook wel eens een plant met hete pepers gehad, maar verder dan een pot sambal maken of drogen kom ik niet :Y) zo veel verschillende peperplanten, ik zou niet weten waar ik alle pepers moest laten!
Tomaten gaan bij mij bijna allemaal in de tomatenpurree en in de soep, dus ook daar heb ik weinig aan aparte soorten. Ik ga denk ik weer voor de marmande, of kennen jullie nog betere tomatenpurree-soorten (met weinig vocht en pit dus)?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:04

Nooh tomaten zijn zo lekker haha. Wij hebben altijd te veel om ergens in te verwerken dus dan eet ik ze gewoon zoals een appel of iets haha. Tomaten <3

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:34

Ik heb geen idee hoe ze smaken, ben niet bekend met de verschillende soorten *D. Maar vind het vooral leuk dat ze allemaal andere kleuren en vormen etc. hebben. Daarbij hoop ik ook 95% van alles te verkopen en ik vond het wel een leuk idee om verschillende soorten te kunnen aanbieden.
De helft van de pepers zijn trouwens paprika's ;). Het zijn dus verschillende soorten pepers, paprika's en tomaten.

Ik ben vooral enthousiast over de pepers, heb ook bewust verschillende soorten qua heetheid genomen, van mild tot heel heet.
Maar net als bij jou, verdwijnen ook al mijn tomaten in de tomatenpurree/saus/soep en ik kan er mijn ouders en schoonouders altijd blij mee maken :Y)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:49

Ik twijfel of ik dit jaar nog een (milde) pepersoort wil proberen. Sommige soorten zijn ook heel erg mooi natuurlijk.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:55

Deze heb ik besteld, die vond ik heel erg leuk:
Afbeelding

De little elf pepper, een kleine peperplant waar heel veel kleine pepertjes aan komen van zo'n 2 cm.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:11

oww die zien er schattig uit!

Wij eten heel veel chillies, ik heb ze gedroogd, in de diepvries, in de tomatensauzen overal. Heerlijk!!
Ik heb nu verschillende van mild tot heul heul heet genomen, en een aantal verschillende kleuren, dus niet alleen rode. Wij verkopen er ook altijd een aantal in de boerderijwinkel. Zowel vers als gedroogd. Hetzelfde met de tomaten, die verkopen we ook een deel, en dan zijn andere soorten als in de normale winkels af en toe wel zo handig naar de klanten toe.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:21

Ik kom niet verder dan standaard tomaten, boontjes, komkommer, wat kolen en courgette.
Afgelopen zomer, voor de 2e keer moestuin ook meloen geprobeerd (foutje gemaakt met bestuiven, dus mislukt), en pastinaak en knolselderij.
Die laatste 2 alleen veel te lang wachten voordat je kunt oogsten haha.

Het eerste jaar ook een paprikaplant gehad, 1tje af kunnen halen.

Ook de kruiden geprobeerd, alleen de bieslook had het overleefd.

Heb ook niet zo heel veel ruimte ter beschikking.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:31

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:56

Mjetterd schreef:
Deze heb ik besteld, die vond ik heel erg leuk:
[ Afbeelding ]

De little elf pepper, een kleine peperplant waar heel veel kleine pepertjes aan komen van zo'n 2 cm.

Ik moest heel hard lachen toen ik je foto zag, een flash back. Ik heb een vriendin uit Thailand en haar ouders hadden de vensterbank vol zulke planten staan. Ik zie haar moeder nog met een bakje naar de vensterbank lopen, plukken, gooit het bakje vol, ploft op de bank en begint die dingen zo weg te knagen: 'wil je ook wat?' :D Ik denk dat ik een jaar of 10 was.
Sorry, lekker off topic :D

Ik ga snel eens neuzen op hobbyzaden! Ik loer steeds op de site van zadenenzo, ook omdat ze daar kleinere hoeveelheden verkopen. Eens kijken welke goedkoper is :)

Edit; misschien stom dat ik het vraag, maar moet je je op hobbyzaden eerst registreren? Ik zie nl. nergens de mogelijkheid om te bestellen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 09:51

Pepers doe ik niet meer. Het is te koud in huis, en ik heb ook geen verwarmde kas. 2 jaar op een jaar is dit helemaal mislukt. Ik eb nu wel warmtematjes, dus als ik nog zaad in de stal tegenkom, probeer ik het wel, maar ik ga t zeker niet bestellen.

Daarentegen is het wel kicken als t wél lukt :D

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:03

Die pepers zijn leuk! (En lijken me ideaal voor een klein huishouden!) En vind ze ook erg leuk voor op de vensterbank van de keuken :D

Ik heb net bij de kringloop 2 grote encyclopedieën gekocht voor de tuin en een boekje over kruiden telen. Was in totaal €8 kwijt dus ik hoop dat het het waard is :D
De plannen zijn overigens hier wel weer wat gewijzigd betreft tuin indeling. We willen toch wel heel erg graag een grotere schuur (nu 3*3 en 4*4 en we willen 7*4 en 3*5) en een carport maar dan blijft er steeds minder tuin over -O-

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:48

pepers lukken toch eigenlijk altijd? Ik heb echt dozen afgehaald dit jaar, en zelfs nu hangen er nog rode aan. Paprika´s wilde niet rood worden dit jaar, die hebben we allemaal groen gegeten, maar op zich ook lekker.

Goed gescoord Dungen!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:01

Bij mijn ah hebben ze rode adjuma pepertjes liggen, zou ikde zaadjes daaruit kunnen oogsten en zaaien? Zo duur is zo'n pepertje ook weer niet dus wel een leuk experiment.