Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:Dat doet me er aan denken:ik krijg waarschijnlijk een kasje maar heb maar een kleine diepvries. Dan zal ik dus in potten moeten inmaken. Weet iemand waar ik meer info daarover kan krijgen? Niet alleen recepten, heb al wel een leuk boekje, maar ook houdbaarheid, behoud van vitamines, werkwijze etc?
pien_2010 schreef:Hier is het leven wel duurder dan in Nederland. Maar ook wij doen ons best. Maar het is zo moeilijk. Wie met pek (→ lees veganisten![]()
)omgaat wordt er mee besmet. Dus ik probeer nu ook producten te kopen met minder of geen dierlijke vetten. MAAR, vaak zijn vervangers bewerkte producten en dat is niet persé gezonder. Zoals jullie weten is gezonde levensstijl voor mij heel belangrijk daar mijn cholesterol verhoogd is (erfelijk). Dus ik kijk voortaan op alles wat ik koop hoe het zit met eiwitten, proteïnes, vitamine, mineralen en (verzadigde) vetten. Onder de 2 verzadigde vetten, zo leert de Hartstichting mij, is acceptabel, maar hoe lager hoe beter. Wat zag ik tot mijn grote schrik vanochtend dat een aantal vegetarische pizza's hogere verzadigde vetten hebben dan notabene de vleespizza's
, zo ook met vleesvervangers, veganistische producten. Dat vind ik niet tof, want zo wordt het wel heel moeilijk om goed verantwoord en gezond in te kopen. Ik vind het welzijn van de dieren belangrijk, maar mijn eigen welzijn net zo goed.
Wel heb ik vanochtend voor het eerst een soort soja yoghurt gevonden en gekocht. Helemaal niet verkeerd als het om de smaak gaat en vele male lager in de verzadigde vetten dan de gewone yoghurt. Dus manlief krijgt voortaan 1,5 gewone bio yoghurt voortaan met muesli, en als ik de soja verdraag dan eet ik 1 bio sojayoghurt en halve yoghurtje.
Weet iemand hoe dit heet (zie foto) en wat het is? Daar ga ik een puree van maken tezamen met bio rode aardappel, knoflook met als sausje champignons met uien. Lijkt me erg lekker.
[ [url=m/sp0879.jpg]Afbeelding[/url] ]
deksel schreef:@Pien
Laat ik vooropstellen dat ik geen wetenschapper ben of iets maar ik heb laatst een docu gezien waar ze juist uitlegden dat zuivel en vlees ontzettend slecht voor je lichaam en hart is. Mocht je interesse hebben: what the health en Forks over Knives gaan hier over. Ik weet ook niet in hoeverre het allemaal waar is maar toen ik het zo zag dacht ik 'oh makes sense'!.
Murthul schreef:Ik heb van de week die veggie wellington gemaakt maar ik vond m wat droog? Wel duizend en een andere ideen nu voor in bladerdeeg uit de oven..
Dat mensen denken dat vegan eten per definitie duur is snap ik ook absoluut niet. Wij zijn iig zeker niet duurder gaan eten en eten wel veel vleesvervangers.
Wecken ben ik me toevallig ook over aan het inlezen maar ik las dat het wecken van groente enorm word afgeraden ivm botulisme.
Denk dat ik binnenkort weckpotten wil gaan kopen voor dingen als soep, tomatensaus en appelmoes enzo.
Murthul schreef:Ben heel benieuwd. Als we naar Limoges gaan ga ik halen en proeven.Oh en ik had pas kaas van nature moi. Dát is lekker joh!!!
Sintara schreef:Klopt want ik moet wel verzadigde vetten eten anders is het ook niet goed, maar ik eet elke dag een beetje kaas op het brood 's ochtends. Maar ik moet er wel echt voorzichtig mee zijn. En daarom hebben wij ons eetpatroon omgegooid en zit ik hier in het topic.Je hoeft ook weer niet té streng te zijn voor jezelf
Citaat:Hier is het leven wel duurder dan in Nederland. Maar ook wij doen ons best. Maar het is zo moeilijk. Wie met pek (→ lees veganisten![]()
)omgaat wordt er mee besmet. Dus ik probeer nu ook producten te kopen met minder of geen dierlijke vetten. MAAR, vaak zijn vervangers bewerkte producten en dat is niet persé gezonder. Zoals jullie weten is gezonde levensstijl voor mij heel belangrijk daar mijn cholesterol verhoogd is (erfelijk). Dus ik kijk voortaan op alles wat ik koop hoe het zit met eiwitten, proteïnes, vitamine, mineralen en (verzadigde) vetten. Onder de 2 verzadigde vetten, zo leert de Hartstichting mij, is acceptabel, maar hoe lager hoe beter. Wat zag ik tot mijn grote schrik vanochtend dat een aantal vegetarische pizza's hogere verzadigde vetten hebben dan notabene de vleespizza's
, zo ook met vleesvervangers, veganistische producten. Dat vind ik niet tof, want zo wordt het wel heel moeilijk om goed verantwoord en gezond in te kopen. Ik vind het welzijn van de dieren belangrijk, maar mijn eigen welzijn net zo goed.
TurdusMerula schreef:Dank je wel ja, ik denk ook wel dat ik creatief ben in de keuken.Ik snap dat eerlijk gezegd echt niet, want je hoeft helemaal niks te vervangen als je een beetje creatief bent in de keuken - en volgens mij ben jij dat wel?