Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:41

Dat doet me er aan denken:ik krijg waarschijnlijk een kasje maar heb maar een kleine diepvries. Dan zal ik dus in potten moeten inmaken. Weet iemand waar ik meer info daarover kan krijgen? Niet alleen recepten, heb al wel een leuk boekje, maar ook houdbaarheid, behoud van vitamines, werkwijze etc?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:44

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 18:53

mysa schreef:
Dat doet me er aan denken:ik krijg waarschijnlijk een kasje maar heb maar een kleine diepvries. Dan zal ik dus in potten moeten inmaken. Weet iemand waar ik meer info daarover kan krijgen? Niet alleen recepten, heb al wel een leuk boekje, maar ook houdbaarheid, behoud van vitamines, werkwijze etc?

Het Weck-inmaakboek is erg fijn, veel uitleg en veel recepten die je op internet niet vindt.

Voor grote hoeveelheden is een echte weck ketel fijn, maar kleinere hoeveelheden kunnen prima in een grote soepketel worden geweckt.
Zelf heb ik een extra vrieskist aangeschaft omdat dat 1. Makkelijker en sneller is en 2. Een stuk goedkoper is in stroom en 3. Er veel meer vitamines behouden blijven bij invriezen dan bij wecken.
Maar sommige groentes zijn geweckt wel lekkerder.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:03

Dank je wel. Punt is dat we net een half jaar geleden een nieuwe koel/vries combinatie hebben gekocht en vriesdeel is niet zo groot. Toen wist ik nog niet van die kas. Niet dat die kas nou zo enorm is, en in de koude grond gaat ook niet best in het bos, dus opbrengst zal meevallen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:06

Mijn sportende lijf is weer blij :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:33

In Korea was ik 30 euro per week kwijt alleen voor de groente en aardappels voor het avondeten ;( Dus dat is exclusief ontbijt, lunch, tussendoortjes en fruit. En ze hadden niet eens veel soorten groente. Echt super duur en vleesvervangers hadden ze ook niet. Fruit in de winkel was ook niet te betalen en fruit wordt ook echt als luxe product gezien. En dan kijk je in Nederland en dan hebben we zoveel verschillende groente en allemaal betaalbaar, ik snap ook niet dat mensen vega(n) duur of moeilijk vinden. Goed vlees is ook duur en het bereiden is ook veel ingewikkelder, een vega burger doe je gewoon even in het tosti ijzer en klein.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:59

Hier is het leven wel duurder dan in Nederland. Maar ook wij doen ons best. Maar het is zo moeilijk. Wie met pek (→ lees veganisten :j ;) )omgaat wordt er mee besmet. Dus ik probeer nu ook producten te kopen met minder of geen dierlijke vetten. MAAR, vaak zijn vervangers bewerkte producten en dat is niet persé gezonder. Zoals jullie weten is gezonde levensstijl voor mij heel belangrijk daar mijn cholesterol verhoogd is (erfelijk). Dus ik kijk voortaan op alles wat ik koop hoe het zit met eiwitten, proteïnes, vitamine, mineralen en (verzadigde) vetten. Onder de 2 verzadigde vetten, zo leert de Hartstichting mij, is acceptabel, maar hoe lager hoe beter. Wat zag ik tot mijn grote schrik vanochtend dat een aantal vegetarische pizza's hogere verzadigde vetten hebben dan notabene de vleespizza's :? , zo ook met vleesvervangers, veganistische producten. Dat vind ik niet tof, want zo wordt het wel heel moeilijk om goed verantwoord en gezond in te kopen. Ik vind het welzijn van de dieren belangrijk, maar mijn eigen welzijn net zo goed.

Wel heb ik vanochtend voor het eerst een soort soja yoghurt gevonden en gekocht. Helemaal niet verkeerd als het om de smaak gaat en vele male lager in de verzadigde vetten dan de gewone yoghurt. Dus manlief krijgt voortaan 1,5 gewone bio yoghurt voortaan met muesli, en als ik de soja verdraag dan eet ik 1 bio sojayoghurt en halve yoghurtje.

Weet iemand hoe dit heet (zie foto) en wat het is? Daar ga ik een puree van maken tezamen met bio rode aardappel, knoflook met als sausje champignons met uien. Lijkt me erg lekker.

Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:07

pien_2010 schreef:
Hier is het leven wel duurder dan in Nederland. Maar ook wij doen ons best. Maar het is zo moeilijk. Wie met pek (→ lees veganisten :j ;) )omgaat wordt er mee besmet. Dus ik probeer nu ook producten te kopen met minder of geen dierlijke vetten. MAAR, vaak zijn vervangers bewerkte producten en dat is niet persé gezonder. Zoals jullie weten is gezonde levensstijl voor mij heel belangrijk daar mijn cholesterol verhoogd is (erfelijk). Dus ik kijk voortaan op alles wat ik koop hoe het zit met eiwitten, proteïnes, vitamine, mineralen en (verzadigde) vetten. Onder de 2 verzadigde vetten, zo leert de Hartstichting mij, is acceptabel, maar hoe lager hoe beter. Wat zag ik tot mijn grote schrik vanochtend dat een aantal vegetarische pizza's hogere verzadigde vetten hebben dan notabene de vleespizza's :? , zo ook met vleesvervangers, veganistische producten. Dat vind ik niet tof, want zo wordt het wel heel moeilijk om goed verantwoord en gezond in te kopen. Ik vind het welzijn van de dieren belangrijk, maar mijn eigen welzijn net zo goed.

Wel heb ik vanochtend voor het eerst een soort soja yoghurt gevonden en gekocht. Helemaal niet verkeerd als het om de smaak gaat en vele male lager in de verzadigde vetten dan de gewone yoghurt. Dus manlief krijgt voortaan 1,5 gewone bio yoghurt voortaan met muesli, en als ik de soja verdraag dan eet ik 1 bio sojayoghurt en halve yoghurtje.

Weet iemand hoe dit heet (zie foto) en wat het is? Daar ga ik een puree van maken tezamen met bio rode aardappel, knoflook met als sausje champignons met uien. Lijkt me erg lekker.

[ [url=m/sp0879.jpg]Afbeelding[/url] ]

Flespompoen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 16:08

Dat lijkt me een flespompoen, toch?

En inderdaad, plantaardig betekent niet altijd gezonder. In veel producten wordt palmolie gebruikt, en margarine schijnt bijvoorbeeld een stuk ongezonder te zijn dan roomboter.
Ik gebruik zelf bijna alleen olijfolie voor salades en rijstolie om te bakken. Margarine heb ik nooit in huis.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:08

is dat geen flespompoen?
edit: we zijn het allemaal eens- het is een flespompoen :')

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:27

@Pien
Laat ik vooropstellen dat ik geen wetenschapper ben of iets maar ik heb laatst een docu gezien waar ze juist uitlegden dat zuivel en vlees ontzettend slecht voor je lichaam en hart is. Mocht je interesse hebben: what the health en Forks over Knives gaan hier over. Ik weet ook niet in hoeverre het allemaal waar is maar toen ik het zo zag dacht ik 'oh makes sense'!.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:39

Dat is inderdaad een flespompoen en je saus klinkt lekker. Als je er nog eens een vindt; curry is er ook ontzettend lekker mee én je kunt er bijvoorbeeld pastasaus mee maken die zelfs mijn broertje met een hekel aan pompoen te kanen vindt :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:44

deksel schreef:
@Pien
Laat ik vooropstellen dat ik geen wetenschapper ben of iets maar ik heb laatst een docu gezien waar ze juist uitlegden dat zuivel en vlees ontzettend slecht voor je lichaam en hart is. Mocht je interesse hebben: what the health en Forks over Knives gaan hier over. Ik weet ook niet in hoeverre het allemaal waar is maar toen ik het zo zag dacht ik 'oh makes sense'!.

Dat klopt deksel, dat is de reden dat ik voor minder en minder ben aan het gaan. Kaas laten staan vind ik wel moeilijk, ook al ben ik al anderhalf jaar enorm aan het minderen. Maar ik vind het gewoon zo vreselijk lekker.
Maar als ik dan soms lees de enorme hoge aantallen verzadigde vetten in de vervangers, dan schrik ik daar toch wel van -O- en word er ook een beetje verdrietig van. Zelfs zo dat er serieuze waarschuwingen daarover gaan.
Enfin onze amandelmelk komt weer eens van stal. Eens kijken of ik daar een lekker béchamel sausje van kan maken ter ondersteuning van het champignon sausje.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:53

Maar pien, staar je nu niet blind op zo'n percentage. Je moet kijken naar hoeveel gram je nu daadwerkelijk over de dag binnenkrijgt. Als je bij al je verdere voeding er ook goed op let, moet je opzich die 4 gram van je vleesvervanger kunnen hebben zou ik denken.

Ik heb het even gezocht, een gemiddeld mens mag ca. 22 gram verzadigd vet per dag.

Je hoeft ook weer niet té streng te zijn voor jezelf :).

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:14

Ik heb van de week die veggie wellington gemaakt maar ik vond m wat droog? Wel duizend en een andere ideen nu voor in bladerdeeg uit de oven..

Dat mensen denken dat vegan eten per definitie duur is snap ik ook absoluut niet. Wij zijn iig zeker niet duurder gaan eten en eten wel veel vleesvervangers.

Wecken ben ik me toevallig ook over aan het inlezen maar ik las dat het wecken van groente enorm word afgeraden ivm botulisme.
Denk dat ik binnenkort weckpotten wil gaan kopen voor dingen als soep, tomatensaus en appelmoes enzo.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:15

Oh en ik had pas kaas van nature moi. Dát is lekker joh!!!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:23

Murthul schreef:
Ik heb van de week die veggie wellington gemaakt maar ik vond m wat droog? Wel duizend en een andere ideen nu voor in bladerdeeg uit de oven..

Dat mensen denken dat vegan eten per definitie duur is snap ik ook absoluut niet. Wij zijn iig zeker niet duurder gaan eten en eten wel veel vleesvervangers.

Wecken ben ik me toevallig ook over aan het inlezen maar ik las dat het wecken van groente enorm word afgeraden ivm botulisme.
Denk dat ik binnenkort weckpotten wil gaan kopen voor dingen als soep, tomatensaus en appelmoes enzo.

Hoe heb je de wellington gemaakt? Ik had eerst namelijk de temperatuur wattverbruik laag staan waardoor die te langzaam bakte. De tweede keer op 200 en toen was het nog lekkerder!
Ik gooi het sap van de champignons ook mee op de bakplaat. Helpt ook!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:39

Over wecken valt het met het botulisme wel mee. Want je doet al geen vlees en vis. Fruit is zonder risico. En hieronder kun je lezen over het kleine risico bij groente en hoe je dat kunt voorkomen: https://weckenonline.eu/botulisme-bij-wecken/

En hier nog eentje:https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=21670

Vroeger weckte mijn moeder ook en dat ging goed.

Murthul schreef:
Oh en ik had pas kaas van nature moi. Dát is lekker joh!!!
Ben heel benieuwd. Als we naar Limoges gaan ga ik halen en proeven.

Sintara schreef:
Je hoeft ook weer niet té streng te zijn voor jezelf
Klopt want ik moet wel verzadigde vetten eten anders is het ook niet goed, maar ik eet elke dag een beetje kaas op het brood 's ochtends. Maar ik moet er wel echt voorzichtig mee zijn. En daarom hebben wij ons eetpatroon omgegooid en zit ik hier in het topic.

Wij gaan vanavond bijna veganistisch eten. Het bijna slaat (zo verwacht ik) op de bechamel maizena die ik gebruik hebt. Ik heb al geproefd (moet zo naar de paarden en dan kan ik alles in de oven schuiven en heb ik toch op mijn gemak alles kunnen uitproberen).
Recept, alles is biologisch behalve als ik het erbij opmerk:
Flespompoen heb ik geraspt. Daarbij een rode grote aardappel geraspt en 3 tenen knoflook. Dit heb ik in de grilpan op een gebakken uit (niet bio) allen maal door elkaar gebakken. Flink wat tijm op gedaan. Hierbij maak ik reclame voor bio tijm want dat is me lekker sterk :9 en zout. Alsmaar door elkaar laten bakken en af en toe eventjes met de deksel erop. Toen het heerlijk rook en gaar was alles met de blender gepureerd. Het smaakt zo zalig. Vanavond de foto's.

Daarbij heb ik champignons/ paddestoelen gebakken (allerlei soorten) uit de vriezer. Deze goed doorgebakken met zout erop. Vocht afgegoten en steeds opnieuw gebakken totdat het lekkere geur/ smaak vanaf kwam.
Amandelmelk heb ik gekookt. Daarvan met maizena bechamel (niet bio, niet vega verwacht ik), bechamel saus gemaakt. Zout toegevoegd en daarna de paddenstoelen/ champignons. Deze lekker in laten trekken. Naar smaak nog wat zout toegevoegd.

Erbij heb ik pruimen uit de vriezer gehaald (we hebben nog steeds veel pruimen van hieruit de buurt in zakjes in de vriezer). Hiervan lekkere compote gemaakt. Manlief kwam langs en heeft van alles een theelepel geproefd. Hij was verbaasd en zei dat het allemaal heel lekker proefde. Dus de amandel melk heeft hij niet doorgehad }> , dus daar zeg ik eens niets over. Ik zeg, smakelijk eten gaat lukken *\o/* . Met dank voor laten weten wat ik nu eigenlijk gekocht had (fles pompoen).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:04

Afbeelding

Manlief gaf aan dat we dit recept erin houden, daar hij het zo lekker vond. Van de week ga ik het restant van de flespompoen in de oven doen net zoals de aardappelen bakken. Lijkt me ook erg lekker.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:07

Ziet er ook heerlijk uit! <3

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:06

Pien: dr Esselstyn is een amerikaanse arts die heel erg pro gezond eten voor een gezond hart en cholesterol is
Misschien interresant om eens naar te kijken (wel allemaal Engels )

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 03:37

Citaat:

Ik snap dat eerlijk gezegd echt niet, want je hoeft helemaal niks te vervangen als je een beetje creatief bent in de keuken - en volgens mij ben jij dat wel?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:10

[quote=]Onder de 2 verzadigde vetten, zo leert de Hartstichting mij, is acceptabel, maar hoe lager hoe beter. Wat zag ik tot mijn grote schrik vanochtend dat een aantal vegetarische pizza's hogere verzadigde vetten hebben dan notabene de vleespizza's :? , zo ook met vleesvervangers, veganistische producten. [/quote]
Mijn ervaring is eigenlijk anders. Van de pizza's snap ik het overigens wel, als je vlees gaat vervangen door kaas is dat qua vetten niet heel veel gezonder denk ik :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:44

TurdusMerula schreef:
Ik snap dat eerlijk gezegd echt niet, want je hoeft helemaal niks te vervangen als je een beetje creatief bent in de keuken - en volgens mij ben jij dat wel?
Dank je wel ja, ik denk ook wel dat ik creatief ben in de keuken.

Wat ik bedoel te zeggen. Van dit topic heb ik geleerd dat er in allerlei producten spullen zitten van dierlijke oorsprong. Bijvoorbeeld gelatine dat gemaakt is van botten geloof ik. Omdat ik wel meer dierlijke producten wil vervangen door plantaardige producten ben ik hier in dit topic terecht gekomen, maar ik ben geen veganist. Dus zoals in het recept van gisteren, denk ik dat in de maizena béchemel we dierlijke producten zit en dat soort producten vervangen vind ik niet zo gemakkelijk hier. Hier waar ik woon (Zuide Frankrijk) is helemaal geen veganistische/ vegetarische cultuur. En met name veganistisch is er helemaal niet. Vegetarisch begint te komen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:52

Ik denk dat ze bedoelt dat je niet per se 'vervangers' hoeft te eten, maar ook bijvoorbeeld bonen, noten, peulvruchten etc kunt gebruiken.