De eetbare tuin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:28

xEmily schreef:
Bij ons op de markt zijn de zaadjes er wel altijd, met korting als het seizoen net voorbij is (:
Alleen de keuze is ook vrij klein ...

Zijn die zaadjes daar van die site herbruikbaar? Dat als er een tomatenplant is uitgegroeid met vruchten, dat je dan nog de zaadjes uit die tomaat kan hergebruiken? Ik las namelijk dat je dat beter niet bij de supermarktgroenten kon doen, maar als je dat wel kan doen bij d'n deze wil ik het wel een keertje laten verschepen.

@muntdrop ik bedoelde ook dat ze dat hier in de stad ook wel mogen gaan doen, zo'n groot assortiment ^^

Ja dat zou echt leuk zijn! Van tomaten heb je bijvoorbeeld zoveel soorten, groene, gele, witte, gestreepte als ik simpele rode tomaten wil kan ik ze net zo goed in de supermarkt halen :').

Wanneer er F1 achter de naam staat is het een kruising. Als je daarvan zaadjes uit de vrucht haalt zullen ze allemaal anders zijn en dus niet dezelfde soort.

Andere soorten kun je wel uit de tomaten halen en daar moet dat dezelfde soort uit groeien. In Nederland moet je wel een beetje opletten, sommige soorten doen er namelijk heel lang over om vruchten te krijgen en als je geen kas hebt kan de oogst dus tegenvallen.

http://www.ebay.co.uk/itm/TOMATO-SILVER ... 4168b31118 Dit is bijvoorbeeld een goede soort dit het in Nederland buiten in een pot goed kan doen, en waarvan de zaadjes dus herbruikbaar zijn.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:34

Leuke shop, die link moet ik bewaren!
Binnenkort ook maar eens nieuwe zaden bestellen :)
Ik had al mijn zaden netjes in een houten doos geordend, en nu is de kas gaan lekken, recht op mijn doosje met zaadjes -O- alle zaden verzopen en verrot.. Dus ik moet álles nieuw kopen :=

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:36

8nnemiek schreef:
Leuke shop, die link moet ik bewaren!
Binnenkort ook maar eens nieuwe zaden bestellen :)
Ik had al mijn zaden netjes in een houten doos geordend, en nu is de kas gaan lekken, recht op mijn doosje met zaadjes -O- alle zaden verzopen en verrot.. Dus ik moet álles nieuw kopen :=

Ah dat is echt balen man :(. Mijn vader vond het een keer een goed plan om zaden te bewaren in de kas, in de zon. Mjeh niet zo'n goed plan dus :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:06

Oooh 8nnemiek, wat balen zeg! Jij had denk ik best een flinke verzameling aan aparte zaden?
Ik ben er uit wat ik ga bestellen bij die webshop *D.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:45

Ik had inderdaad een hele verzameling! Veel aparte zaden ook ja, van een aantal verschillende winkels.. Dingen als reuzenprei, babymaïs, popcorn maïs, romanesco, winterreuzen, snelgroeiende spitskolen en sperziebonen.. Wel was veel zaad eigenlijk al wat oud, dus dat was toch aan vernieuwing toe.
Aparte aardappels zoals de truffelaardappel liggen veilig binnen gelukkig :)

Komend jaar toch maar meer zaden in gripzakjes gaan opslaan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 20:05

jammer Annemiek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:48

Ach, het heeft niet alleen nadelen gelukkig.
Ik heb vorige week een documentaire over GMO's gezien, en was al van plan om vanaf nu zo veel mogelijk biologische zaden te kopen, en vooral ook geen zaden van De Ruiter Seeds, wat van Monsanto is.
Ik heb hier eerder nooit op gelet, maar dat ga ik nu dus wel doen :)

Kennen jullie nog goede winkels waar je ook kleinere hoeveelheden kan kopen, niet te duur?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:00

www.zadenenzo.nl, daar ga ik bestellen. Ik heb nl geen 24000 tomatenzaden nodig, 25 is echt zat :P
Ik heb zojuist m'n lijstje zitten maken.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:07

Van hoeveel % gaan jullie uit wat betreft het kiemen van de zaden?
Mijn ervaring van vorig jaar is dat zo'n 30-40% niet kiemde, ligt misschien ook wel aan mijzelf :).

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:10

Ik had gelezen dat Monsanto voor 90% van de groenten in de supermarkten van Amerika verantwoordelijk is ... moet je nagaan hoeveel er zonder dat je het weet voor je wordt besloten :=

Ik wil zo graag weer eventjes thuis zijn. Mijn kookboek doorbladeren en kijken welke groentes een must zijn, en daarna denk ik toch van die shop op ebay kopen en op de markt kijken.

In mijn kamer staat mijn vensterbank nu vol met knuffels waar ik veel waarde aan hecht. Ik denk toch dat die de zolder opgaan en dat ik daar kleine plantjes zoals kruiden, paprika/tomaat in pot etc. neerzet. Ben alleen bang voor spinnen die zich daar tussen de planten komen nestelen :=

@Mjetterd
Vorig seizoen had ik niet zo veel, maar op enkele zaadjes na ontkiemde alles (op die minizaadjes na natuurlijk, daar is het de sterkste die naar boven komt). Dat waren gewoon pakketten van de action :')
Qua percentage durf ik het niet uit te drukken maar het was echt een enkeling die niet ontkiemde. Maar wel alles op kleine schaal ofc ...

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:17

Mjetterd schreef:
Van hoeveel % gaan jullie uit wat betreft het kiemen van de zaden?
Mijn ervaring van vorig jaar is dat zo'n 30-40% niet kiemde, ligt misschien ook wel aan mijzelf :).

Pfoeh dat is heel lastig. De tomaten komen allemaal in potten in de achtertuin, dus ik wou van elke soort 1 plant. Ik heb nu al 3 soorten en een vriendin van mij zou ook wat bestellen en dan zou ik wat met haar ruilen. Aangezien ik geen ruimte heb voor 20 potten ga ik van elke soort 3 zaadjes planten. Ik had begrepen dat voor tomaten iets van 75% normaal is?

Verschilt misschien ook nog per soort?

Ik had vorig jaar dus een hoop bos aardbeien zaadjes (2000 ofzo) en dat dus allemaal gezaaid in zo'n mini kweekbakje ter grote van een bak hertog jan ijs, had zeg maar niet verwacht dat er zo veel zou opkomen :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:18

xEmily schreef:
@Mjetterd
Vorig seizoen had ik niet zo veel, maar op enkele zaadjes na ontkiemde alles (op die minizaadjes na natuurlijk, daar is het de sterkste die naar boven komt). Dat waren gewoon pakketten van de action :')

Oh dan had jij meer geluk dan mij (of je deed het gewoon beter), de action zaden sets waren echt heel beroerd bij mij.

Het volgende heb ik besteld (van bijna alles 100 zaden, sommige 250).
- Mary Washington asperges
- Mini bell yellow (gele snoep paprika's)
- Mini bell red (rode snoep paprika's)
- Mini bell chocolate (paars/bruine snoep paprika's)
- Corno di toro rosso (rode punt paprika)
- Habanero red (zeer scherpe peper)
- Banana legs (gele tomaat)
- Yellow pear (gele cherry tomaat)
- Jalapeno early (milde-scherpe peper)
- Little elf (mini pepers van 2 cm)
- Purple cayenne (scherpe peper)
- Black cherry (paarse cherry tomaat)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:35

Bij mij waren er zaden waarvan echt álles kiemde, en ik met véél te veel plantjes zat.. En ik had ook zaden die helemaal niet wilde kiemen.. Dus het is heel lastig te zeggen.
Wel ga ik weer voor de koffiefiltermethode voor de tomaten en pepers enzo, dat beviel erg goed :j

Haha Emily, arme knuffels :(:)
Ik ga dit jaar maar mijn schildertafel gebruiken voor de jonge plantjes.. De enige plek waar ik goed licht heb binnen, waar de zon aan komt..

We gaan komend jaar een grote tuinkamer aanbouwen *\o/* maar die ik waarschijnlijk pas in de nazomer klaar.. Dat wordt echt de ideale plek om mijn plantjes voor te zaaien en grotere planten te laten overwinteren :D

En over Monsanto, idd Emily, het is daar echt bijna niet meer mogelijk om eten te vinden zonder GMO's, want in Amerika maken ze bijna álles van die maïs en t graan van monsanto. De docu heet 'GMO, OMG!', kun je ook op Netflix zien. In Frankrijk is er een experiment gedaan met ratten, en de ratten die GMO's te eten kregen hadden na hun eerste levensjaar stuk voor stuk enorme tumoren terwijl de controlegroep dat niet had. Een levensjaar van een rat was vergelijkbaar met 30 tot 40 jaar bij een mens. In Nederland zijn de meeste GMO's verboden, maar het is nog niet verboden om de GM maïs en GM soja aan dieren te voeren, dus via vlees, zuivel en eieren krijgen we tóch die rotzooi binnen :x

Ik heb inmiddels gezien dat bolster.nl een mooi aanbod heeft aan biologische zaden, en ook in kleine verpakkingen en niet al te duur.
Als er mensen zijn die eventueel ook wat van die zaden willen, maar de hoeveelheden ook wat groot vinden.. laat het me maar weten, dan kan ik wat zakjes verdelen onder meerdere mensen. Heb ik meteen een goede reden om wat meer verschillende soorten te bestellen :D :Y)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:40

Gaaf Annemiek, een tuinkamer :D! Ik heb de zolder toegewezen gekregen waar ik mijzelf mag uitleven. We hebben een hele ruime zolder, dus dat komt wel goed.
Koffiefilter methode, hoe werkt dat? Om de zaden te laten kiemen? Ik ben benieuwd!

Herkenbaar inderdaad, ik heb van sommige zaden ook een overvloed aan plantjes gehad, terwijl er bij de aardbeien niets is gekiemd vorig jaar (heb op een gegeven moment gewoon plantjes gekocht).

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:44

Ik heb geen vensterbank in mijn kamer. Is het raar om een vensterbank voor je verjaardag te vragen? :')

Ik vind die gmo sjit zo eng. Er was toch ook iets over dat ze volkstuinen wouden verbieden of iets? Ik weet even niet meer hoe het precies zat hoor maar daar waren toen ook een hoop mensen boos over.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:50

Monsanto is een freaky iets ja... Ben benieuwd wanneer ze hier poot aan de grond krijgen op de manier die ze willen.

Ik kreeg donderdag de brochure van bolster binnen, maar vond het nog flinke hoeveelheden voor mijn 100m2.

Ben ook benieuwd naar de koffiefilter methode :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:55

muntdrop schreef:
Ik heb geen vensterbank in mijn kamer. Is het raar om een vensterbank voor je verjaardag te vragen? :')

Ik vind die gmo sjit zo eng. Er was toch ook iets over dat ze volkstuinen wouden verbieden of iets? Ik weet even niet meer hoe het precies zat hoor maar daar waren toen ook een hoop mensen boos over.

Was dus over bepaalde zaden die niet meer gebruikt zouden mogen worden ofzo. Gaat gelukkig niet door natuurlijk voor de hobbytuinder, maar ik vind die hele monopoly op voedsel ech bizar.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:02

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:08

Zat het net te lezen. Fijne site inderdaad!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:13

Ik had het ook al opgezocht en kwam ook die site tegen :D!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:19

Ik heb het ook van die site idd :j
Verder sowieso veel handige tips en lekkere recepten!
De koffiefiltermethode is echt handig :)
Ik heb vorig jaar een stuk of 10 filters doormidden geknipt, even in water leggen en uitwringen, zaadjes erin en dan in een gripzakje/boterhamzakje, niet helemaal dicht maken.. en het bakje met de filters zette ik op het aquarium waar het lekker warm is. Vanaf daar hoef je alleen af en toe te controleren (gaat echt snel!) en gekiemde zaden in de grond stoppen. En de zaden kiemen veel beter heb ik gemerkt.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:21

Oeh ik ga die methode dan ook proberen denk ik. Werkt het ook voor tomaten en courgette?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:22

Waarvoor is het plastic zakje nodig? Kun je in plaats van dat ook het bakje met filterzakjes in een kleine kas zetten? :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 22:28

8nnemiek schreef:
Ik heb het ook van die site idd :j
Verder sowieso veel handige tips en lekkere recepten!
De koffiefiltermethode is echt handig :)
Ik heb vorig jaar een stuk of 10 filters doormidden geknipt, even in water leggen en uitwringen, zaadjes erin en dan in een gripzakje/boterhamzakje, niet helemaal dicht maken.. en het bakje met de filters zette ik op het aquarium waar het lekker warm is. Vanaf daar hoef je alleen af en toe te controleren (gaat echt snel!) en gekiemde zaden in de grond stoppen. En de zaden kiemen veel beter heb ik gemerkt.

Misschien ga ik het dan ook proberen :D

Ik ga trouwens ook bij de Bolster bestellen. Ik haalde hun zaden bij de welkoop, maar dan hebben ze bijv de rode melde weer niet. Voor 20 euro leveren ze gratis en daar kom ik wel aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:34

Mjetterd schreef:
Waarvoor is het plastic zakje nodig? Kun je in plaats van dat ook het bakje met filterzakjes in een kleine kas zetten? :)

Tegen het uitdrogen :j anders zijn de filters binnen een uurtje opgedroogd ;)

Ah, dus daar heb ik die zakjes van bolster gezien, bij de boerenbond! Ik dacht al, wat komen me die toch bekend voor! }:0