Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:04

deksel schreef:
Maar goed ik heb ook al een tijdje geen kaas op dus kan ook zijn dat ik dacht dat het naar echte kaas smaakte _O- .

Zo gek vind ik dat niet, want ik denk dat smaak en dat wat je lekker vindt wel degelijk kan veranderen door een ander eetpatroon.
Zo waren we gisteren bij vrienden uit eten en er was ree klaargemaakt. Biologischer en schoner vlees kun je niet krijgen (was zelf geschoten hierin de buurt). Nu was het niet heel erg gaar klaar gemaakt zoals ik altijd doe, maar als ik heel eerlijk ben vond ik het vlees gewoon echt niet lekker. Terwijl ik vroeger met name wild zeer lekker vond (mijn opa was jager, dus regelmatig wild gegeten als kind). Dus het geen vlees eten vind ik eigenlijk helemaal niet moeilijk meer en het begint meer en meer voor vis ook te gelden dat ik minder en minder lekker vind worden en dan echt een beetje met :r gevoel, waarvoor ik me wel wat schaam :o .
Zelf kan ik me niet voorstellen dat ik echte kaas niet meer lekker zou vinden want dat is nu wel belangrijker geworden en daar kan ik echte goesting aan hebben. Maar ik ga zeker als we nog eens in Limoges zijn de vega kaas proberen van "nature et moi". Wie weet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:02

Vanavond ga ik een quiche maken van eigen gemaakt pizza deeg. Weer een primeur en ik hoop dat het lukt. Na gisteravond heb ik dan wel behoefte om weer eens echt lekker gezond te eten dat ook laag in het verzadigd vet is. Ik hou jullie op de hoogte.

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:28

Vis eten was inderdaad een van de eerste dingen die ik echt vrij snel niet meer hoefde _O- Ga nu bijna over mijn nek als ik langs een viskraam loop.

Ook kijk ik nu heel anders aan tegen al die figuren die roepen dat ze niet kunnen leven zonder kaas :o
Een kennis van me reageerde daar laatst op met 'zuurstof'
'Heh, wat?'
'Je bent in de war met zuurstof. Dáár kun je niet zonder leven.' :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:03

Misschien is dat ook wel waarom ik vegan eten tot nog toe echt niet lekker vind.. Die vegan shoarma pizza waar Deksel het over had heb ik bv ook geproeft.. Man man wat vies := . Vooral die korst maar de 'kaas' was ook heel eng, en dat heb ik met veel van de vegan kaas dingen jammer genoeg..

En ik wilde het juist heel graag lekker vinden :( .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:23

Dingetje met vegan kaas is wel echt dat je geen koemelk kaas moet verwachten
Textuur is ook bij de lekkere kaasjes toch echt anders als normale kaas en de smaak kan soms wel wel dichtbij komen trouwens
Maar er is echt zoveel variatie en verschil in de vegan kaas
En hoe langer ik geen normale kaas heb gegeten , hoe lekkerder ze worden omdat de herinnering aan normale kaas ook vager word
En ik denk dat je smaak idd ook echt wel veranderd als je wezenlijk anders gaat eten( dus bepaalde dingen gewoon weg laat etc)

No muh word door een hoop mensen aangeraden
Ik heb er verschillende geprobeerd van dat merk en vond het echt niet lekker
Ik vond hem ook erg korrelig (alle 4 de soorten die ik geprobeerd heb )
Wilmersburger vond ik qua nasmaak erg naar en smelt ook niet lekker op bijvoorbeeld pizza of tosti

Nature et moi kwam ik in Frankrijk op vakantie tegen en was de eerste die ik echt lekker vond :j
Zal blij zijn als Vmarkt hem goed kan krijgen via de importeur :9

Pas met een weekendje Berlijn Vlife (geloof ik) meegenomen
Die vond ik ook niet lekker

Violife vind ik wel een fijne
Smaakt lekker (de original plakjes) maar wel een beetje jonge kaas smaak
Smelt ook goed op een tosti
Op de pizza gaat de mozza ook erg netjes

Heb nu een pakje Bedda Shedda liggen en daar ben ik echt van onder de indruk
Heb er ook een pakje rasp van liggen voor de pizza
Pakje wheaty plakjes ligt nog te wachten op een taste test
Maar wil niet van alles tegelijk open hebben liggen
Maar tot nu toe bedda en nature et moi op een gedeelde eerste plek
Gevolgd door violife

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:44

Het valt me op dat boodschappen zo goedkoop is als vegan.

Ik ben dus sinds een paar weken echt op aan het letten dat ik 1x per week boodschappend doe en daar de hele week mee doe. Dat gaat best wel goed, al tellen we uit de deur eten niet mee en op zaterdag kookt zijn vriendengroep samen (en daar pak ik meestal een bordje mee). Dus helemaaaal realistisch is het misschien niet. Maar ik red het bijna altijd tussen de 40 en 50 euro per week :j En ik zou het nog wel voor minder kunnen als ik niet zo vaak bijv Violife kocht := Maar daar zitten eigenlijk alle boodschappen in, alle maaltijden en snacks maar ook afwasmiddel enzo.
Dan las ik deze week over iemand die 40 euro in de week leefgeld had en hoe dat 'bijna niet te doen was', dan begrijp ik dat niet zo goed eigenlijk :o?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:18

Gut ik red dat ook niet, ik vind het wel knap! Of week en kook je al je bonen zelf enzo?
Is die 50 voor met z'n tweeën of per persoon? Want voor 2 mensen koken gaat vaak wel iets goedkoper (als je geen vriezer hebt)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:21

Sheran schreef:
Gut ik red dat ook niet, ik vind het wel knap! Of week en kook je al je bonen zelf enzo?
Is die 50 voor met z'n tweeën of per persoon? Want voor 2 mensen koken gaat vaak wel iets goedkoper (als je geen vriezer hebt)

Voor 2 personen :j
Ik heb wel een flinke voorraad. Maar ik zou wel echt nog meer kunnen besparen.
Zelf bonen weken doe ik niet, het enige wat ik doe is heeel goed letten op aanbiedingen en naar verschillende supermarkten gaan.
40-50 euro is inderdaad voor 2 personen :j

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:15

Ik vind het ook vaak gek als mensen denken dat vega(n) eten duur is. Wij redden het ook makkelijk met twee personen voor 40-50 euro per week. Inclusief wasmiddel, verzorgingsproducten en alle huishoudelijke items. Toch vind ik het niet te vergelijken met mensen die echt maar 40 euro leergeld hebben. Ik kan namelijk wel volgende week 10 pakken sojajoghurt halen die in de aanbieding zijn en er dan ruim een maand mee vooruit, maak mij geen zorgen als bij de kassa blijkt dat het 41 ipv 40 euro is, of dat bijvoorbeeld die maand ook de afrekening van de energie binnenkomt die ook van het weekgeld afmoeten.juist die dingen maakt dat het voor mij makkelijk voelt, maar als je niet de extra euro hebt, of dat extra tientje zodat je komende boodschappen goedkoper zijn, dan kan ik mij goed voorstellen dat het ineens wel heel krap is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 23:16

Wij hebben nu ruim 7 maanden al onze kosten bijgehouden, en zitten op 30 euro per week voor twee personen. Dat is inclusief wat ‘luxe’ als vleesvervangers, siroop en vullingen voor de sodastream, zoetigheid, vrij veel noten en gepofte tarwe enz, chocolade, koffie.. maar we hebben ook pompoenen, appels, koolrabi en aardappels uit eigen tuin gegeten.
De laatste weken zijn we volop aan het juicen met vers fruit en groente, maar de kosten gaan nauwelijks omhoog, inderdaad doordat we ook goed letten op aanbiedingen.

De duitse Aldi is normaal vrij duur met groente en fruit, maar laatst ineens appels voor 50 cent per kilo. Dan sla ik flink in :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:20

Bonna schreef:
Ik vind het ook vaak gek als mensen denken dat vega(n) eten duur is. Wij redden het ook makkelijk met twee personen voor 40-50 euro per week. Inclusief wasmiddel, verzorgingsproducten en alle huishoudelijke items. Toch vind ik het niet te vergelijken met mensen die echt maar 40 euro leergeld hebben. Ik kan namelijk wel volgende week 10 pakken sojajoghurt halen die in de aanbieding zijn en er dan ruim een maand mee vooruit, maak mij geen zorgen als bij de kassa blijkt dat het 41 ipv 40 euro is, of dat bijvoorbeeld die maand ook de afrekening van de energie binnenkomt die ook van het weekgeld afmoeten.juist die dingen maakt dat het voor mij makkelijk voelt, maar als je niet de extra euro hebt, of dat extra tientje zodat je komende boodschappen goedkoper zijn, dan kan ik mij goed voorstellen dat het ineens wel heel krap is.

Ja okee, m'n punt was dat het in die context werd verwoord als dat het ECHT NIET TE DOEN was zegmaar.
Dus niet "met een tientje extra lukt het prima" maar meer "dit is als je alles heel goedkoop inkoopt donderdag al op" snap je :Y)

Ik ben er vandaag ook nog eens naar gaan kijken in de supermarkt. 2 vivera kipschnitzels: 2,20 (ongeveer). 2 kip-kipschnitzels: 3,40. Die laatste waren wel wat groter. Wat ik dan weer gek vind, want met zo'n Vivera unit heb ik een prima maaltijd... Het bewees voor mij een beetje dat mensen vanuit de vleesindustrie toch wel een beetje gestuurd worden in wat ze eten := Want de meeste mensen zullen toch niet zo snel kiezen om bijv 1 schnitzel met 2 personen te delen (wat het alweer een stuk betaalbaarder maakt)(om maar te zwijgen over gezonder).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:31

Vanavond lekker gegeten. Het is me gelukt om pizza deeg te maken met maar 1 theelepel instant gist. Ik heb het 2x laten rijzen en het kreeg een mooie echte pizza structuur. Ik ga van de week hetzelfde doen, maar dan eens kijken of ik echt 2 pizza's er van kan maken. :9
Ik heb er nu een soort quiche van gemaakt.
Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:14

Ziet er goed uit!
Hier staat alles qua zelf koken weer even op een laag pitje. Ik woon weer voornamelijk thuis en "hoef" dus niet echt zelf te koken. Ik eet dus de vegan versie van wat mijn ouders eten, dus met vleesvervangers of een extra portie groente ipv dier.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:05

Magrathea schreef:
Dan las ik deze week over iemand die 40 euro in de week leefgeld had en hoe dat 'bijna niet te doen was', dan begrijp ik dat niet zo goed eigenlijk :o?

Misschien omdat diegene denkt dat hij of zij elke dag vlees nodig heeft? Dan heb je al snel een hoog bedrag aan boodschappen.
Ik denk dat vegan boodschappen doen ook helemaal niet duur hoeft te zijn. Vleesvervangers en toetjes en dat soort dingen zijn wel weer duurder, maar als je dat beperkt houdt, valt het ook mee.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:18

Magrathea schreef:
Bonna schreef:

Ja okee, m'n punt was dat het in die context werd verwoord als dat het ECHT NIET TE DOEN was zegmaar.
Dus niet "met een tientje extra lukt het prima" maar meer "dit is als je alles heel goedkoop inkoopt donderdag al op" snap je :Y)

Ik ben er vandaag ook nog eens naar gaan kijken in de supermarkt. 2 vivera kipschnitzels: 2,20 (ongeveer). 2 kip-kipschnitzels: 3,40. Die laatste waren wel wat groter. Wat ik dan weer gek vind, want met zo'n Vivera unit heb ik een prima maaltijd... Het bewees voor mij een beetje dat mensen vanuit de vleesindustrie toch wel een beetje gestuurd worden in wat ze eten := Want de meeste mensen zullen toch niet zo snel kiezen om bijv 1 schnitzel met 2 personen te delen (wat het alweer een stuk betaalbaarder maakt)(om maar te zwijgen over gezonder).

Ik zou dan wel weer in staat zijn om twee van die vivera schnitzels weg te werken, man wat vind ik die dingen lekkerrr.

Dit is wel altijd de vleesvervanger die ik aan mijn niet vega vrienden aanraad als ze vragen welke het beste is voor hun avondje vlees loos (met avg oid). Ook inderdaad omdat ik weet dat ie goedkoper is dan het vlees alternatief, zou geweldig zijn als meer vlees vervangers goedkoper worden dan hun vlees alternatief. Goeie motivatie voor een extra dagje vega in plaats van dat je moet bijleggen.

Zonder vlees vervangers is het natuurlijk goedkoper, maar men is vaak ook wel lui.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:31

Gisteren zo lekker gegeten <3 op restoraunt gegaan zonder verwachtingen en bleek dat ze een vegan menu hadden. Vegan lasagna gegeten en was echt heerlijk

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:35

In Nederland is vega zijn prima te doen als je niet veel geld hebt. Echter is niet overal zo goedkoop groente en fruit te krijgen. Ergens waar bijna niks wil groeien, daar is groente al snel onbetaalbaar (denk 10 euro voor een krop sla). Groente levert amper caloriën, dus dan kies je al snel voor vlees. Een schaap of koe kan namelijk wel leven van de zeer schrale grond. Dus ik zie vega(n) zijn wel als iets wat niet overal kan :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:43

shiroihebi schreef:
In Nederland is vega zijn prima te doen als je niet veel geld hebt. Echter is niet overal zo goedkoop groente en fruit te krijgen. Ergens waar bijna niks wil groeien, daar is groente al snel onbetaalbaar (denk 10 euro voor een krop sla). Groente levert amper caloriën, dus dan kies je al snel voor vlees. Een schaap of koe kan namelijk wel leven van de zeer schrale grond. Dus ik zie vega(n) zijn wel als iets wat niet overal kan :o

Ja, daar heb je wel een punt :j gelukkig leven wij in Nederland (of België, haha)
Al heb ik ook wel begrepen dat sommige Christelijke Afrikaanse landen ook geregeld plantaardig eten wanneer ze vasten. (Als je ooit in zo'n land bent kun je dat zeggen als je vlees aangeboden krijgt... Nee sorry ik ben aan het vasten :j als je bang bent de gastheer/-vrouw te beledigen.)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:01

Ik kom me hier ook maar eens melden als flexitarier zijnde. Ben er rond de zomer mee begonnen, vooral wegens het mileu. En ik mis het werkelijk waar helemaal niet.
Ben wel nog flexitarier omdat, als ik bij anderen blijf eten, ze zich niet naar mij aan hoeven te passen. En soms ben je ergens waar het haast onmogelijk is om vega te eten.

Ik eet wel regelmatif vleesvervangers. Aangezien daar vit B12 vaak bijgevoegd zit. Heb van mezelf al B12 te kort (slik ook pillen bij). Vind ze niet echt duurder dan gewoon vlees en hier (Vomar) zijn ze regelmatig in de aanbieding dus dan kopen we groot in :D

We hadden gisteren crispy sticks (vega, niet vegan) van valess. Die waren lekker!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:14

shiroihebi schreef:
In Nederland is vega zijn prima te doen als je niet veel geld hebt. Echter is niet overal zo goedkoop groente en fruit te krijgen.
Ik denk dat dit voor heel west Europa geldt. Vegetariër zijn of veganisme keuze maken is een luxe keuze die wij in West Europa kunnen maken daar we ons eerste levensbehoefte zo goed voor elkaar hebben. Helaas in teveel landen op de wereld valt die keuze totaal niet te maken en mogen de mensen al blij zijn als ze überhaupt wat te eten hebben elke dag, ongeacht of het nu vlees of geen vlees is. Dat bewustzijn vind ik voor mezelf erg belangrijk daar het ook heel veel keuzes die ik mag en kan maken relativeert en in zijn juiste perspectief zet voor mij. Wij zijn gewoon grote geluksvogels! :j

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:17

Dat klopt zeker, hier is alle keuze! De laatste keer dat ik in het buitenland was (ik ga eigenlijk nooit op vakantie) was er echter maar één kleine supermarkt op het hele eiland. Ja dan wordt het wel wat moeilijker. Vega is dan nog wel te doen, er waren wel kaas en eieren maar bonen etc eigenlijk weinig. Ik doe dus maar wat mogelijk is voor mij. Ben thuis een beetje verwend met een groentetuin en een huis dat zo is aangepast dat het volledig op de zonnepanelen draait.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:27

Nah alsnog, ik vind het knap! Heb geen vriezer dus kan niet echt letten op aanbiedingen voor later, misschien scheelt dat... Maar ik maak per week toch wel aardig wat op.

Elke avond: blik bonen oid, en groente, al met al toch snel 3/4 euro in totaal. Dat x7 is al 25 euro voor avondeten.

En dan nog brood... Ik heb wat luxe brood (2 euro) dus dat is ook weer 6 per week. Beleg, ook snel 5 euro per week En nog twee bakjes noten (7 euro) en soyayoghurt (4 euro per) week, fruit (4 per week) en dan zit ik er zo al ruim overheen en heb ik nog niet eens bijzondere dingen gekocht.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:40

Ik koop de sojajoghurt eigenlijk alleen in de aanbieding. Omdat het vaak wel elke 5/6 weken in de aanbieding is (1+1 gratis of 2 voor 3 euro) en het heel lang houdbaar is, maakt dat het ontbijt een stuk goedkoper.

Ik doe tegenwoordig wat aan mealprep en ga maar 1x per week naar de supermarkt. Als mensen dat leuk vinden kan ik wel eens de gerechten en kosten voor alles hier bij houden.

Deze week speel ik een beetje vals omdat m'n vriend in het buitenland is en ik vooral makkelijk/op werk/ bij m'n ouders eet. Ik zal dan volgende week beginnen :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:47

In grote delen van West Europa en de VS kun je inderdaad heel gemakkelijk vegetarisch of veganistisch eten. Ik eet geen vlees en zoveel mogelijk biologisch en heb, ondanks dat ik in een dorp woon, zoveel keuze! Veganistisch lukt niet zo, maar dat heeft een medische oorzaak. Qua aanbod zou het gemakkelijk te doen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 16:55

Qua groente en fruit kun je veel voordeel halen uit seizoensproducten.
Niet alleen vers, maar in het najaar zijn er ook vaak bv grote blikken sperzieboontjes te koop voor weinig geld.
En bij de boer kun je ook vaak leuk inkopen. In het najaar kun je in de dorpen vaak pompoenen kopen voor weinig geld.
Ik koop bijna nooit groente die duurder is dan een euro.

Wij zijn van plan om in de toekomst te gaan reizen, maar dan neem ik waarschijnlijk gewoon heel veel droge producten mee om zelf vleesvervangers te maken, want het zal inderdaad niet overal even makkelijk te vinden zijn.