De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 00:07

8nnemiek schreef:
Ik ben jaloers! Ik wil ook nog broccoli uit eigen tuin :Y) wanneer heb je die gezaaid?

Vrij laat hoor. In de zomer, maar wanneer weet ik niet meer.
Citaat:
Doen jullie de tuin allemaal met de hand om, of zijn er hier ook mensen die een ploeg ofzo gebruiken?
We hebben nl een kleine tractor staan om de bak te slepen enzo, en mijn vader kon aan een kleine ploeg komen :Y) vorig jaar heb ik een stukje met de cultivator losgetrokken en dat ging toch wel fijn :D

Ik spit alleen voor de pastinaak en het kleine rijtje wortels.
De rest doe ik niet.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 06:09

Handig, dat scheelt een hoop werk lijkt me!
Bij ons is de grond zo keihard aangelopen dat je er niet eens een schep in de grond krijgt, dus ik zal helaas heel diep moeten spitten. Hopelijk alleen het eerste jaar..

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:13

@ Muntdrop: Thanks voor de tip! Wel mooi ook zo'n ronde gele :) Eén courgetteplant gaat er sowieso komen volgend jaar. In de keuken kan je er best veel mee. _CS_ : Ok, kan dus wel prima? Mijn komkommerplant in pot werd ook enorm, maar was nog best een mooie plant om te zien en veel komkommertjes van gehad. Benieuwd hoe dat dan volgend seizoen met een courgette gaat.

Ik wil in ieder geval weer tomaatjes voorzaaien. Ik heb de Tiny Tim(Tom), Ruby Red en zaadjes van snacktomaatjes van de supermarkt. Snackpaprika wil ik ook gaan voorzaaien, ik had een paprikaplant inclusief al rijpe paprikaatjes van de AH, daar heb ik wat zaadjes van gewonnen. Verder heb ik nog wel het een en ander, sowieso wil ik niet te vroeg al gaan voorzaaien, krijg je van die slungelplantjes. Te veel ook niet, moet ik steeds alles van boven naar de achtertuin heen en weer sjouwen.

Ik denk wel aan een kasje ofzo...

Mijn dahliaknollen moeten nog naar binnen... Van de week maar eens gaan doen. Nog niet geklaagd bij het tuincentrum dat geen één de juiste volgens de verpakking was :P

O ja, bonte munt wil ik ook, vond ik er zo mooi uitzien! Mijn gezaaide munt van dit jaar is helaas niks geworden en die van vorig jaar had de winter niet overleefd? Wazig, was zo'n slappe winter.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 10:18

8nnemiek schreef:
Handig, dat scheelt een hoop werk lijkt me!
Bij ons is de grond zo keihard aangelopen dat je er niet eens een schep in de grond krijgt, dus ik zal helaas heel diep moeten spitten. Hopelijk alleen het eerste jaar..

En je verstoort het bodemleven ;)

Ik ga er overigens wel met de 3tand doorheen, maar die gaat lang zo diep niet als spitten.

En ik heb bedjes van circa 1 m2. Veel bedjes staan vol. Pas als ze leeg zijn en dat is nooit tegelijkertijd, maak ik ze of winterklaar ( afdekken met organisch materiaal) of ik zaai opnieuw iets erin. Zo heb ik nooit een complete tuin om aan te werken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:00

Goede tips +:)+

Zijn die snackpaprikaatjes aan te raden, dagmar? Vind ik ook wel leuk :D

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:14

Wij hebben snackpaprikaatjes in een pot, nu binnen en wanneer het niet meer vriest weer naar buiten. Die doen het goed zonder al te veel moeite, hij geeft nog steeds paprika's ^.^

Hoe groot het stukje grond, wat ik mag gaan gebruiken, is weet ik nog niet. Moet eerst eventjes beter worden en daarna mag ik pas mijn energie daarin steken >.>

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:33

8nnemiek: Ik heb er wel veel plezier van gehad, toch aardig wat paprikaatjes geoogst. Het kleuren duurt wel vrij lang. Ze hebben veel warmte nodig. Wat ook hielp was wanneer de paprikaatjes al een beetje kleur hadden ze verder binnen laten kleuren, dus al oogsten. Zeker als er weer een weekje koud weer aankwam.

xEmily: Had ik ook wel kunnen doen met mijn papirkaplant, maar die is nu inmiddels wel overleden door de kou... Tja... Heb ook geen goede plek om hem neer te zetten binnen. De katten zijn ook nogal van plantjes mollen, alle planten in huis zijn 'cat proof'. :p

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:58

Wanneer is het verstandig om voor te gaan zaaien? Is het daar nu nog te vroeg voor of kan ik daar al wel mee beginnen? Wil graag tomaten paprika en pepers voorzaaien binnen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:00

Mijn schoonvader spitte inderdaad ook alleen voor de worteltjes en verder niet.
Maar als je het moet ontginnen, en er nu gras op staat zou ik nu 2 spades diep spitten of het afplaggen. Ander ben je geheid volgend jaar vreselijk veel tijd kwijt aan wieden.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:21

Mjetterd schreef:
Wanneer is het verstandig om voor te gaan zaaien? Is het daar nu nog te vroeg voor of kan ik daar al wel mee beginnen? Wil graag tomaten paprika en pepers voorzaaien binnen.

Ik zou eventjes googelen naar zaaikalender, daar staan hele uitgebreide kalenders van veel soorten groenten; wanneer je ze binnen moet zaaien en wanneer ze naar buiten moeten.

Als je zaadjes koopt staat er soms op de verpakking wanneer je ze moet zaaien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:41

Ik zit ook te popelen om voor te gaan zaaien!! Dit jaar ben ik in april begonnen, dat was echt te laat.
De aardbei- en blauwe bessenzaden liggen nu in de vriezer, half januari ga ik die zaaien.
Ook de zadengids is weer binnen, maar ik denk dat ik elders ga bestellen, muv de aardappelen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:58

Ik wou mijn tomaten begin maart voorzaaien

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:08

Ik ga dit jaar op de vrijmarkt staan met tomaten/paprika en peper plantjes (en misschien nog wel iets, maar meer heb ik nog niet bedacht). Dus ga er heel veel voorzaaien en in plastic bekertje. En ze dan met koningsdag op de markt verkopen *D. Lijkt mij leuk om een keertje te doen.
Moet er dus op letten dat ik er niet te vroeg/te laat mee begin zodat de plantjes in een plastic bekertje kunnen blijven tot de vrijmarkt.
Wat ik overhoud gaat dan in mijn eigen tuin *D

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:13

Mjetterd schreef:
Ik ga dit jaar op de vrijmarkt staan met tomaten/paprika en peper plantjes (en misschien nog wel iets, maar meer heb ik nog niet bedacht). Dus ga er heel veel voorzaaien en in plastic bekertje. En ze dan met koningsdag op de markt verkopen *D. Lijkt mij leuk om een keertje te doen.
Moet er dus op letten dat ik er niet te vroeg/te laat mee begin zodat de plantjes in een plastic bekertje kunnen blijven tot de vrijmarkt.

Ah wat een leuk idee!

Welke soorten ga je zaaien? Ik vind tomaten paprikas en pepers zo leuk omdat er zoveel soorten van zijn :3

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:30

muntdrop schreef:
Mjetterd schreef:

Ah wat een leuk idee!

Welke soorten ga je zaaien? Ik vind tomaten paprikas en pepers zo leuk omdat er zoveel soorten van zijn :3

Qua tomaten heb ik dat al een beetje bedacht. Trostomaten, cherrytomaten en roma tomaten had ik in gedachten :D. Heb ook wel vlees tomaten gehad vorig jaar, maar die vond ik zo lomp worden. Daar twijfel ik nog een beetje over.

Paprika en peper soorten heb ik nog niet over gedacht. Ben daar ook minder in thuis eigenlijk :o

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:15

Oh haha daarbinnen heb je ook nog een heleboel soorten tomaten. De shop waar ik mijn zaadjes had besteld had 121 soorten tomaten en iets van 86 soorten pepers. En volgens mij zijn er nog veel meer soorten :P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:31

muntdrop schreef:
Oh haha daarbinnen heb je ook nog een heleboel soorten tomaten. De shop waar ik mijn zaadjes had besteld had 121 soorten tomaten en iets van 86 soorten pepers. En volgens mij zijn er nog veel meer soorten :P

Welke shop :)? Ik wil deze week de zaadjes gaan bestellen. Dan kan ik daar eens rondneuzen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:34

http://stores.ebay.co.uk/premierseedsdirect/ wel vanuit de uk. Maar ze hadden veel soorten cherry tomaatjes die meer als een struikje groeien en die je dus niet helemaal hoeft te ondersteunen etc. Levering was ook super snel en goedkoop :3

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:58

O die link :) Ik zie meteen al leuke: black cherry tomaatjes, die zijn mooi!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:06

Dagmar80 schreef:
O die link :) Ik zie meteen al leuke: black cherry tomaatjes, die zijn mooi!

Ja, die link is echt geweldig *\o/*
Maar wat houd dat 'time left' in? Daarna zijn ze niet meer te bestellen? Want dan moet ik wel snel zijn met die black cherry :).
Wat is het verschil tussen 'organic' of niet organic?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:09

Time left bij ebay is wanneer het van de site verdwijnt, wanneer de advertentie zn tijd heeft gezeten zegmaar.
Organisch is zonder bestrijdingsmiddelen neem ik aan.

Vind het jammer dat het helemaal van Engeland komt eigenlijk. Als ze dit gewoon hier bij ons in de stad hebben :=
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 07-12-14 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:13

xEmily schreef:
Time left bij ebay is waarschijnlijk wanneer het van de site verdwijnt, wanneer de advertentie zn tijd heeft gezeten zegmaar.

Vind het jammer dat het helemaal van Engeland komt eigenlijk. Als ze dit gewoon hier bij ons in de stad hebben :=

Ja, dat zou makkelijker zijn. Sowieso zijn er hier nu helemaal geen zaden in de winkels te koop. Heb ook wel webwinkels in nederland met veel zaden gevonden, maar die zijn echt veel duurder dan op ebay.
Ga zo even een lijstje samenstellen met wat ik ga kopen :D.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:14

xEmily schreef:
Time left bij ebay is waarschijnlijk wanneer het van de site verdwijnt, wanneer de advertentie zn tijd heeft gezeten zegmaar.

Bij mij niet hoor? Alleen 'basic' tomaten die te groot worden voor een pot. :=. Sommige soorten die ik nu besteld heb zijn sowieso niet in Nederland te krijgen (nog).

Time left is inderdaad wanneer het artikel van de site verdwijnt. Maar bij dit soort 'shops' worden ze vaak gewoon weer opnieuw erop gezet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:23

Bij ons op de markt zijn de zaadjes er wel altijd, met korting als het seizoen net voorbij is (:
Alleen de keuze is ook vrij klein ...

Zijn die zaadjes daar van die site herbruikbaar? Dat als er een tomatenplant is uitgegroeid met vruchten, dat je dan nog de zaadjes uit die tomaat kan hergebruiken? Ik las namelijk dat je dat beter niet bij de supermarktgroenten kon doen, maar als je dat wel kan doen ga ik daar ook kopen denk.

@muntdrop ik bedoelde ook dat ze dat hier in de stad ook wel mogen gaan doen, zo'n groot assortiment ^^

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:25

Deze site heeft ook wel veel verschillende zaden en wel nederlands:
http://123zaden.nl/

Ze zeggen dat je geen bruikbare zaden kan oogsten uit supermarkt groenten, maar vorig jaar heb ik een paar tomaten planten gehad uit supermarkt tomaten. Dat wou ik graag eens een keer proberen :)