Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 17:58

30 euro is wel goedkoop ja :D We gaan het eens navragen!

Volgens mij is onze huisarts ook niet heel moeilijk met bloedprikformuliertjes :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:00

8nnemiek schreef:

Volgens mij is onze huisarts ook niet heel moeilijk met bloedprikformuliertjes :))

Jouw bloed, jouw geld. Wat zou hij moeilijk doen dan?
Het is je goed recht om je bloed te laten checken.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:11

Anoniem schreef:
8nnemiek schreef:

Jouw bloed, jouw geld. Wat zou hij moeilijk doen dan?
Het is je goed recht om je bloed te laten checken.

Huisartsen doen heel vaak moeilijk. Kost praktijken veel geld namelijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:12

Een goede reden kan ook zijn: ik wil checken of ik tekorten aan het ontwikkelen ben :j

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:18

Magrathea schreef:
Een goede reden kan ook zijn: ik wil checken of ik tekorten aan het ontwikkelen ben :j

Zelfs daar deed mijn huisarts moeilijk over _O-

"Heb je ergens last van dan?"

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:22

8nnemiek schreef:
Ik vind vooral ijzer, B12 en D interessant om te weten :j Maar het moet geen paar honderd euro kosten, dat vind ik dan weer zonde aangezien we verder geen klachten ofzo hebben.

Ik heb altijd geleerd dat vitamine D door de zon komt en vrijwel heel NL heeft hier een tekort aan. Vitamine D zit eigenlijk niet in je eten. Ik slik vitamine D3 voor veganisten, beetje om mn winterdipje niet te erg te laten worden {:}. Daarnaast is ijzer een goede en B12 ook!

Magrathea schreef:
Bloemkool hotwings is wel handig om die van tevoren te koken zodat ze zeker weten gaar zijn.

Oh :'). Ga ik voortaan doen! En zelf een sausje in elkaar flansen ipv Franks hot sauce kopen %).

Sonja_vR schreef:
O maar dat doe ik ook hoor Deksel :D nieuwe dingen proberen en gewoon ongezond lekkere dingen

Maar ik probeer de basis gewoon heel gezond te houden , wil er dit jaar ook nog best wat kg vanaf weten te werken (iets met veel te veel lekkere ongezonde dingen :') )

Hhaha het is niet zo dat ik alleen maar ongezond eet hoor. Ik eet zoveel meer fruit en groente sinds ik veganist ben maar ik eet ook een hoop meer chips en vegan broodjes en alles :)). Er is zoveel lekkers *\o/* .

pien_2010 schreef:
Hoe maak je bloemkool hot wings?

Het is niet zo moeilijk! Ik heb het recept van deze site gevolgd:
https://wateetjedanwel.nl/bloemkool-chili-chicken-wings/
Ik vond het deegspul veel te dun en heb het aangedikt. Wel bloem gebruikt ipv kikkererwtenmeel, misschien was dat het.

Wat betreft bloedwaardes check ik zelf mijn b12 en ijzer sowieso, is altijd aan de lage kant geweest. Ook voordat ik veganist was. Ik heb geen idee wat de kosten zijn eigenlijk. Doen ze nooit moeilijk over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:13

Dank je wel Deksel voor het recept.
Bloed onderzoek wordt toch gewoon vergoed of is dat veranderd in Nederland?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:20

Ik weet het eigenlijk niet... Ik had destijds veel kosten dus heb niet zo op gelet :o

Wel zei mijn HA dat er soms mensen alle vakjes aankruisen en dan een gepeperde rekening op de mat krijgen := Dus bepaalde dingen kosten wel geld.

Misschien scheelt het ook nog of je het laat doen bij een prikpost op de praktijk zelf of dat je naar het ziekenhuis moet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 19:23

Ik hoorde dat de laboratoriumkosten van je eigen risico af gaan, dus het zou inderdaad best vervelend zijn als er ineens een rekening van 200 euro op de mat ligt :=
Ik hoop dat de huisarts de kosten weet.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:55

Mijn nefroloog kruist vit B12 en ijzer aan ;)
Wat betreft kosten geen idee omdat ik sowieso jaarlijks mijn eigen risico kwijt ben en moet bloed prikken

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:49

Bloedprikken betaal in je NL van je eigen risico. Hoe duur het is hangt af van hoeveel verschillende buisjes/samples er getapt worden. Er zijn een aantal dingen die met hetzelfde buisje onderzocht kunnen worden, dan ben je goedkoper uit dan wanneer je uit 3 segmenten iets wilt laten testen. Mijn laatste bloedtest (niks bijzonders eigenlijk, vitaminen, ijzer, kalium en natrium) kostte €110...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:58

Bedankt voor de info. Slechte zaak dat bloed prikken van eigen risico gaat. Hier in Frankrijk wordt het volledig vergoed door card vital zonder dat zelfs de aanvullende verzekering mee moet doen.

De bloemkool wings zien er heerlijk uit. Ga ik zeker maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 15:51

Ik heb mijn tempeh-artikel online staan, dus als iemand het leuk vind om zelf eens te proberen: hier staat de uitleg :D https://www.abcreatief.com/LEKKER/

Volgende week heeft mijn vriend een afspraak voor zijn schouder bij de huisarts (ik typ in eerste instantie altijd DA, hebben jullie dat ook? :') ) en dan gaat hij ook even navragen wat de kosten zijn voor bloed prikken. Ik hoop dat het mee valt!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:25

evelienn28 schreef:
Stille meelezer :D
Ik heb eigenlijk een vraagje ik wil zuivel uit mijn dieet schrappen.
Ik ben zelf chronisch eczeem patient en het schijnt dat zuivelproducten een uitlokkende factor zijn.
Nu dacht ik aan soja als vervanging, maar dit was achteraf juist geen goeie keus aangezien ik hier wel een allergie voor zou hebben. (overigs nooit problemen mee gehad maar ook soja kan een uitlokkende factor zijn helaas).
Nu wil ik zowel soja als zuivel de komende tijd schrappen.
In de meeste vleesvervangers zit vaak soja dus daar zal ik ook wat creatiever mee moeten zijn, maar nu zit ik vooral met zuivel vervangen.
Nu vallen alle producten met noten al af, dus zat ik te denken aan havermelk of rijstmelk.
Maar misschien hebben jullie hier nog wel tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Wil natuurlijk wel voorkomen dat ik een vitamine tekort krijg, eet verder wel veel groentes enzo.

Hoi! Misschien rare vraag.. maar ik heb atopische eczeem en ik vroeg me af of je je uiteindelijke ervaring met me kan delen na je een tijd zuivel hebt uitgesloten. :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:52

8nnemiek schreef:
Ik heb mijn tempeh-artikel online staan, dus als iemand het leuk vind om zelf eens te proberen: hier staat de uitleg :D https://www.abcreatief.com/LEKKER/

Volgende week heeft mijn vriend een afspraak voor zijn schouder bij de huisarts (ik typ in eerste instantie altijd DA, hebben jullie dat ook? :') ) en dan gaat hij ook even navragen wat de kosten zijn voor bloed prikken. Ik hoop dat het mee valt!

Thanks for sharing!
Ik ben ook wel benieuwd naar de kosten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:12

Jackytje schreef:
evelienn28 schreef:
Stille meelezer :D
Ik heb eigenlijk een vraagje ik wil zuivel uit mijn dieet schrappen.
Ik ben zelf chronisch eczeem patient en het schijnt dat zuivelproducten een uitlokkende factor zijn.
Nu dacht ik aan soja als vervanging, maar dit was achteraf juist geen goeie keus aangezien ik hier wel een allergie voor zou hebben. (overigs nooit problemen mee gehad maar ook soja kan een uitlokkende factor zijn helaas).
Nu wil ik zowel soja als zuivel de komende tijd schrappen.
In de meeste vleesvervangers zit vaak soja dus daar zal ik ook wat creatiever mee moeten zijn, maar nu zit ik vooral met zuivel vervangen.
Nu vallen alle producten met noten al af, dus zat ik te denken aan havermelk of rijstmelk.
Maar misschien hebben jullie hier nog wel tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Wil natuurlijk wel voorkomen dat ik een vitamine tekort krijg, eet verder wel veel groentes enzo.

Hoi! Misschien rare vraag.. maar ik heb atopische eczeem en ik vroeg me af of je je uiteindelijke ervaring met me kan delen na je een tijd zuivel hebt uitgesloten. :)

Ik ben niet evelien maar ik heb ook atopisch eczeem helaas. Ik heb met zuivel vermijden minder last van mijn eczeem, maar het is niet over helaas. Ik heb gemerkt dat soja nog steeds een dingetje is, als ik dat minimaal eet in combinatie van geen zuivel (en vlees) gaat het super met mijn eczeem.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:32

Voor de vivera (en biefstuck) liefhebbers,
Dirk : 2 voor €3
Coop : 3 voor €5

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 11:42

Oh nice, deze week of volgende week?

Edit, volgende week zie ik :)

En ik zie nu ook dat de Emté alle vivera 2 voor 3 euro heeft deze week, vandaag de laatste dag. Die zijn nog wat goedkoper dan de Coop.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:46

Bedankt voor het delen! Mijn vriezer is al weken leeg. -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 13:30

Ik zie dat ze bij Jan Linders ook de Alpro uit de koeling voor 1 euro hebben, ook de pakken die normaal 2,30 kosten :D Snel wat ingeladen dus!

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:45

Oehhh die biefstuk <<) wat smerig :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:54

De biefstukc werkt wel goed in beef theryaki :j

Sorry, geen voordeelpost geplaatst deze en vorige week, ik heb het een beetje druk want ik ben 20 maart verkiesbaar := Maar morgen heb ik wel tijd denk ik

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:46

8nnemiek schreef:
Ik zie dat ze bij Jan Linders ook de Alpro uit de koeling voor 1 euro hebben, ook de pakken die normaal 2,30 kosten :D Snel wat ingeladen dus!

Lekker!
Volgende week is de alpro 1+1 bij de appie.
Ik ga weer los!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 02:11

Jeetje, wat gaat dit topic lekker.

Even snel een late bijleespost:

Voor vega(n)friendly eetgelegenheden kun je kijk op de site van Happy Cow.
Om te checken of je wijn zonder dierlijke producten is geklaard kun je kijken op de site van Herbivore!
(Wijn is een van de weinige dingen waar ik niet superstrict mee ben en indicidenteel mee 'sjoemel')

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:55

Ik heb gisteren de vegan shoarma pizza van Ny pizza op. Was zo lekker Y)(^) De kaas smaakte zo naar echte kaas dat ik even dacht dat er normale kaas op zat. Maar goed ik heb ook al een tijdje geen kaas op dus kan ook zijn dat ik dacht dat het naar echte kaas smaakte _O- .