Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:07

Nou, als ik in de supermarkt om me heen kijk dan wordt er toch heel wat afgevreten deze dagen...
Ik snap al dat commerciële gedoe rondom die feestdagen gewoon niet, er worden steeds meer dingen aangegrepen om meer eetfeesten te maken met feestdagen. Ja, de supermarkten varen er wel bij. :D
Bij ons was er vroeger met pasen en met pinksteren alleen een feeststol en suikerbrood, maar verder niet.
Maar misschien was mijn moeder daar gewoon te nuchter voor? En ik dus waarschijnlijk ook? :D
Maar goed, dat is hier ook offtopic. :)

Bhriseis

Re: Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:11

Ik denk dat dat inderdaad iets persoonlijk is; een persoonlijke voorkeur. Zoals Plien het zegt staat voor mij genieten van lekkere dingen niet gelijk aan volvreten. Bovendien zie ik niet in wat er mis is met een paar gelegenheden per jaar die mensen aangrijpen om samen te zijn en in gezelligheid te vieren :)

Ik vier enkel kerstavond, kerstdag, oudejaarsavond, nieuwjaarsdag, Pasen en de verjaardagen. Voor mij zijn die dagen ook niet 'zomaar hetzelfde als eender welke andere dag', ik vind het ook echt bijzondere dagen en kijk er enorm naar uit :)

En natuurlijk spelen supermarkten en bakkers daar op in... ik zou het ook doen mocht ik een winkel hebben :7 :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:22

Ik zeg ook niet dat er iets mis is met gezelligheid en samen zijn, daar is ook niks mis mee. :) Ik snap alleen al het (veelal commerciële) gedoe (wat steeds erger wordt) er omheen niet zo goed,

Many

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 20:58

Ik snap Karin wel geloof ik. Natuurlijk is het heerlijk om met Pasen (en andere feestdagen) uitgebreid met je familie te tafelen. Dat zijn vaak hele waardevolle momenten en tradities, ik zal de laatste zijn die dat aan banden wil leggen :D Maar de laatste jaren liggen de supermarkten zó ontzettend vol met speciale hapjes, gerechten en lekkernijen, dat het lijkt alsof het alleen nog maar om eten draait, in plaats van de gezelligheid. Het lijkt alsof het omgedraaid wordt: 'vroegah' ging het om de gezelligheid en daarbij werd ook wat uitgebreider gegeten. Nu lijken feestdagen een excuus te zijn om helemaal los te gaan met eten, en oh ja, het ging ook nog ergens om. Dat is jammer vind ik!

Desalniettemin ga ik zelf ook genieten van een heerlijk uitgebreid paasontbijt, en daar heb ik nu al zin in :D

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:10

Mijn lijstje van vandaag:

O: havermout-pesto-geitenkaas pannenkoekjes (met melk, ei, zemelen en lijnzaad); appel, meloen
T: -
L: restje van gisteren, kokosmelk, kerrie, sperzieboontjes, aardappels met cashewnoten
T: banaan
A: verse pastasaus met kruiden en spekjes, pasta
T: 1 reepje chocola, 4 paaseitjes

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:15

Maar hoeveel mensen zouden er daadwerkelijk meegaan in die commercie en hoeveel denken er net als ons over? Ik ken eigenlijk niemand die voor Pasen of kerst z'n winkelkar volgooit met AH excellent of delicieux luxe feestproducten, hooguit een klein extraatje.

Anyway, back on topic. Lijstjes!

O: 1 waldkormcracker met geitenkaas en honing
T: 2 rijstwafels met humus
L: pannenkoek van half ei, halve banaan, 20g havermout, een beetje speltmeel en appelstroop; 2 plakjes suikerbrood met roomboter
T: waldkormcracker met geitenkaas
A: zelfgemaakte sushi met gerookte zalm, garnaaltjes, avocado, komkommer en wortel
B: 30 day shred level 1; uur wandelen; half uur fietsen
Planning
T: glas dubbelfris en wat chips

HorseLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:21

Ik vind het ook altijd gezellig zulke dagen.. Dan eet ik inderdaad ook best veel

Lijstje vandaar:
O: stukjes bananen brood, kopje thee
T:-
L: 1 banaan ei pannenkoekje, salade: ijsbergsla, komkommer, tomaatjes, plakje ham, augurk, zilveruitjes, beetje mosterd, glas water
T: thee en heel klein beetje bananenbrood
A: witlof met ham en saus uit de oven, zigeunerschnitzel met zigeunersaus, paar aardappelschijfjes, appelmoes, ketchup, glas Spa fruit, schaaltje magere kwark
T: cappuccino (koffie met 100ml halfvolle melk) cote dor chocola
T: glas Spa fruit, paasei?

B: 1 paard gereden.. Huis gestoft en gestofzuigd, boodschappen doen, half uurtje workout level 1 (niks voor mij denk ik om elke dag te doen := )

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:37

O: 350 gr magere kwark met superfoods en krokante muesli
T: 25gr whey shake
L: 3 vezelrijk crackers met avocado
A: small 4 kazen pizza van New York Pizza, 1/2 pot ben&jerrys
T: halve zak zoete popcorn

B: 5 kwartier kracht training

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:01

O: 50 gr havermout, 30 gr bosvruchten, tl kaneel, 1 plak roggebrood met kipfilet
T: 1 dadel met geitenkaas en een walnoot
L: Sandwich vantwee sneden speltbrood met paprika, geitenkaas, beetje rode pesto, kipfilet en sla en een smoothie van 1 banaan, beetje diepvriesfruit (mango, bosbessen, bosvruchten)
T: Appel
T2: Rijstwafel met notenpasta van body&fit (yumm wat is die lekker!)
A: Kapucijners met paprika en gehakt. 100 gr yoghurt, 100 gr kwark met superfood muesli
T: Chocomelk van cacao en sojamelk

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:23

En ik snap dan weer niet wat er mis is met jezelf volvreten op dat soort dagen. Als iemand dat wil is dat toch prima?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:30

O: Grutten met cacao en kokos
T: handvol moerbeien
L: paprikasoep en een snee desemroggebrood met cottagecheese, rucola, kipfilet en komkommer
T: Zelfgemaakte warme choco mét en een schaaltje met rode bessen en aardbeien. 2 dadels
A: Gemengde sla mer paprika, tomaat, komkommer, feta, olijven en kipfilet met knolselderijfrietjes uit de oven. Schaaltje kwark met zelfgemaakte rabarber/aardbeiencompote
T: dadel en een borrel met wat Doritos
D: Thee en water

Het zal wel aan m'n opvoeding liggen Phor. Ik heb niks met mensen die zich lam zuipen en ook niet met mensen die zich klem vreten.
Ik was met de eerste kerst ook verbaasd bij m'n schoonouders. Lekkers bij de koffie, vervolgens wat lekkers bij een borrel/wat drinken, vervolgens lunchen en daarna thee met chocolade en/of koekjes, daarna weer wat lekkers, weer eten, daarna bij de koffie weer koek en ga zo maar door... Dat hoef ik allemaal niet. Dat past ook niet eens. :D
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 18-04-14 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:35

Vreemd lijstje vandaag, laat ontbeten en bij m'n ouders avond gegeten. Wel erg lekker :)

O: yoghurt met muesli en banaan, aanmaak Wiener melange
M: Italiaanse bol met brie en sla, cappuccino
T: appel, mini smoothie van ah
A: kop broccolisoep, salade van spinazie, feta, rode bieten en kikkererwten, paar sneetjes stokbrood met kruidenboter, stukje tilapila, bekertje roomijs met aardbeien, paar mini tonpouche

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:44

Klopt Phor. Nigella (ja hoor, hier is ze weer) schrijft daar in haar boek 'Feest!' een interessant stuk over. Zo zit het in veel culturen ingebakken om op feestdagen een soort van schranspartijen te houden. Ik geloof dat het in de joodse cultuur gebruikelijk is om véél schalen te voorzien, vol schotels die voorspoed verbeelden, zoals linzen die geel/goudkleurig zijn = muntstukken :) Daarmee wens je dan al je genodigden rijkdom toe, mooi toch?

Iedereen moet vieren hoe hij / zij wil, en voor de ene persoon zal het meer om het ene draaien dan om het andere. Langs de ene kant snap ik dat sommigen de winkels te commercieel vinden rond feestgedoe, en langs de andere kant snap ik het punt van de handelaren ook prima :) Die mensen willen ook maar hun brood verdienen.
En het zal ook wel een rol spelen of je een dionysisch persoon bent of een apollinisch. Ik behoor volledig tot de eerste categorie :7

Wel grappig dat visies daar zo over verschillen. Voor mij persoonlijk kan er dus echt geen enkele gelegenheid gevierd worden zonder voedsel :o Zelfs als ik de examenperiode heb afgelegd, bak ik een taart. En als ze niet al te succesvol was, kruip ik in bed met Ben & Jerry's *D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:52

Dionysisch, apollinisch?
Gaat richting Google....
Ik geloof dat ik erg gematigd ben opgevoed. :D
Het laatste dus.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 18-04-14 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:57

Lam zuipen vind ik ook niks, maar met klem vreten heb ik geen problemen _O- Ik vier net als Bhris alles met eten. Sommige mensen vinden eten sowieso niet zo boeiend, anderen juist wel. Dat zal er ook wel mee te maken hebben :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:03

Ik heb geen mening over klemvreten, als mensen dat willen moeten ze dat vooral doen, ik heb er geen last van :)

O: 40gr havermout met rijstemelk, chiazaden en kaneel
B: 30 min hardlopen, 30 min wandelen
T: zelfgemaakt pindarotsje (pure chocolade, rozijntjes, pompoenpitten, walnoot)
L: smoothie van heel veel restjes fruit (waaronder bloedsinaasappel, mandarijn, frambozen, bessen etc) en magere kwark
B: milde stalwerkzaamheden, 90 min wandelen op flink tempo
T: 1 banaan
A: 200gr wokgroenten, kwart biologische pompoen (gebakken), biologisch kalfskarbonaadje met peper, zout en knoflook
T: evt 2 mandarijnen

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:41

O: 85 g haver, 250 ml rijstmelk, water, lijnzaad 5g, tl haverzemelen; beker ongezoete sojamelk
B: Paarden verzorgen
B: BR Workout 4
L: 100 g speltbrood met lightroomkaas en aardbeien; banaan en beetje granola
T: Schaaltje magere yoghurt met el lijnzaad, tl haverzemelen, el speltmuesli
T: 3 volkoren roggecrackers met light roomkaas en cherrytomaatjes
A: ?
T: 2 sinaasappels

Best een saai dagje.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:07

O: mix van Bambix, 12 granen ontbijt en havermout, lijnzaad en haverzemelen, beetje halfvolle melk, whey en 1 banaan
B: sportschool, denk cardio en een paar krachtoefeningen, 30min
T: 1 banaan
L: 3 allisonboterhammen, sla en tomaat, ketchup, camembert, schouderham en smeerworst
T: 1 Weetabix, 150gr rijstmelk, hand aardbeien
A: Römertopf groenten en rijst, 2 kleine balletjes lamsgehakt
T: 1 appel

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:29

Planning vandaag

O: havermoutreep van quaker (geen tijd, van 7 tot half 10 mijn vriend geholpen op stal en nu snel door naar mijn werk)
T: veel thee en misschien cappuccino tijdens werken
L: 4 speltboterhammen met slankie smeerkaas
T: appel, opkikker
A: tortelinni met pesto-ricotta saus en cherry tomaatjes en puntpaprika
T: stukje taart en wat hapjes (verjaardag)

B: heel veel stal werkzaamheden en 4 uur staand werk

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:50

Ik doe exact op dezelfde manier boodschappen als anders. Ik haal nooit iets van die paastroep in huis, heb ik niets mee. Ik ben ook niet heel erg gelovig opgevoed. Enkel op 1ste paasdag wat uitgebreider ontbijten met croissantjes en eitjes schilderen. En chocolade-eitjes zoeken bij mijn oma thuis. :D We hebben morgen nog wel een paasbrunch bij de ouders van mijn vriend, zij zijn altijd veel meer met die feestdagen bezig dan wij zelf.

Gisteren:

O: gebakken ei, 1 avocado, schaaltje cherrytomaatjes, bosui. Als toetje een appel met kaneel en rozijntjes uit de oven. Beker warme amandelmelk met kokosbloesemsuiker
T: verse muntthee met een punt appeltaart met slagroom
L: veldsla met tomaat, komkommer, gerookte zalm en rivierkreefjes. Twee kleine stukjes speltbrood met roomboter
A: vega-gehakt, rode kool, zilvervliesrijst
D: water
B: hele dag door Alkmaar geslenterd

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:39

Hier is het vooral veel eten met deze paasdagen omdat het samenvalt met verjaardag in de familie wat uitgebreid gevierd wordt met een lunch, een bezoekje en overnachting daardoor bij schoonouders met hele gezin aan die kant (en dan wordt er specialer gekookt dan als ik gewoon keertje langskom met vriendlief), en bij mijn ouders hebben we wel de traditie om een lunch of brunch te doen met Pasen. Als dit allemaal niet zo was samengekomen was het alleen een paasbrunch of lunch geweest.

Maar als anderen er een vreet-festijn van willen maken, zie ik het probleem niet zo. Wel viel het mij ook al op dat er steeds meer "speciale" paasproducten komen in de supermarkt. Gevulde eitjes die dan al gemaakt zijn, speciale gebakjes e.d. waarbij ik me dat niet kan herinneren van vroegah dat dat ook al zo was. Dat je zelf lekkere dingen maakt, of wat uitgebreider kookt zie ik het probleem niet van. Ik merk aan mijn ouders en schoonouders dat ze dat toch wel doen als iedereen toevallig een keer tegelijk terug in het nest is, ook zonder speciale feestdag :') .

On topic:
B: touwtje springen (man ik ging steeds na 1 minuut al kapot, wilde eens kijken of ik het nog kon), 30 minuten krachttraining.
O: shake van banaan, blauwe bes, sinaasappel, yoghurt, scheutje rijstmelk, lijnzaad, chiazaad.
t: zelfgemaakt spelt-havermout koekje
B: paard rijden en verzorgen
L: ik denk een soepje en anders een salade of omelet.
t: ??
A: bij schoonouders dus, en heb iets opgevangen over gemarineerd lam. Verder heb ik nog geen idee wat ze in petto hebben voor ons.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:43

Dat ben ik met je eens J508, het hele circus er omheen hoeft van mij ook niet, paaseitjes komen hier trouwens niet eens de deur in. Zelf maken heb ik geen probleem mee.

HorseLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:42

Wij vieren ook alles samen met eten erbij.. Lekker hoor! Maar na de tijd altijd teveel gegeten :P

Planning/lijstje:

O: kopje thee, stukje bananenbrood, klein banaan ei pannenkoekje
L: gekookt stronkje witlof met plakje schouderham, beetje ketchup, glas water, 5 aardbeien en 3 snoeptomaatjes
T: ? Weet niet
A: PATATDAG <3 , met frikandelspeciaal, saté saus, joppiesaus, fritessaus, glas Spa fruit en nutella ijs met smelt chocola
T: cappuccino (koffie met 100ml halfvolle melk) stukje cote dor
T: glas Spa.. Paaseitje?

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:14

O: Schaaltje yoghurt met muesli, ananas en banaan. Drie kleine sneetjes toast met ham, kaas en jam
L: Twee sneetjes toast met pindakaas, twee roggecrackers met jam, 130 gr cherrytomaten
T: Appel
T: Suikervrije granenreep
T: Smoothie van ananas, watermeloen, dragon fruit, mango, appel
A: Noodlesoup met garnalenwontons en paksoi

B: 22 baantjes zwemmen in het 50-meterbad, paar uur over een markt geslenterd

Ik probeer nu ik in Bangkok ben echt goed op mijn eten te letten en gezonde keuzes te maken. Denken jullie dat een dag als dit een beetje oke is? De toast is echt van dat slappe brood waar niks in zit, het is hier zo lastig om goed brood te vinden omdat ze hier alleen maar rijst eten. Ik ben al heel blij dat ik de roggecrackers zag staan in de supermarkt!

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:25

Hier is het met pasen niet anders dan anders..wel in paleo stijl weer vanalles gebakken. Voor ontbijt heerlijke bananencake gebakken en de gingerbread-cupcakes staan in de oven (met mirengue topping). Morgen nog een paleo/primal kaasbrood bakken en dan ben ik er weer klaar mee!
Ik ben niet zo'n grote eter dus overeten zit er niet in. Kan er wel van genieten om anderen lekker te zien eten met dit soort dagen. Ik wilde dat ik ook wat meer kan eten, maar mijn maag laat het niet toe. Ik bak daarom wel wat extra voor man lief want die heeft er geen moeite mee.

Fijne paasdagen allemaal!

Lijstje vandaag:
O: 3 kleine plakjes bananencake met crumbletopping
L: klein kopje verse tomatensoep, 125gram gebakken champignong en 1/2 bio rookworst.
T: raw-bite reep
D: paleo lasagna
T: paleo apple crumble
T: paleo warme salted caramel cashewnoten