De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:15

Daar was ik al bang voor inderdaad :Y)
Hoe lang laat jij de mest liggen voordat ie gebruikt kan worden?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 22:30

8nnemiek schreef:
Daar was ik al bang voor inderdaad :Y)
Hoe lang laat jij de mest liggen voordat ie gebruikt kan worden?

Ik composteer het. Geen pure mest. Afhankelijk van het andere materiaal en de ligging duurt het een jaar voordat ik het gebruik.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:58

Nee, ik gebruik al wat vergaane mest om het zo te zeggen. Paardenmest die eigenlijk al ingedroogd is, en rundermest, ook oudere. Met hele verse mest geef je de planten ook ineens teveel en worden ze geel.
Het enige waar ik verse koeienmest onder doe zijn de komkommers, kolen en tomaten, werkt als een trein. En met rundermest in een gieter, verdunnen met water en dan de tomaten namesten (of bloemen/kolen) werkt ook super, moet je natuurlijk wel een koe voorhanden hebben :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:35

Jongennsss mag ik mij weer melden? :D

Dit jaar had ik dus dragonfruit en moerbei gezaaid. Alles is lekker gegroeid van de zomer. Kwam er alleen achter dat het nog 8 jaar kan gaan duren voordat mijn dragonfruit gaat bloeien en de moerbei duurt vast ook iets van 10 jaar. (Weet iemand dat? Hoe lang het kan duren van zaadje tot fruit?).

Voor volgend jaar heb ik wat dingen uitgekozen die hetzelfde jaar nog resultaat geven.
Ik heb alles op ebay besteld bij de verkoper premier_seeds_direct uit de uk.

Tomaten:
Sunstripe F1
Tumbling Tigress F1
Tumbler
Deze wil ik gewoon buiten in een pot proberen te groeien :).

Wortels:
Rainbow Mix (http://www.ebay.com/itm/280916988368?_t ... EBIDX%3AIT)

Courgette:
One Ball F1 (Een gele ronde soort)

Van de courgette ben ik er nog niet uit of die goed te doen is in een pot? Iemand hier ervaring mee?)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:24

mijn schoonmoeder heeft een keer de courgette in een pot geplant, alleen die dingen worden wel twee meter bij twee meter, dus dat vond ze niet echt een succes, aangezien die plant op een gegeven moment overal was, behalve in de pot. _O-

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:35

:wave:

Ik meld me ook weer eens. Na mijn bekende beginnersfout (veel te veel op een klein stukje grond) en de regenrot in de tomaten was ik het beu _O-

Maar nieuw jaar nieuwe kansen! volgend jaar zomer gaan we beginnen aan de tuin en dan kan ik ook daadwerkelijk gaan beslissen hoe groot ik het 'moestuin' stuk wil hebben. ik had nu ongeveer 10m2 maar dat was veel te weinig :o Dus ik zit nu te denken aan een stuk van 8m2 en nog een stuk van 24m2 dus dan heb ik wel ruimte genoeg! (En we willen grote plantenbakken maken dus daar moet ook nog wat in :)* )

Moerbei wil ik ook muntdrop! Had inderdaad ook ongeveer zo'n termijn gehoord.. Dus wij kopen gewoon een 'kant en klare' boom :')

Mooi stuk grond quellian!

Volgend jaar word het (heel veel) voor zaaien aangezien ik pas laat in de tuin bezig kan. Ik hoop dat de aubergine en pattison dan wel lukt en ik moet echt veel meer (soorten) pompoen en courgette zaaien. :9 ohh en erwten wat zijn die lekker vers! Ik heb ze allemaal rauw opgegeten _O-

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:34

NenaC schreef:
mijn schoonmoeder heeft een keer de courgette in een pot geplant, alleen die dingen worden wel twee meter bij twee meter, dus dat vond ze niet echt een succes, aangezien die plant op een gegeven moment overal was, behalve in de pot. _O-

Nouja hij groeide dus wel goed in de pot :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:23

muntdrop schreef:
NenaC schreef:

Nouja hij groeide dus wel goed in de pot :+

Jahaaa als kool! :o

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:43

moerbei ken ik alleen als boom. helaas is die hier 2 jaar geleden kapot gevroren. Hij is te duur om m'n oma 'even' kado te doen ":+

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:46

Jolandaa_ schreef:
moerbei ken ik alleen als boom. helaas is die hier 2 jaar geleden kapot gevroren. Hij is te duur om m'n oma 'even' kado te doen ":+

Klopt moerbei is ook een boom. Ze zijn inderdaad vrij prijzig, 30 euro bij de intratuin voor een mini struikje. Maar ik vind dingen zaaien stiekem ook wel gewoon heel leuk. Stiekem wil ik heel graag een klein volkstuintje voor mezelf, maar ik had begrepen dat daar tegenwoordig enorme wachtlijsten voor zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:09

Het ligt eraan waar je zit, muntdrop. Bij ons zijn nog tuinen vrij, er is geen wachtlijst. Maar ik hoorde dat er bv in Amersfoort wel een wachtlijst is en ze niet eens meer mensen aannemen op de wachtlijst.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:14

Hoi hoi, mag ik hier ook mee komen lezen?
Ik wil ook graag een moestuin beginnen, en ben me een beetje aan het verdiepen hoe en waar te beginnen...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:26

Een paar jaar geleden had ik mij ook gemeld in een soortgelijk topic, maar die ben ik toen kwijtgeraakt :+

Hierbij meld ik mij dus graag weer :D
Ik heb het een en ander in mijn tuintje staan; een appelboompje, kruisbes, kiwi, kers, framboos, passievrucht, hazelnoot, wilg (voor de valkparkieten en de paarden), vijg en als laatste druiven. :D volgend jaar zal de tuin en zijn indeling aangepast worden. :)

Ook staat elk jaar de moestuin flink in de bloei en kunnen we daar ook ruim van eten. :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:54

vanavond spruitjes uit eigen tuin jam jam :) :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:22

Ik heb nog wat radijsjes, zo'n leuke mix met paars. roze en rood enzo in een pot, moet ze maar eens oogsten. Aantal wel flink uitgedund door mijn gravende puppy :P

Volgend jaar wil ik ook graag courgette, heb je daar een leuke kleiner blijvende soort van? Wil hem dus het liefst in een hele grote pot zetten. Ik vind het sowieso wel leuk om niet van die standaard groentes te hebben die je ook gewoon in de supermarkt kan kopen.

Ik moet nog steeds mijn overleden tomatenplantjes e.d. opruimen, heb nu een verzameling zielige groenteplanten in pot die nog even in de compostbak moeten... :P Beetje mooi weer tuinierder ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:25

Wij hebben vandaag ook weer es lekker in de tuin kunnen werken :D
Een aantal uitlopers van de aardbeien in potjes gezet en het aardbeienveld helemaal opgeruimd.. De laatste paar kilo wortelen geoogst, een paar verdwaalde preitjes uitgeplant.. aardperen geoogst.. zonnewortel ook maar daar kwam niet veel uit.. en toen met een paar oude hooibalen en muurtje gemaakt om onze nieuwe composthoop af te zetten.. meteen een flinke hoop bladeren erin, en gehakkeld tuinafval.. En nu zijn we redelijk klaar voor de winter :D

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:44

Dagmar80 schreef:
Ik heb nog wat radijsjes, zo'n leuke mix met paars. roze en rood enzo in een pot, moet ze maar eens oogsten. Aantal wel flink uitgedund door mijn gravende puppy :P

Volgend jaar wil ik ook graag courgette, heb je daar een leuke kleiner blijvende soort van? Wil hem dus het liefst in een hele grote pot zetten. Ik vind het sowieso wel leuk om niet van die standaard groentes te hebben die je ook gewoon in de supermarkt kan kopen.

Ik moet nog steeds mijn overleden tomatenplantjes e.d. opruimen, heb nu een verzameling zielige groenteplanten in pot die nog even in de compostbak moeten... :P Beetje mooi weer tuinierder ;)

Ik heb dus deze soort besteld:
http://www.ebay.co.uk/itm/COURGETTE-YEL ... 0640734470

Ik vond online dat hij niet rankend is en dat de vruchten vanuit het centrum van de plant groeien. Perfect voor in een pot dus :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:10

Ik heb al 2 jaar courgette in potten, worden wel groter dan de pot en moet ze flink bijvoeden, maar gaat prima.

Inmiddels hier de tuin nu leeg.
Knolselderij en pastinaak vorige week eruit gehaald en gegeten.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:19

Ik had trouwens iets verkeerd gedaan en daardoor meer verzendkosten betaald dan nodig was, maar ik kreeg dus zaadjes extra daarom.

Kreeg dus dit:
http://www.mypatriotsupply.com/Champion ... ollard.htm

Snap alleen niet zo goed wat het is? Het lijkt een beetje op een soort kool maar dan zonder krop? Volgensmij wordt het ook niet echt geteeld verder in Nederland?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:22

Nog een paar maandjes, dan kunnen we weer gaan zaaien :)
Ik ga het komend jaar wat groter aanpakken. Meer voorzaaien, en heb nu een groter stuk grond.. Dus ik begin komende maand maar eens met plannen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:53

Mijn mini tuintje ene kant aarbeien en andere kant uien en benieuwd of dat die nog wat gaan worden.
Afbeelding

En ja moet nodig schoffelen, maar mijn vader had heg gedaan maar blijkbaar goede grond. Aangezien stukje heg nu aan het wortel schieten doet ertussen en aan het groeien is. :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 19:29

8nnemiek schreef:
Nog een paar maandjes, dan kunnen we weer gaan zaaien :)
Ik ga het komend jaar wat groter aanpakken. Meer voorzaaien, en heb nu een groter stuk grond.. Dus ik begin komende maand maar eens met plannen :)

Grappig, ik ga minder voorzaaien :D
Alleen de courgette en tomaatjes.

Ik eet nog steeds dagelijks uit de tuin; pompoen, patisson, venkel, koolrabi, broccoli, boerenkool. De aardperen en zonnewortel heb ik nog niet opgegraven. Ook maak ik nog regelmatig een lekker risottootje met brandnetels en ander groen wat ik tegenkom. Of ik maak er een lekker hartig taartje van. ook heb ik nog links een rechts een verdwaald radijsje, of een klein bietje. Dat gebruik ik natuurlijk ook allemaal.

Ik vind t heel jammer dat ik dit jaar geen palmkool gezaaid heb. Dat deed het het jaar daarvoor zo goed en was sierlijk in de tuin. Ik heb gelukkig wel zaad gewonnen, dus volgend jaar is dat er weer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:46

Ik ben jaloers! Ik wil ook nog broccoli uit eigen tuin :Y) wanneer heb je die gezaaid? De broccoli die ik vanaf mei heb gezaaid kroop nog net niet vanzelf door de tuin, zo veel beestjes :=
De zonnewortels heb ik geoogst, maar daar kwam haast niks vanaf.. maar de aardperen hebben het super gedaan! Adgelopen weekend twee planten geoogst en daan kwam zo'n kilo vanaf wat we gisteren in een ovenschotel hebben gedaan. Heerlijk! Ze schijnen rauw wel gezonder te zijn..

En ik heb eindelijk mijn kelderplank vol staan met potjes :D gisteren twee kilo wortelen zoet/zuur ingemaakt..
O, en de citroenboom maar binnen gezet, die houdt niet zo van vorst.. Echt leuk, al die kleine citroentjes het hele jaar door <3

Dit jaar ben ik redelijk laat begonnen met voorzaaien, vooral van de pepers en paprika, en die heeft helemaal geen kans meer gehad om rijp te worden.. De paprika's hangen nog steeds groen aan de struik -O-
Dus dit jaar ga ik alles weer wat eerder zaaien. En dan lekker vroeg naar buiten met hun warmtematjes tegen de vorst.
Ook wil ik weer wat bloemkool voorzaaien, zodat die geoogst kunnen worden voordat de vlinders er eitjes op kunnen leggen.. Eigenlijk had in winterbloemkool willen zaaien, maar ik heb er geen plek voor helaas..

Doen jullie de tuin allemaal met de hand om, of zijn er hier ook mensen die een ploeg ofzo gebruiken?
We hebben nl een kleine tractor staan om de bak te slepen enzo, en mijn vader kon aan een kleine ploeg komen :Y) vorig jaar heb ik een stukje met de cultivator losgetrokken en dat ging toch wel fijn :D

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:11

Hoi ^.^

Hier krijg ik waarschijnlijk een stuk grond van mijn oom om te gaan verbouwen, yay! Kan ik op grotere schaal verbouwen en de grotere planten kan ik nu ook doen.
Alleen ik vroeg me af; is het echt noodzakelijk om de grond daar om te spitten enzo, nu in december? Of kan dat ook wanneer ik ga zaaien?

En kan ik de grond gewoon zo laten zoals het is? Er staan al meerdere tuintjes zegmaar met dezelfde grond (die daar altijd al was) en die doen het goed. Of moet ik heel wat nieuw grond kopen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:20

Wat leuk zeg! Hoeveel grond mag je gebruiken?
Ik zit zelf te twijfelen hoe veel grond ik van de paardenwei moet inpikken.. Ik heb nu een stuk van 7 bij 7 afgezet, maar achteraf is 10 bij 10 toch een betere maat om de hele zomer van te kunnen eten :=

Ik vraag me ook af wanneer spitten het beste is. Gras omkeren lijkt me in het najaar wel goed, dan kan het gras goed kapot gaan lijkt me, maar met een beetje pech moet je dan in het voorjaar opnieuw spitten als het onkruid weer op begint te komen, of zou dat meevallen?