Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:30

bumper schreef:
Vandaag snapte iemand niet dat ik geen garnalen at als vegetarier. Logica...

Dat is niet geheel vanzelfsprekend. Er zijn vegetariërs die wel vis en schaaldieren eten en zichzelf toch echt vegetarisch noemen.[/quote]
Ja gek is dat. Nou heb ik nooit vis of schaaldieren gelust, of zelfs maar viskruiden dus dat helpt wel voor mij :') .

0091

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:38

Vandaag pompoenstamppot met tomatensaus gegeten. Het smaakt echt lekkerder dan het klinkt :=

Stamppot van pompoen, aardappelen en kikkererwten, op smaak gemaakt met komijn, kurkuma, chilipoeder en knoflook. Tomatensaus van knoflook, komijn tomaten. Was echt super lekker met een Marokkaans tintje.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:06

deksel schreef:
evelienn28 schreef:

Ik heb idd ook vaker gehoord dat zuivel daar een grote boosdoener van is.
Je hoeft niet bang te zijn om een vitamine tekort op te lopen als je zuivel schrapt, volgens mij! Qua calcium hoef je je ook geen zorgen te maken want dat zit genoeg in groentes.
Ik heb tot nu toe alleen choco haver melk op (van Oatly) en dat is zooooo lekker <3. Ik vind alle plantaardige melken niet lekker om zo 'los' te drinken maar dat vond ik ook nooit lekker met normale melk, als vervanger vind ik amandelmelk het lekkerste maar dat valt voor jou dan af helaas. Oatly is duur maar verkoopt wel lekkere producten dus daar zou je naar kunnen kijken.

Het is ook niet zozeer om te drinken maar meer om ergens in te verwerken waar je normaal melk voor zou gebruiken, ik had de Oatly idd al zien staan zal de volgende keer eens wat meenemen om te proberen.
Lees wel overal dat je beter de ongezoete versies van de plantaardige melk kunt nemen want anders zit er vaak veel suiker in.
schrok er wel beetje van dat er zoveel suiker in kan zitten :n

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:25

Idd best ongezoete melk maar verder weet ik het eigenlijk ook niet...

Vegas die wel nog vis eten zijn gewoon pescotarisch en niet vega. Zou idd veel schelen als ze dat zelf zo benoemen. Ik zeg altijd ‘geen beesten!’ Dat snappen de meeste wel.

Mijn man at vroeger ook zoveel vlees. Altijd twee grote stukken per keer, dagelijks. Nu meestal het kleinste stukje over 1 of 2 maaltijden verspreid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:12

Ik heb weer eens zelf tempeh gemaakt :9
En daarna lekker gemarineerd en gebakken :9
Hij is echt lekker!
Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:13

8nnemiek schreef:
Hij is echt lekker!
[ [url=m/yOdPaS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe marineer je het? Ik ben echt een non-talent daarin haha

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:16

8nnemiek schreef:
Hij is echt lekker!

Oh my god, ik ben aan het kwijlen :~

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:17

8nnemiek schreef:
Hij is echt lekker!

Oh verdorie dit ziet er heel lekker uit :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:45

Ik ben er een stukje over aan het schrijven voor mijn blog, met foto's en uitgebreide uitleg :D

De marinade heb ik gemaakt van een scheut sojasaus, een scheut ketchup, wat schenkstroop, beetje paprikapoeder (liefst nog gerookte paprikapoeder maar die had ik niet meer), wat gemberpoeder, uienpoeder en knoflookpoeder. Dat laat ik even een uurtje trekken, en dan bak ik de tempeh in een beetje rijstolie.
Garneren met wat citroen die je erover uitknijpt.. :9 Heerlijk!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:54

poes schreef:
Gaby: je moet voor jouw budget wel echt wat kunnen vinden hoor. In welke regio wil je?

Ik ben op zoek naar een goed restaurant in de Randstad. :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:55

Ziet er heerlijk uit 8nnemiek! Tempeh maken staat (gezien de hoeveelheid die ik op jaarbasis gebruik) ook op mijn lijstje.

Overigens was mijn koffie-seitan echt ontzettend lekker en viel ie bij een groep van 20 bij iedereen in de smaak - inclusief vegetariërs die zelfs een beetje moeite hadden met de vlezige structuur. Dat nam ik maar als compliment :D . Ik hoop dat ik 'm goed kan uitschrijven een dezer dagen - op dit moment doe ik mijn best om recepten uitwerken niet vóór te laten gaan op de uitwerking van mijn onderzoeksvoorstel... dus ben ik keihard aan het soggen met eetfilmpjes en blogs O:)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:20

Zelf tempeh maken :wow: is dat een ding?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:23

Wat gaat dit topic tegenwoordig hard :wow: wat ik alleen maar als een goed teken aanschouw.

Een aantal pagina's terug las ik over de vaak vergeten groente wortelpeterselie, wat ook heerlijk is in stamppot, net als pastinaak. Nu ben ik sowieso wel fan van stamppot op zijn niet oer hollands en maakte ik gisteren een stamppot van knolselderij. Ook enorm lekker! Met een beetje knoflook, scheut rijst/soja/haverroom, gemalen gember en peper.
On top wat gebakken zaden, ui, gemarineerde tempeh en groen erbij als rucola, savooiekool, palmkool, boerenkool of andijvie (de kolen wok ik altijd van te voren, dat geeft het een lekkere bite.)

Heeft iemand hier ervaring met zelf plantaardige melk maken? Ik drink hier best wat liters van, maar het zou toch vele malen goedkoper zijn als je het zelf maakt van rijst of haver. Dat wil ik binnenkort gaan proberen dus ik lees graag (positieve :+ ) ervaringen.

Zelf tempeh maken staat ook nog op het lijstje! Ik ken wel iemand die het ook eens van kikkererwten en zwarte bonen had gemaakt, ook erg interessant.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:25

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:42

Ik maak wel regelmatig notenmelk (amandel/cashew is echt heerlijk)
Havermelk staat op de to do lijst , is een stuk duurzamer te telen dan noten (hoeveelheid water er nodig is voor het telen en transport) en ik vind havermelk ook erg lekker
Staat Momenteel van de Lidl een pak open

Wil nog wel een notenmelk zak regelen on het te zeven, gebruik nu een setje pantykousjes puur voor dat doel gekocht
Maar dat werkt toch net niet ideaal

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 14:47

Tempeh kun je inderdaad van allerlei peulvruchten maken :j
Ik heb nu sojabonen gebruikt, maar het wordt in Indonesië ook vaak van mungbonen gemaakt, dus dat wordt mijn volgende batch :D

Alleen jammer dat de tempeh starter vrij duur is, dus ik wil zelf binnenkort eens een grotere hoeveelheid bestellen en dan kleine zakjes gaan verkopen via mijn site.

Plantaardige melk heb ik inderdaad ook wel eens gemaakt :j Vrij makkelijk. Voor sojamelk moet je de bonen laten weken, en dan kort even koken zodat de bonensmaak eraf gaat. En dan doe ik ze met vers water door de slowjuicer, maar het kan ook in de blender en dan door kaasdoek filteren. Eventueel op smaak maken met suiker, of indien nodig citroensap of zout.
Je houdt okara over, het droge product, waar je weer vleesvervangers van kan maken.

En rijstmelk is nog makkelijker; een handje rijst koken, laten afkoelen en samen met het kookvocht in de blender doen. Dat kun je nog filteren door kaasdoek. En op smaak brengen met citroensap of zout. Rijst is van zichzelf al vrij zoet.

Noten kun je ook net als sojabonen weken en in de slowjuicer doen met wat extra water.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:49

Jullie zijn allemaal zo gezond met al die recepten wow, goed bezig!
Ik ben echt een ongezonde vegan :'). Alle nieuwe en vooral ongezonde vegan dingen wil ik eten en hebben en proeven :+. Ik heb vandaag pizza op en net appelstrufel met veel slagroom en warme choco <3.

Gisteren bloemkool hot wings geprobeerd te maken. Zagen er niet uit, waren niet helemaal gaar en waren VEEEEL te pittig. Maar opzich wel lekker :D.
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:57

Bloemkool hotwings is wel handig om die van tevoren te koken zodat ze zeker weten gaar zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:57

O maar dat doe ik ook hoor Deksel :D nieuwe dingen proberen en gewoon ongezond lekkere dingen

Maar ik probeer de basis gewoon heel gezond te houden , wil er dit jaar ook nog best wat kg vanaf weten te werken (iets met veel te veel lekkere ongezonde dingen :') )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:06

Hoe maak je bloemkool hot wings?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:06

Gaby schreef:
poes schreef:
Gaby: je moet voor jouw budget wel echt wat kunnen vinden hoor. In welke regio wil je?

Ik ben op zoek naar een goed restaurant in de Randstad. :)

Op Gault Millau kun je makkelijk op regio en budget zoeken, denk dat je daar veel opties kunt vinden (alles vanaf een 14/20 is echt wel ok). Kun je daarmee verder? :)

Tempeh eet ik zelden, ben wel benieuwd nu. Is het uit de winkel ook lekker?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 17:12

Bloemkool hotwings klinkt erg lekker :j

Tempeh uit de winkel is ook lekker ja. Sommige mensen vinden het zonder kruiden al lekker, maar ik maak tempeh het liefst gemarineerd :9

Weet iemand van jullie toevallig wat het kost om bloed te laten prikken, en waar je het best op kan laten testen? Mijn vriend was eens benieuwd hoe zijn bloedwaarden zijn na een aantal jaar bijna helemaal plantaardig te hebben gegeten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:18

Testen kun je op mineralen en vitamines, calcium, dan weet je gelijk of er tekorten zijn. Zeg gewoon tegen huisarts dat jullie een jaar enkel plantaardig eten en dat je even wil kijken naar bepaalde belangrijker waarden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 17:43

Ik vind vooral ijzer, B12 en D interessant om te weten :j Maar het moet geen paar honderd euro kosten, dat vind ik dan weer zonde aangezien we verder geen klachten ofzo hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:44

8nnemiek schreef:
Bloemkool hotwings klinkt erg lekker :j

Tempeh uit de winkel is ook lekker ja. Sommige mensen vinden het zonder kruiden al lekker, maar ik maak tempeh het liefst gemarineerd :9

Weet iemand van jullie toevallig wat het kost om bloed te laten prikken, en waar je het best op kan laten testen? Mijn vriend was eens benieuwd hoe zijn bloedwaarden zijn na een aantal jaar bijna helemaal plantaardig te hebben gegeten.

Volgens mij niet zoveel, maar dat kan ook per regio schelen. Ik geloof dat ik de laatste keer 30 euro heb betaald ofzo.
Ik heb een hele relaxte HA die vrolijk strooit met die bloedprikformuliertjes en nog even hielp met googelen naar waar veganisten ook alweer altijd tekort aan hebben :') (ze is zelf vegetariër)