De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:19

Zelf je graan in de tuin hebben is wel het toppunt van zelfredzaamheid!! Dat kan niet in mijn tuin maar volgend jaar gaan er wel spruiten, tuinbonen, aardappelen, courgettes en aubergines in!

Ooit wil ik ook een graanveldje, maak wel zelf brood maar meel is idd best prijzig. Ik gebruik veel speltmeel en dat wordt heel snel duurder. :(

Oehlala

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:17

hmmm.. nou ja hier in Dld kost het meel nog niet zoveel dat ik het zelf ga verbouwen iig.

Nu eet ik ook niet zoveel brood, misschien dat, dat ook scheelt :)
Wij hebben de eerste spruitjes al gegeten, jammie jammie.
Alleen zijn er wel veel planten opgegeten door de rupsen |(

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:28

Tot wanneer kan knoflook de grond in?
Ik werd net gebeld dat volgende week zaterdag de overdracht van de moestuin is!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 21:42

Quellian schreef:

Jij had toch al een moestuin? ;)

De grond is nog warm, dus je kunt het gerust nog poten.

Zelf moet ik het ook nog doen, maar ik weet niet waar ik nu nog aan knoflook kan komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:08

Ik haal ze denk ik gewoon bij de Aldi, of misschien eerst eens kijken of de knoflook in het keukenkastje nog niet aan t schieten is :D
Al zou ik ook wel graag eens zo'n aparte soort willen proberen!
Heeft knoflook veel mest nodig?

Op het veld tegenover ons huis staat nu wintertarwe die volgend jaar geoogst gaat worden, dus ik moet de boer eigenlijk eens lief aankijken en vragen of ik niet een paar emmers tarwe kan kopen van em :D
Gewoon om eens te zien of het makkelijk te doen is, zelf meel maken.
Ik heb helaas geen Kitchenaid nee, ik moet het met de Bosch MumNogwattes doen, maar dat ding werkt ook heerlijk en heeft ook véél asseccoires :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 22:32

8nnemiek schreef:
Ik haal ze denk ik gewoon bij de Aldi, of misschien eerst eens kijken of de knoflook in het keukenkastje nog niet aan t schieten is :D
Al zou ik ook wel graag eens zo'n aparte soort willen proberen!
Heeft knoflook veel mest nodig?

Op het veld tegenover ons huis staat nu wintertarwe die volgend jaar geoogst gaat worden, dus ik moet de boer eigenlijk eens lief aankijken en vragen of ik niet een paar emmers tarwe kan kopen van em :D
Gewoon om eens te zien of het makkelijk te doen is, zelf meel maken.
Ik heb helaas geen Kitchenaid nee, ik moet het met de Bosch MumNogwattes doen, maar dat ding werkt ook heerlijk en heeft ook véél asseccoires :)

Vorig jaar, en in maart heb ik allerlei "rare" knoflookjes geplant. Opkomst was niet zoals ik gewend was. Voorheen nam mijn tante altijd voor me mee, nu was ik te laat met bestellen.
Knoflook heeft geen mest nodig, staat wel graag op een rug, om de nattigheid de baas te blijven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:18

Antheman schreef:
Quellian schreef:

Jij had toch al een moestuin? ;)

De grond is nog warm, dus je kunt het gerust nog poten.

Zelf moet ik het ook nog doen, maar ik weet niet waar ik nu nog aan knoflook kan komen.

Klopt, ik heb er nu eentje van 50m2 en ga nu naar 100m2 met huisje :)

Ik heb het eerder geprobeerd met knoflook van de C1000, maar daar gebeurde niets mee.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:18

Zowel mijn supermarktknoflook als plantknoflook zijn uitgekomen. Ik heb er een beetje oude paardenmest overgedaan.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:34

Ik heb nog geen 2 weken geleden lidl tenen de grond in gestopt. Zijn er nu al 8 die omhoog komen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:00

Zo dan!

Ik zit hier in dubio, in hoeverre het nuttig is om bakken "onder glas" te maken, ben echt benieuwd of je daarmee nu veel langer door kan kweken :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:06

In ieder geval eerder beginnen :) je kan dan wat eerder zaaien, en ik heb in mijn kasje zelfs al eens een verwarming gezet toen er nog even nachtvorst was voorspeld. Het groeit dan ook allemaal wat sneller.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:18

Ik heb een aardbeienvraagje.
Dit jaar wil ik thuis gaan voorzaaien (in een stellingkast in een lichte kamer) en nu heb ik aardbeizaden die eerst 45 dagen in de vriezer moeten. Wanneer kan ik die het best thuis gaan zaaien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:19

Ben wel benieuwd of het nu echt zoden aan de dijk zet zeg maar :)

Kan me voorstellen dat het lekker is voor je jonge plantjes om niet direct in de koude wind en harde hagel enzo te staan, maar het blijft natuurlijk een beetje koud en weinig zon-uren...

En als je dan al bvb. in februari ofzo begint met binnen voorzaaien, krijgen ze toch wel een klap als ze naar buiten gaan lijkt mij..?

Of laat je dat hele binnen voorzaaien dan vervallen en doe je dat gewoon buiten onder glas :)*

Oei Q, ik heb toen ik keek naar aardbeien zaaien, eigenlijk alleen maar eer ontmoedigende verhalen gelzen over dat zaaien eigenlijk niets is en zelden lukt bij aardbeien :=

Op zich beter een paar plantjes kopen voor een habbekrats en die gewoon lekker uitlopers laten maken, heb je binnen no-time een hele berg plantjes :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:47

Ik heb nog een hoop uitlopers liggen die ik kan versturen :) lukt veel beter dan zaaien idd.

Ik heb dit jaar helemaal niet binnen gezaaid, alleen de tomaten en pepers, en ook die gingen al heel vroeg de kas in.
Ik heb gemerkt dat de meeste plantjes binnen toch te weinig zon krijgen, maar te veel warmte, waardoor ze heel hard omhoog gaan groeien met heel dunne steeltjes.. Terwijl ze in een kasje veel steviger worden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:52

bij mij was het dit jaar precies andersom. Mijn paprika's en pepers die buiten stonden zijn veel beter geworden, dan die in de kas.

ik plant mijn aardbeien altijd, heb ik betere ervaring mee. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:01

Ik heb afgelopen voorjaar 6 aardbeiplanten gekocht en heb van de overbuurman een uitloper gehad, dit is allemaal wel druk bezig geweest met uitlopen, maar niet genoeg om komend jaar echt lekker veel aardbeien te hebben. Ik heb zaden van uitheemse reuzen aardbeien gekocht en dacht erover om het gewoon te proberen, heb inderdaad gelezen dat het zaaien nogal lastig kan zijn. En ik ben bang dat ik niet op tijd ben.
Ik wil voor mijn verjaardag ( :+ ) half maart een foliekas. Het is bij ons op de tuinen óf dat, óf een glazen kas en die zijn echt gillend duur.

8nnemiek, ik sta altijd open voor uitlopers! Ik PB je even.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:09

Aardbeien kan je inderdaad beter kopen dan zaaien :j
Hebben jullie ervaring met aardbeien uit een koude kas? Ik zit erover te denken om een aantal uitlopers in de kas te zetten, maar vraag me af of ik dan ook eerder kan snoepen :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:31

Ik klets al een tijdje niet meer mee, omdat de groentetuin dit jaar niet zo lekker ging.
Maar heb wel pastinaak en knolselderij er nog in staan.
Weet alleen niet zo goed van hoe of wat, groeit deels ook onder de grond dus kun je slecht zien of ie al groot is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:16

Afgelopen zaterdag heb ik de overdracht van de tuin en het huisje gehad, gelijk aan het spitten gegaan (had geen rug meer over, haha).

Gezien vanuit het huisje:
Afbeelding

Vanaf het pad:
Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:26

Mooi stukje +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:36

Dat ziet er mooi uit zeg!
Is dat zeil tegen onkruid? Ik heb dit najaar een stuk gras afgedekt met zeil in de hoop dat het kapot gaat en ik het niet allemaal hoef weg te steken, maar ik vraag me af of t gaat werken..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:03

Ben er ook echt blij mee :D

De vorige mensen zeiden dat ze daar de grond schoon hadden gemaakt, daarom het zeil erover. Ik heb de andere stukken omgespit, maar ik weet niet of ik dat ga doen met de afgedekte stukken.

Ik lees veel welles/nietes over spitten, wat doen jullie?
In de voorwaarden van de vereniging staat dat elke tuin voor april gespit moet zijn. Las ik gister toch dat ze het vanaf nu vrij hebben gegeven... iedereen is vrij om te doen wat ie wil, komen ze dan mee als ik net de helft omgegooid heb :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:15

Wij spitten in het voorjaar als we de mest onder werken. Ik merk overigens niet veel verschil tussen de bedden die niet gespit waren dit jaar en de gespitte bedden. In beide was de opbrengst goed. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:51

Doen jullie verse mest onderwerken, of heeft dat al een tijd liggen composteren?
Wij hebben laatst een flinke berg omgeschept en naast de moestuin gelegd.. Lag er al vanaf begin dit jaar, en dus is er nu niet heel erg veel meer van over :=
Dus ik denk dat ik er wat verse mest bij moet scheppen in t voorjaar..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 21:54

8nnemiek schreef:
Doen jullie verse mest onderwerken, of heeft dat al een tijd liggen composteren?
Wij hebben laatst een flinke berg omgeschept en naast de moestuin gelegd.. Lag er al vanaf begin dit jaar, en dus is er nu niet heel erg veel meer van over :=
Dus ik denk dat ik er wat verse mest bij moet scheppen in t voorjaar..

NEEEE!

Verse mest moet nog helemaal composteren onder de grond en trekt alle voedingsstoffen uit de grond. Je wilt juist iets toevoegen.