Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:01

Indiaas heeft ook vele vega opties. En ik eet ook altijd heerlijk bij De Bazar (zit in meerdere steden maar ik ga altijd in Amsterdam)
Laatst bijgewerkt door Sheran op 03-02-19 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:12

poes schreef:
Gaby: veel vrienden in de horeca en zelf altijd wel een bijbaantje erin gehad, nu nog. Maar ik hou vooral van eten haha! Ik check restaurants altijd op gault milleau en Michelin. Vanaf 14/20 bij GM is het altijd wel ok. Vanaf 15 dik dik ok. 16 is eigenlijk altijd ster in mijn ervaring. Gelukkig serveren die allemaal wel gewoon vegetarische menu’s op aanvraag!

Ik ga ook regelmatig lekker uit eten: ongeveer eens per maand tot per 3 maand.

Wat zoek je precies qua eten? Sommige keukens (Italiaans/ Aziatisch/zuid-Amerikaans) hebben ontzettend vaal vega opties terwijl andere keukens dat van origine veel minder hebben. En wat voor ervaring zoek je? Uitgebreid menu met aangepaste wijnen of ? Ik ga ook wel regelmatig alleen eten en vind het zo bijzonder vaak.

(Okee, in mijn vorige reactie staat een serieus kromme zin, die ik helaas niet meer kan verbeteren :x Dat gebeurd er dus als je halverwege je post omgooit... Maar waarschijnlijk/misschien begrijpt iedereen wat ik bedoel)

Van Gault Milleau had ik nog niet gehoord, interessant! Daar ga ik meer over opzoeken.

Ik zoek Frans of Aziatisch (niet scherp/pittig) of Italiaans (maar dan niet de pasta/pizza route). Ik drink geen alcohol. Is het realistisch om een 3 of 4-gangen menu te verwachten bij een, zeg, 12/20 GM-restaurant voor maximaal 40-45 euro? (De kosten voor drankjes en vervoer komen er immers nog bovenop)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 00:35

Magrathea schreef:
Lekker hoor. Ik vind gevulde paprika altijd moeilijk te maken omdat het zo uit elkaar valt tijdens het eten.

Ik maak altijd gevulde paprika met parelcouscous! Dat valt niet uit elkaar!

En die wellington met champignons ziet er goed uit! Denk dat ik die deze week op t menu zet.

Murthul

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 00:43

Die frustraties over uit eten ken ik ook zo goed!!
Vaak is het zo onwijs moeilijk voor mensen om out of the box te denken, hoewel ik het idee heb dat ze het wel steeds beter begrijpen.

Maar om te zorgen dat we echt lekker eten gaan wij meestal naar vegetarische/veganistische restaurants. Daar kun je gerust iets vegans van de kaart nemen en zeker weten dat het vegan is en 99% vd tijd ook nog heel erg lekker is.

Afgelopen weekend zijn we bij Tati in Nijmegen geweest, was echt super lekker! En zoveel dessertkeus, echt <3

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:38

Dat moet te doen zijn hoor Gaby! Zeker als je bvb ergens de lunch neemt :j

Ik weet wel dat ze in België niet overal even blij met je zijn als je geen wijn drinkt. Want daarop wordt het geld verdiend. Gelukkig worden ze ook hier steeds creatiever mee. Heb wel eens de optie gezien om een menu met aangepaste zelfgemaakte ijsthee’s te nemen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:10

poes schreef:
Dat moet te doen zijn hoor Gaby! Zeker als je bvb ergens de lunch neemt :j

Ik weet wel dat ze in België niet overal even blij met je zijn als je geen wijn drinkt. Want daarop wordt het geld verdiend. Gelukkig worden ze ook hier steeds creatiever mee. Heb wel eens de optie gezien om een menu met aangepaste zelfgemaakte ijsthee’s te nemen.

Ik zie lunch niet zo zitten. Dus dan moet ik misschien nog iets bijleggen, goed om te weten :) Afkappunt voor mij is wel 50 euro.

Ik wil best andere drankjes nemen, het hoeft geen water te zijn, maar ik lust gewoon geen alcoholische drank :+. Een drankarrangement met ijsthee klinkt wel erg lekker.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:30

Citaat:
Mar_fay ik vind het een uitdaging om het te gaan maken. Maar ik heb misschien een hele stomme vraag namelijk waar eet je dit sausje bij? Waar is dit lekker bij? :o En sterke espresso is dit sterke koffie, tenminste ik neem dit aan? Ik heb nog nooit koffie in sausjes geprobeerd, dus dat lijkt me wel een uitdaging ook als het om smaak gaat. Dus slapen zal er die nacht wel niet meer bij zijn (laatste kopje koffie hier altijd rond 10.00 uur in de ochtend)

Ik kreeg al wat appjes in de groep van mensen die niet konden slapen na gisterenavond, maar dan heb je het wel over vijf gangen koffiegerechten :+
Sterke koffie / espresso zal hier weinig verschil maken. Koffie verdiept de smaak, ik ben het erg interessant gaan vinden als ingrediënt na deze dagen, zij het niet meer in zoveel gerechten tegelijk, want mijn eigen nachtrust was ook niet je van het - ik drink namelijk nooit koffie en reageer als een malle op cafeïne :P

Deze saus is lekker op brood, bij tortilla’s / taco’s (ik deel het taco recept later), bij seitan”biefstuk”... het is Mexicaans geïnspireerd, dus als je in die hoek zoekt dan past het bij heel veel. Met polenta zou het ook erg lekker zijn denk ik. Het heeft ook vaag wat weg van ajvar, een heerlijke saus uit de Balkan die heerlijk is bij vlees en kaas.

@poes, gezien onze reactie betwijfel ik of alle cafeïne verdampt. Dat heb ik niet opgezocht, maar ik kan mijn medisch en meer biologisch onderlegde sjefke wel even vragen wat hij denkt :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:56

Wat ik me nu heel erg afvraag... Letten jullie erop of de wijn ook vegetarisch is? Of vinden jullie dit te ver gaan?

Ik eet bv. ook geen snoep meer waar gelatine in zit, maar ik hoorde dus laatst van een vriendin dat zij daar niet op let, terwijl ze al vegetariër is vanaf jongs af aan.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:07

J0anieke schreef:
Wat ik me nu heel erg afvraag... Letten jullie erop of de wijn ook vegetarisch is? Of vinden jullie dit te ver gaan?

Ik eet bv. ook geen snoep meer waar gelatine in zit, maar ik hoorde dus laatst van een vriendin dat zij daar niet op let, terwijl ze al vegetariër is vanaf jongs af aan.

Als je alles zelf maakt dan weet je wat erin zit :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 11:11

Ik ben zelf niet enorm streng vegetarisch, zo zal ik niet wakker liggen van een snoepje met gelatine of kaas met stremsel, al koop ik het zelf niet meer. Bij wijn zal ik er dus ook niet echt op letten als ik iets aangeboden krijg.
De wijn die we thuis drinken maak ik zelf, en daar let ik wel op dat ie helemaal veganistisch en biologisch is. Ik gebruik dus geen gelatine voor het klaren, en zoet de wijn niet aan met lactose.
Het lastige aan wijn is dat het niet wettelijk verplicht is om te vermelden welke ingrediënten er zijn gebruikt voor het klaren, en je dus op het label niet altijd kan lezen of ze gebruikt zijn.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:27

Poes heb jij ervaring met veganistisch eten in het hogere segment? Ik heb er geen moeite mee om te vragen of het vegetarisch kan, maar vind vragen of ze vegan eten kunnen serveren altijd een dingetje. Wij gaan daarom nu vooral naar specifiek veganistische restaurants, maar ik wil graag weer een keer echt goed uit eten.

Ik let er met wijn ook niet echt op. Wel als ik het koop, maar niet als ik ergens een glas wijn bestel. Met snoep let ik er dan weer wel op en kaas eet ik sowieso niet.

Ik had laatst wel een vervelende ervaring bij het koffiebarretje bij mij op werk.. ik wilde een chai latte met havermelk(wat er gewoon op de kaart staat). Maar weet zeker dat ik koemelk kreeg. Het smaakte anders, ik kreeg er buikpijn van, maar had niet gezien dat het de verkeerde melk was. Bij navragen deed de serveerster echt heel lelijk. Het was eerst niet waar en als het wel waar was dan was het een foutje en moest ik me maar niet zo aanstellen.... Dat was dus de laatste keer dat ik daar kwam.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:03

We hebben het even gecheckt en het ontbrandingspunt van koffie ligt zo hoog dat er geen mogelijkheid van cafeïne verlies is (het kookpunt van alcohol is ca. 78•, bij koffie is het ontbrandingspunt 200 nog wat - bij alles boven de 100• is er geen verschil omdat er vocht in het eten zit en het eten an sich dus nooit zo heet zal worden, ondanks dat de oven op 220• zou staan). In andere woorden, gisteren zat er voor 18 mensen zeker 500 gram espressobonen door het eten - en alle cafeïne die die bonen bevatten :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:20

Interessant over die cafeïne!

Met wijnboer ik niet op nee. Had het eens uitgezocht en toen bleken veel wijnen vegan dacht ik? Maar je doet me twijfelen. Gelatine probeer ik wel te mijden. Snoepjes en zo. Maar ik weet ook niet altijd waar het precies in zit.

Kaas eet ik de laatste maanden voornamelijk vegan violife op brood. Af en toe nog eens gewone kaas maar toch weer wat minder.

Vegan uit eten in het hogere segment heb ik nog niet gedaan. Veel gerechten zijn al vegan of zouden best vegan kunnen maar ik denk dat veel restaurants er zich niet aan zullen wagen. Ik zou het altijd kunnen vragen natuurlijk maar moet eerlijk toegeven dat ik het al heel knap vind wat ze vegetarisch voor me klaar maken...

Gaby: je moet voor jouw budget wel echt wat kunnen vinden hoor. In welke regio wil je?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:41

Paulina schreef:
J0anieke schreef:

Als je alles zelf maakt dan weet je wat erin zit :+

Nee dat snap ik. :D
Maar gezien er hier blijkbaar grote wijndrinkers zijn vroeg ik het me wel even af haha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:04

Ik let er wel op
Wil pertinent geen gelatine puur omdat ik het concept gelatine te ranzig voor woorden vind :+
Maar dat was ook al toen ik nog wel vlees at, vegetarisch at en vegan at door de jaren heen
Ik lette in mijn niet puur plantaardige periodes ook op stremsel , er zijn zoveel kazen met bacterieel stremsel gemaakt dat niet vega best makkelijk te vermijden is binnen de harde nl kazen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:26

Sonja wat is er mis met gelatine en stremsel? Het klinkt als een foie gras verhaal. Ik weet niets van gelatine en gebruik het nooit.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:28

Gelatine is een bijproduct van dieren die geslacht zijn. Dierlijk stremsel wordt gewonnen uit koeien.

Ik eet alleen kaas met microbieel stremsel, eet nooit gelatine (check ook alle pakjes), eet geen dierlijke e-nummers en met wijn let ik er ook op! Ik ben dus best wel streng vega :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:35

Het waarom voor mij

Gelatine is collageen wat uit botten gewonnen word(en theoretisch ook huiden) , ik ben aan de ene kant helemaal voor het idee dat als je dier gebruikt er ook alles van te gebruiken , maar ik vind het concept gelatine gewoon smerig/ranzig

Traditioneel stremsel is een enzym uit de lebmaag , die vermijd ik gewoon omdat er een dier voor moet hemelen
En ik ook weer iets tegen het idee van maagsap in mijn eten heb

En voor mezelf
Ik heb pas weer de keuze gemaakt volledig plantaardig te gaan eten
Ik kan ze voor mezelf daar gewoon niet in plaatsen
Een afweging die iedereen gewoon voor zichzelf mag maken, maar voor mij valt het er niet onder
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 04-02-19 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:38

Ok. Beide verhalen zijn duidelijk. Bedankt.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:19

Stille meelezer :D
Ik heb eigenlijk een vraagje ik wil zuivel uit mijn dieet schrappen.
Ik ben zelf chronisch eczeem patient en het schijnt dat zuivelproducten een uitlokkende factor zijn.
Nu dacht ik aan soja als vervanging, maar dit was achteraf juist geen goeie keus aangezien ik hier wel een allergie voor zou hebben. (overigs nooit problemen mee gehad maar ook soja kan een uitlokkende factor zijn helaas).
Nu wil ik zowel soja als zuivel de komende tijd schrappen.
In de meeste vleesvervangers zit vaak soja dus daar zal ik ook wat creatiever mee moeten zijn, maar nu zit ik vooral met zuivel vervangen.
Nu vallen alle producten met noten al af, dus zat ik te denken aan havermelk of rijstmelk.
Maar misschien hebben jullie hier nog wel tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Wil natuurlijk wel voorkomen dat ik een vitamine tekort krijg, eet verder wel veel groentes enzo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:21

Vanavond snelle hap. Manlief de restanten van de tortillas met chili concarne van zaterdag en ik het restant van de wortel/courgette taart gemaakt van boekweitmeel. Manlief is niet van de boekweit, jammer genoeg, vandaar dat we bijna een halve taart over hadden. Ik vond hem zalig en had 1/3 deel tarwe meel gedaan waardoor die toch een beetje gerezen was en krokant :9 Ml houdt niet van de notensmaak van boekweit.

Vanavond had ik een heel verrassend gesprekje met mijn zoon de slager. Hij vertelde iets (privé) en ik vroeg hem of hij misschien een beetje te veel vlees eet? Waarop hij heel verbaasd reageerde met de vraag hoe vaak ik dan denk dat hij vlees eet. Tja, elke dag natuurlijk, want je kunt er heel goedkoop aan komen, kwalitatief super goed en je vindt het hartstikke lekker. Kreeg ik terug als antwoord dat hij maximaal 3x per week vlees eet en dat al heel lang doet. :j Ik was echt helemaal flabber de gast. We hadden geen tijd en ik wil er ook niet de nadruk op leggen want (vast heel herkenbaar voor jullie met je eigen moeder ;) ), als moeder moet je niet teveel met het leven van je volwassen kinderen bemoeien. Dat vinden ze niet prettig en daar hebben ze gelijk in. Maar ik ga ooit als de kans daar is proberen te achterhalen waarom hij maar 3x per week vlees eet. Dat was vroeger echt wel veel meer. Ben er wel blij mee natuurlijk, al was het alleen maar voor zijn gezondheid.

Evelienn28 kan je niet helpen met je vraag. Sorry, weet het niet.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:39

evelienn28 schreef:
Stille meelezer :D
Ik heb eigenlijk een vraagje ik wil zuivel uit mijn dieet schrappen.
Ik ben zelf chronisch eczeem patient en het schijnt dat zuivelproducten een uitlokkende factor zijn.
Nu dacht ik aan soja als vervanging, maar dit was achteraf juist geen goeie keus aangezien ik hier wel een allergie voor zou hebben. (overigs nooit problemen mee gehad maar ook soja kan een uitlokkende factor zijn helaas).
Nu wil ik zowel soja als zuivel de komende tijd schrappen.
In de meeste vleesvervangers zit vaak soja dus daar zal ik ook wat creatiever mee moeten zijn, maar nu zit ik vooral met zuivel vervangen.
Nu vallen alle producten met noten al af, dus zat ik te denken aan havermelk of rijstmelk.
Maar misschien hebben jullie hier nog wel tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Wil natuurlijk wel voorkomen dat ik een vitamine tekort krijg, eet verder wel veel groentes enzo.

Ik heb idd ook vaker gehoord dat zuivel daar een grote boosdoener van is.
Je hoeft niet bang te zijn om een vitamine tekort op te lopen als je zuivel schrapt, volgens mij! Qua calcium hoef je je ook geen zorgen te maken want dat zit genoeg in groentes.
Ik heb tot nu toe alleen choco haver melk op (van Oatly) en dat is zooooo lekker <3. Ik vind alle plantaardige melken niet lekker om zo 'los' te drinken maar dat vond ik ook nooit lekker met normale melk, als vervanger vind ik amandelmelk het lekkerste maar dat valt voor jou dan af helaas. Oatly is duur maar verkoopt wel lekkere producten dus daar zou je naar kunnen kijken.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:22

De nieuwe Homestyle Chicken Honey Mustard is er ook in de vega-variant! 3 burgers om uit te kiezen dus bij de McDonald's. Het gaat vooruit! *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:24

Ooh wat lekker PeerAppel.
Vergeten was ik te vertellen dat ik bij de wortel/ courgette taart een veganistische granen/ tomaten burger heb gegeten. Die heb ik klaargemaakt als een echte hamburger inclusief uitjes, verse tomaten en zelfgemaakte wiskeysaus (maakte het dus gelijk minder veganistisch, maar ik vind het daardoor zoooo lekker).

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:49

Vandaag snapte iemand niet dat ik geen garnalen at als vegetarier. Logica...[/quote]

Dat is niet geheel vanzelfsprekend. Er zijn vegetariërs die wel vis en schaaldieren eten en zichzelf toch echt vegetarisch noemen.