De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:03

Ik schil gewoon met een mesje, mijn superfijne superscherpe gele Molenaarsmesje ofzo....wil niks anders meer :P

Zal inderdaad wel uit de ogen komen :)
Ik hou echt alleen een mooie aardappel over zonder pitjes, snij niet bijzonder dik of dun volgens mij.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:36

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:00

Ik gooi ook aardappelschillen in mijn compostbak, nog geen planten gezien, maar dat komt vast doordat ik een bak heb, met deksel, geen licht erbij...

Vandaag de laatste paprika's van de plant gehaald, die gaan nu echt niet meer bijkleuren. Eén heeft een streepje oranje en de ander is toch redelijk geel geworden. Vanavond gaat er één door de groenteomelet.

Kleinste Tiny Tim plantje, gewoon als plantje gekocht bij de AH, binnengezet, kijken of er nog wat rijpt. Andere zelf opgekweekte tomatenplanten zien er niet al te florissant meer uit inmiddels, die gaan in de compostbak. Eens tijd maken ergens om wat op te ruimen in de tuin... en die bloembollen moeten ook nog...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:56

bij ons gaan de aardappelen naar de varkens. en die smullen! :)
Ik ga deze week ook de paprika's afplukken en de plantjes uittrekken, evenals de pepers. Die vinden het nu toch iets te koud en nat.

Gisteren heb ik onze konijnen gepaard, dus dat wordt in de komende weken kleintjes en dan hopelijk rond kerst een konijn op tafel.

Hebben er hier mensen trouwens ervaring met parelhoenders?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 18:48

NenaC schreef:
Hebben er hier mensen trouwens ervaring met parelhoenders?

Heb ze overwogen, maar ze maken zoooooon kabaal!
Dus toch maar niet. Liever een extra kip dan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:29

Wij wonen gelukkig niet echt in een bewoond gebied, maar ik vraag me af of ze samen met kipjes kunnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:53

Ik zie ze hier in de omgeving van samen gehouden worden en dat gaat goed. Dus ik ga uit van ja.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:32

Volgens mij worden parelhoenders ook wel ingezet om kippen te beschermen. Dus zover ik weet kunnen ze inderdaad samen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:31

Ik meld mij ook maar eens :). Ik Lees al een tijdje mee en heb wat vraagjes.

Sinds een jaar woon ik samen. Aangezien wij een dakterras hebben heeft mijn vriend een bak gemaakt die ik als moestuin gebruik. Afgelopen zomer stonden hier oa broccoli, erwten, bonen, radijsjes, uien en tomatenplantjes in.

Op dit moment staan er 4 boerenkoolplanten in. Ik heb geen idee welk ras, als plantje gekocht. Maar wanneer kan ik de boerenkool precies gaan oogsten? En wordt boerenkool nog voorgekookt of hoe gaat dat precies? Aangezien de nerf van het blad af moet, denk ik?
Hier een foto van mijn boerenkool:
http://www.mijnalbum.nl/Album=LDIXMRO4#A8F3VTPJ

Volgend jaar wil ik nog een bak erbij hebben, om iets meer te kunnen verbouwen aangezien deze bak heel snel vol staat. De doperwten, uien en radijsjes komen sowieso terug. Ook wil ik dan meer tomatenplantjes omdat wij erg vaak pasta saus zelf maken.
Weten jullie toevallig tomatensoorten die goed zijn voor pasta sauzen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:45

Boerenkool is het lekkerst als er een flinke nachtvorst overheen is geweest heb ik geleerd.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:29

Het beste kun je dan de wat vastere tomatensoorten nemen, want dan krijg je niet zoveel 'water' in de saus. Maar uiteindelijk is het natuurlijk maar net wat je zelf het lekkerste vind.
De boerenkool kun je meestal het beste laten staan tot de vorst er een keer overheen is geweest, en dan kun je iedere keer een aantal bladeren nemen die je eet en dan groeien er weer nieuwe bladeren, zo kun je eigenlijk de hele winter door wel eten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:43

Maar is dat nu echt zo dat boerenkool en spruiten enzo lekkerder zijn na vorst...of praat men dat gewoon maar na van elkaar zoals zoveel :P

Iemand wel eens vergeleken?

Palmkool is ook wel geinig, heeft ook wel wat weg van boerenkool :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:56

Weissjee schreef:
Ik meld mij ook maar eens :). Ik Lees al een tijdje mee en heb wat vraagjes.

Sinds een jaar woon ik samen. Aangezien wij een dakterras hebben heeft mijn vriend een bak gemaakt die ik als moestuin gebruik. Afgelopen zomer stonden hier oa broccoli, erwten, bonen, radijsjes, uien en tomatenplantjes in.

Op dit moment staan er 4 boerenkoolplanten in. Ik heb geen idee welk ras, als plantje gekocht. Maar wanneer kan ik de boerenkool precies gaan oogsten? En wordt boerenkool nog voorgekookt of hoe gaat dat precies? Aangezien de nerf van het blad af moet, denk ik?
Hier een foto van mijn boerenkool:
http://www.mijnalbum.nl/Album=LDIXMRO4#A8F3VTPJ

Volgend jaar wil ik nog een bak erbij hebben, om iets meer te kunnen verbouwen aangezien deze bak heel snel vol staat. De doperwten, uien en radijsjes komen sowieso terug. Ook wil ik dan meer tomatenplantjes omdat wij erg vaak pasta saus zelf maken.
Weten jullie toevallig tomatensoorten die goed zijn voor pasta sauzen?

Jouw boerenkool ziet er beter uit dan de mijne, helaas waren we te laat voor de rupsen... ;)

Wij wachten ook tot na de vorst, het schijnt dat de boerenkool wat zoeter is, minder bitter. En nee, nooit uitgeprobeerd hoe het smaakt als ik ze eerder oogst, haha.
Ik trek inderdaad het blad van de grote middennerf, snij alles in kleine stukjes en kook het ong. 15 minuten. Aardappels net iets langer en dan alles bij elkaar voor de stamppot. :P

Ben nu de laatste courgettes aan het oogsten, heb dan alleen nog de prei staan.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:17

Bedankt voor alle handige tips!
Ik wacht de eerste nachtvorst af, ik had inderdaad ook gelezen dan de vorst zetmeel omzet in glucose en het wat zoeter smaakt daarna.

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:43

hallo,

ik heb een vraagje over compost...
wat is beter...een composthoop maken achter in de tuin of een compostbak??
een composthoop gaat dat erg stinken? we hebben wel een grote tuin dus dan zou het achter de kippenren/hok komen.
hoor graag jullie tips of voorbeelden :)
dankje!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:55

Compost stinkt helemaal niet, ik vind het zelfs wel lekker ruiken :)
Ik heb er zelf twee; een kleine in de tuin, zo'n compostvat, voor groenafval uit de keuken, eierschalen, theezakjes/koffiefilters, keukenpapiertjes enz.. En een grote open hoop waar paardenmest, tuinafval, gras, bladeren enz op gaan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:57

Spruitjes zijn zonder vorst ook lekker, weet ik uit ervaring :) :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:05

Tegenwoordige rassen van boerenkool en spruitjes hebben geen vorst meer nodig. Die zijn van zichzelf al zoet genoeg.
Want dat was het effect van de vorst: zetmeel omzetten naar suiker.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:43

Een composthoop stinkt niet.

In de tuin heb ik een vat, dat vind ik wat netter staan. Maar als ik een grotere, vrijere tuin zou hebben zou ik kiezen voor een open hoop. Gewoon omdat dit makkelijker omscheppen is, en je niet iets door een ingang hoeft te wurmen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:50

Een week geleden heb ik 30 teentjes van drie bolletjes knoflook 'Rose de Lautrec' geplant. Kleine teentjes bleven over. Vanavond aten we er twee van in kruidenboter. Lekker! Niet scherp, maar aromatisch.
Nu, na anderhalf uur nog steeds knoflooksmaak in de mond. Een FRISSE knoflooksmaak! <3
Ik wist niet dat knoflook ZO lekker kan zijn!
Nu de oogst afwachten volgend jaar. Ik hoop op dertig bolltejes, die een jaar te bewaren zijn. :)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:03

Klinkt goed Bertie!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:47

Ik ga morgen ook eens kijken voor knoflook teentjes :j

Zijn er hier ook mensen die zelf meel maken? Het lijkt me leuk om zelf te kunnen doen, maal de graanmolens zijn me wat te duur om zo maar even te kopen om te testen..

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:57

nee ik niet. Dat vind ik zelf echt niet de moeite tov kosten/baten. Meel is echt spotgoedkoop in de winkel.
Misschien kun je het proberen met een specerijenvijzel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:46

Ik vind meel juist steeds duurder worden. Vorig jaar betaalde je nog 27 cent voor een kilo. Nu ben je al rond de 50 cent kwijt, en volkorenmeel een euro.. Boekweitmeel is al helemaal duur. En ik vind het leuk om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.. het lijkt me gewoon leuk om eens brood uit eigen tuin te hebben :Y)
Ik heb een keukenmachine waar ik een graanmolen bij kan kopen. Het leuke aan eigen graan en meel lijkt me dat het écht vers is. Meel is niet zo lang houdbaar, maar graan wel, dus dan kun je het graan ergens opslaan en pas als je deeg gaat maken het graan malen.. dan heb je pas écht vers brood/pasta enz :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:13

8nnemiek schreef:
Ik vind meel juist steeds duurder worden. Vorig jaar betaalde je nog 27 cent voor een kilo. Nu ben je al rond de 50 cent kwijt, en volkorenmeel een euro.. Boekweitmeel is al helemaal duur. En ik vind het leuk om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.. het lijkt me gewoon leuk om eens brood uit eigen tuin te hebben :Y)
Ik heb een keukenmachine waar ik een graanmolen bij kan kopen. Het leuke aan eigen graan en meel lijkt me dat het écht vers is. Meel is niet zo lang houdbaar, maar graan wel, dus dan kun je het graan ergens opslaan en pas als je deeg gaat maken het graan malen.. dan heb je pas écht vers brood/pasta enz :D

Kitchenaid rules *\o/*