Wie gaat er mee op dieet???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spetterlover

Re: Wie gaat er mee op dieet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:28

ik heb net een koekje gegeten met chocola Verdrietig

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:32

Vruchtenhagel is inderdaad puur suiker. En suiker zijn lege calorieen. Dus weer: misschien wel laag in de calorieen, maar SLECHT!

Misschien is het goed om eens op voedingscentrum.nl te kijken, daar kan je een lijstje vinden met een hoop voedingsmiddelen verdeeld in de categorieen: Gezond, Eet met Mate, Vermijden. Een stuk beter dan dat calorieen tellen. Ik sluit me wdb aan bij Kimble. Toen ik jullie leeftijd was heb ik dit ook tijden gedaan, maar het heeft mijn lichaam helemaal de vernieling in geholpen omdat ik veel te weinig goede voedingsstoffen binnenkreeg waardoor mijn kacheltje op 'reservestand' ging en ik dus aankwam ipv afviel.

Spetterlover: Als je brood en Pasta eet, eet je dan bruin? Die duizeligheid kan nl te maken hebben met je bloedsuikerspiegel. Suiker of geraffineerde producten (dus wit brood en witte pasta) zorgen ervoor dat die heel snel stijgt - maar houdt hem niet stabiel. Je kan dus beter donkere volkorenproducten eten, die zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel op een stabiel niveau blijft.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:34

Ik eet sowieso bruin brood. Pasta verschilt.
Maar er is niets met mijn bloedsuikerspiegel aan de hand, dat is onderzocht dus ik snap het ook niet Scheve mond

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:36

Spetterlover schreef:
ik heb net een koekje gegeten met chocola Verdrietig

Daarnaast (jaja, Laura weer aan de preek) vind ik dat je consequent moet zijn in je voedingsschema. Beloof jezelf bv dat je om 4u 's middags een lekker tussendoortje mag. Sta jezelf dat toe op een vaste tijd en verheug je daar op. Maar ga jezelf niet steeds een schuldgevoel aanpraten en dit soort dingen posten als je iets gesnoept hebt. Heb je helemaal niks aan, het leed is geleden, ga je daarom niet gek maken.

Bovendien zijn jullie hardstikke jong, en zijn er in het leven veel belangrijkere dingen dan je drukmaken over een koekje met chocola.

Het punt van op gewicht komen en blijven is dat je je eetgewoonte verandert; je levenswijze verandert. Het is niet tijdelijk, het is voor altijd. Eet en leef bewust, beweeg genoeg, en zorg dat je gelukkig bent en lekker in je vel zit. Dat is een stuk belangrijker dan een vetrol van 1 mm Knipoog

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:14

hehe, nou Laura, dat beter in je vel zitten, dat klopt zeker!
Sinds ik meer ben gaan sporten voel ik me stúkken beter, ik sport echt voor m'n plezier, vind 't nu heerlijk om mezelf in 't zweet te werken en heb vaak niet eens meer zín om achter de computer te gaan zitten omdat ik dan niks kan doen

Zit nu gedwongen aan een potje Mexicaanse groenten, heb besloten dat ik mezelf ga dwingen rond de 500kcal per dag ga eten, want meestal zat 't er ver onder.

Dan vanavond na 't sporten nog een sneetje roggebrood en dan is mijn dag ook weer af, hehe Lachen

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:18

500 kcal per DAG??? Meid, je hongert jezelf uit!! Ik zit nu op een streng dieet in combi met streng sporten, en ik eet zelfs 1500 kcal....Mijn ontbijt is al 500 kcal..
Dit is ECHT NIET gezond hoor - en ik vind dit heel kwalijk - vooral als je nog in de groei bent.... Huilen

Je hebt maar een lijf en daar moet je zuinig op zijn. Hoe oud ben je, hoe lang en hoe zwaar? En hoe lang ben je met dit crashdieet bezig? Ik durf te wedden dat jouw lichaam ook in de reservestand is gaan staan nu; en dat het ipv calorieen verbranden het juist opslaat, want anders ga je er gewoon door onderuit... Huilen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:23

Ben 18, 1.68m en nu 72.6 kilo, ben iets van... 4 maanden bezig nu, en ben 17 kilo kwijt. Da's dus ongeveer een - 0.5 kilo per week, wat algemeen als een gezond gewichtsverlies wordt gezien.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:34

Wil je mij serieus vertellen dat je 500 kcal pd voor 4 maanden als gezond ziet?

Hoe kan ik het nou aan je verstand peuteren dat ook om af te vallen - je genoeg moet eten. Je zal met zo'n crashdieet (want zo zie ik 500 kcal) best afvallen - maar je hele stofwisseling gaat naar de maan! Als jij nu een gebakje eet; wat gebeurt er dan? Dan schreeuwt je lichaam 'BRANDSTOF' en gaat dat regelrecht naar de opslag.
Je doel is toch niet om de rest van je leven zo te eten? Je doel is om gezond en slank te zijn, en een gezond voedingspatroon te houden. Als je voldoende voedingsstoffen eet; dan kom je niet aan, dan houd je je stofwisseling lekker op gang.

Ik vind dit neigen naar een eetstoornis.... Misschien zou je eens contact op moeten nemen met een dietiste. Want je moet je verbrandingsmechanisme weer op gang brengen nu. Dus voldoende calorieen tot je nemen. min 1400 per dag - uit gezonde voeidngsmiddelen. Een mentaliteitsverandering... En dat is best lastig...

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:39

Ik zal het nog een keer zeggen: ik at al geen 1400kcal per dag. M'n moeder heeft wel eens een dieet gedaan bij een diëtiste en wat die haar gaf was sowieso al meer dan ik at.
Mijn eetpatroon is nu eenmaal zo, altijd al geweest. Je moet niet vasthouden aan die standaardmaten, want niemand is standaard.

Ik begin nu ook langzaam met het opbouwen van m'n eetpatroon: vandaar dat ik eerst naar de 500kcal per dag wil.

Bovendien, als ik een verjaardagsfeestje heb, en ik eet chips, drink wat bier etc., ja, dan ben ik de dag daarna 2 kilo zwaarder, maar dat is er dan ook na 2 dagen weer helemaal af. Dan kan je mij niet wijsmaken dat m'n stofwisseling naar de maan is.

1400 vind ik écht te veel: dat is meer dan wat ik normaal at, en dat weiger ik. En dat kan je dan ongezond vinden, maar meer eten dan wat je behoefte is vind ík pas ongezond.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:54

Dat alles persoonlijk is, dat ben ik helemaal met je eens. Maar er zijn wel degelijk richtlijnen die niks voor niks uitgevonden zijn. En dat niemand standaard is, natuurlijk - maar 500kcal! Dat zijn 3 broodjes, twee glazen melk en een ei en een tomaat op een dag!

Vraagje: Als jij al normaal niet aan de 1400 kcal kwam; hoe ben je dan te zwaar geworden? Ik weet wel zeker dat jouw stofwisseling niet optimaal op verbranden staan.

Als je de hele dag niks doet, dan verbrand je lichaam al ongeveer 500 calorieen doordat het eten verteert en energie gebruikt bij lopen, functioneren etc.

Kijk maar eens naar Oprah, een goed bewijs van hoe enorm weinig die at, en hoeveel ze toch telkens aankwam.

Als je na een feestje meteen 2 kg zwaarder bent; dat is echt niet goed hoor. Ookal zijn die er meteen weer af (vind je het gek - als je twee dagen amper eet)

Sjakie: jij bent dietiste, roep jij eens wat....

Huilen

Hoe kwam je normaal dan aan je 1400 kcal? Met welke voeidngsmiddelen?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:56

500 per dag ? als ik dat doe lig ik na 2 dagen half dood op de grond

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:05

Laura schreef:

Vraagje: Als jij al normaal niet aan de 1400 kcal kwam; hoe ben je dan te zwaar geworden? Ik weet wel zeker dat jouw stofwisseling niet optimaal op verbranden staan.

Ik ben te zwaar geworden, omdat ik een periode idd veel te veel at, niet een stukje chocola maar per dag een paar repen erdoorheen. Da's al een tijd geleden (zo'n 8 jaar), maar daar draag ik nog steeds de gevolgen van.

Laura schreef:
Hoe kwam je normaal dan aan je 1400 kcal? Met welke voeidngsmiddelen?

Ehh... Ook nog geen 1400kcal denk ik, maar zal eens opschrijven wat ik normaal gesproken at.

Ontbijt:
Glas chocomel en een landoogst (vergelijkbaar met 2 boterhammen)

Tussendoor: (10u, pauze op school)
1 sneetje brood met jonge kaas, wat drinken uit flesje cola light

Lunch:
1 sneetje brood met jonge kaas, cola light opdrinken

Tussendoor: (na school)
2 sneetjes brood, vaak met kaas, thee met suiker en melk

Avondeten:
Verschillend, meestal groenten, aardappelen en vlees

Tussendoor:
Beker thee met melk en suiker en een theebiscuitje

In totaal is dit nog geen 1000kcal. Serieus, ik éét gewoon niet meer, dit is het eetpatroon dat 'k al jaren heb.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:36

Hmmm... ik weet niet of je dit horen wil, maar ik vind dit ' normale' eetpatroon niet goed. Ongeacht de calorieen, maar gezien de voedingsmiddelen.

Je ontbijt betaat uit snelle suikers en koolhydraten. En proteinen uit de melk. Ik weet niet heoveel vezels een landoogst heeft...? Ik mis fruit.

Je tussendoortjes en lunch; is dat witbrood? Weer lege koolhydraten. Zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel, maar verder helemaal niks. Volkorenbrood zet je lijf aan het werk - dan moet het aan de slag om het te verbranden! Mis weer fruit en vezels. Is die kaas 45+ of mager?

Thee met suiker en melk en een biscuitje: Weer loze koolhydraten uit de suikers...

Frisdrank? Waar is je water...?

Oftewel, je energie haal jij uit snelle geraffineerde suikers. En die zijn vaak juist nog meer de boosdoener voor aankomen dan vetten.
Dit was dus je ' gewone eetpatroon' waarmee je niet voldoende afviel, dit heb je bijgesteld naar de helft?

Echt hoor, ik zou je aanraden je niet blind te staren op de calorieen en eens te gaan letten op de voedingsmiddelen. En meis, als ik je posts zie van hoeveel je sport, heb je echt meer energie nodig uit je eten!

Probeer dit eens:
ontbijt: glas tomatensap of Tomaat
muesli met yoghurt of twee sneetjes bruin brood met een eitje
appel of kiwi

tussendoor: sneetje volkorenbrood met light spread en appel

lunch: salade met sneetje bruinbrood en gerookte kipfilet, appel
of een sneetje bruinbrood met ei en tomaat en een stuk fruit

tussendoor: stuk fruit

diner: portie volkorenpasta met een tomatensausje met gehankt, champignons en een portie brocoli, stuk fruit en schaaltje yoghurt toe. Of een stuk zalm of witvlees met een protie groenten en een aardappel, optimel en een stuk fruit toe.

Zo haal je je energie uit goede vezelrijke producten waardoor je lichaam hard moet werken (=energie verbranden!) om die te verteren. Je krijgt meer vitaminen binnen, en meer maar betere kcal.

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:42

Je lichaam moet idd ook callorien binnen krijgen om de verbranding op gang te houden en om dus gewicht te verliezen.
Ik ben het echt helemaal met Laura eens.
Met zo'n crash dieet help je jezelf de vernieling in.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:21

Laura schreef:

Als je na een feestje meteen 2 kg zwaarder bent; dat is echt niet goed hoor. Ookal zijn die er meteen weer af (vind je het gek - als je twee dagen amper eet)

ik heb dus ook dat ik (als ik dus een dagje slecht eet) dat ik gewoon 2 kilo aan kan komen.. en daar baal ik heel erg van.. zit elke dag toch aan de 17 punten minimaal, en minder mag ook niet. Denk dat dat ong. gelijk is aan 1000 caloriën.
Wil wel wat meer eten, maar dan kom ik echt aan..

En ja, ik heb dus eerlijk gezegt ook wel dat ik sinds ik aan het lijnen ben, niet veel plezier meer heb. alles draait toch wel om afvallen .. Scheve mond
Maarja, ik ben nu eenmaal begonnen, en dus zit ik dr de rest van m'n leven aan vast ..

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:27

Mazzel-meid, misschien langzaam aan steeds meer toevoegen ??

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:27

Laura schreef:
Sjakie: jij bent dietiste, roep jij eens wat....

tja roep eens wat Scheve mond
Ik zie het gewoon dagelijks op het spreekuur vrouwen vanaf een jaartje of 40 die al vanaf jongs af aan aan het lijnen zijn met dieten met te weinig kcal. Veel hebben er problemen met de schildklier en kunnen op latere leeftijd hun gewicht niet handhaven. Ze zijn chronisch vermoeid kunnen als ze om 19:00 gegeten hebben geen pas meer verzetten. Huid is bleek en uitgedroogd.
En dit alleen omdat ze zo graag wat kilo's eraf wilden hebben dat ze zichzelf letterlijk en figuurlijk te kort hebben gedaan.
Besef heel goed dat het aantal kcal wat je nu eet niet goed verwerkt kan worden, omdat er niet genoeg vitamines en mineralen in je voeding zit. Zonder dat kunnen die kcal niet goed verwerkt worden. Daarnaast is het zo, wat laura je probeert aan te geven, dat je als je te weinig brandstof binnenkrijgt alleen de processen in je lichaam met de hoogste prioriteit energie krijgen toebedeeld. Spieren, botten is niks meer voor over, Sterker nog deze worden afgebroken, omdat de juiste reserves niet meer in je lichaam aanwezig zijn. Je hersenen kunnen bijv alleen op glucose functioneren. Heb je dit te kort en geen glycogeen voorraad in je lichaam meer dan zal deze gemaakt worden uit de eiwitten in je lijf. Oftewel bot en spier. Je vetmassa wordt daar niet voor gebruikt.
Maar ik zou zeggen go for it OK dan! je houdt mijn werkgelegenheid hoog Ja tot over een jaartje of 30 op het spreekuur Clown

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:19

Laura schreef:
Hmmm... ik weet niet of je dit horen wil, maar ik vind dit ' normale' eetpatroon niet goed. Ongeacht de calorieen, maar gezien de voedingsmiddelen.

Ik vind 't best, ik weet dat 't niet goed is. Maar 't veranderen is / was ook zo lastig, dat probeer ik nu dus juist beter te doen.

Laura schreef:
Je ontbijt betaat uit snelle suikers en koolhydraten. En proteinen uit de melk. Ik weet niet heoveel vezels een landoogst heeft...? Ik mis fruit.

Ik weet 't ook niet, heb die dingen al in geen tijden gegeten. Meer krijg ik niet door m'n strot 's ochtends, sorry. Kan moeilijk kokhalsend boven m'n eten gaan zitten, of wel dan?

Laura schreef:
Je tussendoortjes en lunch; is dat witbrood? Weer lege koolhydraten. Zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel, maar verder helemaal niks. Volkorenbrood zet je lijf aan het werk - dan moet het aan de slag om het te verbranden! Mis weer fruit en vezels. Is die kaas 45+ of mager?

Waarom ga je er meteen vanuit dat 't witbrood is? Altijd bruin- of volkorenbrood, hangt ervanaf wat m'n moeder kocht. Zelf koop ik altijd volkoren- of roggebrood. Jonge kaas, dus redelijk vet.

Laura schreef:
Thee met suiker en melk en een biscuitje: Weer loze koolhydraten uit de suikers...

Nou, en? Mag ik dan maar helemaal niks snoepen? Let wel: dit is mijn normále eetpatroon, niet om aan de lijn te doen of op te letten.

Laura schreef:
Frisdrank? Waar is je water...?

Rekende ik niet mee, omdat daar niks in zit. Over het algemeen dronk ik minimaal 1 liter water, meestal meer.

Laura schreef:
Oftewel, je energie haal jij uit snelle geraffineerde suikers. En die zijn vaak juist nog meer de boosdoener voor aankomen dan vetten.
Dit was dus je ' gewone eetpatroon' waarmee je niet voldoende afviel, dit heb je bijgesteld naar de helft?

Ik viel hiermee niet af en ik kwam hiermee niet aan; het was dus idd mijn gewone eetpatroon en ik ben er nooit mee "begonnen" oid om af te vallen.

Laura schreef:
Probeer dit eens:
ontbijt: glas tomatensap of Tomaat
muesli met yoghurt of twee sneetjes bruin brood met een eitje
appel of kiwi

Lust geen tomatensap, en tomaat 's ochtends moet ik al helemaal niet aan denken. Eet nu wel al yoghurt met muesli.

Laura schreef:
tussendoor: sneetje volkorenbrood met light spread en appel

Zou kunnen, maar meeste lightspreads vind ik ab-so-luut niet lekker en krijg er letterlijk kotsneigingen van. Appel eet ik vaker als tussendoortje.

Laura schreef:
lunch: salade met sneetje bruinbrood en gerookte kipfilet, appel
of een sneetje bruinbrood met ei en tomaat en een stuk fruit

En wanneer zou ik dat moeten maken? En hoe moet ik dat meenemen naar de uni? 'k Zie mezelf dit nog wel eten in 't weekend, maar doordeweeks zeker niet.

Laura schreef:
diner: portie volkorenpasta met een tomatensausje met gehankt, champignons en een portie brocoli, stuk fruit en schaaltje yoghurt toe. Of een stuk zalm of witvlees met een protie groenten en een aardappel, optimel en een stuk fruit toe.

Dat was dus vaak mijn normale avondeten. Waarom steeds dat toetje?

Nog een vraag. In veel fruit zit toch fruitsuiker, je kan me niet wijsmaken dat dat opeens "goed" is? Hou me wel aan 2 stuks fruit, hoewel ik dit eetpatroon écht heel veel vind.
Ik ben niet al van jongs af aan bezig met lijnen, en zeker niet bewust. Let eigenlijk pas het laatste half jaar op wat ik eet.
Sjakie, niet om 't een of ander, maar ik zal waarschijnlijk nooit naar een diëtiste gaan Knipoog

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:56

in fruit zit niet alleen suiker, maar ook vitamines en mineralen en vezel.

Sjakie maakt het geen biet uit of je wel of niet naar een dietiste gaat, maar het blijkt wel dat je imo niet voldoende kennis hebt om goede keuzes te maken. en hoe je van jongs af aan ziet hangt puur van de interpretatie af, 17-18 jaar valt bij mij ook onder van jongs af aan.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:57

Ja, goed, da's dan een verschil Knipoog Maar ik ben niet van plan zo te blijven eten en zie in dat 't niet een goede manier is. Vandaar dat ik eerst naar de 500kcal per dag wil, want dat red ik op 't moment maar net aan, en daarna langzaam opvoeren tot ik niet meer afval, en van daar af verder kijken.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:04

maar waarom dan eerst die stap van die 500 kcal terwijl je weet dat het niet goed is? Nu moet je 2 x een patroon veranderen terwijl veranderen van gedrag, gewoontes al niet de meest eenvoudige taak is.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:11

Omdat ik de afgelopen tijd zelden boven de 400 ben uitgekomen. Dus 500 is al een verbetering Lachen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:26

van waar zo weinig Scheve mond

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:29

Is eigenlijk ongemerkt gegaan, zo ingeslopen. Merkte op een dag toen ik vergeten was zowel eten als geld mee te nemen, dat ik makkelijk een dag zonder eten kon, en de dag daarna was ik redelijk wat afgevallen, dus zo ging dat dan verder eigenlijk...
Vandaar dat ik dus echt hoop dat ik eerst naar de 500 kan, en dan over 2 weken oid naar de 600.

Heb jij misschien nog tips hoe ik dat het handigst kan aanpakken?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:42

in eerste instantie zou ik kiezen voor regelmaat. Wen je zelf eraan dat je altijd 3 hoofdmaaltijden hebt en 2-3 x een klein tussendoortje als een stukje fruit of een extra snee brood.
Als je al langere tijd zo weinig eet kan je idd beter niet te snel opklimmen. Probeer uiteindelijk naar de richtlijnen goede voeding toe te werken zoals beschreven op het voedingscentrum.
Begin met het uitbreiden met de maaltijden die haalbaar zijn. Dus het makkelijkste eerst het moeilijkste het laatst. Dit houdt de motivatie hoog en geeft elke keer een reele kans van slagen. Is heel erg belangrijk.
Wil je je gewicht in de gaten houden kies dan niet voor vetrijke producten en producten die veel suiker bevatten. Pas op met termen als light en dieet op verpakkingen. Daar zitten wettelijke eisen aan, maar door fabrikanten wordt daar creatief mee gespeeld. Wettelijk gezien klopt het, maar het biedt niet altijd hetgene wat je verwacht van de term.
Als ik het een keer voor je op een rijtje moet zetten moet je maar even pben. Dan kunnen we eventueel kijken wat je nog moet aanpassen en wat heel goed gaat.

Maar neem alsjeblieft aan dat je je zelf echt niet te kort moet doen hoor Ach gut zou zonde zijn. Ik ben niet veel ouder, maar 18 is nog echt te jong om je lijf al zo te plagen.