Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:43

Even het topic hijacken }>

Vers gemaakte pizza met bloem en gist van de molen. Pizzadeeg recept van http://kookkompas.nl/pizza/

Afbeelding

Met verse tomatensaus, olijven, kaas, mozarella, ham en basilicum en daarna rucola en gedroogde ham.

Nu te weinig bloem over om nog een brood te bakken ermee, dus snel weer even langs de molen in Santpoort.

Als jullie brood bakken, welke ovenstand gebruiken jullie?

- boven of onder warmte, of beiden? (grill)
- ventilatie aan?
- ventilatie met onder en boven warmte?

Bakken jullie in een blik of op steen? Zetten jullie water in de oven voor extra vochtigheid?

Ik ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 03-05-20 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:49

Ventilatie met onder en bovenwarmte en water onderin. Bak momenteel in een simpele combi ivm verbouwingen dus kan niet veel kiezen :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:18

MarliesV schreef:
Die witte bolletjes lijkt mij ook wel wat. Was dat lastig te maken?

Brood van gisteren vergeten een foto van te maken. Smaak was goed, was alleen wat compacter dan gehoopt. Volgend het recept moest ik 20 min rijzen, lucht er uit drukken, 40 min rijzen, weer lucht er uit drukken. 1 a 1,5 uur rijzen, dan weer de lucht er uit, opvouwen en afbakken.

Nee helemaal niet lastig! Deeg zag er wel wat anders uit dan mijn brood deeg, dacht eerst dat het niet gelukt was (maar ik maak normaal alleen volkoren).

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:43

Wat was ook al weer het verschil tussen dood normaal patentbloem en amerikaanse patentbloem?
Ben mijn bestellijst aan het klaar zetten en ik moet gewoon bloem hebben. Voor brood, cake, koken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:26

Top, die bolletjes ga ik dan volgend weekend proberen.

Bovenstaande vraag, geen idee, wist niet eens dat er Amerikaanse bestaat haha.

Gist is hier bij de molen volop verkrijgbaar. Die verzenden ook. Www.molendehoop.nl
Vast wel meer molens die dat doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 12:06

Even een korte vraag: bij het brood bakken met een Dutch Oven.... dus de gietijzeren pan, kun je dan ook een gietijzeren pan gebruiken met een glazen deksel?
Deze had ik nog.... maar zou dat werken, of heb ik dan toch een gietijzeren pan met gietijzeren deksel nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:17

Ninx schreef:
Even een korte vraag: bij het brood bakken met een Dutch Oven.... dus de gietijzeren pan, kun je dan ook een gietijzeren pan gebruiken met een glazen deksel?
Deze had ik nog.... maar zou dat werken, of heb ik dan toch een gietijzeren pan met gietijzeren deksel nodig?

Geen idee, maar anders alimuniumfolie?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:20

Ninx schreef:

Een Pyrex schaal kan ook. Dus als jou glazen deksel tegen de temperaturen kan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 13:17

lenaa_tje schreef:
Ninx schreef:

Een Pyrex schaal kan ook. Dus als jou glazen deksel tegen de temperaturen kan.

Ik vermoed dat de deksel wel tegen de hitte bestand is....... maar 1 manier om het zeker te weten he?! ;-)
Maar als Pyrex ook kan, dan zou dit in theorie ook moeten kunnen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:27

Ik bak in een pyrex schaal en deksel. Dat is prima.

Je pan en deksel moeten oven bestendig zijn. Dan maakt het materiaal niet uit, glas of gietijzer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 13:32

MarliesV schreef:
Ik bak in een pyrex schaal en deksel. Dat is prima.

Je pan en deksel moeten oven bestendig zijn. Dan maakt het materiaal niet uit, glas of gietijzer.

Super! Dank voor je antwoord :-)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 23:02

Hier weer bruine bolletjes. Ze waren de vorige keer zo lekker :j
Afbeelding

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 23:15

@lenaa_tje: Die bolletjes zien er zo lekker uit! Die ga ik vd week ook proberen te maken. Doe jij nog iets anders dan in het recept staat als je volkorenbolletje maakt?

@Ninx: let erop dat ook de knop van de deksel van je dutch oven hitte bestendig is, zodat deze niet smelt in de oven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 23:22

Karlijnxxx schreef:
@lenaa_tje: Die bolletjes zien er zo lekker uit! Die ga ik vd week ook proberen te maken. Doe jij nog iets anders dan in het recept staat als je volkorenbolletje maakt?

@Ninx: let erop dat ook de knop van de deksel van je dutch oven hitte bestendig is, zodat deze niet smelt in de oven.

Ik gebruik dit recept. Wel als basis want heb bijv. Wat meer vocht gebruikt. (Vocht hangt volgens mij af van je meel en ik gebruik ook altijd wat neer bij een volkorenbrood) De maanzaadjes en sesamzaadjes voeg ik toe nadat ik ze heb opgebold. Bestrijk ze met wat lauw water en dan door zaadjes rollen.

https://www.baksels.net/zachte-bruine-bolletjes/

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 00:09

lenaa_tje schreef:
Karlijnxxx schreef:

Ik gebruik dit recept. Wel als basis want heb bijv. Wat meer vocht gebruikt. (Vocht hangt volgens mij af van je meel en ik gebruik ook altijd wat neer bij een volkorenbrood) De maanzaadjes en sesamzaadjes voeg ik toe nadat ik ze heb opgebold. Bestrijk ze met wat lauw water en dan door zaadjes rollen.

https://www.baksels.net/zachte-bruine-bolletjes/

Dankjewel! Ik ben wel benieuwd: gebruik jij glutenpoeder? Hoe doe jij dan met de temperatuur voor het rijzen? Ik heb nml geen plekjes in huis die spontaan een x aantal graden heeft?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:03

Nee die gebruik ik niet. Zou het meer luchtig/hoger moeten maken en misschien langer houdbaar maar het gaat prima zonder.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:24

Iemand hier ervaring met glutenvrij brood? En tips voor mij?

Paar dagen terug een no knead brood gemaakt van een broodmix en in combinatie met een recept van Schär. Hij is tijdens het bakken ingestort. Google vertelde mij dat ik hem waarschijnlijk te lang hem laten rijzen. Desondanks toch nog veel lekkerder als het brood dat in de supermarkt te krijgen is :).
Afbeelding
Afbeelding

Kan je brood eigenlijk ook in een siliconenvorm bakken? Deze pan is te groot en mijn metalen cakeblik is ook erg groot.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:05

De instant gist is bij ons ook niet verkrijgbaar. Bij de Jumbo hebben ze wel bakkersgist, ligt bij het croissantjes e.d. Misschien dat andere supermarkten het ook hebben?

Mijn moeder had gelukkig nog een zakje instant gist en dat heb ik net gebruikt voor mijn allereerste brood ooit. Ik probeerde het met de hand te kneden maar na 20 minuten kwam het deeg nog niet in de buurt van elastisch :? Toen maar even vals gespeeld met de keukenmachine. Hij is nu flink aan het rijzen in zijn nestje. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Recept is van Paulines keuken en ik heb er wat Italiaanse kruiden aan toegevoegd.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:17

Turkse supermarkt wil ook nog wel eens gist hebben

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:30

Ik meld me hier even. Ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een multifunctionele keukenmachine, ook omdat ik bv meer eigen brood wil bakken maar ook niet oneindig tijd over heb voor kinderen etc.

Ik las dat de OP aangepast is, daar ga ik ook nog even kijken :-)

Als iemand nog aanrader heeft voor een geschikte keukenmachine hoor ik het graag :-)

Tot die tijd ga ik even proeven aan de mogelijkheden van no knead bread denk ik

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:49

Let bij het kopen van een keukenmachine vooral goed op of de motor sterk genoeg is om brood te kneden. Dat is veel zwaarder dan bijv cakebeslag maken. Je zit dan al snel in de duurdere machines bijv KitchenAid of kenwood

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:16

Hier vandaag ook mijn eerste brood gemaakt, een tarwebrood volkoren van Uit de keuken van Levine.
Alleen een vloerbrood van gemaakt omdat ik geen geschikte vorm heb.
Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:26

Hier ging het vandaag lekker mis....Brood in de vorm in de oven om te rijzen (moet bij 50graden) en mijn dochter van 1.5 heeft zonder dat ik het heb meegekregen de tempertuur regelaar omhoog gedaan :+
Toen ik het had gezien was het al te laat. heb het nog wel afgebakken, morgen even kijken hoe het eruit ziet en of het eetbaar is :+

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:39

Er komen zulke lekkere dingen voorbij. :~

Zo jammer Veriye! Die kleintjes kunnen zo vliegensvlug zijn!

Ik heb ook nog een vraagje. In sommige recepten zie ik voorbijkomen dat je tijdens de eerste rijs de kom moet afdekken met plastic. Is dit nodig omdat plastic bijvoorbeeld niet ademt of kun je dat gerust vervangen door een theedoek? Vind het zo zonde om telkens folie te moeten weggooien... Maar mijns inziens hebben plastic en een theedoek zodanig verschillende eigenschappen dat ik dat niet klakkeloos durf te vervangen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:30

Ik laat het bij gewoon deeg onder een warme, vochtige theedoek rijzen.