Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:12

Yup ik ga Vegan empenadas maken met zoete aardappel-spinazie-mais en avocado chimichurri erop. Zin in!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:21

Gisteren heb ik trouwens succesvol vegan quiche gemaakt en vriend was aangenaam verrast *\o/* Ik ben blijjjj

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:26

Vandaag heb empenada's gemaakt met een vulling van zoete aardappel, mais, ui en spinazie. Erbij had ik chimichurri van avocado. Alles Vegan en helemaal zelf gemaakt. Het was super lekker! Ik heb niet eens de helft opgekregen terwijl ik normaal een zeer grote eter ben. Bizar.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:07

Sonja_vR schreef:
Kikkererwten ontvellen?
Nog nooit gedaan :n
Hier gaan ze gewoon met vel en al de humus in
Ook nog nooit van gehoord trouwens
Kan me wel voorstellen dat als je tuinbonen humus maakt dat je die ontveld want die hebben een erg dik velletje, maar kikkererwten hebben een vrij dun velletje dus die laat ik lekker zitten

Ga ik de volgende keer dan ook doen, scheelt veel tijd!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:08

Ik heb ook nog nooit kikkererwten ontveld :+ Misschien dat het er wat zachter van wordt? Maar als je er geen zin in hebt, lekker niet doen joh :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:12

Ik zeg : staafmixer oid en gaan ;)

Krijg nu wel zin om tuinbonen humus te maken... dat word wel ontvellen :+

Iemand trouwens wel eens ergens gedroogde tuinbonen tegen gekomen?
Ik wil tuinbonen falafel maken , maar kan ze gedroogd niet vinden

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:15

Waarom niet gewoon uit blik dan? :)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:18

Hoi allemaal :)
Ik vind het een heel mooi streven en probeer echt te letten op wat ik eet. Ben nog niet vegetariër of veganist, maar vooral voor veganisme zit ik ermee dat ik heel weinig dingen overhoud die ik lust, ben een hele slechte eter. Qua broodbeleg lust ik smeerworst, ham, kaas, en de vruchtenhagel hier waar dierlijke vetten in zitten. Gewone hagelslag, Jam, pindakaas, weet ik wat er nog meer is lust ik allemaal niet haha.
Wel probeer ik erop te letten dat het vlees wat we eten redelijk goede omstandigheden heeft gehad, maar ben afhankelijk van mijn moeder met niet zo'n grote portomonnee. Maar lees en volg graag eventjes mee om leuke dingetjes en ideeen te lezen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:25

Humus op brood? Y)(^)

Hoe maak je een vegetarische basis voor soep (bouillon) zonder bouillonblokje of een zakje te gebruiken?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:27

Ik wil eigenlijk heel graag mijn B12 laten testen omdat ik al 11 jaar vega ben en nu ook al een jaar amper zuivel en ei meer eet. Ik heb het een aantal jaar geleden ook laten testen na wat aandringen bij de huisarts en had toen geen tekort. Maar toen gebruikte ik af en toe supplementen. En ik las laatst dat die de bloedtest geheel onbetrouwbaar maken. Dus ik heb eigenlijk geen idee of ik een beetje op niveau zit. Ik heb wat symptomen van een tekort, maar die zijn natuurlijk vrij algemeen dus het hoeft niet per se dat te zijn. Mijn huisarts is echter helemaal niet happig op een test doen en aangezien er de vorige keer helemaal niets uit kwam, vind ik het lastig om te vragen. Moet ik dat toch doen of is er een andere weg tot een bloedtest (die nu wel eerlijk zou zijn, al heel lang geen supplementen meer gebruikt)?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:32

Nikass schreef:
Humus op brood? Y)(^)

Hoe maak je een vegetarische basis voor soep (bouillon) zonder bouillonblokje of een zakje te gebruiken?

Het schijnt wel dat deze een beetje flauwig wordt. Dus je zult nog wat kruiden moeten toevoegen.

NoorW, je kunt toch zeker gewoon een bloedtest vragen bij de huisarts? Volgens mij moeten ze je die gewoon kunnen geven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:55

Magrathea schreef:
Waarom niet gewoon uit blik dan? :)

Heiligschennis :') ;)

Ik maak falafel van gedroogde kikkererwten , nachtje wellen en dan de keukenmachine in en kruiden etc er bij, daarna de balletjes in de pan garen(of oven)
Op die manier kun je perfecte falafel maken zonder geneuzel met slappe ballen , of uit elkaar vallende ballen waarbij je weer iets moet gaan toevoegen voor de stevigheid/samenhang

Is trouwens ook de enige manier waarop ik kikkererwten lekker vind,

Blik peulvruchten zijn al gaar , dat is zo een gekledder en gedoe :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:58

:= Mijn excuses, was gewoon benieuwd.
Maaruhm droge tuinbonen, bij de toko niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:00

Hihi
Ik denk wel dat ik ze idd daar zou moeten kunnen vinden... word weer een wereldreis :+
Toch het nadeel van een boerengat hoor ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:02

Sonja_vR schreef:
Hihi
Ik denk wel dat ik ze idd daar zou moeten kunnen vinden... word weer een wereldreis :+
Toch het nadeel van een boerengat hoor ;)

Gewoon heel veel halen dan, bederft toch niet :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:12

ga eens even zoeken waar ik de meeste kans heb en dan idd flink inslaan
Moet sowieso nog naaar de toko oid eerdaags
Even wat dingen aanvullen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:18

Als ik humus wil maken van gedroogde kikkererwten hetzelfde dan? Nachtje laten wellen in gewoon water?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:22

Humus daar moet je ze dan ook nog goed gaar voor koken voor je ze fijnmaakt

Falafel gaar je na het vormen van de balletjes in de pan

Humus daar moet je Ze eerst voor koken

dus nachtje wellen, of langer , zet ze vaak in de avond in water en ergens smiddags of savonds daarna ga ik er dan mee verder
Bij falafel gaan giet ik ze af en dan malen+kruiden
Bij humus eerst koken en dan malen+kruiden

Maar eerlijk, humus maak ik dan weer wel met blik ( zoveel moeite dat koken :+ )

zijn ook echt de enige twee manieren dat ik kikkererwten eet
Falafel of humus

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:24

Magrathea thanks, leuk filmpje, maar ik begrijp t niet helemaal... al die ingrediënten moeten in een diepvrieszakje en dan 6 maanden (??) in de vriezer? Na hoeveel tijd kunnen die champignons en aardappels erbij dan?
En kan ik evt wat ingrediënten weglaten zoals de knoflook en de bleekselderij?
Weet je ook hoe je vervolgens die gravy maakt? (Wat ligt daar in de pan waar ze de bouillon bij doet?)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:34

Tja, soms sta je echt te kijken van mensen. Vriend van mijn moeder ging een groentetaart maken, speciaal voor mij de helft zonder kaas zodat hij vegan zou zijn. Vet hij vervolgens de taartvorm in met boter. :')
Hij is zelf vegetariër en hij weet hopelijk wat zuivel inhoud. Maar goed, ik merk wel dat ik het heel lastig vind om er op zo'n moment wat van te zeggen omdat hij al rekening met me houd, maar ondertussen eet ik wel de taart met een heel dubbel gevoel. Maar de taart niet eten vind ik te zonde, anders blijft er te veel over.
Ben ook bang dat als hij vleesvervangers gebruikt of niet verse producten, ik ook eerst de ingrediënten af moet gaan. :o
Nu kookt hij minder dan 1x in de week en mijn moeder heeft er wel helemaal begrip voor en eet ook veganistisch mee, dus dat scheelt weer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:41

Nikass schreef:
Magrathea thanks, leuk filmpje, maar ik begrijp t niet helemaal... al die ingrediënten moeten in een diepvrieszakje en dan 6 maanden (??) in de vriezer? Na hoeveel tijd kunnen die champignons en aardappels erbij dan?
En kan ik evt wat ingrediënten weglaten zoals de knoflook en de bleekselderij?
Weet je ook hoe je vervolgens die gravy maakt? (Wat ligt daar in de pan waar ze de bouillon bij doet?)

Nee, maximaal 6 maanden. De ingrediënten zijn suggesties, je kunt er natuurlijk in doen wat je wil.
De jus weet ik niet, maar valt denk ik wel te vinden. De site heet Tasty

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:30

NoorW, je kunt het altijd vragen maar of het nodig is weet ik niet. Ik heb nooit supplementen geslikt en heb prima waarden.

Kwam op Pinterest een recept tegen van kikkererwten uit de airfryer. Gisterenavond erwten in de week gelegd en vanavond eens maken. Ben benieuwd of het lukt. 1 1/2 uur koken staat mij altijd zo tegen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:36

Ik heb net romige pasta met champignons en artisjok gemaakt van de groene meisjes. Ook al zo lekker! Ik heb echt al heel lekker gegeten.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:16

Ik had bonen uit eigen tuin (vriezer), van die gedraaide aardappel dingen voor in de frituur (eten we nooit want aardappels hebben we zelf ook) en champignons. Vind het af en toe wel moeilijk om van het standaard a/g/v af te wijken. Wij eten nooit iets anders dan dat, dus als je vlees weg laat dan valt er echt een gat in je maaltijd :') Dus vaak één keer champignons, twee keer vervanger (doe twee keer met een pakje) en voor de rest rotzooi ik wat met random spullen. Ik eet ook een paar dagen bij m'n vriend thuis en dat is standaard pizza.

Volgens mij moet ik eens even kijken naar wat ik eigenlijk eet in een week :=

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:25

Ja echt? Wij eten nooit avg'tjes :=
Hier eigenlijk altijd curries, pasta, stoofpotten en eenpansgerechten.