Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:23

Ten eerste zal je lichaam de eerste dagen/week schreeuwen dat het 'honger' heeft, maar eigenlijk wil het juist snel verbrandbare koolhydraten. Ten tweede denk ik dat je misschien toch iets meer kunt eten, want zeker je ontbijt komt op mij nogal ieltjes en mager over.

Als het mijn ontbijt zou zijn, zou ik twee eieren nemen en eventueel wat mayonaise/vet erbij. Runderrookvlees is vrij mager, en je hebt wel vet nodig voor je energie. Of neem een glas volle melk in plaats van water. Of neem ook daar wat biogarde yoghurt erbij. En bij de koffie zou ik volle koffiemelk pakken, weer met in je achterhoofd dat je zo een beetje vet meepakt voor je energie.
Milatje heeft dat hierboven heel mooi uitgelegd.

De meest gemaakte fouten bij kha eten is dat mensen blijven denken in calorieën, en ook nog gewoontegetrouw mager en vetarm willen eten.
En als je blijft twijfelen... Een goed tip die ik ooit kreeg, de hersenen hebben zo'n 20 minuten nodig om het sein van genoeg te krijgen. Heb je ruim 20 minuten na het eten nog steeds het gevoel dat je honger hebt, dan kun je rustig nog wat pakken. Maar in de meeste gevallen zul je merken dat je na 20 minuten inderdaad geen hongergevoel meer hebt.

Sannanasje

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:28

Heb je geen dorst? Die dingen wil het lijf ook weleens door elkaar halen namelijk.
Hoeveel heb je inmiddels gedronken?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:55

Goede tips inderdaad.

Voldoende water drinken zorgt ook voor een vol gevoel. Verder mag ik van mijzelf 'onbeperkt' groenten snacken. Favoriet zijn hier de winterpeen, komkommer en paprika. Werkt hier heel goed om daar van te snacken als ik toch een honger gevoel krijg. En ondanks dat daar ook zeker koolhydraten in zitten is het wel kei gezond :-)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:23

Siamsmeesje: bedankt voor je uitgebreide uitleg/tips. Ik ga er zeker mee aan de slag!

Sannanasje: ik heb inmiddels nog niet meer gedronken. Nu ik het zelf zo terug lees, is het inderdaad wel een beetje weinig :o

Milatje: ik wil (nu nog) niet onbeperkt snacken. Ben bang dat ik dan weer te gauw in het oude patroon verval. Maar zeker bedankt voor de tips!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:49

Mijn lijstje tot nu toe:
O: gekookt ei met twee plakjes runderrookvlees en plakje rookkaas en 1 glas water.
T: 1 kopje koffie met halfvolle koffiemelk.
L: kerriesoep, kipfilet met beetje zout en peper, bietensalade (2 gekookte rode bieten, zilveruitjes, augurkjes, 1 lepel creme fraiche) en 125 gram biogarde yoghurt met 25 gram cashewnoten.
De lunch was mijn 'koolhydratenuur'

Aanvulling:
T: 2 plakjes achterham, 2 glazen water, 1 plakje rookkaas.
A: 3 rookkaas crackers met roomkaas en zalm. Glas lactose vrije melk. Deze stond er nog en moest op.

Verdere planning: 3 glazen water.

Wat ik zelf nog wil aanpassen: andere tussendoortjes en goed oppassen dat ik voldoende water binnen krijg :)

Vandaag 2x over 30 minuten gewandeld.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:58

Goed bezig!

Bij mij was het vandaag:
O: 225 gram Griekse yoghurt (niet helemaal op)
T: Stukje 85% chocolade
L: Kom groentesoep
T: Bakje chocolademousse
A: Omelet met shoarma, komkommer en radijs. En een toef mayonaise.

Verder tot nu toe zo'n 1,5e liter water op.

Afbeelding

Moet er wel bij zeggen dat ik een beetje een off day heb. Ben 3,5e week geleden geopereerd aan m'n schouder en mag maar 1 hand gebruiken. Heb drie drukke dagen achter de rug dus geen energie of puf om iets klaar te maken. Zal verder weinig eten in gaan gok ik zo. Zelfs geen puf om te eten :+

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:12

Hoi, mag ik hier meekletsen?
Ik ben aan het overwegen toch weer koolhydraatarm te gaan eten. Ik heb dit jaren grleden redelijk succesvok gedaan, ik heb me daarna helaas weer vol op de koolhydraten gestort, slecht plan. Tel daar 2 zwangerschappen bij op en ik ben terug bij af (+ wat extra).
Ik wil het dit keer wel wat verstandiger aanpakken, destijds at ik vooral veel slechte vetten etc, daar wil ik nu beter op letten.

Indertijd ben ik vooral afgegaan op wat mijn moeder erover vertelde, zelf weinig research gedaan. Ik at iedere ochtend een bak griekse yoghurt leeg, nu zat ik laatst eens het etiket te bekijken, en "schrok" van de hoeveelheid koolhydraten. Verder at ik erg veel kaas en worst etc, niet bepaald heel gezond.

Hoeveel khd houden jullie aan? Ik lees van 20 (of zelfs minder) tot 50, ik weet niet goed wat verstandig is.

Ik weet nog van vorige keer dat ik snel verstopt raakte, hebben jullie daar ook last van?

En nemen jullie wel eens maaltijdvervangers, bijv eiwitshakes? Zo ja, welke?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:26

Laura82 schreef:
Hoi, mag ik hier meekletsen?
Ik ben aan het overwegen toch weer koolhydraatarm te gaan eten. Ik heb dit jaren grleden redelijk succesvok gedaan, ik heb me daarna helaas weer vol op de koolhydraten gestort, slecht plan. Tel daar 2 zwangerschappen bij op en ik ben terug bij af (+ wat extra).
Ik wil het dit keer wel wat verstandiger aanpakken, destijds at ik vooral veel slechte vetten etc, daar wil ik nu beter op letten.

Indertijd ben ik vooral afgegaan op wat mijn moeder erover vertelde, zelf weinig research gedaan. Ik at iedere ochtend een bak griekse yoghurt leeg, nu zat ik laatst eens het etiket te bekijken, en "schrok" van de hoeveelheid koolhydraten. Verder at ik erg veel kaas en worst etc, niet bepaald heel gezond.

Hoeveel khd houden jullie aan? Ik lees van 20 (of zelfs minder) tot 50, ik weet niet goed wat verstandig is.

Ik weet nog van vorige keer dat ik snel verstopt raakte, hebben jullie daar ook last van?

En nemen jullie wel eens maaltijdvervangers, bijv eiwitshakes? Zo ja, welke?

Hoi, welkom!
Goed dat je weer wilt gaan beginnen.
Je lichaam heeft toch wel minimaal 20 gram koolhydraten per dag nodig om te functioneren. Lager gaan zitten is echt ongezond. Zelf heb ik in het begin zo'n 30 a 35 gram aangehouden, maar nu tel ik niet meer dus zou het niet weten eigenlijk.

Verstoppingen heb ik geen last van. Lijnzaad schijnt goed te helpen. Veel mensen gooien dat door bijvoorbeeld Griekse yoghurt.

Ik heb een tijdje shakes gebruikt. Ik gebruikte de shakes van dieet pro. Komen goed uit de test en bevatten weinig koolhydraten. Echter was het mijn ding niet, maar wel een goed hulpmiddel om te starten.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:56

Ik wil ook eens gaan proberen om koolhydraten te tellen. Maar veel verse producten staat het vaak niet op. Denk aan groenten en fruit, vlees van de slager e.d. Weet iemand van jullie een redelijk betrouwbare lijst met voedingsmiddelen waar de koolhydraten van dit soort producten vermeld staan? Op internet of in een boekje?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:09

Ik gebruik myfitnesspall, klopt volgens mij aardig goed

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:19

Ik kijk altijd op voedingswaardetabel.nl

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:03

Dank voor de tips!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:10

Hoi allemaal!!.
Ook ik kom me hier melden.
Al enkele keren kh arm gestart, maar ook weer gestopt omdat ik steeds hetzelfde at en daarom steeds minder ging lusten. Ook ging ik dan shakes drinken waardoor mijn zin naar zoet weer aangewakkerd werd.
Echter is mijn gewicht nu zo hoog (voor mijn gevoel) dat ik echt weer nodig moest starten.
Ik hoop dat er ooit 30 kilo afgaan. Vorige week donderdag ben ik gestart en vandaag was er 3 kilo af *\%/*
Ik ben bezig aan de hand van atkins.
Vanaf de eerste dag was ik meteen misselijk en moe. Het misselijke is gelukkig nu voorbij.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:12

Wat goed dat je begonnen bent! En al drie kilo eraf: fijn gevoel he! Die 30 kilo moet je zeker lukken.

Mijn streven staat in totaal op 53,9 kilo wat er vanaf moet. Ik ben bijna op de helft!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:13

20 gram is idd het minimum.
ik wil onder de 50 blijven maar mik op 30 a 35

En tweederde van de KHD probeer ik uit groente te halen , dan zit ik kwa vezels ook netjes zeg maar

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:35

Sonja_vR schreef:
20 gram is idd het minimum.
ik wil onder de 50 blijven maar mik op 30 a 35

En tweederde van de KHD probeer ik uit groente te halen , dan zit ik kwa vezels ook netjes zeg maar

Oh dat is wel een goede tip!

Ik ben inmiddels met minder snoepen meer bewegen al bijna 10 kg kwijt, maar mn valkuil blijft dat ik constant honger heb ondanks dat ik genoeg eet. Hopelijk heb ik daar met koolhydraatarm geen/minder last van.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:27

Honger heb ik hier helemaal niet. De eerste dagen misschien een beetje gehad. Ik los het hier op door groenten te snacken en water te drinken. :-)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:55

Ik ben iemand die altijd honger heeft :') weet niet goed meer hoe het vorige keer was eigenlijk, maar zou goed kunnen dat ik toen wel minder honger had.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:01

Hahaha dat dacht ik ook wel van mijzelf. Nu valt het wel mee.

Even een heel trots moment: ik heb de -25 kilo bereikt! :D
De laatste week is er ruim 2 kilo vanaf gegaan nadat ik zo'n 3 weken er wel op gelet heb maar niet kon voorkomen dat ik koolhydraten binnen kreeg (operatie + dokters advies ivm medicatie gebruik). Vorige week gestart op -23 kilo en nu dus 25 kilo eraf! :D whoohoo!!!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:29

Wow goed bezig!!!
Nu net eindelijk geestelijk wakker ( ben al een paar uur aan het werk maar half slapend.) In de pauze een paar eieren gegeten met mayo en nu opeens een stuk wakkerder.... hmmmm misschien toch vaker ei eten XD

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:11

Sannanasje, heb je een recept van de mousse? Klinkt erg goed!

ItsMe2, je bietensalade klinkt goed! Ben ook fan van bietensalade, ga jouw receptje eens maken :)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:56

Gefeliciteerd Milatje! +:)+
Dat is heel mooi, hoeveel moet je nu nog kwijt, of ben je er al?

Zelf ben ik gisteren flink de mist in gegaan, maar ik neem het mezelf niet kwalijk. Mijn moeder is maandag terug verhuisd naar haar eigen ziekenhuis, en 's nachts werden we om kwart voor 1 gebeld dat ze met spoed naar de IC was gebracht. Dat was toch wel even een klap, we hadden eindelijk een beetje hoop dat ze begon te herstellen. Nu blijkt er dus een volgende kwaal opgedoken te zijn. Mensje is behoorlijk broos, en dat blijkt hier ook wel uit. Maar het geeft toch een flinke knauw, dus ik ben me gistermiddag te buiten gegaan aan chocoladekaakjes bij de thee. En nee, dat heb ik niet bij eentje gelaten O:)
Als ik fout ga, dan ook goed en er in ieder geval van genieten. Dan kan ik daarna ook weer makkelijker en langer zonder :j Maar in dit geval had ik even een paar hapjes troost nodig, ja ik weet allang van mezelf dat ik een emo-eter ben, en gelukkig stop ik meestal wel na een paar hapjes (de 'gut, waar ben ik nu weer mee bezig'-gevalletjes :+).

Tot mijn verbazing bleek ik vanochtend toch weer iets kwijt te zijn, en stond de weegschaal op 80.0 kg. Ik ben in ruim 15 jaar niet zo licht geweest :))

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:10

Siamsmeesje, wat vervelend dat je moeder in het ziekenhuis ligt! Hopelijk gaat het snel beter. :(:)

Ik ben nog niet op mijn streefgewicht. Ik wil er nog 30,8 kilo vanaf. Dus bijna op de helft :-)
Ik hoop op 1 juli 2017 mijn streefgewicht bereikt te hebben. :D

En wat goed dat je nu 80 kilo weegt! Hoeveel wil je er nog vanaf?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:26

Dank je, het duurt inmiddels al ruim 2 maanden, dus ja, wij hopen even goed dat het snel beter mag gaan.

Milatje, die rest gaat je ook nog lukken, wacht maar tot je de laatste 10 kg moet gaan doen 8-)
Ik ben nu aan die laatste 10 dus begonnen. Alles wat er daarna meer vanaf gaat is mooi meegenomen, maar dan zit ik tenminste weer op een redelijk normaal gewicht voor mijn lengte. Ik zal op mijn zwaarst meer dan 125 kg gewogen hebben, dus ik weet hoe jij je moet voelen :j *\o/*
Hier is het alleen niet zo snel gegaan, maar ik ben tevreden met dit tempo zolang er maar niets meer terug aankomt :D

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:41