Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:19

Ah haha oke duidelijk. Bedankt voor het artikel, ik ga het zeker lezen!

De Ekoplaza is hier in Tilburg, maar ik vind het echt duur en de groenten vaak ook helemaal niet zo vers. Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:50

xMercury schreef:
WildWings, wat bedoel je precies met je eerste zin over biologische groente en insecten?

Ja!! Ik stem voor! Tillie20 kan met mij mee reizen haha.

Ik zeg onze volgende stop! Zodra we weer geld hebben na ons eerste restaurant avontuur :')

Wat ik super lekker vind als hamburger is portobello, lekker goedkoop, voedzaam. Wat rucola, wasabi(mayonaise), tomaatjes. Voor de vegetariërs onder ons: een beetje geitenkaas is echt heerlijk hierbij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:10

Ik koop ook het liefst zo veel mogelijk biologisch, maar vaak vind ik het prijsverschil zo belachelijk groot dat het haast niet te doen is.
Scheelt wel dat heel veel van onze groente en fruit nu uit eigen tuin komt :) Gisteren nog een hoop perziken ingemaakt en vlierbessenjam gemaakt.. En onze tweede vriezer zit al bijna helemaal vol met eigen biologische groente en vleesvervangers uit de aanbieding :))

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:27

Kwam er trouwens gisteren achter dat de Aldi ook een groot aanbod heeft in vegetarische dingen! De kipreepjes zijn vegan zie ik net, de rest moet ik nog even uitzoeken. Veel goedkoper dan de kipreepjes van andere merken!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:58

8nnemiek schreef:
Ik koop ook het liefst zo veel mogelijk biologisch, maar vaak vind ik het prijsverschil zo belachelijk groot dat het haast niet te doen is.
Scheelt wel dat heel veel van onze groente en fruit nu uit eigen tuin komt :) Gisteren nog een hoop perziken ingemaakt en vlierbessenjam gemaakt.. En onze tweede vriezer zit al bijna helemaal vol met eigen biologische groente en vleesvervangers uit de aanbieding :))

Binnen een jaar wonen wij in een huis met een tuin, ik hoop dat ook wat groenten zelf te gaan 'maken'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:54

Vandaag heel lekker gegeten bij Ikea. Bietenburger en vega balletjes :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:28

Vandaag vroeg gegeten:
Pasta(Ik zou voor tagliatelle of pennes kiezen) met paprika, vegan kipstukjes van de Aldi(super lekker trouwens!), kastanjechampignons, pijnboompitten en spinazie uit de diepvries. Een roomsausje gemaakt met sojamelk, bloem toegevoegd om te binden en champignon bouillon voor de smaak. Was super lekker!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:30

Tillie20 schreef:
Vandaag vroeg gegeten:
Pasta(Ik zou voor tagliatelle of pennes kiezen) met paprika, vegan kipstukjes van de Aldi(super lekker trouwens!), kastanjechampignons, pijnboompitten en spinazie uit de diepvries. Een roomsausje gemaakt met sojamelk, bloem toegevoegd om te binden en champignon bouillon voor de smaak. Was super lekker!

Klinkt heerlijk, ik vandaag heel simpel worteltjes met aardappels.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:48

1 oktober begint de vegan ch allenge. Zelf wilde ik heel graag eens een maand vegetarisch eten om te kijken hoe het bevalt en inspiratie op te doen voor lekkere veganistische/vegetarische recepten en het een beetje routine te laten worden. Helemaal vega/n worden is niet meteen mijn doel voor langere termijn, maar de challenge is een mooie manier om eens te kijken in hoeverre ik al dingen kan aanpassen en biologischer kan eten :). Ik eet vaak al zonder vlees maar helemaal vegan lijkt me moeilijk omdat je dus ook eieren kwark honing etc moet laten. Wil graag meelezen in dit topic voor inspiratie/tips. Merken jullie veel aan tekorten met o.a. jodium/b12?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:57

Het tekort aan vitaminen is zo'n flauwekul joh. Daar moet je je echt niks van aantrekken en al helemaal niet over wakker liggen. Veganistisch leven is zo onwijs leuk en iedere dag is het en nieuwe uitdaging! Je bent hartstikke welkom hier! :D

Ik heb daarnet Cowspiracy gekeken met mijn beste vriendin en wat was dat weer een ontzettende eye-opener zeg. Onwijs leerzaam, absoluut een aanrader! Samen met mijn moeder heb ik Foodinc gezien, die beelden vonden we wel heftig. Ik heb mijn moeder gedwongen om er naar te kijken, zodat ze nooit meer eieren, zuivel, vlees en vis uit de supermarkt haalt. En het helpt! Ze is zo overtuigd. Onwijs leuk en lief van mijn lieve mama. Zelfs mijn broertje is zich kapot geschrokken van de beelden, dus we zijn goed op weg :)

Ik zou zo graag compleet veganistisch worden, maar waar ik heel erg tegen aan loop op dit moment is het gebruik van leer. Ik rijd paard, dus heb een leren hoofdstel en zadel. Daarnaast heb ik al jaren een leren tas. Dat zijn van die producten die ik dus nooit geen tweede keer meer zou kopen, maar nog wel dagelijks gebruik. Wat vinden jullie daar nou van? Ik wil echt een vegan zijn, maar dit houdt me tegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:30

Jodiumtekort kun je alleen krijgen als je geen of zelfgebakken brood eet en geen keukenzout gebruikt.
B12.. het kan nooit kwaad om tabletten te slikken. We maken zelf B12 aan in ons lichaam, alleen is het nooit bewezen dat we dit ook zelf kunnen opnemen. Maar vroeger at men ook alleen op zondag een klein stukje vlees en hadden mensen ook geen tekorten dus ik denk dat het allemaal wel meevalt.

Cowspiracy heb ik toevallig ook deze week gekeken. Pas uit op netflix :) Inderdaad een goede docu! Ongelofelijk wat die veeteelt doet..

En ik vind dat je gewoon moet doen wat goed voelt. Je hoeft toch niet precies in dat hokje te passen? Het zou zonde zijn om al je leer nu weg te gaan gooien. Opgebruiken is veel milieuvriendelijker. Ik blijf mijn tuig en oude schoenen ook gebruiken totdat ze echt op zijn.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:24

Ik heb een tijd gewoon nog mijn oude leren spullen gebruikt, maar heb uiteindelijk toch alles weggedaan. Zo kan het gewoon nog gebruikt worden, maar niet door mij. Uiteindelijk moet je gewoon doen waar jij je goed bij voelt ;) Ik kreeg de kriebels van m'n leren jas, die voelde zo kil aan op mijn huid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:40

Het is natuurlijk ook weer niet zo dat je als je wel leren tuig gebruikt dat ook betekent dat je vlees moet eten :') dit wil de vleesmaffia ons nog wel eens wijsmaken, maar dat is natuurlijk onzin! Wat volr tuig je gebruikt is 0,000 gerelateerd aan wat je eet. En anders noem je jezelf geen vegan, nou ja, dan niet. Doen en laten wat jij wil. :) Zolang je er geen dieren mee beschadigt.

Cowspiracy is op Netflix yay *\o/* Ik ben van plan hem toevallig aan te hebben staan wanneer mijn vriend zondag naar me toe komt. Hopelijk wil hij meekijken. Ik heb al een keer een heel heftig gesprek gehad met hem en ik heb hem er in elk geval van kunnen overtuigen dat hij niet meer verwacht dat ik vlees voor hem koop en/of klaarmaak. Hoera! <3 Daar voel ik me zo beroerd bij, ik ben blij dat hij dat nu ook snapt. Hij bood zelfs zijn excuses aan, dat hij zich dat niet eerder had bedacht. :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:48

Mijn ouders hebben nu Cowspiracy ook gezien. Ben zo blij dat ze er voor open staan! Mijn moeder koopt nou ook geen vlees, vis en eieren meer in de supermarkt. Daarnaast is ze naar een landwinkel hier in de buurt geweest voor eieren en vlees. De mevrouw vertelde daar dat kippen heel moeilijk biologisch zijn te houden, omdat ze zo snel ziek worden. Zonde he? Daarom verkoopt ze ook geen kippenvlees. Top!

Van de week was ik naar de kapster en die vertelde dat ze een nieuw dieet had gekregen van haar diëtiste. Ze moet 's ochtends 5 (!) eieren eten, 's middags yoghurt en dan ook nog alleen maar kip op haar boterham. 's Avonds eet ze nog een keer kip en een ei. Ongelooflijk! Ik kan zo kwaad worden daarvan!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:00

Of kippen wel of niet lastig te houden zijn valt of staat met de keuze voor de juiste rassen :)
Het hoeft helemaal niet heel erg lastig te zijn, maar het kost wel wat meer aandacht dan regulier idd.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:51

Iemand enig idee waar ik vegan donuts kan halen? Heb daar zoveel zin in he niet normaal :=

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:05

Oei, nou heb ik ook trek in een donut ;)

Even een andere vraag: is er een melkvervanger (behalve sojamelk) die je lekker op kan schuimen voor een cappucino?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:41

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:16

batje schreef:

Even een andere vraag: is er een melkvervanger (behalve sojamelk) die je lekker op kan schuimen voor een cappucino?

Rijstmelk misschien? Dat ga ik vanavond eens proberen. :j

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:13

Heeft iemand hier wel eens nicecream gemaakt? Ik wil het binnenkort eens proberen, of iemand nog tips heeft. :P

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:27

Kaus schreef:
batje schreef:

Rijstmelk misschien? Dat ga ik vanavond eens proberen. :j

Ik las net ergens dat speltdrink ook een optie is, ga ik dus vanavond proberen. Hoe ging het met jouw rijstmelk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:35

Klinkt lekker!
Moet ik ook eens proberen :)

Zucht, soms word je moe van al die mensen die maar blijven geloven dat de mens van nature een vleeseter of omnivoor is. Ik heb nog nooit iemand een rauw stuk vlees zien wegwerken. Het gaat altijd zo snel offtopic in topics als deze omdat mensen vinden dat ze het vlees eten koste wat kost moeten verdedigen.. [LZP] Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:44

Ik ben nu 3 weken bezig met geen vlees/dierlijke producten eten.

En het voelt goed. Ik heb wel emotioneel ff zwaar gehad omdat vriendlief het onzin vindt. Gelukkig begrijpt hij nu wel mijn kant, maar hij zelf wil absoluut niet mee doen.

het bevalt mij erg goed. Ik neem nu elke dag de tijd om te bekijken wat ik eet waardoor het allemaal ook een stuk lekkerder/gezonder is.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:12

8nnemiek schreef:
Klinkt lekker!
Moet ik ook eens proberen :)

Zucht, soms word je moe van al die mensen die maar blijven geloven dat de mens van nature een vleeseter of omnivoor is. Ik heb nog nooit iemand een rauw stuk vlees zien wegwerken. Het gaat altijd zo snel offtopic in topics als deze omdat mensen vinden dat ze het vlees eten koste wat kost moeten verdedigen.. [LZP] Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Ik was zo blij toen ik jullie tegen kwam in dat topic :) <3

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:14

Hier een tijd niet gereageert (druk enzo)
ik zit nu op kot en nu ik zelf mijn eten maak ga ik nu écht 100% vegan proberen te eten.
Mijn ouders vinden bv. sojaboter bv. niet te eten (ze vinden het te zout...) maar nu smeer ik dat op mijn brood; alle sausjes (nuja, heb er nog maar 1 gemaakt, bij mijn pasta) met amandelmelk oid. ipv gewone en meer van die kleine dingetjes.

Enige nadeel is dat het niet altijd even goedkoop is, maarja. Snelle, niet te dure gerechtjes zijn dus altijd welkom :p

Ik heb ook niks van tekorten, maar ik at dus tot voor kort wel nog vegetarisch, al probeerde ik dierlijke producten te vermijden. Maar ik verwacht niet, dat ik plots wel tekorten ga krijgen :p

En ja, mijn tuig is deels ook van leer. Maar ik koop nooit een leren jas of een sjaal van bont. Ik denk, ieder stapje in de goede richting is beter dan niets doen. Het is niet altijd zo zwart-wit. Vind het al heel wat dat mijn ouders door mij niet meer elke dag vlees eten.