Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:16

Ik heb zojuist ook voor het eerst havermout op. Was best te eten. Mijn vriend eet het als ontbijt, maar ik heb weleens een hap van hem gehad, maar dat vond ik echt ranzig. Net wat havermout met een beetje melk en cacaopoeder een minuut in de magnetron gedaan (en toen was het warm zat), daarna een beetje zoetstof en geraspte kokos erdoor. Was wel vrij dik, misschien had ik er toch wat te weinig melk bij gedaan. Gelukkig had ik ter compensatie er een kop thee bij.

Ik heb nu wel een baksteengevoel in mijn maag, en ik las hier dat sommige mensen er niet goed van worden. Ik ga nu op weg naar mijn paard dus ik hoop dat ik er wel tegen kan.
:Y)

Bhriseis

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:03

Dorientje: je kan er altijd nadien nog een klein scheutje melk indoen. Ik doe dat eigenlijk ook altijd, als hij van het vuur af is en dan even roeren :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:34

Ik vond havermout in het begin ook erg zwaar op de maag. Nu heb ik daar geen last meer van :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:01

Jep het is zelfs te voelen als je wisselt van hoeveelheid heb ik de indruk :) En twee dagen later ben ik er dan alweer aan gewend.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 01:27

Ik heb nu gelezen dat ook havermout niet goed voor je is _O- Er zou een zuur in zitten dat je lichaam onttrekt van mineralen als calcium, etc. Echt joh, niets is tegenwoordig meer goed en ik ga dit stukje info gewoon keihard negeren :')

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:21

-O-

Van dit nieuws word ik intens verdrietig ;(

Ik ga doen alsof ik het nooit gelezen heb!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:44

phormicola schreef:
Ik heb nu gelezen dat ook havermout niet goed voor je is _O- Er zou een zuur in zitten dat je lichaam onttrekt van mineralen als calcium, etc. Echt joh, niets is tegenwoordig meer goed en ik ga dit stukje info gewoon keihard negeren :')

Onderzoek, vooral naar voedsel en medicijnen, is helaas vaak zwaar veïnvloed door de geldschieter. Dit komt vast van kellogs die hun afzet ziet minderen ;)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:45

Is dit ook niet een gevalletje van 'te' Is nooit goed?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:25

Bhriseis schreef:
-O-

Van dit nieuws word ik intens verdrietig ;(

Ik ga doen alsof ik het nooit gelezen heb!

ik heb dit ook niet gelezen.....

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:26

vanochtend voor het eerst met de Alpro Soya vanille gedaan ipv met melk, smaakt best!
(+goji bes en chiazaad)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:32

Dat zal ook best Sall :j Ik denk dat als je 600 gr havermout eet per dag dat je dan misschien niet goed bezig bent. Maar die beetjes van ons joh! En mijn lichaam doet het er fantastisch op + dat m'n laatste bloedtest buitengewoon goed was kwa waarden.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:30

Ach, overal zit een positieve en een negatieve kant aan. Zelfs zoiets onschuldigs als water kan dodelijk zijn, als je er maar genoeg van binnen krijgt. Je kunt, hoe gezond je ook eet, morgen ook onder een bus terecht komen en doodgaan. Lets face it, het leven is nou eenmaal dodelijk. Gewoon lekker havermout blijven eten met z'n allen! :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:35

Precies en ik heb m'n bakje alweer gehad vandaag :Y)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:37

Ja, ik ook, lekker met verse aardbeien. :9

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:38

Ik dit keer met frambozen, banaan, pompoenpitjes, cacao en honing. Jum :9

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:56

F_Orumster schreef:
phormicola schreef:

Onderzoek, vooral naar voedsel en medicijnen, is helaas vaak zwaar veïnvloed door de geldschieter. Dit komt vast van kellogs die hun afzet ziet minderen ;)

Zou me niets verbazen..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:02

Mij ook niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:16

Het hele onderzoek naar de zogenaamde slechte vetten en vooral uit kijken met vet! is destijds ook gefinancierd door kellogs. Mijn chemie leraar op de opleiding voeding en dietetiek gaf aan dat dat voor hem al genoeg was om dat hele verhaal in twijfel te trekken. (En gaf er helaas bij dat de dietistes op de opleiding dat niet wouden accepteren en dus vooral op de tentamens moeten antwoorden dat vet slecht is. Niet dat het onderzoek onvolledig is, er een missing link is ect. ect. Vooral niet zelf denken en vooral wel antwoorden wat het voedingscentrum zegt. )

Gewoon lekker door gaan met wat goed voelt. Dat kan geen artikeltje voor ons bepalen. :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:18

Er wordt helaas veel gemanipuleerd met onderzoeksdata om het toch nog in een jasje te gieten wat de geldschieter beter uitkomt. Dit is niet in alle branches hoor, maar farmacie en voeding en diëtiek zijn er best gevoelig voor.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:19

Klopt, het hele vet verhaal van de jaren 60 is één grote miskleum en een prachtig voorbeeld van slecht onderzoek. Cholesterol valt daar ook onder.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:35

Vriendje er op uit gestuurd :D

Zakje Chia zaden en zakje speltvlokken rijker :D

Ben heel erg benieuwd!

heb de zaadjes in een beetje water gedaan om te kijken wat er gebeurd :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:44

Hier staat dat havermout wel goed voor je is...
Citaat:
Muesli en havermout
Hierin zitten havervlokken, die preventief werken tegen vaatziekten. Ze bestrijden chronische ontstekingen die kunnen leiden tot atherosclerose (aderverkalking). Havervlokken bevatten verschillende gezondheidsbevorderende stoffen, zoals fytoalexinen, die door planten zelf samengesteld worden en een antimicrobiële werking hebben, en fenolzuren met antioxidante werking, die voorkomen dat bloedcellen zich aan de arteriewanden hechten. Ook kunnen havervlokken het cholesterolgehalte verlagen4. Havervlokken zijn een voedingsmiddel met een lage GI (glykemische index), waar het lichaam lang over doet om ze te verteren. Daardoor komt er langzaam glucose vrij in de bloedbaan. Als we een bord havermoutpap of muesli eten, produceert het lichaam een darmhormoon, GLP-1, waardoor we langer een vol gevoel hebben en dus minder naar tussendoortjes neigen.

http://kruiden.hetbewustepad.nl/index.php?pag_id=57
Staan wel meer interessante dingen bij. :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:49

Raja schreef:
Vriendje er op uit gestuurd :D

Zakje Chia zaden en zakje speltvlokken rijker :D

Ben heel erg benieuwd!

heb de zaadjes in een beetje water gedaan om te kijken wat er gebeurd :D

nou, dat wordt een gel achtig iets
Mag ik je een tip geven: koop ook goji-bessen en laat ze ook in het water mee wellen, dat is heel lekker!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:52

Het werd idd een beetje een gel achtig iets :j
Leek wel kikkerdril :=

Maar smaakte niet echt ergens naar...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:55

KarinvdM schreef:
Hier staat dat havermout wel goed voor je is...
Citaat:
Muesli en havermout
Hierin zitten havervlokken, die preventief werken tegen vaatziekten. Ze bestrijden chronische ontstekingen die kunnen leiden tot atherosclerose (aderverkalking). Havervlokken bevatten verschillende gezondheidsbevorderende stoffen, zoals fytoalexinen, die door planten zelf samengesteld worden en een antimicrobiële werking hebben, en fenolzuren met antioxidante werking, die voorkomen dat bloedcellen zich aan de arteriewanden hechten. Ook kunnen havervlokken het cholesterolgehalte verlagen4. Havervlokken zijn een voedingsmiddel met een lage GI (glykemische index), waar het lichaam lang over doet om ze te verteren. Daardoor komt er langzaam glucose vrij in de bloedbaan. Als we een bord havermoutpap of muesli eten, produceert het lichaam een darmhormoon, GLP-1, waardoor we langer een vol gevoel hebben en dus minder naar tussendoortjes neigen.

http://kruiden.hetbewustepad.nl/index.php?pag_id=57
Staan wel meer interessante dingen bij. :)

Klopt, de algemene consensus is dat havermout heel erg gezond is voor je.
De bron waar ik het negatieve aspect las is wel zwaar questionable hoor volgems mij. Het was op zo'n raw foodist site en ze waren er ook zwaar van overtuigd dat knoflook en uien ontzettend slecht voor je waren.