De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:53

Ja, familie van de winde, klopt. Ik vind het gewoon wel een mooie plant om binnen te hebben, dus ik stop soms gewoon zo'n zoete aardappel in het water. Groeit trouwens megasnel! Met een paar weken heb je echt al een behoorlijke plant. Ook leuk om als kado'tje weg te geven!

Oh, aanvulling... In Portugal heet de zoete aardappel: batata doce :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:01

:9 En je kunt zoveel lekkers met Bataten...heb er nog 2 liggen hier,denk dat ik die van de week maar eens in wedgies ga snijden,in de oven met olijfolie,Rozemarijn en zeezout...hmmmmm :9 :Y)

Cindequil

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:08

Ik heb thuis in de keuken twee kruidenplantjes van de supermarkt(heb ook zelfgezaaide maar die zijn nog niet groot genoeg =P, dus bij gebrek aan, maar even bij de supermarkt gehaald)

Ze blijven slap hangen maar doen het verder goed. Geef ik ze teveel of te weinig water? xD

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:08

Die van de supermarkt leven meestal een. week en daarna vaak niet meer.

De laatste spruitjes zijn geoogst, ze waren heeerlijk,maar volgend jaar echt het net erover, wat een klere rupsen hahah

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:34

ik heb hier basilicum van de appie staan die is inmiddels verhout, is ene echt struikje aan het worden . ze kunnen echt wel overleven en ontwikkelen, je moet ze alleen wel overplanten in een grotere pot met voldoende grond en ruimte, even de kluit losmaken voor je ze weer in de pot plaatst
en af en toe wat voeding geven :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:01

zo, de spinazie en radijs gezaaid. als t niets wordt, zaaien we gewoon opnieuw.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:35

Ik kom me ook eens melden hier, als beginnend-moestuin-aanlegster :Y)
Ik zit eindelijk lekker gesetteld in mijn huisje, dus vanaf dit voorjaar wil ik een moestuintje gaan aanleggen.. Maar hoe.. dat moet ik eerst nog gaan uitzoeken. Dus ik hoop hier een hoop bruikbare tips te vinden!
Ik heb al een laagstam pruimenboompje staan.. een citroenenboom die waarschijnlijk bevroren is :o en wat verschillende frambozenstruikjes die vorig jaar wat te droog hebben gestaan -O-
En wil er dit jaar sowieso een aantal van de volgende plantjes in zetten; radijsjes :9 tomaten, paprika, pepers, broccoli, wortels, uien, prei, aardbeien.. champignons.. en misschien wat aardappelen.
Zijn er nog meer lekkere planten voor de beginners?
En zijn er verschillende soorten? Welke aardappelen zouden jullie bv aanraden?
Wie kan mij alvast een beetje op weg helpen? :D
We hebben hier zandgrond.. ik neem aan dat ik deze het beste kan mengen met wat andere grond (en mss paardenmest?).. wat werkt bij jullie het beste?
En waar kan ik aan goede en betaalbare zaadjes en plantjes komen? Is er toevallig een online winkel?
Ik had al een tip gelezen dat je tomatenzaadjes rechtstreeks uit een tomaat kan halen en laten schimmelen in water.. Kan dit met meer planten? Paprika waarschijnlijk ook?
En zijn er zaadjes die nu al gepoot kunnen worden, of begint dat allemaal pas rond maart/april?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:15

Rucola,spinazie, veldsla, andijvie, courgette... dat is wel makkelijk. Paprika en pepers hebben veel zon en warmte nodig. Dat ligt dus aan je tuin... tomaten lukt mij wel... en dit jaar voor het eerst een klein paprikaatje... die zijn wel net rood geworden ... maar eigenlijk was de zomer er te bewolkt voor.
Prei heb ik mezelf nog niet aan gewaagd... is met aanaarden enzo... champignons.. moeten juist vocht en donker.. ook nooit gedaan. Je schijnt er wel aparte kweekbakken voor te hebben.
Aardappels wil ik dit jaar proberen, maar voor beetje goede opbrengst heb je behoorlijk wat ruimte nodig.
Meeste zaden zul je moeten wachten tot maart... en sommige zoals tomaten voorzaaien in een kweekbak... en alles wat niet tegen vrieskou kan.. moet je mee wachten tot half mei.

Deze website http://www.hobbyzaden.nl/ kan je kleine hoeveelheden zaad bestellen... voor kleine moestuin ideaal.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:42

Tomaten moeten warm en beschut staan.Je kunt ook al opgekweekte tomatenplanten kopen, heb je als beginneling een wat makkelijker start.
Aardappels kweek ik soms gewoon in een zak potgrond.
Gat erin, 1 of 2 aardappels erin, en af en toe water geven.
Makkelijk te oogsten en geen ziektes in de grond.
Peultjes(kunnen ook vroeg) langs een gaashekje of later in het seizoen stokbonen langs als wigwam neergezette stokken geven ook veel opbrengst.
Zelf bestel ik altijd bij http://www.vreeken.nl/ het zaad. Heeft heel veel aparte zaden.
Heeft ook paddestoel kweeksets en een winkel in Dordrecht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:08

vreeken, hoe is die tegenwoordig kwa levertijd?

van der wal, de bolster, leven van het land, diana's mooie moestuin, belevenissen van een tuinkabouter, hobbyzaden.nl (anders kan ik echt altijd halve zakjes weggooien van sommige zaken na een paar jaar )
tabernal, ruilen met medetuinierders, marktplaats , ebay (duitse en amerikaanse hebben veel zaden :j )

tomaten, kijk eens op diana's mooie moestuin (mooiemoestuin.nl) die heeft van een best aantal rassen een beschrijving staan, ook welke het buiten goed doen(hele vroege soorten die snel klaar zijn) en ze verkoopt ook zaad van een aantal soorten, dan kun je eens wat proberen zonder gelijk een flinke hoeveelheid zaad te hebben , prijzen vallen ook hard mee :j

ik zet er straks 2 soorten in de kas, een hoop mini's in de vensterbank en in potten buiten en een paar grotere in de tuin :j

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:56

Bij Vreeken heb ik dit seizoen nog niets besteld, meestal zijn ze niet zo vlot, dus tijdig bestellen.
Ik heb nog zoveel zaad van voorgaande jaren.
Meestal koop ik teveel, maar van heel veel zaden kan je het nog best "over de datum" gebruiken.
Leuke informatieve site van mooiemoestuin.nl

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:14

mooiemoestuin is leuk :j heeft wat zaden, veel info en over het algemeen ook snel reageren op mail etc :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:11

Ik ga het dit jaar ook maar weer proberen. Bij vreeken aantal vaste groentes besteld, want elk jaar opnieuw zaaien, etc. wil ik in elk geval niet. Zit trouwens ook oerprei tussen, scheelt volgens mij ook aanaarden en al dat soort gepruts (want dan komt er zeker niks van).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:26

Sonja_vR schreef:
tomaten, kijk eens op diana's mooie moestuin (mooiemoestuin.nl) die heeft van een best aantal rassen een beschrijving staan, ook welke het buiten goed doen(hele vroege soorten die snel klaar zijn) en ze verkoopt ook zaad van een aantal soorten, dan kun je eens wat proberen zonder gelijk een flinke hoeveelheid zaad te hebben , prijzen vallen ook hard mee :j
wat een leuke site *\o/*

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:52

Ehm, misschien een blond vraagje, maar wat is aanaarden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:58

Zoveel mogelijk plant onder de grond houden. Dus heel regelmatig de nieuwe aangroei bedekken met aarde. Bij prei doe je dat om zoveel mogelijk witte= zachtere stengel te krijgen en bv bij aardappelen om van die groene plekken te voorkomen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:59

Antheman, ik ben fan :j ook info over zaad oogsten enzo, toffe site

Lalidan, een laag aarde tussen de planten aanbrengen zodat ze dieper in de grond staan

edit gelijk met Tamary :+ wat zij zegt dus

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:04

8nnemiek schreef:
Ik kom me ook eens melden hier, als beginnend-moestuin-aanlegster :Y)
Ik zit eindelijk lekker gesetteld in mijn huisje, dus vanaf dit voorjaar wil ik een moestuintje gaan aanleggen.. Maar hoe.. dat moet ik eerst nog gaan uitzoeken. Dus ik hoop hier een hoop bruikbare tips te vinden!
Ik heb al een laagstam pruimenboompje staan.. een citroenenboom die waarschijnlijk bevroren is :o en wat verschillende frambozenstruikjes die vorig jaar wat te droog hebben gestaan -O-
En wil er dit jaar sowieso een aantal van de volgende plantjes in zetten; radijsjes :9 tomaten, paprika, pepers, broccoli, wortels, uien, prei, aardbeien.. champignons.. en misschien wat aardappelen.
Zijn er nog meer lekkere planten voor de beginners?
En zijn er verschillende soorten? Welke aardappelen zouden jullie bv aanraden?
Wie kan mij alvast een beetje op weg helpen? :D
We hebben hier zandgrond.. ik neem aan dat ik deze het beste kan mengen met wat andere grond (en mss paardenmest?).. wat werkt bij jullie het beste?
En waar kan ik aan goede en betaalbare zaadjes en plantjes komen? Is er toevallig een online winkel?
Ik had al een tip gelezen dat je tomatenzaadjes rechtstreeks uit een tomaat kan halen en laten schimmelen in water.. Kan dit met meer planten? Paprika waarschijnlijk ook?
En zijn er zaadjes die nu al gepoot kunnen worden, of begint dat allemaal pas rond maart/april?

Ik ga zaterdag op mijzelf wonen met tuin, ga ook eens meelezen hier :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:27

Twee keer antwoord, maar het is mij nu in elk geval duidelijk. Ik had vorig jaar wel prei, maar heb er niks aan gedaan. Werkte best, maar ze waren inderdaad wat kort. Ik snap nu waarom, dus dank je wel voor de uitleg!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:31

leuk, hoe meer moestuinierders hoe beter :D
vind het echt steeds leuker worden trouwens

ga maar eens een lijstje maken van wat er in de kas kan/moet/mag
dan kan ik gelijk even kijken wat ik bij moet halen :j

andere online winkels
vlaamszaadhuis.com
123zaden.nl

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:55

heeft er heel toevallig iemand asperges?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:15

Die site is inderdaad erg handig zeg :D

Nou, ik heb inmiddels al een flink aantal zaadjes besteld.. Hoe lang zijn die eigenlijk houdbaar? Kun je daar meerdere jaren mee doen?

Ik heb ze besteld bij moestuinwebshop.nl .. Wel waarschijnlijk wat duurder in verhouding, ze rekenen daar per hoeveelheid zaadjes en niet op gewicht, maar je hoeft er niet zo veel tegelijk te nemen, dus kan ik mooi vanalles en nog wat gaan uitproberen :D

Een aantal zaadjes moeten dus binnen worden opgekweekt.. is dat te doen in een aquarium? Ik heb nog een oudje staan namelijk, die nu dienst doet als tenen-breker in de kelder.. Zou ik de TL-lamp dan kunnen gebruiken voor wat extra licht en warmte, of zou de plantjes dat geen goed doen? En welk soort grond is het beste voor dat opkweken?

Ik kan eigenlijk niet wachten om te mogen beginnen! Jammer dat het nog geen lente is :Y)

Is er toevallig iemand die romanesco bloemkolen heeft? Heb ik ook een zakje van besteld.. geen idee of het smaakt, maar ze zien er zó leuk uit :D

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:12

Pfff 8nnemiek je vraagt heel veel tegelijk, je bent blijkbaar erg enthousiast, nou vooruit dan:
Sommige zaadjes doen het na jaren nog,kiemkracht neemt soms wel af, sommige doen helemaal niets.
Dure zaadjes? Oude smaakloze bespoten groente uit de supermarkt zijn pas duur.
Als je in Duitsland in het voorjaar bij de Lidl of de Aldi kijkt hebben ze een schap met zakjes zaad die beginnen bij 15 eurocent per zakje voor pluksla ,radijs e.d. en voor een paar centen meer nog veel meer keus.
Je kunt in een oud aquarium prima zaaien, ; in het begin ff afdekken om te laten broeien, wel luchten anders krijg je schimmel.
Het is handig als je zo voorzaait dat je de plantjes later makkelijk kan overplanten zonder de wortels te beschadigen.
Je kunt dat doen door in gehalveerde wc.rollen wat aarde te doen, of in bakjes geknipte eierdoosjes of in geperste turfpotjes, ze lossen allemaal later op in de grond.
Of in plastic 'weggooi'potjes van 1 jarige plantjes.
Een lamp voor extra licht of warmte zal ik niet doen in huis. Je krijgt dan te snel gegroeide slungelplantjes.
In de vensterbank in huis en afharden voor het in de koude grond gaat.
Begin gewoon met makkelijke dingen die je lekker vindt en makkelijk kiemen.
Romanesco heb ik vorig jaar ook gehad, ze werden niet groot, een kooltje per persoon.
Smaak ligt tussen bloemkool en broccoli.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:06

Jaja, alweer 2013! Hopelijk een goed oogst jaar :D .

Ben wel benieuwd, wat gaan jullie planten dit jaar? Nog nieuwe projectjes?

Bij mij staan de knofjes al een paar maanden in de grond (er steekt zelfs al loof uit := ). Verder ga ik weer aan de gang met pompoen, courgettes, tomaten en waarschijnlijk boontjes. Heb nog geen idee welke bonen maar ik heb nog wat plek op mijn dakterras waar wat andere planten zijn gesneuveld door de vorst van vorig jaar... En van de kerstman heb ik een grote kruidenpot gekregen dus daar gaan we ook maar eens mee aan de slag! Heb er al helemaal zin in :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:18

Rytir, eventueel een flinke bak voor de bonen en dan met stokken een tipi maken?
stokbonen is meestal het handigste voor een klein oppervlak om nog een beetje een leuke oogst te hebben (paar maaltjes)
Ik wil drie kleuren stokbonen(breekboontjes) tegen de schutting omhoog laten groeien en van bamboe de vorm van de kas verlengen (muurkas) en daar ook klimbonen en ander klim-gespuis tegen aan zetten , wil ik trouwens ook tegen het huis op doen, soort van afdak-idee zonder afdak zeg maar ;) (puur spanten kwa vorm maar dan van lange bamboestokken.)
maar ik wil nog een stukje tuin annexeren ;) voor potten etc , met hekje er voor ivm behulpzame hond

ben nu een beetje de weg kwijt wat betreft er allemaal in de kas moet/mag/kan lol
vanmiddag even wat overzicht creëren in het geheel