Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:58

_Malu_ schreef:
Goedemorgen! Ik zit aan een pannenkoek van 100 gram havermout... toch best veel hihi.

Zuurdesem is idd gezond, maar mijn speltbrood is dan ook altijd speltzuurdesembrood :p

waar koop jij je brood in Groningen?

Silence

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:01

Over de kwaliteit van de C1000 gesproken... Ik vroeg laatst om zuurdesembrood...nou ze keken me aan alsof ik ze ter plekke vroeg om zichzelf op te hangen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:07

Maar ze hebben wel speltbrood bij c1000 :)

Ik kom net uit de slaapdienst, ben erg moe. Zometeen ontbijten bij intratuin (die hebben sinds kort een heel restaurant) met het vriendje <3 Waarschijnlijk niet de allergezondste keuze, maar op zich is het eten daar wel oké!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:08

phormicola schreef:
Ja, havermout is goed voor de lijn (en sport). Ik maak het zelf met water en eet het warm met honing en vaak ook een banaantje :)

En maakt het dan uit of je vlokken of poeder voor pap neemt? Ik lees over Quaker, maar dat zijn vlokken. Ik zou graag pap maken. Met gekookt water dus? Of gekookte melk?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:09

Wow, er is aardig wat in een ochtendtje bijgekomen. Over zuurdesembrood, dat schijnt ook heel gezond te zijn, er zit alleen natuurlijk gist is en bijna geen zout, daardoor heeft het wel een hele andere smaak dan ´gewoon´ brood. Het is van dat brood dat ze meestal in Duitsland verkopen en moet eerlijk zeggen dat ik er zelf nog niet echt een enorme fan van ben. Maar zoals iemand ook al zei, ´ik vind ongezonde dingen vaak lekkerder´, volgens mij is dat geheel een kwestie van je smaakpappillen. Je eet al je hele leven die zoete, ongezonde troep en je smaakpapillen zijn zich daar op gaan aanpassen, het is nogal wat om opeens andere dingen te gaan eten. Kwestie van gewenning denk ik, ook met zuurdesembrood. En Silence, keken ze je echt raar aan? Heb ik ook wel eens gehad toen ik langs de plaatselijke bakker in Diever om amandelmeel vroeg (Ik wilde een taart bakken waarvoor ik 250 gram amandelmeel nodig had en om dat allemaal zelf te gaan malen, en alleen die kleine bakjes met amandelen die nog eens super duur zijn) Nou nee, dat hadden ze zogenaamd niet, wel amandelen. Kwamen ze eerst met een handje vol aan en ik dat ik 250 gram nodig was, nou, ze dachten dat ik gek geworden was. Uiteindelijk wel gekregen maar ze vonden het maar raar. Tja, je hebt nou eenmaal mensen die graag zelf dingen maken of net dat andere, gezondere product willen hebben dat lastiger te vinden is in een supermarkt en je de hulp van een medewerker nodig bent.

Ik ben benieuwd vandaag, ik eet bij een clubgenootje en het is nog maar de vraag wat en hoe die gaat koken. Ga vanavond ook nog even langs de kroeg en misschien nog wat verder uit en tja, dan wordt het toch bier dat er gedronken wordt. Ach ja, een beetje van het studentenleven genieten, hoort er ook bij. ^^

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:10

Ik heb gewoon havermoutvlokken, als je die kookt heb je ook pap :) Poeder ken ik niet.. Ben zelf daar altijd een beetje huiverig voor, omdat ik bang ben dat de voedingsstoffen e.d. eruit zijn. Weet niet of dat zo is hoor :')

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:12

Goedemorgen!!

@MrUlbe: Ik eet gelukkig al wel een half jaar behoorlijk gezond :) Ben absoluut niet meer bang om in mijn oude patroon terug te vallen. Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik niet meer kan genieten van lekker maar ongezond eten als de gelegenheid zich eens aandient.. En dat ik over alles wat ik naar binnen prop nadenk..

Leuke info over spelt. Heb er alleen nog steeds niks mee gedaan, op de lasagnevellen van spelt na dan. Maar binnenkort ga ik met mijn oma zelf een brood bakken van spelt. Ze gaat me leren kneden enzo.

Vanmorgen eerst een glaasje citroen met water genomen en daarna weer even lekker in bed het boek van Amber gaan lezen. Ben heel blij dat ik het boek heb gekocht! Ondanks dat ik al behoorlijk veel (mede door dit topic ;)) van voeding wist vind ik het wel erg interessant en heeft ze leuke tips.

Heb een heerlijke smoothie gemaakt! Hij is echt heel erg lekker!!!!! Heb gisteren dus 100% zwarte bessensap gehaald bij de bio winkel en heb er vandaag een smoothie van gemaakt. Wat zwarte bessensap met wat gewelde chiazaden, paar bevroren frambozen, paar bevroren blauwe bessen en dit aangevuld met verse spinazie totdat ik een mooi portie had. Echt een aanrader! Ik hou ook wel van dat zurige zeg maar.

Mijn geplande lijstje van vandaag:

O: Lauw water met citroen
O: Smoothie van spinazie, zwarte bessen, blauwe bessen, frambozen en chia zaden
T: Roggebroodje met basilicumspread en wat gemengde kiemen
M: Quinoa met cottage cheese, groene appel, sesamzaad, zwarte peper en misschien nog een groente, paprika ofzo
T: Weet nog niet, wat nootjes denk ik
A: Wat de pot schaft :)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:15

VogeltjeM schreef:
Ik heb gewoon havermoutvlokken, als je die kookt heb je ook pap :) Poeder ken ik niet.. Ben zelf daar altijd een beetje huiverig voor, omdat ik bang ben dat de voedingsstoffen e.d. eruit zijn. Weet niet of dat zo is hoor :')

Dus dan kook je eerst water en doe je de havermoutvlokken erdoor en dan wordt het na een tijdje koken pap...? Sorry, voel me echt een dom blondje ;)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:15

Wij zeggen altijd dat bier gezond is hoor Mara, er zit tenslotte graan in, maarja het is een tarwesoort en nu heb ik hier geleerd dat spelt gezonder is. Misschien moeten we zelf bier brouwen van spelt, hoe blij zul je daar wel niet van worden, alcohol in combinatie met spelt :')

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:17

Haha maar bier heeft wel een GI van 120 dacht ik :P

Ben wel eens met school in de grolsch fabriek geweest, leek net een paardenvoer fabriek haha! Je zag inderdaad al die granen enzo.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:20

Toess schreef:
Wij zeggen altijd dat bier gezond is hoor Mara, er zit tenslotte graan in, maarja het is een tarwesoort en nu heb ik hier geleerd dat spelt gezonder is. Misschien moeten we zelf bier brouwen van spelt, hoe blij zul je daar wel niet van worden, alcohol in combinatie met spelt :')

_O- Speltbier, wie weet smaakt het juist wel heel lekker. En of bier gezond is, ik weet het niet, ze zeggen altijd dat je er van aankomt. Maar vroeger' was bier het drinkmiddel (oké, dan heb ik het zo'n beetje over de Middeleeuwen en of de ME nou zo'n goede gezonde tijd was om in te leven :') ) ipv water, dus er zal ook wel iets goeds inzitten. Ach, die ene avond in de week en de laatste tijd niet eens meer iedere week, moet kunnen hoor, ben en blijf toch een beetje student. :+

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:24

Haha ja, die wordt denk ik niet lager door spelt..

Ik ben in de bierbrouwerij van vies Texels bier geweest en die van Hertog Jan, lijkt inderdaad net paardenvoer haha en stinken. Helaas heeft het me niet genezen van mijn liefde voor bier.. Al drink ik het nu ik gezond eet wel veel minder.

Vandaar al die zwaardgevechten e.d. in (de films van) de ME, beschonken mannen zijn vaak wat agressiever..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:25

Nien1984 schreef:
phormicola schreef:
Ja, havermout is goed voor de lijn (en sport). Ik maak het zelf met water en eet het warm met honing en vaak ook een banaantje :)

En maakt het dan uit of je vlokken of poeder voor pap neemt? Ik lees over Quaker, maar dat zijn vlokken. Ik zou graag pap maken. Met gekookt water dus? Of gekookte melk?

Ik heb de vlokken van Quaker. Ik vind Brinta onzin (en duurder). Van de vlokken maak je gewoon pap, maar is dan niet helemaal glad. Ik neem aan dat je dat gewoon kan blenderen als je een gladde pap wil :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:26

Toess schreef:
Haha ja, die wordt denk ik niet lager door spelt..

Ik ben in de bierbrouwerij van vies Texels bier geweest en die van Hertog Jan, lijkt inderdaad net paardenvoer haha en stinken. Helaas heeft het me niet genezen van mijn liefde voor bier.. Al drink ik het nu ik gezond eet wel veel minder.

Vandaar al die zwaardgevechten e.d. in (de films van) de ME, beschonken mannen zijn vaak wat agressiever..

:')

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:27

Weet je wat helpt?

Ongelofelijk dronken worden van vies lauw tapbier in de kroeg en er 3 dagen een kater hebben :')

Hield eerder ook echt van bier maar vind het nu behoorlijk vies gelukkig! Alleen op echte warme dagen vind ik een koud biertje wel lekker. Op Bali hadden ze nauwelijks wijn en daar drinken ze allemaal bintang bier. Dat vond ik best lekker want dat was een stuk lichter. En bier smaakt bij de nasi natuurlijk altijd wel goed ;)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:31

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:32

ik drink helemaal geen alcohol :P dat is natuurlijk het beste! :o
maar ik drink dan weer heel veel aanmaak limonade :+ of dat zo gezond is :P (wel suikervrije)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:33

Ik vind bier toch wel zooooo smerig :') Ik vind bijna geen ankele alcoholische drank lekker, maar voor korenwijn of een oude jenever maak ik weleens een uitzondering :j

MrUlbe schreef:
ik drink helemaal geen alcohol :P dat is natuurlijk het beste! :o
maar ik drink dan weer heel veel aanmaak limonade :+ of dat zo gezond is :P (wel suikervrije)

1 drankje per dag is anders heel erg gezond. Maar dan wel droge wijn of een sterker drankje zonder suikertroep :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:35

Maartpaard, nou ik heb dat wel eens gehad, toen hebben mijn vrienden me getrouwd met B. Ier... Scheiden van hem is moeilijker dan ik dacht :')
Maar ik ben wél genezen van mixdrankjes!

Ik drink alleen als ik uitga of 1 of 2 wijntjes op een verjaardag. Bier drink ik alleen in de kroeg.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:36

Sorry, maar mijn borreltje op de vrijdagavond (rosé of bubbels) laat ik nie staan nie :o

Net een lekker taartje gekregen op het werk, ter compensatie maar het boek van Amber Alberda besteld haha.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:37

Suikervrije limonade is ook niet echt heel gezond, maar weer beter dan alchol dus ach ;-)

Ik lust geen bier, eens heel heel ziek van geweest....Vond het toen al vies (maar wilde stoer zijn :+ ) )

Overigens zet alcohol inderdaad erg aan, vooral buikvet krijg je ervan ;-)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:40

Colway schreef:
@ Mrijn, ik heb verse boerenkool gekocht en in verpakkingen van 150 gr. in de vriezer gedaan, zelfde met andijvie en spinazie, anders kan ik het niet bewaren en wil graag dagelijks afwisselen...

Ik had laatst ook spelt zuurdesembrood, was best goed te doen

Ga denk ik voor morgen een speltpannekoekje proberen te bakken

Ik heb gewoon ongevroen boerenkool en spinazie gekocht. Ik denk dat dat per saldo net zo vers is en dus net zo goed. Dat hoop ik althans want ik vind het wel zo practisch!

Ik vind die pannenkoekjes met courgette (die proef je niet terug) van Amber Albarda echt heerlijk! Ik heb ze gemaakt met spelt en met boekweitmeel en ik proef geen verschil.

Ik heb net mijn eerste boerenkoolsmoothie (100gr diepvries boerenkool, sap van een roze grapefruit, 1 kiwi, 1/4 avocado, 2 el chiazaad, water en een kneep honing) gemaakt en dat valt niets tegen! Die honing was nodig om het bittere van de grapefruit te compenseren, maar met sinaasaaple of mandarijnsap is dat niet nodig.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:44

Ja oke, maar als ik het ongevroren koop, ik maak het nooit in een week op, tenzij ik iedere dag een smoothie van spinazie maak zeg maar en ik doe liever spinazie - boerenkool - andijvie - spinazie - boerenkool - andijvie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:46

Hi! Ik heb een vraagje. Na inspiratie gekregen te hebben door dit topic, heb ik besloten mijn Nederlandse toets morgen (3 uur, oh mijn god :')) te schrijven over voeding.. dus bijv. over brood en over liga's, hoe gezond iedereen denkt dat ze zijn maar dat dat vies tegenvalt.. Het mag dus over alles gaan waarvan mensen denken/verwachten dat het gezond is. Hebben jullie misschien links/site's/.. waar ik informatie van af kan halen? :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:46

Hoe smaakt zo'n boerenkool smoothie trouwens colway? Ik ben nog een beetje huiverig hha