Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

picobello

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:54

Voor mij hoeft een vervanger helemaal niet op vlees te lijken, maar soms is het qua structuur wel handig ;)
Bijvoorbeeld de gehakt voor in de pastasaus of balletjes voor op de BBQ. Maar sommige producenten gaan er erg ver in om zo echt mogelijk nepvlees te maken.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:16

Ik denk dat het meer de behoefte is om iets bij je groenten en aardappels te eten (bijwijze van spreken).
Wat mij betreft hoeft het ook niet op vlees te lijken. Maak genoeg recepten zonder look-a-like-vlees...

Ik heb van de week de fritatta (schrijf je dat zo?!) gegeten van de appie en die is ook erg lekker!

En voor vanavond staat dit http://www.devegetarier.nl/recepten/aan ... -koriander op het menu :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:19

Meld zich ook :D
Jaren vegetariër geweest, omdat ik echt geen vlees lustte, zat toen wel altijd aan de "ijzerproducten" omdat ik een laag hb had, soms bloedarmoede. Later weer vlees gaan eten, maar ik heb nu mijn hoofd weer uit de grond gehaald en ben me er weer helemaal van bewust dat ik een lijk zit te eten dan :o

Ik eet niet heel vaak vleesvervangers omdat ik er niet zo dol op ben. Schep meestal extra groente op, eet sowieso wel 1x per week spinazie (voornamelijk omdat mijn zoontje er gek op is) met daar een gekookt eitje bij :j Of zoals gister, zuurkoolschotel met banaan.

Vleesvervangers hoeven voor mij ook niet op vlees te lijken, maar inderdaad, wat picobello zegt, is het bij sommige dingen wel handig (bbq bijv.).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 11:55

Nou op zich zijn sommige vleesdingen wel lekker. Kroket ofzo :D maar je moet uiteindelijk gewoon je voedingsstoffen binnen krijgen.. en van die burgers kan je heel goed elke dag eten, in tegenstelling tot kaas of ei bijvoorbeeld.

Vanavond hopelijk pizza O:)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:24

mika11 schreef:
Oke, bedankt.
Ja, ik snap wat jullie bedoelen. :)
Ellabellaah, dat was inderdaad de vraag, waarom denkt de fabrikant dat het op vlees moet lijken?

Ik heb het idee dat vleeseters altijd denken dat een maaltijd uit vlees-aardappelen-groente moet bestaan. Als je dan ineens iets heel anders er bij neemt klopt dat idee denk ik niet meer. Zelf eet ik niet dagelijks een vleesvervanger en het eerste wat ik dan hoor is of ik dan niks mis?
Ga er niet van uit dat de fabrikant vegetariërs zijn en daar dus anders over denken... En ik denk ook dat het gewoon lekker 'makkelijk' is om de burgers maar in het zelfde model te persen als de vleesburgers, die zou dan de gene moeten zijn die een nieuwe model 'ontwerpt' :+

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:38

Ik wacht eigenlijk op een groenteburger in de vorm van een koe ;)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:40

Tofu kippenpootjes!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:36

Hooi mede-vega's! Ik meld me ook even, ook benieuwd wat er bij jullie zoal op het bord verschijnt. Ik smijt net een restje lasagne met tofu in de magetron :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:16

Ik eet geen vlees meer omdat ik niet meer mee wil werken aan de manier waarop dieren gehouden en geslacht worden. Dat neemt niet weg dat ik inderdaad gewend ben aan aardappels-groente-vlees. Wij eten hier dus wel bijna iedere dag zo'n tivall ding. Vind ze ook gewoon superlekker!

Hier vanavond broccoli, aardappel gratin en een fritatta tomaat.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:50

Ik kom ook weer even van meelees-modus af.
De 'kipnuggets' van de Appie Heijn vind ik echt heeeeerlijk. Met currydipje als hartig hapje s'avonds hmmm.
Maar de rookworst en knakworsten lijken qua geur en smaak zo op vlees, nee dat hoeft van mij niet.

Picobello, ik heb afgelopen zondag het gerecht uit "De Dunne Vegetariër" gemaakt waar jij het over had, tagiatelle met peer. Was lekker, maar ik vond het te vreemd om regelmatig te gaan maken :')
Ik weet niet waarom, maar vond het vreselijk vreemd eten hahaha. Als voorgerechtje had ik een gerecht van Jamie Olliver gepikt, zoete pepers maar dan met kruidenkaas inplaats van gewone (smelt)kaas. Was heerlijk, dus mocht iemand nog makkelijk bijgerecht nodig hebben, bij deze.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:51

picobello schreef:
Ik wacht eigenlijk op een groenteburger in de vorm van een koe ;)

:Y)

Vanavond een verrassingsmaaltijd, mijn moeder gooit het een en ander bij elkaar van wat we nog hebben, meestal erg :9
Gister Pizza en spinazie a la creme gegeten (had nog niet genoeg na de spinazie, dus nog maar zo'n mini opwarm ding naar binnen gewerkt :+ )

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:25

mika11 schreef:
Ik kom even inbreken met een vraag, hoewel ik geen vegetariër ben :o

Er was laatst op TV een gesprek met een vegetariër.
Toen kwam er een vraag, waarom vegetariërs wel produkten willen eten die op vlees lijken.
Zo'n vleesvervangend stukje vlees, zeg maar.
Waarom is er alsnog die behoefte om iets te eten wat op vlees lijkt?

Die persoon wist er geen antwoord op, maar ik was er eigenlijk wel nieuwschierig naar geworden.

Misschien is er hier iemand die dat kan uitleggen?
Ik ben er namelijk wel in geïnteresseerd.

Die discussie heb ik ook al een aantal keer gevoerd met vrienden en kennissen die vegetariërs zijn. De meeste vinden het maar niks en zitten niet te wachten op een vegetarisch 'worstje'. Die vinden dat meer iets voor een-dagje-zonder-vlees-mensen. Maar op de dagen dat ik geen vlees eet, hoef ik ook niet zo nodig iets dat er wel uit ziet als vlees. Ik ben dan ook niet zo van de aardappelen met groente en een stukje vlees.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:25

Avondeten op dit moment: Boerenkool met zilveruitjes en een groente schijf :9

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:27

Ook ik meld me! Toen ik nog een klein hummeltje was (8 1/2) werd ik vegetariër en ik ben het nog steeds, bijna 9 jaar verder :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:29

Wow, er zijn hier echte diehearts. Ik had pas op m'n 18de écht door hoe verschrikkelijk het is om een dier te eten.
Goed bezig!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:52

Heb vandaag gebakken camembert gegeten :9.
Eet ik altijd in een restaurant, maar bij een kaasboer dus niet te verkrijgen. Zwager werkt in een restaurant waar ik t altijd eet, dus hem lief aangekeken of hij niet een doosje mee kon nemen. O:)

Ik ben ook wel een beetje gewend aan vlees-groente en aardappels. Bij pasta is iets van een vleesvervanger wel lekker, anders eet ik alleen maar pasta met geraspte kaas..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 23:58

Vleesvervangers die op vlees lijken zijn vooral heel geschikt voor van die boerenl*mmels die vooral heel hard brullen dat een maaltijd zonder vlees niet compleet is :') (ie mijn vader)
Maar nu eten we al 3-4 weken elke avond een vegetarisch hapje samen :D
Vanavond roerbakmeuk met 'stukjes' :) lekker spul hoor, lekker zachte structuur :)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:10

_Lisanne schreef:
Heb vandaag gebakken camembert gegeten :9.
Eet ik altijd in een restaurant, maar bij een kaasboer dus niet te verkrijgen. Zwager werkt in een restaurant waar ik t altijd eet, dus hem lief aangekeken of hij niet een doosje mee kon nemen. O:)

Ik ben ook wel een beetje gewend aan vlees-groente en aardappels. Bij pasta is iets van een vleesvervanger wel lekker, anders eet ik alleen maar pasta met geraspte kaas..

Ik ben juist dol op pasta. :D Daarbij kan ik lekker variëren met sauzen, kazen, groentes, noten, enzovoorts. Ik heb dat met aardappels wat minder, eigenlijk vind ik die alleen gebakken lekker. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:20

Hihi same here :P gebakken aardappeltjes met mayo, hmmm :Y) lekker makkelijk ook, je gooit er zo wat groenten bij en een burgertje en klaar :).

Pasta met noten kan ook heel lekker zijn inderdaad. Moet weer eens wat zakjes noten gaan inslaan, heb het al lang niet meer op.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:21

Liever zonder de mayo. :') Maar noten zijn inderdaad lekker en gezond. :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:26

Okee ketchup dan :Y)

Jaa dat is zo :D Maar niet teveel las ik laatst.. zitten ook vetten in enzo. En ik moet zeggen dat het wel interessant moet blijven, dus niet elke dag :)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:33

Ik hou niet zo van dat soort sausjes, sorry. :))

Te is natuurlijk nooit goed, maar noten bevatten wel gezonde, onverzadigde vetten. Niet alle vetten zijn per definitie slecht. :) Persoonlijk vind ik een klein handje door mijn eten heen echt ruim voldoende.
Ik heb inderdaad ook wel afwisseling nodig. Gelukkig zijn er ook best veel verschillende noten. En anders kun je altijd nog aan de pinda's beginnen. :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:34

Nee ik weet dat er goede vetten in noten zitten. :) Maar ik heb dus gelezen dat noten geen vleesvervanger voor elke dag zijn vanwege die vetten. Maar afwisseling is sowieso goed :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:45

Oe pinda's! Ik heb daar nog een superlekker recept mee :D

Sla-wrap met roomkaas
Afkomstig uit het kookboek 'Fokke en Sukke: Kook op eigen benen'

Nodig:
1 lente uitje
1 eetlepel grofgehakte pistachenootjes of pinda's (of een mengsel)
1 komkommer
100 g MonChou
3 eetlepels sinasappelsap
1 eetlepel kappertjes (deze was ik zelf vergeten toen ik het klaarmaakte, heb ze niet gemist)
1 krop sla
Cocktailprikkers

Bereiding:

1. Snij het lente uitje in dunne ringen. Schaaf plakken van de komkommer in de lengte, strooi er een beetje zout over en leg ze op keukenpapier om een beetje op te drogen
2. Klop de monchou los en meng het sinasappelsap erdoor. Roer de nootjes, de lente-ui en de kappertjes erdoor. Breng op smaak met zout en peper.
3. Maak de sla schoon en neem 8 mooie bladeren. Bestrijk het blad met het monchou-mengsel en leg er komkommer op. Rol de bladeren dan op en steek ze vast met een prikker. Serveer met brood en boter.

Eigenlijk moet er ook een plakje ham tussen maar zoals ik hem toen had gemaakt was het ook heeeel lekker :) Vooral dat monchou mengsel. Is heel fris door de sinasappelsap. :D Wij hebben het toen als groente gegeten bij de maaltijd, maar denk dat je het ook prima als borrelhapje kan maken.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:00

Oh dat klinkt erg goed zeg! Ik zat net te denken wat ik vrijdag moet gaan eten, maar nu weet ik het; gebakken aardappeltjes met sla-wraps :j