Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:25

BestrijdingDoordat mollen schade kunnen toebrengen aan grasvelden en tuinen zoeken mensen naar manieren om mollen te verjagen of desnoods te doden. Een veel gebruikt middel is het plaatsen van mollenklemmen in de mollengang. Gebroken glas, pennen met een elektrische spanning, gifgas en andere middelen zijn bedacht, met wisselend succes.

Wat mollen schijnt af te schrikken is de geur die door bloem van het bolgewas keizerskroon wordt verspreid. Het ruikt naar vossen. Een ander diervriendelijk bestrijdingsmiddel is het ingraven van potten of flessen in molshopen. De wind blaast langs de opening van het glas, waardoor een laag fluitend geluid ontstaat. De mol heeft gevoelige oren, en vindt dit geluid buitengewoon vervelend. Er zal dan ook snel een andere woonplaats worden gezocht.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:08

Diana_Mabel schreef:
en ze wippen er plantjes uit....

Dan heb ik ook een nieuwe hoofdverdachte...

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:29

Diana_Mabel schreef:
Bij ons op de volkstuin heeft iemand peultjes aan zijn hek laten klimmen dat is ongeveer 40 cm hoog.

Okee! Nou dan weten mijn peultjes gewoon niet wat ze willen haha..

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de meloenplant?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:43

Scubadoo schreef:
Mijn peultjes gaan gewoon over de grond...

De mijne gaan de lucht in, maar ze staan ook langs een gaas, stond op het zakje dat dat moest. Alleen slakken gaan echt tekeer nu, ik ga maar even korrels strooien want ik ben het echt zat. Wie aan mij heilige heerlijke peultjes komt, komt aan mij :(

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:16

Vorig jaar had ik mijn peultjes over de grond maar nu heb ik ze ook naast het gaas in de hoop dat ze gaan klimmen!!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:34

ayo schreef:
Scubadoo schreef:
Mijn peultjes gaan gewoon over de grond...

De mijne gaan de lucht in, maar ze staan ook langs een gaas, stond op het zakje dat dat moest. Alleen slakken gaan echt tekeer nu, ik ga maar even korrels strooien want ik ben het echt zat. Wie aan mij heilige heerlijke peultjes komt, komt aan mij :(

Ik heb slakkenkorrels bij de action gekocht! Wij hadden er last van bij onze aardbeien.. Maar nu niet meer! En ze zijn waterbestendig!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:45

Diana_Mabel schreef:
BestrijdingDoordat mollen schade kunnen toebrengen aan grasvelden en tuinen zoeken mensen naar manieren om mollen te verjagen of desnoods te doden. Een veel gebruikt middel is het plaatsen van mollenklemmen in de mollengang. Gebroken glas, pennen met een elektrische spanning, gifgas en andere middelen zijn bedacht, met wisselend succes.

Wat mollen schijnt af te schrikken is de geur die door bloem van het bolgewas keizerskroon wordt verspreid. Het ruikt naar vossen. Een ander diervriendelijk bestrijdingsmiddel is het ingraven van potten of flessen in molshopen. De wind blaast langs de opening van het glas, waardoor een laag fluitend geluid ontstaat. De mol heeft gevoelige oren, en vindt dit geluid buitengewoon vervelend. Er zal dan ook snel een andere woonplaats worden gezocht.

Niet lelijk bedoeld hoor maar dit is een typisch menselijke benadering op volstrekt natuurlijk gedrag omdat wij van die hele onnatuurlijk gladde, alle-sprietjes-even-hoog-en-dezelfde-kant-op grasvelden willen, en hier ligt de nadruk op onnatuurlijk.
Die mol doet het niet voor de lol evenals je plantjes eruit wippen.
Ik snap dat het voor jou niet leuk is vanwege je planten dat is het punt niet. Wil alleen duidelijk maken dat het natuurlijk gedrag is en dat het niet kwade bedoelingen zijn. We kunnen ook gewoon het natuurlijke gedrag van andere wezens kunnen accepteren. Maar dat is just my humble opinion. :+

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:33

[/quote]

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de meloenplant?[/quote]

Ja ik heb 1 het gaat goed heb de plant bedekt met een worteldoek en vol in de zon staan er komen nu bloemen aan.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:16

caj2008 schreef:

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de meloenplant?[/quote]

Ja ik heb 1 het gaat goed heb de plant bedekt met een worteldoek en vol in de zon staan er komen nu bloemen aan.[/quote]

Okee, ik heb er nog 4 in de vensterbank staan en ze zijn nog ongeveer 10 cm hoog.. Wortel doek? Kan je me even
helpen hihi? En is dat verstandig om ze onder wortel doek te doen?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:44

Ik ben gister de luizen te lijf gegaan met de tuinslang }:) Beetje jammer dat ik er zelf ookdrijfnat van was geworden maargoed heb de meeste van de appelboom kunnen spoelen

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:00

Ladyloe schreef:
caj2008 schreef:

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de meloenplant?

Ja ik heb 1 het gaat goed heb de plant bedekt met een worteldoek en vol in de zon staan er komen nu bloemen aan.[/quote]

Okee, ik heb er nog 4 in de vensterbank staan en ze zijn nog ongeveer 10 cm hoog.. Wortel doek? Kan je me even
helpen hihi? En is dat verstandig om ze onder wortel doek te doen?[/quote]

ik had ergens gelezen dat ze dan lekker warm blijven en de grond langer vochtig blijft,

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:04

caj2008 schreef:
ik had ergens gelezen dat ze dan lekker warm blijven en de grond langer vochtig blijft,

Ja okee, maar dan heb je daarmee een soort "tunneltje" van gebouwd? En kan je door het doek heen water geven?

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:22

Ladyloe schreef:
caj2008 schreef:

Ja okee, maar dan heb je daarmee een soort "tunneltje" van gebouwd? En kan je door het doek heen water geven?

nee ik heb een afwas bakje en daar de plant in geplant en daar een wortel doek over heen gedaan en als ze water nodig hebben dan haal ik de doek er gewoon af.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:54

Mmm, heb vandaag m'n peultjes, mais en capucijners eindelijk eens geplant.. Ben benieuwd! :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:04

Ik heb net nog een rode basilicum gekocht, oh nee, gekregen, en nog een augurkplantje en 4 bloemkoolplantjes. Veel te verslavend om bij een tuincentrum te komen :s

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 02:19

suuzepuus schreef:
Vorig jaar had ik mijn peultjes over de grond maar nu heb ik ze ook naast het gaas in de hoop dat ze gaan klimmen!!

Peultjes horen te klimmen maar je moet ze wel een beetje helpen dus de kleine plantjes een beetje rond het klimmateriaal wikkelen, daarna kunnen ze het zelf wel.
Wij gebruiken daar altijd divers gaas voor van ongeveer 50/60cm hoog; harmonica, kippengaas, vierkantjes, net wat er voor handen is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 02:24

ranna schreef:
Ik snap dat het voor jou niet leuk is vanwege je planten dat is het punt niet. Wil alleen duidelijk maken dat het natuurlijk gedrag is en dat het niet kwade bedoelingen zijn. We kunnen ook gewoon het natuurlijke gedrag van andere wezens kunnen accepteren. Maar dat is just my humble opinion. :+

Ben het tot op zekere hoogte wel met je eens en een enkel molletje is ook wel te accepteren maar wanneer er een hele familie in je grasveld of moestuin bivakkeren valt er weinig meer te planten.
Het is waar dat ze de grond loshouden en schadelijke dieren eten maar ze eten ook de goede diertjes; regenwormen en die houden ook de grond los alleen op een wat tuinvriendelijkere manier ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:49

anneliesdj schreef:
Het is waar dat ze de grond loshouden en schadelijke dieren eten maar ze eten ook de goede diertjes; regenwormen en die houden ook de grond los alleen op een wat tuinvriendelijkere manier ;)

Oe hemm heulemoal gliek.
Maar ik ben er toch voor om te leren samenleven met andere planeetbewoners. En als ik hoor over kapotte flessen in de aarde stoppen enzo word ik zelf toch best wel heel verdrietig ;(

Maaaar ondertussen ben ik heel blij want het regent hier weer *\o/*

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:51

ranna schreef:
anneliesdj schreef:

Oe hemm heulemoal gliek.
Maar ik ben er toch voor om te leren samenleven met andere planeetbewoners. En als ik hoor over kapotte flessen in de aarde stoppen enzo word ik zelf toch best wel heel verdrietig ;(

Maaaar ondertussen ben ik heel blij want het regent hier weer *\o/*

Ik werd er vanacht ook helemaal blij van! Zo goed voor de tuin :D ..

Hebben jullie dit jaar nog speciale groenten in je tuin? Wij hebben dit jaar voor het eerst gele tomaat, en meloen..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:54

Nou, 1 slaplant, 1 bloemkool en de pompen naar de klote. Bedankt, wind...

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:33

Speciale planten, uhm. Broccoli maar dan op steeltjes, knolselderij, witte aardbei.

Begon van het weekend zowat allemaal mooi op te komen *\o/*
Lees trouwens dat ik bij de peultjes beter een stukje gaas kan zetten?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:35

Ik heb olijfkomkommers er bij staan. Eens kijken of dat wat is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:37

lieke2 schreef:
Speciale planten, uhm. Broccoli maar dan op steeltjes, knolselderij, witte aardbei.

Begon van het weekend zowat allemaal mooi op te komen *\o/*
Lees trouwens dat ik bij de peultjes beter een stukje gaas kan zetten?

Ik heb ze vorig jaar gewoon hun gang katen gaan. ze namen een stuk van zo'n 50 cm in beslag dus viel best mee. Ik zag ze bij iemand anders langs het gaas groeien. aangezien wij toch gaas tegen de kippen om de tui hebben staan dacht ik... goh das mooi!!! nu is het zo'n 25/ 30 cm hoog en staat er sla naast!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:42

Ik meld me ook even. Heb aardbeien, gele en rode frambozen, rode en witte bessen, verschillende soorten kruiden en radijsjes. Worteljes, sla, komkommers, spercie bonen, tuinbonen, witlof en kruisbessen staan bij paps in de tuin en de kas.

Tuintje ligt er mooi bij! Mogen we foto's spammen??

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:43

van mij mag je foto's spammen. altijs leuk!!
ik zal ze van de week ook ff maken!!