Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:03

Vandaag weer 4 frambozen geplukt :D En er zit nog wel wat aan, hoop dat het nog op tijd rijpt.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:26

Lekker die frambozen...wij hebben ze dit jaar niet.
Ik heb nog een pompoen vraag...
Zouden ze al rijp zijn?
Als ik er op klop klinkt deze niet hol...
Afbeelding

deze is veel groter, andere kleur en klinkt wel hol.
Afbeelding

ik vraag me sowieso af of ze eetbaar zijn. :o

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:31

Ik heb al mijn pompoenen er deze week afgehaald. Ik denk echt dat ze wel al rijp zijn Iessie.
Van pompoenen kun je b.v. soep van maken. Zelf gooi ik ze door de sapcentrifuge om sap van te maken.

Gisteren zag ik onze hond bij een roze framboosbos zitten. Hij plukt vaak zelf de rijpe vruchten eraf, doet hij bij bramen ook :+
Ik ging kijken en ja hoor, een stuk of 10 prachtige en bovenal heerlijke frambozen.
De gele frambozen verkleuren nu ook!!!
Ben heel benieuwd of die anders smaken. Ik hoop dat het weer nog even doorzet zodat ze goed rijpen.
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 25-09-09 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:33

Ik heb vandaag m'n enige (de andere was gebarsten) tomaat geplukt. Hij mag nog ietsje roder worden, maar ik hoop dat dat nu ook nog gebeurt (tomaten rijpen toch nog na?).
Ik pluk nog regelmatig aardbeien van m'n plantjes :)! En m'n worteltjes (uit een grote bak, dus niet volle grond) zijn erg klein, maar ook erg lekker! Lekker zoet! Heerlijk als tussendoortje op school :) (m'n klasgenoten vinden ze ook heerlijk, jammer genoeg :P....)...

bromfiets

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:01

Hier worden de tomaatjes nu rijp, "thank god" voor de najaarszon :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:00

Moeten ze wel opschieten Bromfiets, volgende week wordt het minder.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:03

Ik hoop dat ik ze dan binnen nog wat door kan laten rijpen, ze zijn nu oranje :D

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 00:46

Zodra tomaten die buiten groeien ook maar iets van kleur vertonen zijn ze in elk geval uitgegroeid. Verder afrijpen heeft alles met temperatuur te maken, dus het is prima om ze te plukken en binnen verder af te laten rijpen. Dat gaat zeker lukken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:49

Het is inmiddels alweer halverwege maart en de temperatuur begint weer wat te stijgen dus de meesten zullen alweer in de tuin bezig zijn of druk aan het fantaseren zijn over wat er dit jaar moet komen aan groente.
Vandaar dat ik het topic maar weer eens omhoog schop.

Ik heb meteen een vraagje voor de fruitkwekers onder ons; ik heb nog een stukje over in de tuin, het ligt flink in de zon en erg beschut, wat zou ik daar nu mooi kunnen kweken? Het is niet zo'n groot stuk, ongeveer 1,5 x 1 en er ligt een schutting langs de lange zijde.
Ik heb al gele frambozen en wijnbessen, wat is er nog meer de moeite waard?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:51

Cranberries misschien?

Ik ga weer voor de tomaatjes en boontjes dit jaar :D

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:53

Ik ga me nu ook melden. Voor je vraag kan ik je niet helpen, maar ik heb nu ook aarbeien en trostomaatjes in een pot staan. Zit al elke dag even te koekeloeren of ze al uitkomen. Waren kleine zaadjes bij de action weg. Ze hadden ook olijven en daar ben ik ook wel heel benieuwd naar, dus misschien haal ik die ook nog wel

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:54

Cranberrie's zijn niet geschikt voor verse consumptie voor zover ik weet.
Dat is wel een vereiste, het moet gewoon lekker uit het handje te eten zijn ;)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:56

Die kun je idd niet uit het vuistje eten, maar wel lekkere compote van maken. :)

Voor de rest zou je kunnen denken aan kruisbessen, rode bessen enz.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:10

Rode besjes hebben mijn ouders staan en ben ik ook niet echt wild van, zijn te zuur om zo te eten, wel lekker in de yogurt ofzo.

Kruisbessen hoor ik vaak van dat ze zuur zijn ipv zoet zoals ze zouden moeten zijn.

Ik zit erover te denken om nog een wijnbes tegen de schutting te zetten, daar kun je er nooit genoeg van hebben.
En een druif is misschien het overwegen wel waard, als die een beetje klein te houden zijn, alleen heb je daar zoveel werk mee om een fatsoenlijke oogst te hebben.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:13

Ah, het topic leeft weer! :)

Mijn aardbeienplant zag er eind februari (toen de sneeuw even weg was) zo uit:

Afbeelding

Best goed geïsoleerd gelegen dacht ik zo. :D

Verder moet ik binnenkort mijn tuin weer even onder handen nemen, geen idee wat ik er dit jaar in ga zetten. Ik lees voorlopig even met jullie mee om ideetjes op te doen. :D

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:23

Ik ben alweer een beetje bezig geweest vandaag.
Ik wil dit jaar in ieder geval, spinazie, tomaatjes, boontjes en steeltjes.
Verder nog maar effe kijken.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:30

anneliesdj schreef:
Het is inmiddels alweer halverwege maart en de temperatuur begint weer wat te stijgen dus de meesten zullen alweer in de tuin bezig zijn of druk aan het fantaseren zijn over wat er dit jaar moet komen aan groente.
Vandaar dat ik het topic maar weer eens omhoog schop.

Ik heb meteen een vraagje voor de fruitkwekers onder ons; ik heb nog een stukje over in de tuin, het ligt flink in de zon en erg beschut, wat zou ik daar nu mooi kunnen kweken? Het is niet zo'n groot stuk, ongeveer 1,5 x 1 en er ligt een schutting langs de lange zijde.
Ik heb al gele frambozen en wijnbessen, wat is er nog meer de moeite waard?

Kiwibessen (actinidia arguta), is een klimplant, het duurt ongeveer 4 jaar voor je de eerste oogst hebt, maar lékker!!!
Ook aardbeien zijn makkelijk en leuk, die kun je ook in hangpotten of bijvoorbeeld in een dakgoot doen.
Appels op hele zwakke onderstam, m27, m9-onderstammen, of kolomappelbomen(en dan niet de oudere soorten die naar dansen zijn genoemd- polka, bolero, ballerina, etc., maar liever bijv. sunlight of moonlight) kun je op max 75 cm. houden.
Blauwe bessen, op wat zuurdere grond(turf toevoegen), ook heerlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:36

anneliesdj schreef:
Rode besjes hebben mijn ouders staan en ben ik ook niet echt wild van, zijn te zuur om zo te eten, wel lekker in de yogurt ofzo.

Van die rode aalbessen heb je ook een witte variant, die is zoeter en het schijnt ook dat de vogels ze minder snel opmerken.

Kruisbessen ben ik niet weg van, heb ze vroeger wel gegeten, maar na 2 a 3 stuks had ik het wel gezien voor een jaar of tig.

Dat is trouwens het probleem met het uitkiezen van nieuwe soorten, als je niet weet hoe ze smaken is het puur gokken en hopen dat je ze ook lust als je eenmaal kan oogsten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:45

Die kiwibes klinkt wel intressant, jammer dat het zo lang duurt voor hij vruchten draagt, ik denk niet dat we hier over 4 jaar nog steeds wonen.
Die appelboompjes, worden die niet te groot?
Zijn er ook pruimeboompjes te krijgen die zo klein blijven?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:49

als je voor de juiste onderstam kiest, m9 kan op 75 cm. Bij m27 heb ik zelf gezien dat iemand die om de 25 cm. plantte.
Pruimenbomen zijn er op pixy of vva, maar die zijn nog erg zeldzaam. Opal is dan een goed, zelfbestuivend ras. Daarvan zou je 1 in je tuintje kwijt kunnen, met als onderbeplanting bijvoorbeeld aardbeien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:56

Waarom moet dat perse op een onderstam? Kan ik niet een normale pruim nemen en gewoon goed snoeien?
Pruimen worden normaal toch ook niet zo heel groot?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:56

Ha ik wilde dit topic nog kicken. Ik dacht zou ik mijn framboosjes en bramen nog moeten snoeien? Maar ik zie nu allemaal knoppen dus ik durf nu niet meer :') Laat ze maar lekker weelderig groeien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:18

Bramen en Frambozen moet je in het najaar snoeien, nu iig niet ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:24

missnynke schreef:
als je voor de juiste onderstam kiest, m9 kan op 75 cm. Bij m27 heb ik zelf gezien dat iemand die om de 25 cm. plantte.
Pruimenbomen zijn er op pixy of vva, maar die zijn nog erg zeldzaam. Opal is dan een goed, zelfbestuivend ras. Daarvan zou je 1 in je tuintje kwijt kunnen, met als onderbeplanting bijvoorbeeld aardbeien.

Jij hebt blijkbaar verstand van onderstammen :+
Kun je mij ook het verschil tussen M9, M26 en MM109 vertellen?
Als ik namelijk ga zoeken op laagstam appels krijg ik kwekers die de keuze bieden tussen die 3 onderstammen.
En wat is dan zo'n pixy en vva? Kan een pruim niet op M9 geent worden? (ik roep ook maar wat hoor)
Ik heb een site gevonden waar ze laagstam pruimen op een 'St.Julien A' onderstam hebben, is dat ook klein genoeg?
Ik heb ook een laagstam kers staan, moet ik die dan wel snoeien zoals wordt aangegeven voor 'normale' kersenbomen?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:28

Wat fijn dat dit topic open is!
Ik krijg al helemaal de kriebels. Ik heb allerlei pompoenzaadjes afgelopen najaar uit de pompoen gevist en die wil ik nu gaan zaaien, iemand hier ervaring mee?? Hoe laat je die kiemen en wanneer gaan ze in de tuin??

Verder hebben wij nogal een tuin met veel planten en niet echt een hoekje voor een groentetuin. Welke groenteplanten kunnen tussen je vaste planten?

Ik heb al diverse kruiden (laurier, rozemarijn, peterselie, salie etc.) en gelukkig een bramenstruik maar ik wil nog wel meer.

Oh en waar kun je die plantjes nu het allerbeste kopen?

Wat een vragen allemaal hé maar ik hoop hier de échte tuinders te treffen!!