@Karenenditty; Als je alleen ''gewoon'' vles kent is het natuurlijk wel 'anders' maar mijn vriend (die wel een echte vlees-eter is) vind de vega-rookworst wel lekker en de vega-hachee vind hij ook heerlijk ! Probeer het eens, een dagje ''nep-vlees''
Moet je de champs en uien even ietsje bakken tot ze glazig worden en dan wat ketjap en poedersuiker erdoor roeren en dan nog een paar minuten op een laag vuurtje en goed doorroeren, Jumm !
Dat is een hele goede vraag... kan iemand iets lekkers met kipfilet voor me verzinnen? Gisteren heb ik bladerdeegpakketjes gemaakt (1 gevuld met gebakken chorizo, knoflook en ui, de ander gevuld met spekjes, champignonnetjes, peterselie en room) met coorgette+tomaatjes+kaas uit de oven en dat was best een succes... dus eigenlijk wel leuk om vandaag ook weer eens iets anders te doen dan het standaard stukje vlees/groente/aardappeltjes...
Kip met Appel en Calvados; makkelijk te maken, voor 4 personen;
4 kipfilets 2 kleine zoete appels 1 bosje bieslook 2 tenen knoflook 2 el olijfolie 40 g boter 1,5 dl room 1 borrelglaasje Calvados zout/peper
Schil appel, snijd hem in vieren, verwijder klokhuis, snijd in schijfjes van 2 mm dik. was bieslook en snijd de Helft in kleine stukjes. bestrooi de kip met zout/peper aan beide kanten.
verhit olijfolie in pan en fruit de knoflook 3 minuten doe de helft van de boter erbij en wacht tot goed heet is doe de kip erbij en bak beide kanten goudbruin
Die de appelschijfjes bij de kip en bak ze 1 minuut mee terwijl je constant doorroert! giet de calvados over de stukken kip en houd er een brandende lucifer bij zodra dr vlam gedoofd is 2 el water toevoegen Vuur lager zetten en 50 min laten sudderen met deksel op pan, indien nodig wat el water toevoegen.
schik de kip op een schaal/bord en houd ze warm in oven op 150 graden zet pan terug op vuur en roer alles wat nog in pan zit los met houten lepel roer de room door het braadvocht blijf roeren tot je een dikke gladde saus hebt gekregen giet de saus over de kip en bestrooi met de bieslook-snippers, serveer met vers afgebakken stokbrood of tagliatelle !
4 kipfilets 2 tenen knoflook 1 el Oregano 3 el olijfolie 1 Citroen 1 el balsamicoazijn zout/peper
pel de knoflook en hak hem fijn pers de citroen en doe de helft vh sap in een kommetje doe knoflook/olijfolie/oregano/balsamico-azijn bij het citroensap en voeg zout/peper toe
leg de kip in een (ingevette) ovenschaal en giet het citroen-mengsel erover laat het een uur staan zet de oven op 200 graden
zet de ovenschaal 50 minuten in oven draai de stukken halverwege de tijd om ! anders worden beide kanten niet bruin
schik de kip op schaal/bord en giet het braadvocht erover nadat je het door een fijne zeef gedaan hebt ! Lekker met gebakken aardappels/salade !
merel_gomez
Geplaatst: 07-01-09 17:01
.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Terug een volwaardige hoofdmaaltijd vandaag: roergebakken groen asperges (I know, niet erg seizoens, maar ze zitten in de diepvriezer omdat mijn moeder er per se wou voor oudjaar.) met blokjes tofu en rijst.