Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:20

Oh meeen, saai hoor Poes, ik snap die frustratie wel. Ben echt blij dat ik ook plekken ken waar je lekker, gevarieerd, vega en voor een redelijk budget kunt eten, maar daar zitten bijna geen brasserieën tussen nee...

Ik heb toch een lekker sausje gefabriekt... :9 ik zal t morgen eens opschrijven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 02:04

Ja ik eet ook vaak overheerlijk.

Als ik het restaurant mag kiezen.

Pfffff

Er stonden ook nog twee van die ‘vintage’ koloniale beeldjes. Racistisch of vintage, blijkbaar een moeilijk onderscheid.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 02:26

Poes, bij zulke opties vraag ik of ze de burrita willen uitbreiden tot hoofdgerecht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 02:28

Ja dat kon en dan kon ik de gegrilde groenten nemen als voorgerecht :D beide waren niet zo bleh.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:06

Blugh, daarom ga ik ook bijna nooit uit eten.
Mijn vriend stelde gister voor om uit eten te gaan maar dan besteed ik dit geld liever aan een weekje lekkere boodschappen voor ons twee.
Ik vind toch dat ik beter kan koken dan het restaurant :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 09:24

Daarom gaan wij meestal wokken als ik mag kiezen :+
Of bij Bakker Bart, al kijken ze je daar ook heel vreemd aan als je vraagt om een belegd broodje zonder vlees, kaas en ei..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:25

Poes begrijpelijk dat je baalt. Hier is het nog erger. Vegetarisch eten betekent een omeletje en veganistisch levert %) op bij de mensen. Dat bestaat hier helemaal niet.

liespower94 schreef:
Ik vind toch dat ik beter kan koken dan het restaurant :+
Dat vind ik ook vaak van mezelf :o .
Klein uitstapje off topic. De kok uit het bejaardenhuis kwam bij mij klagen, dat mijn moeder teveel kritiek op zijn koken had. Hij zocht een medestander. Waarop ik zei, dat hij vooral goed naar die kritiek moest luisteren daar mijn moeder altijd heel lekker gekookt had en een goede kok is. := Hij was niet blij met me.

mar_fay schreef:
Ik heb toch een lekker sausje gefabriekt... :9 ik zal t morgen eens opschrijven.
:9 Kom maar op!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:25

Ik heb gisteren lekker gegeten in een restaurant! Niet geheel vegetarisch, maar wel bijna.. We hadden met zn vieren 1 carpaccio en 4 mini stukjes steak gehad(die ik niet heb gegeten). Maar verder alleen maar vegetarische tappa's, dus 2 van de 24 gerechtjes vlees. Vind ik best een goede score, en dat zonder het gevoel te hebben dat ik mezelf iets tekort heb gedaan. Tot nog toe heb ik dat eigenlijk altijd wel gehad als ik vegetarisch/vleesarm doe in een restaurant..

Ik heb trouwens echt niet het idee dat ik beter kan koken dan een restaurant _O- Het is niet perse mijn passie en nu met mijn voet kan ik hooguit een paar minuten bij het aanrecht/fornuis blijven staan. Dat maakt het wel extra lastig om iets bijzonders klaar te maken. Het moet óf snel klaar zijn, gebakken krieltjes, schnitzel, erwtjes, óf zichzelf kunnen vermaken als eenpansgerecht (linzencurry), of rauw de oven in en er na een tijdje pas weer uit (quiche, witlofschotel etc.). Maar ik red mezelf nog wel zonder opbliepmaaltijd gelukkig.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:39

pien_2010 schreef:
mar_fay schreef:
:9 Kom maar op!

Eens kijken. Het is aardig pittig, dus pas dat vooral aan als je het milder wil.

Kook 2dl sterke espresso, 4 el ahoronsiroop (of ongeveer 40g (basterd)suiker) en 3 el balsamicoazijn in tot een lobbig sausje (ca. 1 dl).

Rooster (in de oven of op vuur) 3 rode paprika's, 1 tomaat, 3 rode uien en 1 bol knoflook - alles nog in het vel. De paprika's moeten echt geblakerd, de tomaat, knoflook en uien tot ze zacht zijn. Verwijder de zaden en het vel en pureer.

Hak 4cm gember, 2 verse rode chilipepers (of 1 verse en een gedroogde) en 4 groene (ingemaakte) pepers fijn. Voeg ze met 2 el olijfolie toe aan je espressosaus en bak/pruttel op laag vuur voor enkele minuten. Blijf goed roeren, anders brandt het aan. Voeg gedroogde komijn, gedroogde koriander en verse peterselie en/of koriander toe. Voeg 2 tl 'liquid smoke' toe, of vervang dit door ca. 1 el gerookt paprikapoeder.

Meng je puree door je espresso-pepersaus en voeg (eventueel) 1dl espresso toe. Laat rustig iets indikken op laag vuur, roer af en toe. Proef en voeg naar smaak ongeveer 1dl kokosroom toe. Breng verder op smaak met peper en zout.

---

Ik heb voor jullie wat aanpassingen gedaan; ik had al wat koffiesausjes op orde maar heb die nu geïmplementeerd in dit recept. Tevens gebruikte ik minder ahornsiroop, maar had ik nog groene tomatensiroop en heb ik dit gebruikt. Dit heb ik voor jullie vervangen met een geroosterde tomaat uit de oven + extra ahorn. Je zult dus even moeten experimenteren qua zoetheid, net wat je zelf lekker vindt.
Ik ben benieuwd, als iemand dit maakt hoor ik het graag :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:38

Ik ga dolgraag uit eten maar ik kies bewust voor het hogere segment idd. Brasseries en ik dat is eigenlijk nooit een match geweest. Ook niet toen ik nog vlees at.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:03

poes schreef:
Brasseries en ik dat is eigenlijk nooit een match geweest.
_O- _O- Ondanks dat ik met een zilveren lepel geboren ben heb ik altijd mijn best moeten doen financieel om de boel goed rond te krijgen en brasserieën e.a. wat goedkopere restaurants vond en vind ik al heel wat als we uit eten gaan. Poes ik heb blijkbaar iets niet goed gedaan in mijn leven _O- Moet hier zo om lachen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:12

Net terug van een weekje Landal. Daar waren de veganistisch opties niet aanwezig.. vegetarisch wel, maar zeer weinig. En volgens hun is pepperoni vegetarisch.. |o

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:37

Paulina schreef:
Net terug van een weekje Landal. Daar waren de veganistisch opties niet aanwezig.. vegetarisch wel, maar zeer weinig. En volgens hun is pepperoni vegetarisch.. |o

Bij Jamie's Italian in Den Haag zeiden ze dat de kaas wel veganistisch was. Speciaal van koeien uit Italië... :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:36

mar_fay schreef:
Eens kijken. Het is aardig pittig, dus pas dat vooral aan als je het milder wil.

Kook 2dl sterke espresso, 4 el ahoronsiroop (of ongeveer 40g (basterd)suiker) en 3 el balsamicoazijn in tot een lobbig sausje (ca. 1 dl).

Rooster (in de oven of op vuur) 3 rode paprika's, 1 tomaat, 3 rode uien en 1 bol knoflook - alles nog in het vel. De paprika's moeten echt geblakerd, de tomaat, knoflook en uien tot ze zacht zijn. Verwijder de zaden en het vel en pureer.

Hak 4cm gember, 2 verse rode chilipepers (of 1 verse en een gedroogde) en 4 groene (ingemaakte) pepers fijn. Voeg ze met 2 el olijfolie toe aan je espressosaus en bak/pruttel op laag vuur voor enkele minuten. Blijf goed roeren, anders brandt het aan. Voeg gedroogde komijn, gedroogde koriander en verse peterselie en/of koriander toe. Voeg 2 tl 'liquid smoke' toe, of vervang dit door ca. 1 el gerookt paprikapoeder.

Meng je puree door je espresso-pepersaus en voeg (eventueel) 1dl espresso toe. Laat rustig iets indikken op laag vuur, roer af en toe. Proef en voeg naar smaak ongeveer 1dl kokosroom toe. Breng verder op smaak met peper en zout.

---

Ik heb voor jullie wat aanpassingen gedaan; ik had al wat koffiesausjes op orde maar heb die nu geïmplementeerd in dit recept. Tevens gebruikte ik minder ahornsiroop, maar had ik nog groene tomatensiroop en heb ik dit gebruikt. Dit heb ik voor jullie vervangen met een geroosterde tomaat uit de oven + extra ahorn. Je zult dus even moeten experimenteren qua zoetheid, net wat je zelf lekker vindt.
Ik ben benieuwd, als iemand dit maakt hoor ik het graag :)

Mar_fay ik vind het een uitdaging om het te gaan maken. Maar ik heb misschien een hele stomme vraag namelijk waar eet je dit sausje bij? Waar is dit lekker bij? :o En sterke espresso is dit sterke koffie, tenminste ik neem dit aan? Ik heb nog nooit koffie in sausjes geprobeerd, dus dat lijkt me wel een uitdaging ook als het om smaak gaat. Dus slapen zal er die nacht wel niet meer bij zijn (laatste kopje koffie hier altijd rond 10.00 uur in de ochtend)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:02

Gaat de cafeïne niet verloren met doorkoken? Of is dat niet gelijk alcohol?

Ja brasseries :D ik ben opgegroeid zonder geld. Altijd 6/7 of meer gewerkt, nu nog steeds. Ik ga liever minder vaak uit eten maar dan veel beter ( en duurder). De gemiddelde brasserie is veel te duur ivm een sterrenrestaurant imo. Met aperitief en wijn ben je zo 65 euro pp kwijt. Ja lekker een stuk minderwaardige mozzarella in partjes, een glas minderwaardige cava, een hele lekker wijn moet ik toegeven, een gepofte patat ( oh! Lekker! Maar oh! Niet moeilijk!) , echt hele slechte zure groenten en koude pastinaakpuree, oja mais, yay lekkere verse thee.
Voor het dubbele eet je voor een ster. Keuze is voor mij dan erg snel gemaakt.

Geld is hier geen issue al loopt het zeker niet over hoor! Maar we wonen klein en eenvoudig en we willen geen kinderen. Dat scheelt :D
Laatst bijgewerkt door poes op 03-02-19 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:02

Drunksheep schreef:
Paulina schreef:

Bij Jamie's Italian in Den Haag zeiden ze dat de kaas wel veganistisch was. Speciaal van koeien uit Italië... :Y)

Vandaag snapte iemand niet dat ik geen garnalen at als vegetarier. Logica...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:07

Overigens vandaag naar een wijnbeurs geweest. Hadden het champagne standje als laatste bewaard. Kwamen eraan en proefden onze eerste glaasje. Miljaar gelijk bingo! Meneer in het Frans lekker uitleggen. Wij nog wat verder proeven. Dan maar overleggen in het Nederlands. Franse meneer keek blij en afwachtend toe :)

Dus wij: trente-six svp :j

Meneer: :wow: B-) :?

Na controle in de camionette ietwat beteuterde meneer: j’en ai dix-huite.

Lekker de champagne stand leeg kopen :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:36

Wat. moet. je. met. 36. flessen. champagne. :wow:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:49

Sheran schreef:
Wat. moet. je. met. 36. flessen. champagne. :wow:

Opdrinken :9 hoeft niet in één keer. Kun je jaren laten liggen. _O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:58

Nou deze bewaart 2-3 jaar. We verdelen het over schoonpapa en wij. En ja maandelijks een fles is hier niet gek haha.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:07

Haha, hier is het hooguit een glaasje bij oud en nieuw, dus dat zou een voorraad voor 36 jaar zijn :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:11

Dat blijft niet lekker nee :D we hebben ook nog wat cava, wit en rood gekocht. Hou van wijn :)

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:12

poes schreef:
Ik ga dolgraag uit eten maar ik kies bewust voor het hogere segment idd. Brasseries en ik dat is eigenlijk nooit een match geweest. Ook niet toen ik nog vlees at.

Volgens mij ben jij heel goed in het kiezen/uitzoeken van restaurants! Heb je een horeca-achtergrond of gewoon feeling?

Ik heb al een jaar lang als uitdaging staan dat ik eens ergens ga eten, in mijn eentje, en dat het restaurant dan een beetje goed vegetarisch eten serveert. Nog steeds niet aan toegekomen. Een sterrenrestaurant ligt dan weer buiten mijn budget.

Is er ergens een soort restaurantgids voor restaurants die een lekkere vegetarische maaltijd serveren? (dus geen restaurants met alleen een geitenkaas salade op het menu of al te veel geitenwollensok.Ik wil echt keuze hebben.)

https://www.vegetariers.nl/lekker/restaurants/restaurant-van-de-maand
Ik kom veel van dit soort sites tegen, maar mensen wel recensies achterlaten,maar die zijn niet erg uitgebreid of aantrekkelijk geschreven. En voor omnivoren-restaurants kom ik talloze goed/aantrekkelijk geschreven recensies tegen.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 03-02-19 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:14

https://www.thebuddhistchef.com/recipe/ ... hroom-pie/ vandaag deze weer eens gegeten :~
Hij is zooo lekker. Ik eet hem wel in bladerdeeg, dan moet je hem wat langer op onderwarmte laten afbakken.
Als pasteitje zou hij ook wel werken denk ik. Sowieso als je de mogelijkheid hebt is individuele potjes maken het beste hier := Het wordt een smeerboel anders. (Nog steeds waard om het alsnog te maken en de smeerboel voor lief te nemen hoor. :D )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:41

Gaby: veel vrienden in de horeca en zelf altijd wel een bijbaantje erin gehad, nu nog. Maar ik hou vooral van eten haha! Ik check restaurants altijd op gault milleau en Michelin. Vanaf 14/20 bij GM is het altijd wel ok. Vanaf 15 dik dik ok. 16 is eigenlijk altijd ster in mijn ervaring. Gelukkig serveren die allemaal wel gewoon vegetarische menu’s op aanvraag!

Ik ga ook regelmatig lekker uit eten: ongeveer eens per maand tot per 3 maand.

Wat zoek je precies qua eten? Sommige keukens (Italiaans/ Aziatisch/zuid-Amerikaans) hebben ontzettend vaal vega opties terwijl andere keukens dat van origine veel minder hebben. En wat voor ervaring zoek je? Uitgebreid menu met aangepaste wijnen of ? Ik ga ook wel regelmatig alleen eten en vind het zo bijzonder vaak.