Ik heb toch een lekker sausje gefabriekt...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liespower94 schreef:Dat vind ik ook vaak van mezelfIk vind toch dat ik beter kan koken dan het restaurant
mar_fay schreef:Ik heb toch een lekker sausje gefabriekt...ik zal t morgen eens opschrijven.
pien_2010 schreef:mar_fay schreef:Ik heb toch een lekker sausje gefabriekt...ik zal t morgen eens opschrijven.
Kom maar op!
poes schreef:Brasseries en ik dat is eigenlijk nooit een match geweest.
mar_fay schreef:Eens kijken. Het is aardig pittig, dus pas dat vooral aan als je het milder wil.
Kook 2dl sterke espresso, 4 el ahoronsiroop (of ongeveer 40g (basterd)suiker) en 3 el balsamicoazijn in tot een lobbig sausje (ca. 1 dl).
Rooster (in de oven of op vuur) 3 rode paprika's, 1 tomaat, 3 rode uien en 1 bol knoflook - alles nog in het vel. De paprika's moeten echt geblakerd, de tomaat, knoflook en uien tot ze zacht zijn. Verwijder de zaden en het vel en pureer.
Hak 4cm gember, 2 verse rode chilipepers (of 1 verse en een gedroogde) en 4 groene (ingemaakte) pepers fijn. Voeg ze met 2 el olijfolie toe aan je espressosaus en bak/pruttel op laag vuur voor enkele minuten. Blijf goed roeren, anders brandt het aan. Voeg gedroogde komijn, gedroogde koriander en verse peterselie en/of koriander toe. Voeg 2 tl 'liquid smoke' toe, of vervang dit door ca. 1 el gerookt paprikapoeder.
Meng je puree door je espresso-pepersaus en voeg (eventueel) 1dl espresso toe. Laat rustig iets indikken op laag vuur, roer af en toe. Proef en voeg naar smaak ongeveer 1dl kokosroom toe. Breng verder op smaak met peper en zout.
---
Ik heb voor jullie wat aanpassingen gedaan; ik had al wat koffiesausjes op orde maar heb die nu geïmplementeerd in dit recept. Tevens gebruikte ik minder ahornsiroop, maar had ik nog groene tomatensiroop en heb ik dit gebruikt. Dit heb ik voor jullie vervangen met een geroosterde tomaat uit de oven + extra ahorn. Je zult dus even moeten experimenteren qua zoetheid, net wat je zelf lekker vindt.
Ik ben benieuwd, als iemand dit maakt hoor ik het graag
Drunksheep schreef:Paulina schreef:Net terug van een weekje Landal. Daar waren de veganistisch opties niet aanwezig.. vegetarisch wel, maar zeer weinig. En volgens hun is pepperoni vegetarisch..
Bij Jamie's Italian in Den Haag zeiden ze dat de kaas wel veganistisch was. Speciaal van koeien uit Italië...
poes schreef:Ik ga dolgraag uit eten maar ik kies bewust voor het hogere segment idd. Brasseries en ik dat is eigenlijk nooit een match geweest. Ook niet toen ik nog vlees at.