De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:42

Gewoon een droge bol knoflook , ik heb al een paar keer gewoon winkel knoflook in grond gestopt en dat werkt prima

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:51

Ik heb de knoflook ook weer in de grond gestopt, kon er een mooie bol van de oogst van juni voor gebruiken. Supermarktbollen willen nog wel eens behandeld zijn tegen uitlopen, dan lukt het niet, maar je kan het altijd proberen!

Ik wil dit najaar een fruithaag om de moestuin aanleggen. Iemand toevallig ervaring met een goede mix van kleine fruitbomen en fruitstruiken? En plantafstanden? Ik denk wel dat het maximaal 80 cm hoog moet worden, met wat uitschieters voor de bomen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:52

Mag ik mij melden?
Ik ben eind augustus verhuisd naar een heel mooi huisje met tuin. De afgelopen weekeinden veel hulp gehad van paps met de tuin want: ik krijg eindelijk mijn moestuin waar ik al jaren van droom.
Alle planten eruit gerukt die erin stonden, er moest nog wat betegeld en afgelopen weekend is het hek geplaatst zodat de hondjes er niet meer bij kunnen (zelfbemesting van de honden vind ik geen gebruik en idee :p) de grond moet nog omgespit/gefreesd en er gaat nog een lading mest overheen voor ik echt kan beginnen. Nu heeft paps vroeger wel een volkstuin gehad en daarom kan hij mij helpen opstarten. Maar nu de grote onthulling : ik heb geen flauw idee hoe, wat en wanneer ik dingen moet doen. Ik ben op zoek naar een goed boek of iets dergelijks (groenten verbouwen voor dummies?) waar ik veel informatie in kan vinden. Iemand suggesties?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:58

Hoi Jilleroo, welkom, wat leuk een eigen moestuin!
Het is prachtig werk vind ik, hoewel het soms ook wel vergelijk is als ik weer rupsen van mijn spruitjes aan het plukken ben :o
ik heb een boek voor mijn verjaardag gekregen: het abc van de bio groentetuin. Daar staat veel nuttige informatie in, ook over de verschillende groenten en wanneer het gezaaid moet worden en geoogst.

Verder gewoon veel googelen etc. ;) of hier vragen plaatsen.

Ik heb vandaag de knoflook ook in de tuin gezet, zijn er mensen hier die nog een goede online verzendwinkel weten van knoflooksoorten? Bij ons in het dorp was maar 1 winkel die 1 soort knofloken verkocht. :(

En weet iemand of er een soort van website bestaat om eventueel overtollige potjes ingemaakte groenten te verkopen? Ik heb al marktplaats geprobeerd, maar dat is niet echt een succes.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:33

Ik heb knoflook van "eemlook" , de webwinkel heet www.levenvanhetland.nl en ze staan soms ook op streekmarkten.

verder vind ik de website van de makkelijke moestuin wel erg prettige handvaten geven en inderdaad: google is your friend, van pootgoed, tot plant- en rooitijden tot recepten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:36

kebie schreef:
Ik heb de knoflook ook weer in de grond gestopt, kon er een mooie bol van de oogst van juni voor gebruiken. Supermarktbollen willen nog wel eens behandeld zijn tegen uitlopen, dan lukt het niet, maar je kan het altijd proberen!

Ik wil dit najaar een fruithaag om de moestuin aanleggen. Iemand toevallig ervaring met een goede mix van kleine fruitbomen en fruitstruiken? En plantafstanden? Ik denk wel dat het maximaal 80 cm hoog moet worden, met wat uitschieters voor de bomen.

Leuk, een fruithaag!

Het meeste wat als spalierfruit gebruikt kan worden is geschikt.

Wat je ook doet, het vergt veel snoeiwerk!

Frambozen en bramen woekeren en steken voor je het weet de kop op waar je niet niet wilt hebben. Voor een haag niet aan beginnen dus! _/-\o_

Vraag je vooral ook af wat je met de opbrengst van de haag gaat doen! Met een keer een appeltaartje krijg je de oogst niet weg. En of je vriendenkring groot genoeg is ..
Wij zijn niet voor niets begonnen met wecken. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:55

Ik ben nog geen supermarkt bol tegen gekomen. die niet uitloopt :) laat ze maar eens te lang liggen, ze schieten vrijwel allemaal.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:46

Sonja_vR schreef:
Ik ben nog geen supermarkt bol tegen gekomen. die niet uitloopt :) laat ze maar eens te lang liggen, ze schieten vrijwel allemaal.

Ik heb een 'speciale' knoflook gekocht en geplant. De Rose de Lautrec.

Ben héél nieuwsgierig naar smaakverschil.
Een gewone knoflook uit de winkel kan altijd nog. :+
Laatst bijgewerkt door bertie op 20-10-14 22:25, in het totaal 2 keer bewerkt

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:59

Ik heb inderdaad ook wat specialere rassen gekocht. Een bloeiende en een niet bloeiende, en met roze/rode tenen. Smaak schijnt weinig van elkaar te verschillen volgens de teler.

Bedankt voor de term Bertie! Die was ik nog niet tegengekomen en daar kan ik mooi weer mee verder! Ik zat zelf te denken een een mix van bomen en bessenstruiken, in de variant 1 boom, 2 struiken, 1 boom etc..en dan de bomen wel wat uitbuigen, maar minder "strak" als je bij leifruit ziet.
Ervaring leert hier dat we meer lol hebben van het fruit dan van de groenten. Daarin ben ik dan toch een wat luie teler die graag zo nu en dan wat nieuwe slaplantjes neer zet :+

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:02

Ik kom even binnenvallen! Ik ben erg benieuwd Naar mensen die een mini moestuin hebben gewoon in plantenbakken. Ik wil het gaan oppakken maar ben zeer inspiratieloos waar te beginnen. Iemand trouwens op basis van permacultuur aan het verbouwen? Ik wil heel graag een eigen volkstuintje in de buurt als de kindjes wat groter zijn. Lekker met z'n alle bezig zijn. Goed dat ze weten waar hun voedsel vandaan komt ! Maar voor nu wil ik graag ideeën hoe ik nu kan beginnen met voorbereiden! Help!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:06

Ik heb tot nu toe alleen ervaring met het verkopen van tamme kastanjes via marktplaats en dat liep dit jaar als een dolle. Binnen 2 dagen was ik 40 kilo lichter }>
Jam, honing en overtollig groenopbrengst wil nog wel eens als je het aan de weg zet. Maar dan moeten er natuurlijk wel mensen langs je deur komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:43

Ik ben zelf ook van de verschillende en aparte soorten , maar je kunt ook eens te proberen/beginnen prima winkelknof gebruiken

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:58

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:12

wij hebben een tankstation voor de deur, dus er komen best wat mensen langs, alleen met het weer van de laatste dagen ben ik een beetje bang om het buiten te zetten ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 00:11

levenvanhetland.nl is ook een erg fijne site

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:09

jilleroo, ik ben ook een newbie, heb maar gewoon wat gedaan afgelopen seizoen, maar heb veel gegoogled.
Ik heb bv ook geen idee welke soort veel kalk of mest wil, daar ga ik me binnenkort eens in verdiepen en alles voor mezelf op papier zetten/uitprinten en in een map doen die ik in het tuinhuisje leg, zodat ik het makkelijk kan nakijken.

Weet iemand waar ik pootaardappelen het best kan kopen?
De zaden voor volgend jaar wil ik bestellen bij http://www.zadenenzo.nl, zijn niet van die enorme hoeveelheden.

Ik had afgelopen jaar (eerste jaar) zaden van de Lidl, maar dat vond ik het toch 'net niet'.
Knoflook heb ik helaas niet, want ik ga eind van het jaar verhuizen van tuin en meenemen werd lastig, wat ik begreep.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:55

Ik heb veel info van de site mooiemoestuin :) daar staan veel goede tips.

Aardappelen haal ik bij de boerenbond, en daar hebben ze ook veel leuke zaden. Maar voor de aparte zaden moet je denk ik online zijn.
Ik heb nog een hoop paarse aardappelen van dit jaar, die liggen in de koelkast en daar hoop ik er volgend jaar weer een aantal van te kunnen poten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:56

Gewoon een composthoop beginnen en daar ook aardappelschillen in gooien...zit die hoop zo vol met mooie grote aardappels...hier wel iig :))

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:57

Quellian schreef:
jilleroo, ik ben ook een newbie, heb maar gewoon wat gedaan afgelopen seizoen, maar heb veel gegoogled.
Ik heb bv ook geen idee welke soort veel kalk of mest wil, daar ga ik me binnenkort eens in verdiepen en alles voor mezelf op papier zetten/uitprinten en in een map doen die ik in het tuinhuisje leg, zodat ik het makkelijk kan nakijken.

Weet iemand waar ik pootaardappelen het best kan kopen?
De zaden voor volgend jaar wil ik bestellen bij http://www.zadenenzo.nl, zijn niet van die enorme hoeveelheden.

Ik had afgelopen jaar (eerste jaar) zaden van de Lidl, maar dat vond ik het toch 'net niet'.
Knoflook heb ik helaas niet, want ik ga eind van het jaar verhuizen van tuin en meenemen werd lastig, wat ik begreep.

Kun je ze niet in een grote pot poten die knoflooktenen, dan kun je ze meenemen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:25

Je kunt ze idd ook in een pot zetten

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:20

pmarena schreef:
Gewoon een composthoop beginnen en daar ook aardappelschillen in gooien...zit die hoop zo vol met mooie grote aardappels...hier wel iig :))

Groeien uit de schillen dan weer hele aardappels?
Gaaf! Nooit geweten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:49

Ja en niet zo'n beetje ook :=

Ik wist het ook niet, maar hier stond de hele mest / composthoop op een gegeven moment vol met aardappelplanten....en als je die dan gewoon laat staan gaat die hoop vol aardappels zitten, werden echt flinke knotsen :j

Ik gooi er verder ook geen hele aardappels op, alleen maar schillen van als ik aardappels kook, als ik ze bak doe ik dat in stukjes gesneden met schil en al. Biologische aardappels van de Lidl maar ook wel gewone Nicola-achtige aardappels, lekker hoor :9

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:34

Dat is echt gaaf!

De moeite waard om te proberen en op te letten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:29

Schil je dan met een dunschiller, of schil je wat dikker?
Zelf doe ik vaak een rot/lelijk plekje wegsnijden en dan pak ik even een oogje mee, die kun je dan ook gewoon in de grond stoppen en daar groeit ook een plant uit :j

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:52

Meestal met een aardappelmesje, dus geen dunschiller omdat ik dat fijner vindt. Kun je ze gelijk in stukjes snijden.

Jammer dat je nu geen aardappels kunt planten. :) Helemaal zin om dit te proberen.