de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:54

HOEZO HEB JIJ ZO VEEL AARDBEIEN

:+

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:08

Hahaha ik heb echt geen idee, dit is hun tweede leven.
Van het voorjaar waren ze max 1cm doorsnee en uitgedroogd, nu zijn de gigantisch

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:24

Heerlijk <3

Mijn doordragers zijn ook nog volop aardbeien aan het geven :9

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:30

Mooi mandje vol!

Wij hebben wéér engerlingen onder de aardbeien, schijtbeesten. Terwijl we op een ander vak nu de aardbeien hebben geplant dan vorig jaar. Stom!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:53

Afbeelding
Afbeelding
Paar appels en een beetje hazelnoten.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:55

Mooie volle oogstmandjes komen voorbij <3

Hier helaas ook phytophthora in de tomaten…

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:27

MarrieLeen schreef:
Mooi mandje vol!

Wij hebben wéér engerlingen onder de aardbeien, schijtbeesten. Terwijl we op een ander vak nu de aardbeien hebben geplant dan vorig jaar. Stom!

Ik heb engerlingen even gegoogled en die had ik in mijn aardappelzak. Giga beesten zeg, ik schrok me rot.
Ik heb dus geen tips was je ertegen kunt doen.

Wel heb ik door mijn hele tuin heen afrikaantjes staan en knoflook tussen de aardbeien. Google zei dat dat hielp tegen schadelijke beestjes, geen idee of deze ook weggaan van die planten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:01

Kippenvoer hier doen de kippen een moord voor.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:20

Ja, ik gooi ze altijd op de bestrating voor de vogels, zo weg.
Maar inmiddels wel de wortels van de plantjes aangevreten. Brrr. Vieze beesten. :')

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:53

Ik denk als ik zo kijk naar de oogsten hier denk ik dat sommigen van jullie wel op de markt kunnen gaan staan!

En wat betreft engerlingen, geloof me, zulke beesten wil ik niet in levende lijve zien :')

Ik ben erg benieuwd hoe het met m’n aardappelen gaat. Eerder dit jaar vond ik ze al geworteld met vruchten eraan in een zak in de kelder. Toen heb ik ze geplant, ging er goed. En toen ging het slecht. Maar voor de vakantie zag ik het plantje groeien!! *\o/*
Dus nu ben ik benieuwd.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:28

Ik kom even binnen vallen! Ik heb een paprika plant die in januari naar de tuin verbannen werd door m’n ouders vanwege vliegen in de aarde (ze zijn als de dood dat we weer zo’n plaag krijgen in de planten) maar mn kleintje was nog jong het was de tijd niet dus ik had hem al opgegeven. Tot op t gegeven moment ik zag dat ie toch nog bleef leven dus had em weer omarmt :+ nou is het echt een flinke paprika met 40! Paprikaatjes in de maak. Echt bizar veel vind ik. Ik heb hem nu nog steeds in een kweekvijver staan en zou hem het liefst in een pot willen maar neem aan dat dat nu niet verstandig is om te doen. Is een paprika meerjarig? Moet ik de onderste blaadjes eraf knippen ofzo?

Afbeelding
Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:58

Wauw wat een plant! Ik zou hem lekker laten staan!
Ik zelf knip alle blaadjes tot aan de eerste vrucht weg.
En ik schroom ook niet om wat overige takken en bladeren die geen vrucht dragen weg te knippen, zolang er bovenop maar genoeg zit voor fotosynthese.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:58

Macs schreef:
Wauw wat een plant! Ik zou hem lekker laten staan!
Ik zelf knip alle blaadjes tot aan de eerste vrucht weg.
En ik schroom ook niet om wat overige takken en bladeren die geen vrucht dragen weg te knippen, zolang er bovenop maar genoeg zit voor fotosynthese.

Thanks! Kan ik nu die blaadjes weg knippen denk je?

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:03

De paprika is volgens mij gewoon meerjarig! Wij hebben thuis een soort plakkertjes tegen bot vliegen zodat ze niet in de wortels van planten gaan zitten, werkt super! :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:07

Ik wil hier graag weer een beetje komen mee lezen! Vorig jaar eigen huisje gekocht met veel grond en zou graag volgend jaar willen beginnen met moestuin. Ongeveer 2000m2 zou uiteindelijk voor de moestuin kunnen, maar uiteraard stuk kleiner beginnen. :))

Afbeelding
In het blauwe staan al wat bakken en hele grote rabarber planten en struiken met framboos. Meeste gaat daar weg (wil wel wat rabarber planten sparen en ergens anders planten). Roze is waar plek is en in dit gebied zou ik wel al wat fruit bomen willen gaan planten. Dus ik moet wel al vast gaan plannen. :+

Heeft hier iemand misschien nog tips voor leuke accounts op Instagram om te volgen? Kwam daar in ieder geval een hele gave tunnel tegen van betongaas waar ze (dacht ik) pompoenen op lieten groeien en dan de vruchten onder in de tunnel hangen. Zo 1 wil ik graag gaan maken om courgette, komkommer en misschien meloenen op te gaan laten groeien. :):)

Afbeelding

Maar ik zoek eigenlijk meer van dat soort ideeën! :D

En ik zou graag wat fruit bomen willen gaan planten in het voorjaar, waar zou ik meer info over verschillende fruit bomen kunnen vinden? Ik weet dat ze die in Nederland vaak in het najaar planten, maar hier kan dat geloof ik niet vanwege de strenge vorst? Ik zit in klimaat zone 5/6

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:34

O ik zou willen dat ik zoveel plek had!
Net terug van 5 weken vakantie, dit jaar speciaal niet zoveel gezaaid.
Mn moeder heeft zich suf gegeten aan de tomaten...
Nu heb ik deze die het prachtig heeft gedaan maar ik weet niet of het nu pompoen of meloen is..kan iemand van jullie mij daar uitsluitsel over geven? Ik heb ze nl allebei geplant maar uiteindelijk verzet en nu weet ik niet meer wat wat was. En even voor schaal hij ia bijna zo groot als een kleine voetbal

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:06

Die laatste lijkt me een pompoen die nog moet rijpen.
En anders goed ruiken iedere dag
Meloen gaat op den duur zoet ruiken

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:08

Is het geen groene hokkaido?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:22

Ik heb even op m'n zakjes gekeken..jaja briljante ingeving..het zijn m'n bolcourgettes cucurbita pepo
Alleen zo groot geworden zouden ze wel eetbaar zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:24

Ja, die zijn nog steeds eetbaar, maar kan zijn dat je de zaadlijsten er uit moet halen net als je bij pompoen doet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:38

Quit, wat voor fruitbomen wil je gaan planten? Ik zou een (hobby) kweker bij jou in de buurt zoeken, die vinden het vaak leuk om te kletsen en advies te geven.

Je zou naar Verge Permaculture kunnen kijken, die zitten in Canada in een koudere zone, en Stephan Sobakwian (of iets soortgelijks) van Miracle farm. Ook die zit in een iets kouder klimaat.

Ik ga dit jaar mijn voedselbos weer uitbreiden, en ook mijn moestuin bakken. Aan de rand van de moestuin komen ook bakken met fruitbomen met rondom vaste planten zoals rabarber, asperges, aardbeien, smeerwortel (Bocking 14 variant,die zaait zich niet uit) etc.

pfaf.org is een zeer uitgebreide database met alle planten en bomen, daar kun je volgens mij ook zoeken op je klimaat zone.

Plant de fruitbomen niet te dicht op elkaar en zet er ook snelle groeiers zoals berk en wilg tussen (of wat bij jou snel groeit) en snoei die in de zomer rigoureus waarbij je de taken klein knipt of hakselt en ter plaatse laat vergaan, daarmee help je het bodemleven. Als de snelle groeiers te groot worden kap je ze en heb je brandhout. Je kunt er bijv ook hazelaars tussen zetten.

Aan de rand van de wei zou je ook voor paarden eetbare planten kunnen zetten waarmee je ook de biodiversiteit/beestjes helpt. Kijk even wat er in jouw omgeving veel staat.

En ik ben al weer een heel verhaal verder :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:25

Ahh maar ik vind dat hele verhaal wel leuk! :):)

Bomenkweker kan ik wel eens kijken of ik die kan vinden! Zou graag appelbomen (liefst 2 of 3 verschillende soorten), een peer (eventueel een stoof peer als dat zou kunnen?), een zoete kers en een perzik zou het ook moeten doen geloof ik.

Heb nu een appelboom staan, maar echt geen idee wat voor een dat is. Weet ook niet of je dat kan achterhalen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die blijft uiteraard wel staan en dan staan hier en daar wat restjes oude fruitbomen die dood zijn, die gaan wel weg. De berken en linde blijven ook staan.

Vanuit het huis gezien, stenen huisje rechts kan niet weg (dat is onze waterput en pomp). De andere "bakken" staan vol onkruid en verwilderde frambozen. Rabarber is nu al deels weg. Het stuk is 55m breed en 45m diep tot aan het huis.
Afbeelding

Vanaf de andere kant, een derde van het stuk is ongeveer in de schaduw van de grote lindebomen. Misschien dat daar maar een zwembad komt in plaats van moestuin. :+
Afbeelding
Afbeelding
Links half dode rabarber en rechts verwilderde frambozen (komen ook niet echt mooie frambozen aan)
Afbeelding

En ehm het grote kweek gedeelte haha, 15ha graan en gras voor volgend jaar. Dan komen hier jonge paarden op.
Afbeelding

En ik wil inderdaad heel graag (eetbare) bomen en struiken in en rondom de weides gaan planten. Ook beetje natuurlijke beschutting tegen wind, regen en zon. En ziet er gewoon leuker uit dan strakke grasveldjes.

Bedankt in ieder geval! Ik ga even kijken naar wat je noemt. :):)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:48

Ok. Dan komt hier nu deel 2 :+

Je rabarber kun je uitgraven en de plant (wortels) scheuren zodat je meerdere planten krijgt. Zo verjong je de plant en heb je er meer. Het blad kun je gebruiken om de grond weer af te dekken (mulchen). Zo verbeter je de grond en help je het bodemleven.

Frambozen zijn net onkruid. Maar als ze niet lekker zijn, haal ze dan weg. Ik ben fan van gele frambozen. En natuurlijk de Japanse wijnbes. Die is ook prima winterhard. Hij vind het wel lekker om uit de wind op het zuiden te staan tegen een muur voor meer opbrengst maar dat hoeft niet. Aardbeien en frambozen gaat niet samen, de frambozen overwoekeren alles (bij mij in ieder geval). Ik zou frambozen zetten waar ze mogen woekeren en waar je niet hoeft te oogsten. Je komt er, als je niet oppast, namelijk niet meer bij zonder grof geweld :P

Het is heel goed om verschillende rassen te zetten van een soort (dus verschillende appels, peer, kers, perzik etc). Dat helpt elkaar bestuiven. Er staat vaak ook bij welke soort het beste bestuift voor degene die jij wil. Handig om er een paar te kiezen die elkaar kunnen bestuiven.

Rondom de bomen kun je dan bijv je rabarber planten om de grond te bedekken en uitdroging in de zomer tegen te gaan.

Zwembad is misschien leuk maar niet zo handig als daar alle uitgebloeide bloesem, stuifmeel en afgevallen blad van de Linde in gaat vallen. En de zaadjes en blad en stuifmeel van de berken die ik daar ook zie staan :P

Je kunt kijken of er een pomoloog (volgens mij heet dat zo) te vinden is die de appel kan determineren, maar als het een oude boom is, kan het ook best zijn dat het een zaailing is die toevallig lekkere appels heeft :)

De oude fruitbomen die dood zijn niet af voeren maar gebruiken in bijv een hugelbed, samen met takken van de berk en Linde en ander organisch materiaal, waarop je dan bijv je perzik zet zodat die wat hoger staat en dus net een tikje warmer misschien.

Ik ben echt fan van mijn moestuin bakken, ik heb ze nu 20cm hoog maar ga ze komende winter ophogen naar waarschijnlijk 40 of 60cm hoog. Werkt fijner en makkelijker met onkruid/gras rondom weg halen.

Bij paard en plant (volgens mij van De Cruydthoek of arborealis) staan welke planten eetbaar zijn. Zoek op de Latijnse naam, dan vind je ze ook wel bij jou in de buurt waarschijnlijk.

Moerbei is ook goed eetbaar voor paarden, die staat er alleen niet bij. Heeft ook lekkere bessen. Volgens mij ook wel goed winterhard.

Je zou ook kunnen overwegen om van een deel van de takken oogst in de zomer, treehay te maken. Dan droog je de takken zodat je die in de winter aan de paarden kunt voeren. Is een oude methode uit Engeland. Gezond en het houdt ze lekker bezig.

Je hebt in ieder geval een lekker groot stuk om te beplanten! Daar kan echt nog wel wat meer bij als die 6 boompjes die je nu aangeeft haha. Hoeveel is beetje afhankelijk of je hoogstam, halfstam of laagstam neemt.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 20-08-23 17:54, in het totaal 3 keer bewerkt

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:50

Quir schreef:
Ahh maar ik vind dat hele verhaal wel leuk! :):)

Bomenkweker kan ik wel eens kijken of ik die kan vinden! Zou graag appelbomen (liefst 2 of 3 verschillende soorten), een peer (eventueel een stoof peer als dat zou kunnen?), een zoete kers en een perzik zou het ook moeten doen geloof ik.

Heb nu een appelboom staan, maar echt geen idee wat voor een dat is. Weet ook niet of je dat kan achterhalen?

[ [url=m/8TgwD8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RbRqrh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HLPT7A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die blijft uiteraard wel staan en dan staan hier en daar wat restjes oude fruitbomen die dood zijn, die gaan wel weg. De berken en linde blijven ook staan.

Vanuit het huis gezien, stenen huisje rechts kan niet weg (dat is onze waterput en pomp). De andere "bakken" staan vol onkruid en verwilderde frambozen. Rabarber is nu al deels weg. Het stuk is 55m breed en 45m diep tot aan het huis.
[ [url=m/cuHETI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanaf de andere kant, een derde van het stuk is ongeveer in de schaduw van de grote lindebomen. Misschien dat daar maar een zwembad komt in plaats van moestuin. :+
[ [url=m/fDb67n.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ijNw1A.jpg]Afbeelding[/url] ]
Links half dode rabarber en rechts verwilderde frambozen (komen ook niet echt mooie frambozen aan)
[ [url=m/nFFYmw.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ehm het grote kweek gedeelte haha, 15ha graan en gras voor volgend jaar. Dan komen hier jonge paarden op.
[ [url=m/30P8l0.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik wil inderdaad heel graag (eetbare) bomen en struiken in en rondom de weides gaan planten. Ook beetje natuurlijke beschutting tegen wind, regen en zon. En ziet er gewoon leuker uit dan strakke grasveldjes.

Bedankt in ieder geval! Ik ga even kijken naar wat je noemt. :):)

Tof!! Dat is niet in nederland of wel? :oo

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:56

Wat een informatief topic is dit toch :)

Dit weekend snijbonen geoogst, dit komt van slechts een stukje van 1 bij 1,5 meter:

Afbeelding

Een hele emmer vol :D

En ook de eerste sperziebonen:

Afbeelding

Alles ligt inmiddels in de vriezer.