Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 07:56

Ik heb gisteren bij een vriend pokébowls gegeten. :oo zo lekker! Ik <3 tempeh

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 09:00

Magrathea schreef:
Ik heb gisteren bij een vriend pokébowls gegeten. :oo zo lekker! Ik <3 tempeh

Oeeeh hoe maak je dat?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 09:39

Tempeh of poké bowl? Die laatste vond en vind ik eigenlijk gewoon een maaltijdsalade maar dan Japans :j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:31

Magrathea schreef:
Tempeh of poké bowl? Die laatste vond en vind ik eigenlijk gewoon een maaltijdsalade maar dan Japans :j

Wat er in je pokébowl zit en hoe je de tempeh bereidt :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:18

Welkom ElviraKelan. Heel pijnlijk endometriose. Sterkte en als dit met een dieet opgelost kan worden vind ik dat fantastisch voor je!

liespower94 schreef:
Ik had zelfgemaakte appelmoes met pommes duchesse
wat is een "pommes duchesse"?

TurdusMerula schreef:
Ik ga binnenkort verhuizen en hoef dan mijn keuken niet meer te delen.
+:)+ wat fijn voor je. Eigen keuken is zo fijn.

Magrathea schreef:
pokébowls
receptje?

Hier regent weer en wederom kunnen we niets doen. Brood is voor morgen op. Dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben bezig om van spelt meel en 7 granen bio meel door elkaar twee stokbroodjes te bakken. Het rijst nu en ik ben benieuwd. Vind het leuk spannend.
Tevens ben ik met behulp van mijnheer Koopmans een lekkere cake aan het bakken (is dus niet veganistisch). Et voilà le resultat!

Afbeelding

Vanavond als we niet uitgenodigd worden bij mijn vriendin om te eten, ga ik hier de champignons in bladerdeeg maken. Lijkt me zo lekker!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 12:58

Oh die cake ziet er heerlijk uit!

En wat komen er weer veel lekkere recepten voorbij :9

Net door de Lidl folder aan het bladeren; een hele vega pagina volgende week :D
Vegan pizza margharita!!
Afbeelding

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:11

8nnemiek schreef:
Oh die cake ziet er heerlijk uit!

En wat komen er weer veel lekkere recepten voorbij :9

Net door de Lidl folder aan het bladeren; een hele vega pagina volgende week :D
Vegan pizza margharita!!
[ [url=m/qtmlu3.png]Afbeelding[/url] ]

Jaa de Lidl heeft nu ook vegan pizza's in de verkoop, zo lekker!!

@Pien
pomme duchesse zijn volgens mij aardappeltjes voor in de oven, super lekker <3.
Je cake ziet er super lekker uit!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:37

Ik probeer vandaag de 3 ingrediënten brownies, met zoete aardappel, notenboter en cacao.

Die vegan pizza moet ik zeker onthouden!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:43

Ik kom me hier ook eens melden :D
Al jaren eet ik amper vlees, omdat ik het gewoon niet lekker vind maar ook om alle ethische redenen. Ik woon nog thuis dus als we iets eten waar het vlees er doorheen zit, zoals macaroni, dan at ik het braaf op omdat ik m'n moeder niet tot last wilde zijn. Nu 4 maanden in het buitenland gezeten en een slagerij of het vlees in de winkel zag er zó vies uit dat ik geen hap op heb, zonder enkele moeite. Nu ben ik weer thuis en kán ik het ook niet meer eten (altijd moeite gehad met de "sappen" die vrijkomen als je erop kauwt en dat is nu 10x zo erg :r ) maar woon nog steeds thuis en m'n ouders zijn het er niet echt mee eens. we zijn ook koeienboeren dus snap opzich wel dat ze moeite hebben met het feit dat ik geen vlees wil eten.
Moet ook zeggen dat ik er nu ook meer moeite mee heb om het niet te eten, puur vanuit gewenning of gemakzucht maar hoop dat ik het vol hou :)
Vleesvervangers was ik eigenlijk niet van plan, tenzij ik erg lekkere vind. Vind ze tot nu toe allemaal een beetje hetzelfde smaken. Dus ik ga me eens verdiepen in welke groentes etc het beste zijn om toch genoeg binnen te krijgen, omdat ik zo af en toe ook veganistisch probeer te eten.
Lekker lang verhaal Maargoed :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:44

Welkom casperzazoe! Ben je terug uit Afrika? :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:48

Welkom casperzazoe. Tja lastig want als je nog bij je ouders woont én het zijn ook nog koeienboeren maakt het vegetarisch zijn lastig. Kun je niet aanbieden dat je zelf ook mee gaat koken?
Het koeienboer zijn hoeft geen probleem te zijn. Mijn zoon is slager en over en weer is er heel veel respect tussen moeder en zoon. Als hij bij ons komt verzorgt hij de barbecue en maakt voor zijn moetje (koos naampje voor mij) altijd een heel lekker klein stukje vlees klaar. Hij neemt het vlees mee uit Nederland en ik krijg altijd het top product en eerlijk is eerlijk dan vind ik het (biologische) vlees wel lekker. Mijn moederhart is natuurlijk ook enorm geraakt dat mijn "kruimel" zo zijn best doet voor zijn moetje.
Misschien dat een rustig gesprek hierover helpt, en je aangeeft dat je hun keuze om koeienboer te zijn niet afwijst en dat je er veel respect voor hebt. Dat zou wel eens kunnen helpen dat het als minder bedreigend ervaren wordt.

Hellup......kijken jullie eens mee, mijn stokbrood was erg lekker maar niet knapperig. Wat doe ik fout?
Ik heb van 100 gram 6 granen meel en 200 gram spelt meel 6 gram gist en zout een deegmengsel gemaakt en folie erover gedaan. Dat deeg voelde goed aan. Het heeft een uur gerezen en dat zag er goed uit. Toen voorzichtig heb ik er alle bellen uitgedrukt.

Daar heb ik twee stokbroden van gerold en op bakpapier op het rooster gelegd en buiten de oven op kamer temperatuur 40 minuten na laten rijzen met folie erover.

De oven heb ik 20 minuten voorverwarmd op 220 graden en onderin een braadslee met water gedaan. Ik heb toen wat bloem op de stokbroden gedaan en zig zag een snee gemaakt iedere keer en daarna in het midden van de oven gedaan (moet die misschien hoger in de oven?

Volgens recept moet ik 15 minuten afbakken, maar dat vond ik niet goed dus ik heb een half uur gedaan en toen de broden goed hol klonken bij het er tegen aan tikken, heb ik ze eruit gehaald.
Ze smaken heerlijk, maar meer als gewoon brood en niet als knapperig stokbrood. Het knapperige ontbreekt. Wat doe ik fout?

Volgende keer ga ik in elk geval een ander recept proberen dat al begint met 500 gram bloem voor 3 stokbroden. Dan worden de stokbroden al wat groter als die kleintjes van mij.
Zie hieronder de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:07

Geen idee, ze zien er wel super uit! Om ze knapperig op te ''fluffen'' kan je ze nog even terug in de oven steken en met wat water (of boter/olie) besmeren

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 15:13

Heb je het water op tijd eruit gehaald?
Je moet eigenlijk alleen een bakje in de oven meeverwarmen, en zodra je het brood erin doet gooi je 200 ml water in het bakje. Na 15 minuten haal je het water eruit. De stokbroden blijven er dan nog 10 minuten in liggen.
Volgens mij bak ik ze ook op iets hogere temperatuur. 240 graden in de eerste 15 minuten, daarna 220 graden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:22

@8nnemiek, het water heb ik de hele tijd in de oven gelaten. Stond niets van bij het recept. De volgende keer ga ik het doen zoals jij beschrijft. Begrijp ik het goed dat jij als je het brood er in schuift dat je dan 15 minuten een bakje water van 200 ml mee er in doet. Ik ga net als jij de temperatuur verhogen volgende keer.

Dank je Aight voor je tip. We hebben er nog een voor morgen vroeg die ik eventjes ga oppoffen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 16:35

Klopt :j
Je moet zorgen dat het bakje wel al op temperatuur is, dus gewoon een porseleinen bakje in de oven mee verwarmen. Dan giet je het water pas erin als je het brood erin doet. Dat geeft in één keer een flinke wolk stoom, en dat zorgt er voor dat het deeg wat langer vochtig blijft en mooier rijst, en als je dan na een kwartier het water eruit haalt dan begint de korst pas te harden. Die laatste 10 minuten mag de oven dan dus ook wat lager staan zodat het brood niet te donker wordt.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:56

Hopelijk zijn ze met de tips van 8nnemiek straks mooi én lekker knapperig Pien :))

Welkom Casper. Stukje bij beetje kom je er wel, ouders staan over het algemeen open voor de keuze van hun kinderen mits deze rustig en uitgedacht wordt gebracht - althans, dat is mijn ervaring bij vrienden om mij heen.

Ik sta nu 3 dagen achter elkaar in de keuken voor een aantal gangen waarin álles met koffie wordt gemaakt :D Ik heb een heel bestand met recepten (tevens nog van een eerder chocoladediner en meze) die ik door kan pb'en naar mensen. De beste recepten (ik bewerk er enkele op het moment dat ik bezig ben, dus die pas ik later aan) zal ik ook in het topic delen. Ik ben vooral benieuwd naar mijn koffie-seitan... zou toch wat zijn als die niet lukt :x

Vooralsnog kan ik in elk geval meedelen dat mijn macarons met aquafaba lekker harde amandelkoekjes zonder poef zijn geworden, dus daar ga ik maar iets anders van maken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:11

Ik val hier weer even binnen, want heeft er iemand toevallig tips voor vleesvervangers zonder soja?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 17:32

Kant-en-klaar of zelfmaak-recepten?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:33

8nnemiek schreef:
Heb je het water op tijd eruit gehaald?
Je moet eigenlijk alleen een bakje in de oven meeverwarmen, en zodra je het brood erin doet gooi je 200 ml water in het bakje. Na 15 minuten haal je het water eruit. De stokbroden blijven er dan nog 10 minuten in liggen.
Volgens mij bak ik ze ook op iets hogere temperatuur. 240 graden in de eerste 15 minuten, daarna 220 graden.

Zou er geen ..hardbroodpoeder door moeten?
Is ook biologisch verkrijgbaar.
Geen idee verder hoor, was maar een idee...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 18:38

Ik maak ze altijd met alleen bloem, zout, gist en water, en die worden perfect knapperig :j In de echte franse stokbroden zitten ook geen broodverbeteraars. Maar het kan natuurlijk wel helpen als het echt niet wil lukken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:30

Citaat:
@Pien
pomme duchesse zijn volgens mij aardappeltjes voor in de oven, super lekker <3.
Deksel bedankt.
8nnemiek, ik heb het opgeschreven en volgende keer ga ik het zo proberen. Broodverbeteraars daar wil ik niet mee beginnen.
Ooooh lekker zeg die vegan magharita :9
Met dank aan al die koks hier hebben we wederom lekker gegeten:
zoete gebakken aardappeltjes in de oven
champignons e.a. in bladerdeeg :9 :9 :9 :9 *\o/* mjammie zo lekker! waarvoor dank
enne nog één gevulde paprika die we als restje hadden
En dat ziet er dan als volgt uit:
Afbeelding

Helaas is dit deeg cholesterol verhogend. Dus ik ga wel ander deeg hiervoor gebruiken. Jammer want is zo lekker.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:51

Het zijn inderdaad die toefjes van aardappel in de oven. Super lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:16

8nnemiek schreef:
Kant-en-klaar of zelfmaak-recepten?

Liefst kan-en-klaar, of anders makkelijke recepten voor het zelfmaken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 22:37

Linda, dan zou je falafel kunnen nemen, dat is kant en klaar te koop op basis van kikkererwten (en ook makkelijk zelf te maken)..
Of vervangers op basis van lupine, die zijn te koop van Vivera en ook bij de Lidl. Daar heb je schnitzel en worstjes van.
Je hebt ook nog seitan, dat is op basis van tarwe-eiwit. Te koop bij winkels als ecoplaza.
En quorn, dat is op basis van mycoproteïne (een soort schimmel zoals die van paddestoelen)
En valess, dat is op basis van zuivel. Niet veganistisch, wel erg lekker.

Ik weet niet of alle bovenstaande producten volledig vrij zijn van soja, dat zou je even bij de ingrediënten moeten kijken. Als er sporen van soja in kunnen zitten dan staat dat volgens mij wel bij de allergie-informatie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:58

Pfffffff mag ik weer eens zagen. Mijn foodie hart huilt. Zijn uit eten en de vega opties zijn echt weer poedersuiker. voorgerecht burrata (redelijk) of gegrilde groenten. Hoofdgerecht maar 1 keuze: gegrilde groenten met gepofte aardappel. Niet lekker.

Haat aan brasseries echt. Vorige week net hetzelfde ( hoera weer kaaskroketjes gegeten).

Pffffffffffffgggfff