De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:40

Nou, de paardenmest ligt klaar.. Dat wordt dus alleen nog een flinke zak kunstmest kopen :Y)

Ik heb gisteren kastanjepuree gemaakt, en vandaag kroketjes ervan gemaakt :9 was erg lekker!
Afbeelding

Afgelopen weekend heb ik eindelijk eens de Bosch keukenmachine gekocht met de raspen enzo erbij. Wat is dat handig zeg _/-\o_

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:47

8nnemiek schreef:
De etiketten voor de wijn plak ik vast met melk. Tip van een wijnmaker, en dat werkt inderdaad perfect! Misschien ook een idee voor inmaakpotten :)

En hier wacht ik ook totdat de kastanjes zelf vallen. En dan doe ik ze in een emmer water en de kastanjes die niet goed zijn komen boven drijven.
Kruisje erin en 15 minuten in de oven op 200 graden :)

Twee super tips, dank je wel!

Oh, morgen plaats ik een foto van onze tamme kastanje! :)
Echt waar deze keer: morgen! :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:06

@8nnemiek: wauw, dat ziet er heerlijk uit. Heb helaas geen tamme kastanjes, wat ik nu wel erg jammer vind...

Hier zijn de stokbonen nu op zijn eind, hoewel ik er toch nog wel steeds een portie voor ons tweeen af kan halen. Bladen worden nu geel, dus verwacht dat dit de laatste stuip van het seizoen is.

Heb nog een flinke courgette, ik denk dat ik die ga inmaken, maar ben een beetje door mijn weckpotjes heen. :o
Nog een paar kleinere aan de planten, maar die gaan wel mee in de wok of de ovenschotels.

De potloodpreitjes ook al geproefd, klein maar fijn zullen we maar zeggen. ;)

Wat laatste romasla en andijvie, en dan zit het er helaas weer op voor dit jaar. ;(

Jolandaa_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:49

Hier word redelijk verse paardenmest gebruikt. Opa doet dit al 68 jaar (hij is 88), en nooit een miezerige oogst ofzo gehad. Soms wat minder maar door de hoeveelheid die hij toch heeft valt t nooit tegen. Meestal een overschot.. kun je nagaan dat wij met 10 kleinkinderen en 10volwassenen 2 dagen bonen aan het rengen waren en alles geweckt werd.. :') nog jeugdtraumas ervan. Zo ging het ook met de flodderbonen, wortels, peren, peultjes en boterbonen. Over bieten rapen te zwijgen :')

Ook zijn broer die tegenover woont doet het op de zelfde manier.

Hij zij wel dat je kunstmest nooit op de plant moet gooien. Zorgen dat het echt op de grond ligt. Kunstmest activeert ook de mest in de grond..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:48

Wow, dat is een knoeperd!!

Paardenmest vind ik een beetje dubieus als ik dat mee moet nemen naar de moestuin. Zie mezelf namelijk niet echt stront van de mesthoop in een vuilniszak staan scheppen :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:07

weet iemand wanneer je precies kan zien of de knoflook goed is?>

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:28

Quellian schreef:
Wow, dat is een knoeperd!!

Paardenmest vind ik een beetje dubieus als ik dat mee moet nemen naar de moestuin. Zie mezelf namelijk niet echt stront van de mesthoop in een vuilniszak staan scheppen :+

Daar ga ik ook aan geloven dit voorjaar :D Al wat mest bestelt bij de staleigenaar, die dat heel hilarisch vond :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:44

Na een jaar is paardenmest prima compost, en dan is het helemaal niet raar om daar een zak van mee te nemen. :D

En dan hier de beloofde foto van onze tamme kastanje. Over de heg heen genomen, want hij staat een beetje in een hoekje. Wel behoorlijk wat bolsters, maar of er ook gevulde kastanjes inzitten is de vraag. Die hebben we nog niet gehad.
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:39

Jolandaa_ schreef:
Hier word redelijk verse paardenmest gebruikt. Opa doet dit al 68 jaar (hij is 88), en nooit een miezerige oogst ofzo gehad. Soms wat minder maar door de hoeveelheid die hij toch heeft valt t nooit tegen. Meestal een overschot.. kun je nagaan dat wij met 10 kleinkinderen en 10volwassenen 2 dagen bonen aan het rengen waren en alles geweckt werd.. :') nog jeugdtraumas ervan. Zo ging het ook met de flodderbonen, wortels, peren, peultjes en boterbonen. Over bieten rapen te zwijgen :')

Ook zijn broer die tegenover woont doet het op de zelfde manier.

Hij zij wel dat je kunstmest nooit op de plant moet gooien. Zorgen dat het echt op de grond ligt. Kunstmest activeert ook de mest in de grond..

Wauw dat je opa dat nog kan!

Ik heb trouwens ook een aantal hopen paardenmest liggen in de tuin bij mijn oma. Voor volgend seizoen :D

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:03

NenaC schreef:

Wanner heb je ze geplant dan? Mijne van vorig jaar heb ik er begin juli uitgehaald? Als het loof geel wordt zou je moeten kunnen oogsten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:14

zigranta schreef:
NenaC schreef:

Wanner heb je ze geplant dan? Mijne van vorig jaar heb ik er begin juli uitgehaald? Als het loof geel wordt zou je moeten kunnen oogsten.

nou ja das het moeilijkere eraan, ze zijn in februari/maart gepland, toen zijn ze allemaal uitgekomen en op een gegeven moment waren ze dood. Toen heb ik het maar gelaten en nu zijn ze weer allemaal hooggekomen, het loof is nog redelijk groenig.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:15

Had zelf ook in februari nog wat gezet en ergens in juli er weer uitgehaald(per ongeluk) die waren nog erg klein. Denk dat je ze er wel uit kan halen en anders probeer je gewoon 1 plantje? Zie je vanzelf of er een mooie bol gegroeid is!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:12

Ik kom hier even binnen vallen.
Ik woon in een kamer waar ik alleen 's ochtends zon heb, en geen ruimte om buiten dingen neer te zetten.
Ik heb kruiden in zo'n grote pot met verschillende vakken. Daarin doen de basilicum, tijm en aardbeien het erg goed. Alleen, de bieslook komt niet meer overeind, is dus gepromoveerd tot hangplant. Verder doet hij het wel prima. Iemand enig idee hoe ik deze weer overeind kan krijgen? Hij zal nu zo'n 30 cm hoog zijn.
Verder heb ik een rozemarijn bovenop. Alleen deze gaat nu alweer dood... (ik heb hem pas 3-4 weken). Hoe in de vrede moet ik dat ding verzorgen? Hij krijgt meerdere keren per week water, en dus een paar uur per dag zon, staat niet in de tocht. Overal lees ik dat de rozemarijn zo makkelijk is, maar bij mij wil het maar niet lukken. Ik heb vorig jaar ook rozemarijn gehad, zelfde verhaal. Hij werd bruin en einde verhaal.

Iemand tips?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:21

Is de bieslook niet gewoon te zwaar? De mijn hangt ook wat, is ongeveer even hoog. Stengeltjes voelen echter wel gewoon stevig aan.

Rozemarijn houdt van veeeeel zon en waterdoorlatende grond. Misschien staat hij te donker en/of te nat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:42

af en toe moet je bieslook goed snoeien hier hangt ie ook momenteel, maar hij is gewoon te lang

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:35

Ik zal de bieslook dan maar eens een knipbeurt geven vanmiddag. Kijken of dat werkt.

Waterdoorlating is absoluut geen punt. De rozemarijn staat bovenin de pot, in de plastic pot en zweeft als het ware net iets boven de potgrond waar de overige kruiden in staan.
De pot waar mijn kruiden in staan is dit idee:http://www.growfun.nl/wp-content/uploads/2013/03/Kruidenpot.jpg

Ik heb vanochtend een emmer water naast de pot geïnstalleerd met een oude doek erin waarvan het uiteinde in de grond van de rozemarijn gestoken zit. Zo kan het spul dus zelf water opzuigen naar behoefte. Kijken of hij toch niet te droog staat.

Zon kan ik niet meer geven, als die niet schijnt ;)
Helpt het om een lamp erop te zetten?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:37

Uhm... welke maand was het ook al weer?

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 12:08

He, dit topic was ik kwijt! Nou, weer gevonden! Gisteren heb ik allerlei onkruiden verzameld en in de portabella's gedaan. Lekker in de oven en een salade van bindsla, rucola en nog radijsjes erdoor! Helemaal leuk. Ik ga straks nog berenklauwzaadjes verzamelen om mee te bakken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:01

Berenklauwzaadjes??

Dat *vloek*spul, is dat nog bruikbaar...?
Wel eens gelezen dat jonge berenklauwtjes voor mensen eetbaar (en nog lekker ook) schijnen te zijn :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:49

Hm .. die frambozen, ik ga nog even kijken hoe ze het hier doen! :)
Mjam!

Mijn boerenkool is kaalgevreten. :(
Nemen ze een tweede kans, of is het einde verhaal?

Vandaag 30 tenen knoflook geplant. Rose de Lautrec. Fingers crossed. :)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:25

Wij vandaag ook de knoflook geplant. Wel weer van bollen uit de supermarkt. 1 uit Duitsland (van vakantie over) en verder de biologische van de AH. Ben heel erg benieuwd of ze het net zo goed gaan doen als die van vorig jaar. Toen had ik bollen van de Aldi. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:43

Mijn ouders gaan de tuin weer grotendeels gras maken. Dus de frambozen en bramen komen mijn kant op en eens zien wat ze met de boompjes doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 21:22

knoflook. ohja, oktober. Daar moet ik ook weer achteraan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:32

knoflook planten gaat alleen met verse knoflook toch?