Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:53

ElineS schreef:
Ik heb zo lekker gegeten vanavond, vegan, en mijn vleeseter vriendin vond het ook lekker. plakjes gebakken wortelpeterselie, gebakken courgette en broccoli en wat lente-uit met een romige zelfgemaakte zurige kerrie sausje en een kipburger. De kipburger had er eigenlijk niet eens bij gehoeven, maar het was anders een beetje te weinig. Ik moet nog bedenken waarmee ik dit het beste gezond kan combineren, want zon kipburger is niet gezond. Maar ook op zichzelf is het heerlijk en ondanks dat het dan allemaal groente is, mis je niks, want de gebakken wortelpeterselie die erin zit vervangt eigenlijk de aardappel.

[ [url=m/qUqA5Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik voel me nu heel dom maar wat is wortelpeterselie? Smaakt dat naar wortel? Of naar aardappel? Waar koop je dat :D

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:01

Hoe heb je dat kerriesausje gemaakt? Zelf of met een zakje? En dan met roux of iets anders? :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:18

Wat een leuke recepten komen er voorbij :D

Bonna en Deksel, gaan jullie je nog aanmelden bij die boerderij?
Ik heb vanmiddag gebeld en ga het wel doen, denk ik.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:57

amber15 schreef:
Wat een leuke recepten komen er voorbij :D

Bonna en Deksel, gaan jullie je nog aanmelden bij die boerderij?
Ik heb vanmiddag gebeld en ga het wel doen, denk ik.

Oohh oja helemaal vergeten :'). Heb wel even gekeken maar het is idd wel aan de dure kant. M'n ouders halen heel vaak ook vlees en eieren bij boerderij Top (vraag me af hoe vaak nog want m'n moeder eet nu ook geen vlees meer en het idee van vlees gaat haar steeds meer tegen staan), als ze toch vlees halen dan vind ik het beter dat ze het bij een lokale boer doen die goed voor z'n dieren zorgt dan megastalvlees uit de supermarkt.

Moet even kijken of we nog bij die boerderij kijken! :).

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:26

Amber ik ga er helaas toch vanaf zien. De afhaalpunten zijn net te ver om te fietsen en dan Ouders ik met de auto moeten. Dat vind ik voor boodschappen een nogal onzinnige milieubelasting en wil ik niet. Wel jammer want vind het concept. Hele goed.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:31

pien_2010 schreef:
Wipher had je die paprika in de oven gedaan? En zo ja, hoe lang?
Liespower ik heb het recept uitgeprint. Ga het zeker een keer maken. Bedankt. Vanavond gaan we het brood koud eten en ik heb net geproefd en smaakt goed.

Ja ik had de paprikas eerst gegrild, terwijl de rijst aan het koken was. Dus 20min op 200. Daarna met rijst erin nog een kwartiertje op 200

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:22

liespower94 schreef:
Aight schreef:
Oeh receptje?

https://www.lekkerensimpel.com/vegetari ... ampignons/

Dit is het goede recept :)
Zonder 300 ingrediënten haha!

Bedankt voor het delen van dit recept, ik heb dit gisteren gemaakt, maar dan zonder de hazelnoten/zout/peper/ei/melk en met extra knoflook. Het was echt verrukkelijk. :9

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:12

Hazelnoten :o die zijn zo lekker haha!
Ik had ook zonder ei en melk :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:21

Aight schreef:
ElineS schreef:
Ik heb zo lekker gegeten vanavond, vegan, en mijn vleeseter vriendin vond het ook lekker. plakjes gebakken wortelpeterselie, gebakken courgette en broccoli en wat lente-uit met een romige zelfgemaakte zurige kerrie sausje en een kipburger. De kipburger had er eigenlijk niet eens bij gehoeven, maar het was anders een beetje te weinig. Ik moet nog bedenken waarmee ik dit het beste gezond kan combineren, want zon kipburger is niet gezond. Maar ook op zichzelf is het heerlijk en ondanks dat het dan allemaal groente is, mis je niks, want de gebakken wortelpeterselie die erin zit vervangt eigenlijk de aardappel.

[ [url=m/qUqA5Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik voel me nu heel dom maar wat is wortelpeterselie? Smaakt dat naar wortel? Of naar aardappel? Waar koop je dat :D

Naar geen van beide het is familie van de pastinaak

Afbeelding

En zo ziet het er gebakken uit

Afbeelding

Magrathea schreef:
Hoe heb je dat kerriesausje gemaakt? Zelf of met een zakje? En dan met roux of iets anders? :)

Ik had laatst kip kerrie gemaakt en vond dat sausje zo lekker, maar dat is voornamelijk mayo en niet te gieten als sausje. Ik wilde er een saus versie van maken, maar had geen boter meer dus gewoon wat geprobeerd en het was geslaagd vond ik. Maar roux is wel makkelijker en beter bewaarbaar. Dit sausje was vandaag niet lekker meer.

Ik heb Mayolijn met kerriepoeder, bieslook, peper en zout, peterselie, citroensap, wat zonnebloemolie en melk gemengd. Dan is het waterig dus op het vuur en maïzena gebruikt om het dik te maken. De mayo gaf de smaak die ik zo lekker vind bij kip kerrie, maar moest wel flink verdund met melk om het niet te laten overheersen. Maar dan moet je het wel weer indikken met iets.

Ik denk dat je het ook prima kan maken met een sausbasis van cashew.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:22

Vandaag ga ik de gevulde paprika's maken. Ik laat weten hoe het was.
Ik heb de bladerdeed gekocht, zodat ik van de week de gevulde bladerdeeg op het menu kan zetten. Lijkt me ook lekker :9

Nu staat op het vuur te pruttelen de mango chutney. Van een bokker had ik ooit het volgende recept gekregen
Citaat:
Ik heb die van mij gemaakt met rode ui, geraspte gember, knoflook, wat nootmuskaat, gemalen spaanse peper en wat curry. Dit kort gefruit, afbeblust met sap van 1 citroen en 1 sinaasappel en daarna 6 zeer grote mango's in blokjes toegevoegd. Klein beetje water en zachtjes laten pruttelen. Op het laatst een theelepeltje bruime suiker en geproeft of hij goed was. Ik denk dat ik hem, met schillen, snijden, alles; in een uur klaar had. :)

Ik doe er bij mij altijd een beetje port bij, wat zoete gember siroop, wat honing en pectine suiker op het einde en rozijntjes op het einde wat wat rum (boerenjongens een scheutje). Maar dat is niet echt nodig maar zegt meer iets van mij dat ik alle recepten iets eigens moet toevoegen.

Van wortelpeterselie had ik nog nooit gehoord. Weet iemand de Franse naam en bestaat het hier in Frankrijk?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:32

Het is een hele gezonde groente

Citaat:
Peterseliewortel bevat proteïnen, veel calcium, ijzer, caroteen en de vitaminen B2 en C. In wortelpeterselie zitten vrijwel alle mineralen en vitaminen maar ze zitten er allemaal met kleine percentages in. Deze lage percentages per 100 gram hangen zo rond de 10% van de ADH en zijn in deze geen probleem. Dat komt omdat de werking van vitaminen en mineralen elkaar juist versterken. Daardoor is wortelpeterselie een zeer gezonde groente. Wortelpeterselie bevat alle belangrijke aminozuren, vele eiwitten en zelfs gezonde vetzuren zoals omega 3 en omega 6, zij het in lage percentages.

Citaat:
Vanger van vrije radicalen
Een onderzoeksteam dat verbonden is aan de universiteit van Novia Sad in Servië en Montenegro, kwam in 2007 tot de conclusie dat wortelpeterselie een prima vanger is van vrije radicalen. Lipideperioxidatie, het degenereren van vetstoffen in het lichaam, werd eveneens verminderd door wortelpeterselie. In het onderzoek werden verschillende extracten gebruikt van de bladeren en de wortelpeterselie. Beide extracten bleken ongeveer dezelfde werking te hebben tegen lipideperioxidatie en vrije radicalen. Dat is belangrijk om te weten want vrije radicalen kunnen allerlei welvaartsziekten veroorzaken doordat ze ontstekingen op celniveau beginnen, die wordt getriggerd door lipideperioxidatie. Deze ontstekingen belasten het immuunsysteem en kunnen als ze in te grote getale plaatsvinden leiden tot een reeks van ziekten, afhankelijk van de constitutie van ieder mens.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... selie.html

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:19

Die champie wellington is echt een goeie.
Ik heb wat onder andere wat overenthousiaste enoki emmers.. :D Ze hebben wel veel meer smaak dan supermarkt paddenstoelen dus ik ga ze ook extremer kruiden denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:49

Hier heerlijk gegeten met de gevulde paprika's in de oven. Het leuke is dat dit voor alle groepen hartstikke lekker is.
Veganisten: paprika in de oven zetten. Apart bakken uien, knoflook, champigonons, courgette en ui (courgette en peterselie heb ik extra toegevoegd→ meer Grieks :9 ) en daarna met rijst lekker gaar laten sudderen.
Vegetarisch, mensen die wat extra willen kun je in jouw paprika een half tomaatje doen met kaas gegarneerd
Vleeseters pak je de veganistische paprika (vlees is al genoeg en is niet heel lekker tezamen met kaas) en doe je 1 paprika. Manlief wil namelijk 2x per week vlees eten en zo gaat het goed. Ik heb 2x de vegetarische paprika gegeten. :9

Ik heb de paprika's 20 minuten vooraf in de oven gezet (niet voorverwarmd) en toen gevoeld en nog eens 40 minuten in de oven. Halverwege heb ik wat extra olijfolie toegevoegd (beetje grieks).
Kruiden waren Thijm en basilicum.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:52

Jaaa leuk Pien, zo zagen die van mij er ook uit! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:00

Lekker hoor. Ik vind gevulde paprika altijd moeilijk te maken omdat het zo uit elkaar valt tijdens het eten.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:49

Wacht even Magrathea, die logica volg ik niet. Moeilijk te maken omdat het later uit elkaar valt? :+
Maar zonder dollen, eten is wel een dingetje ja.
Dolma’s zijn ook geweldig. Dat zijn Turkse paprika’s, bijvoorbeeld met bulgur/tomaat/kruiden. Daar kun je ook nog op zoeken. Sowieso werkt bulgur/quinoa/gierst/bonen allemaal heel erg goed qua afwisseling en ik vind kappertjes erin ook altijd lekker.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:31

Meld zich! Sinds maandag volledig gestopt met vlees eten. Ik at sowieso al vaak weinig vlees, maar mijn ouders aten toch nog wel vaak dagelijks vlees bij het avondeten. Sinds ik weer op mezelf woon, en dat is nu bijna een maandje, ben ik bewuster gaan nadenken over het consumeren van vlees en heb ik alle pro's en cons op een rijtje gezet. En ik haalde daar heel veel tegens uit, want het is duur, het is slecht voor het milieu, en diervriendelijk vlees bestaat gewoon niet.
Dus vorige week 5 dagen geen vlees gegeten, toen in het weekend al het vlees dat ik thuis nog had opgegeten, en nu dus vegetariër!

En het bevalt me top! Ik heb mega lekkere dingen gemaakt al en mis het totaal niet. Voor vanavond heb ik voor de eerste keer een notenburger gekocht, kan niet wachten tot ik hem op m'n bord heb :9

Ik ben benieuwd naar al jullie recepten en tips!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:09

Ik moet nog steeds reageren op waarom geen vlees

Vorig jaar ben ik een paar maanden veganistisch geweest. Helaas bleek uit mijn bloedbeeld dat ik een fosfaat tekort opbouwde.
Toen weer vlees gaan eten, puur en alleen om deze reden.
Echter werd door mijn gynaecoloog het endometriosedieet aangeraden. Doordat ik al bij de diëtiste in het Z-H loop hun om advies gevraagd en sinds die tijd (vd zomer) eet ik geen vlees meer maar wel af en toe vis waarvan ik weet dat mijn buik daar niet op reageerd. Ook eet ik dus wel ‘s middags kaas.
Mijn bloedwaarden zijn nu echt goed dus voor mij de ideale weg.
Bij mij dus gezondheidsredenen op de eerste plaats, op de tweede plaats dierenleed.

Ik heb wel een aantal dingen uit de veganistentijd meegenomen waaronder geen melkproducten, geen leer en probeer ik ook heel bewust om te gaan met producten waar geen dierproeven mee zijn gedaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:18

Artsen zijn soms nog wel erg onwetend/erg van de 'makkelijke' oplossingen. Erg jammer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:23

Welkom yentlshots!

Hier erg simpel vandaag: aardappelen met erwtjes en drie vega worstjes uit de vriezer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:24

Denk dat als je vegan wil Met specifieke issues (gezondheids dingetjes ) dat het best eens een goed idee kan zijn om daar Met een dietiste Met vegan kennis naar te kijken
Gewone artsen zijn over het algemeen geen sterren qua voeding en als je dan ook nog apart gaan doen
Dan is het al snel te lastig

En soms kan het ook gewoon niet/lastig

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:33

Bedankt voor jullie tips :)
Ikzelf laat het nu zo omdat ik zoutloos, eiwitbeperkend en het endometriose dieet wel genoeg vind.
Het leven moet ook nog leuk blijven

Wel waardeer ik jullie meedenken

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:10

Ik had zelfgemaakte appelmoes met pommes duchesse en een Thai vega burger!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:01

ElviraKelan schreef:
Bedankt voor jullie tips :)
Ikzelf laat het nu zo omdat ik zoutloos, eiwitbeperkend en het endometriose dieet wel genoeg vind.
Het leven moet ook nog leuk blijven

Wel waardeer ik jullie meedenken

Nou dat is het ook natuurlijk... als je verder Niks specifieks mankeerd waardoor je al op je eten moet letten is het een eitje
Maar als Er meerdere dingen meespelen dan kan het Knap lastig worden,
Denk ook dat zoals jij Er heel bewust mee bezig bent en Er de voor jou haalbare Keuzes in maakt je gewoon hartstikke goed bezig bent

Ik Ben dan wel weer de nerd die gaat googlen hoe dat Met dat fosfaat zit etc
Maar das puur omdat ik het heel interresant vind en me dan afvraag hoe dat zit/werkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:39

Jullie gaan bij vlagen wel hard zeg. :D

Ik ga binnenkort verhuizen en hoef dan mijn keuken niet meer te delen. Het wordt iets kleiner, maar ik heb wel iets meer keukenkastruimte en koelkastruimte. Ben benieuwd.