Vroeger gingen gepofte kastanjes toch in papier? Eventueel met daaromheen plastic voor het makkelijk nu. Papier zal ook vocht vast houden en dan drogen ze niet zo snel uit.
Je kan de kastanjes ook pellen en malen als meel, voedingswaarde is vrijwel gelijk aan rijst.
bertie
Geplaatst: 26-09-14 22:22
Voordat we op vakantie gingen hebben we het bovenste deel van de kas verwijderd. Polypropyleen platen die bros waren geworden door UV straling. Exit kas.
Er stonden nog vrij veel tomaten, die we al hadden opgegeven. Toch zijn ze tijdens onze vakantie goed doorgerijpt, en konden tot onze verrassing nog kilo's oogsten toen we terugkwamen. http://1drv.ms/1vmeJmW Wij pureren ze, en wecken dan. Naturel - later maken we het wel op smaak. We gebruiken het voor pastasaus, en soep. We eten in het weekend vaak soep als lunch, dus de grote voorraad weckglazen met tomaten of courgette in de kelder komt goed van pas! Zal morgen eens een foto maken van de voorraad in de kelder.
Jolandaa_
Geplaatst: 26-09-14 22:23
Hier alleen de niet eetbare kastanjes helaas. Nog nooit gepofte op. Misschien eens zoeken in de buurt.
Prei doet het super hier. Opa's domein, ik moet er afblijven dus ik zal de vragen wat zijn geheim is.
Hier zelf wat boerenmoes geplant. Niet gezaaid, helaas niet aan gedacht dus mini plantje gekocht.
Zo wat een tomaten! Daar kun je wel wat soep van maken
Ik ga morgen eens langs de Makro voor papieren zakjes zal idd wel genoeg luchtdicht zijn om de kastanjes een dag lekker te houden En ik wil er idd ook puree van gaan maken, daar heb ik al een lekker recept voor Maar ik kan nu elke dag een litermaat vol rapen, dus zelfs dan krijg ik ze nooit op!
Jolanda, ik ben heel erg benieuwd naar het prei-geheim van je opa!!
Gepofte kastanjes.... dat klinkt zo ouderwets, in oude boeken of films ofzo leek het me altijd zo lekker, haha. Nooit in het echt gezien of geproefd verder, ik zou wel een zakje kopen hoor als ik ze ergens zag, ben wel benieuwd of het wat is
En van die weggooi-bakjes, is dat niks?
Je weet wel die nog wel eens op een feestje of BBQ gebruikt worden. Je hebt van die platte plastic bordjes, plastic bestek, plastic (koffie-bekertjes) en dan in dezelfde categorie ook van die bakjes met 2 oortjes waar je bvb. fruit in kan doen
bertie
Geplaatst: 27-09-14 12:08
Die tomaten waren een restje. Ik had zo'n 160 planten, en die deden het goed.
Wat leuk Karin, kastanjes! Wij hebben een tamme kastanje, maar die heeft nog niets eetbaars opgeleverd. Wel veel prikkels, en lege hulzen. Nu probeer ik door de kweeperen te komen. Dit jaar veel weggeven, want we eten er te weinig van.
Vandaag gaan we courgettesoep inmaken, en stoofpeertjes!
bertie
Geplaatst: 27-09-14 13:22
Ik heb een paar foto's gemaakt in de kelder. voorraad
Zo wat een voorraad! Jullie hoeven dus voorlopig niet naar de supermarkt
Ik heb inmiddels een oplossing voor de tamme kastanjes Ik kon in de winkel geen papieren zakjes of goedkope bakjes vinden, dus ben eens gaan googlen en het bleek heel makkelijk te zijn om zelf zakjes te vouwen van pakpapier Dus morgen staan er een hoop zakjes met gepofte kastanjes langs de weg. Ik kende ze zelf ook niet echt, maar sinds we verhuisd zijn worden we elke herfst overspoeld door de kastanjes van onze boom en ben ik eens recepten gaan opzoeken.. en ze zijn echt heel lekker! Lekker zoet, een beetje aardappel-achtig ook wel..
Wow Bertie! Wat veel en wat een leuke etiketten, maak je die zelf?
die etiketten maak ik inderdaad zelf. Ik kan wel een Worddocument beschikbaar maken dat je zelf kunt editen. We hebben inmiddels wel geleerd dat het beter is om de etiketten met wateroplosbare lijm te kleven.
Morgen plaats ik een foto van onze (ver weg in een hoekje) tamme kastanje. Alle bolsters zitten nog aan de boom. Hoe doe jij dat Karin? Pluk je ze, of laat je ze eerst vanzelf vallen? Heb je één boom, of misschien twee voor de kruisbestuiving?
KarinvdM
Geplaatst: 27-09-14 20:44
We hebben meerdere bomen. Er staat ook eentje die bijna llemaal mislukte kastanjes laat vallen. Ik raap ze op want de boom is veel te hoog, daar kan ik niet bij.
De etiketten voor de wijn plak ik vast met melk. Tip van een wijnmaker, en dat werkt inderdaad perfect! Misschien ook een idee voor inmaakpotten
En hier wacht ik ook totdat de kastanjes zelf vallen. En dan doe ik ze in een emmer water en de kastanjes die niet goed zijn komen boven drijven. Kruisje erin en 15 minuten in de oven op 200 graden
Kaka
Geplaatst: 28-09-14 10:25
Mmmmm, gepofte kastanjes. Helaas hebben wij niet zoveel tamme kastanjes aan de kust. Ik ben aangewezen op de groenteboer op de markt die ze gelukkig wel elk jaar eventjes in zijn assortiment heeft.
Hier begint de tuin op zijn einde te lopen. Ik oogst nog komkommer, paprika, tomaat en rode peper uit de kas, maar de buitenbakken zijn wel een beetje klaar. Zometeen de laatste boontjes eraf halen en dan staat er alleen nog wat snijsla, snijbiet, een courgette die nog enthousiast bloemen maakt, maar geen vruchten en een paar venkels die weigeren een knol te maken Dus ik ga maar eens ruimen.
Veel geleerd dit eerste jaar moestuinen, vooral hoe het niet moet (pompoen moet meer voeding hebben, artisjok minder, kolen moeten hier onder gaas, boontjes moet je niet voor in je bak zetten, want dan geven ze teveel schaduw aan de plantjes daarachter, enz. enz. Het lijkt zo logisch... ) Maar ik kan niet wachten tot het weer voorjaar wordt en we al het geleerde weer in de praktijk kunnen brengen. Vond/vind het trouwens ook superleuk om met jullie allemaal mee te lezen!
Pompoenenen aamverwanten houden idd van veel voeding, ze groeien fantastisch op pure compost en oude mest. , kolen willen ook wel aardig wat eten
kebie
Geplaatst: 28-09-14 14:30
Mijn schoonvader heeft 2 enorme tamme kastanjes en ik heb afgelopen 2 jaar die kilo's via marktplaats verkocht. Vooral de turkse gemeenschap is er dol op! Ik vind ze zelf niet zo heel lekker, en de taart die ik er van had gemaakt was ook niet voor herhaling vatbaar.
Bertie, Je kan de winter door
De prei heeft het goed gedaan, en de paprika's hangen groen te zijn in de kas. Ik hoop dat ze nog rood worden, dus ze mogen nog even blijven hangen. Nog even geduld en dan ga ik kijken of ik sla en spinazie uit de kas kan halen deze winter.
Manou
Geplaatst: 28-09-14 14:42
Jammer dat jullie zo ver weg zitten met jullie kastanjes. Ik wil namelijk graag eens proberen die zoete Franse kastanjepuree te maken.
Dat mag nog eens kelder heten zeg, lekker zo veel ruimte En leuk zo al die potten, fijn hoor zo'n voorraad
Groenten in de winter...zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Zou je dingen zoals sla, spinazie, andijvie, peentjes, krootjes enzo nog onder glas kunnen kweken? Of wordt dat toch niet veel soeps?
En zou onder glas of onder plastic dan nog veel verschil maken?
Jolandaa_
Geplaatst: 29-09-14 19:10
Opa zegt dat zijn geheim niet mag? Maar hij mest verse meest in het voorjaar en gooit als de prei staat een beetje kunstmest erbij. Doet hij ook bij de bonen. Ik zal zo een foto laten zien. Dit deden ze vroeger al. Maar waarom het niet mag weet ik niet.hij doet het toch. De mest word door de stikstof in kunstmest meer geactiveerd.
Het is gebruikelijk mest eerst te laten verouderen of composteren. Verse mest wordt altijd afgeraden, misschien bedoelt hij dat? Ligt er ook aan van welk dier het komt. Wat voor mest gebruikt je opa en spit hij dat in?
Hier word paardenmest gebruikt. Dit ploegt en spit hij (ja 88jaar en alles spit hij, dat hij daarna 3 weken ziek is komt niet door het spitten hoor) volgens mij is het geen hele verse, maar ook geen oude.. zal dit morgen even zeker na vragen