de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:53

Kauwen inderdaad, hele kuddes :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:09

Ja hier ook samen met de kraaien, eksters en halsband parkieten. En ik heb er net over en de lage appels vreten de kippen op. -O-

prompter

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 06:17

Gisteren de eerste snijbonen van dit seizoen gegeten, ze waren heerlijk :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:03

Hier nog minder zon in mijn kleine achtertuin dan voorheen. Mijn buren hebben ineens een schutting als erfafscheiding geplaatst (wel op hun grond zo te zien, want de andere schutting staat er nog en die staat op mijn grond) van 2.40m hoog. En dat betekent dat ik veel en veel minder zon in mijn tuin krijg (tuin krijgt al weinig zon door gebouwen er omheen en is maar klein tuintje van 5 bij 6) dan voorheen.

Hoewel mijn tomaten er prima uitzien, mooi groot, maar nog groen lijkt het er op dat de planten ziek zijn of ziek beginnen te worden. Diverse deels dode bladeren. Ik heb alles al weggeknipt wat niet goed er uit ziet. Dan krijgen de tomaten ook meer licht.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:57

ElfBeau_067 schreef:
germie schreef:
Ik heb per ongeluk de (te kleine) pot met daarin mijn watermeloen beschadigd en nu is ongeveer de helft van de wortel van de plant afgebroken. Ik heb de plant dus verpoot naar een grotere pot en deze staat nu in het water zodat de plant niet uitdroogt. Hopelijk gaat deze het wel redden. Ik heb er 2 meloentjes aan, het is de eerste keer dat ontkiemen en een plant krijgen gelukt is in 3 jaar. Dus nu wil ik ook graag meloenen. Snif snif.

Augurken heb ik te veel. Gelukkig smaken ze naar komkommer, want inmaken is te veel werk. Ik laat ze lekker dik worden en haal dan de schil er af en dan heb je een lekkere snack tussendoor. Dat is iets wat in ieder geval gelukt is dit jaar.

En ik heb 1 tomaat geoogst en die smaakte goed, een vleestomaat. De rest is nog groen. Maar ze lijken nu geen neusrot meer te hebben, wel even afkloppen natuurlijk.

Colakruid? Nog nooit van gehoord, haha.

Wat jammer van je watermeloen germie! Wij hadden een paar jaar terug ook watermeloen in onze tuin. Het ging heel goed. Totdat ‘ie over heel de grond ging kruipen (maar dat was het probleem niet) en er maar geen vruchten aan gingen groeien. Toen zeiden we dag en ging ‘ie volgens mij de kliko in :')

Ik weet niet of ik het al heb geschreven maar wij hebben dus snack komkommers. Je zou denken dat ze een beetje op augurken lengte zijn zoals bij die van de supermarkt. Maar nee hoor, groeit nog dikker en langer dan onze echte komkommers. Ik denk dat ze allemaal 8 a 9 cm dik worden (snack komkommers).

Hahaha je moet ze natuurlijk dan wel plukken als ze snackformaat hebben. Smaken ze wel?

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:02

denice schreef:
Hahaha je moet ze natuurlijk dan wel plukken als ze snackformaat hebben. Smaken ze wel?

Ja ze smaken heel goed. Ze doen het beter dan de normale komkommers daarom laten we ze wat langer groeien ;) Eigenlijk zouden ze beter vlees komkommers kunnen heten! :')

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:03

Balen Germie, dat heeft zeker een grote impact op de zon in je tuin.

Ik weet niet in welke gemeente je woont maar volgens mij mag een schutting achter een huis maximaal 2.00 meter hoog zijn, voor 1.00 meter. Maar dit zou je kunnen nakijken voor jouw gemeente.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:36

DemDeempel schreef:
Balen Germie, dat heeft zeker een grote impact op de zon in je tuin.

Ik weet niet in welke gemeente je woont maar volgens mij mag een schutting achter een huis maximaal 2.00 meter hoog zijn, voor 1.00 meter. Maar dit zou je kunnen nakijken voor jouw gemeente.

Ja, dat las ik ook al. Een ander had het er over dat ze een afdak er van gaan maken, dan valt het onder een bijgebouw, dat is feitelijk vergunningsvrij, mits het niet meer dan X% van de oppervlakte van het perceel bevat.

Nou ja, ik hoop voor dit jaar nog op veel boerenkool, dat groeit hier als kool dat ik het nu al wel kan oogsten volgens mij. :P :Y)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:22

Ik zou even checken (en snel) bij de gemeente en eventueel bezwaar maken tegen de hoge schutting. Voor ze er een bijgebouw van maken. Tenzij je je buren heel lief vindt natuurlijk.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:28

Community moestuin oogst van deze week :D

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:54

Afbeelding
Bramen qen flinke ook nog.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:52

Wow dideH. Wat een berg.

Marcella, bramen uit eigen tuin? lekker. Mijn vader heeft ze ook staan. Hier geen ruimte helaas.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:53

Ja heb er 2 staan.

Pruimen boom die in het kippenhok staat gaat weg. En tzt komt er een fatsoenlijk hok waar je rechtop in kan staan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 07:21

Prairy schreef:
Ik zou even checken (en snel) bij de gemeente en eventueel bezwaar maken tegen de hoge schutting. Voor ze er een bijgebouw van maken. Tenzij je je buren heel lief vindt natuurlijk.

Die staat er inmiddels, 3m hoog. Ik krijg dus helemaal geen zon meer in de achtertuin zo. Het is nu net een vesting geworden, aan alle kanten muren.
Links een schutting van 2m hoog met de ene buren, met daarachter hun berging van 2.40 m hoog.
Achter heb ik dan een stukje schutting van mezelf van 2m breed en 1.80 hoog. En dan mijn eigen berging van 2.40 hoog en 3m lang (breed voor mijn tuin dus). En aan de andere kant is het dus een aanbouw van meer dan 3m voor een lengte van 4m en nu dus de rest een overkapping met schuin dak wat op 3m hoog begint schat ik zo en dan aan de achterkant net zo hoog is als mijn schuurtje van 2.40m.
Mijn druif groei tegen mijn berging aan, en de schutting van 1.80 hoog waar nu die overkapping staat, maar die krijgt dus nu geen zonlicht meer door die overkapping. Het enige wat daar wilde groeien was ook een druif, want alles wat op de grond daar in de tuin gepoot werd ging al dood. Zelfs sla lukt daar niet wegens te weinig licht. Ik heb daar een border, maar die is gewoon verder leeg.
Dus als ik pech heb het laatste jaar druiven in de achtertuin. Met de pepers en tomaten in potten kan ik nog wat door die op een tuintafel tegen het raam te zetten. Dan weerkaatst het zonlicht via het raam op de planten. Maar ook daar komt natuurlijk nu minder zon.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:30

Ik kan wel elke dag kilo's tomaten oogsten, terwijl het vaak regent heb ik ze nooit afgedekt. Alleen het regent ook zo veel dat ik weinig zin had om in de tuin bezig te zijn, een groot deel is dan ook overwoekerd met onkruid nu :') ik ga alles in het najaar gewoon omscheppen en een nieuwe laag mest erop doen hopend op volgend jaar mooier tuin weer.

Sperziebonen doen het trouwens ook super. Maar elke courgette wordt opgegeten door slakken, die blijven met dit weer ook maar komen natuurlijk

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:19

Ik heb inmiddels al 5 enorme augurken. Gelukkig smaken ze prima zonder ze in te maken, dus ik haal de schil er af en eet ze als komkommers op.
Slakken zijn hier ook te veel. En door de regen vanmorgen hoef ik vandaag weer niets water te geven, ik ben doorweekt thuisgekomen van mijn paard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 21:08

MarrieLeen schreef:
Hier helaas ook geen goede ervaringen met invriezen in blokjes, geblancheerd of rauw. Wordt allebei snot als je het weer gebruikt, vind ik. :+
Dus inderdaad, hier ook vers gegeten of verwerkt tot soep.

Dit vind ik overigens een erg lekker recept voor courgettesoep: https://miljuschka.nl/soep-met-courgett ... aardappel/ :j
Of courgette-plaattaart: https://miljuschka.nl/courgette-plaattaart/

MarrieLeen, nog bedankt voor het doorverwijzen naar deze site, wij hebben vanavond de courgettesoep met hollandse garnalen op van Miljuschka en hij was heerlijk :Y)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:43

Weet iemand wat dit voor plant is? Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:13

Ik kom net Cropsie.com tegen, kennen jullie die site al?

Kan ik mijn overtollige komkommer of fruit boompjes verkopen. Of gevaarlijker, kopen :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:38

Overtollige fruitboompjes? O:)

Ik heb er wel eens op gekeken maar toen was het niet erg interessant.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:48

Malenka schreef:
Overtollige fruitboompjes? O:)

Ik heb er wel eens op gekeken maar toen was het niet erg interessant.

Ik vind dat er nu wel al redelijk wat op staat.

Ik heb vandaag even een inventarisatie gedaan van mijn enten in de kas. 75 die het goed doen. En wat ik verder aan boompjes in de kas heb staan. Ben nu ook lekker aan het stekken.

Paar van degenen waar ik er meer van heb zijn gereserveerd om te ruilen voor andere nashiperen en appels. Moet nog kijken of dat doorgaat.

Ik wil met jou ook enthout ruilen komende winter, ik heb al een wensenlijstje gemaakt :P

Afbeelding

Afbeelding

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 06:09

Jeetje wat een lijst Prairy!
Nu ben ik wel een beetje benieuwd naar een foto van jouw kas :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 07:24

Moet je druiven enten? Ik heb een tak van mijn druif afgebogen en onder een steen gelegd in de hoop dat die wortels gaat schieten. Ik dacht dat je zo kon vermeningvuldigen. Dat kan namelijk ook bij bessen en wijnbessen.

Hier lijkt het volledig mis te zijn met de tomaten. Ze worden allemaal bruin voordat ze rood worden. De stengels worden ook bruin. Ik las ergens dat je ze dan helemaal weg moet doen, maar ik heb nog groene tomaten waar ik nog een beetje hoop voor heb. Of zou dat ook niet lukken?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:15

Volgens mij kun je ze wel enten, maar afleggen (wat jij dus doet) is voor zover ik weet de meest gebruikelijke methode.

Ik ga van de winter een van mijn gekochte druiven stekken, daarmee haal ik hopelijk meer planten uit een tak.

DideH ik zal proberen eraan te denken om vandaag even wat fotos te maken :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:20

Hhmm dan kan ik de plantjes citroenmelisse ook in een potje doen en verkopen.

Heb ook nog dropplant staan.