Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 22:14

Leuk!
Hoe maak je zelf tofu?
Ik heb wel een paar keer tempeh gemaakt, ook best makkelijk :j

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:18

Hoe maken jullie tofu lekker?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:20

amber15 schreef:
Hoe maken jullie tofu lekker?

Met tofu kan je heel lekker scrambled egg maken!
Tofu, Kala namak (dat is zwart zout dat naar ei smaakt), rode ui, knoflook en whatever you like :'). Ook lekker met avocado.
Staan veel recepten online!

Maar ik eet niet zo vaak tofu eigenlijk, ook niet ergens doorheen. Vind het niet super lekker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 22:27

Ik maak er af en toe ‘bacon’ mee. Flink marineren met sojasaus, stroop, piment, tomatenpurree, olie en nog wat kruiden.. en dan in een laagje olie frituren totdat het knapperig is.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:51

Hebben jullie tips voor bakgerechten (zoet en hartig) met olie? Mijn zusje woont in Tanzania, en daar is geen boter op de markt. Ook geen kokosvet/olie, alleen een soort mengsel van verachillende soorten olie. Ze zou graag eens een appeltaart of iets dergelijks bakken..

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:54

Wipher schreef:
Hebben jullie tips voor bakgerechten (zoet en hartig) met olie? Mijn zusje woont in Tanzania, en daar is geen boter op de markt. Ook geen kokosvet/olie, alleen een soort mengsel van verachillende soorten olie. Ze zou graag eens een appeltaart of iets dergelijks bakken..

Ik heb laatst koekjes gebakken met speltmeel (175 gram), 100 ml zonnebloemolie, 100 ml agave siroop, vanille suiker (of kaneel maar dat mag m'n vriend niet dus ik deed vanille suiker) en ik mis volgens mij nog iets :+. Op ca. 200 graden in een voorverwarmde oven zo'n 10 minuten bakken. Is niet echt bepaald nou een heel luxe bakwerk maar wel lekkere koekjes :D.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:56

Zout? Boter geeft volgens mij ook stevigheid aan het deeg, dus het lijkt me wel een uitdaging! Maar er zijn vast wel manieren!

Thanks voor de tofu-recepten!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:22

8nnemiek schreef:
Leuk!
Hoe maak je zelf tofu?
Ik heb wel een paar keer tempeh gemaakt, ook best makkelijk :j

Ik bedoelde klaar gemaakt ;)
Zelf maken wil ik idd ook nog eens proberen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:18

Ziet er lekker uit je koekjes recept deksel.

Vandaag lekker simpel gegeten en restjes. Rode zoete aardappel (had er nog een) gepoft in de oven met daaroverheen mengseltje gedaan van olijfolie, cayenne, zout en paprika. Daarbij elk een halve vegetarische pizza (gekocht in de super) en een mengsel van restjes verse groente van de quiche (courgette, ui, paprika, champignons en aubergine) :9 Manlief vind de gefrituurde zoete aardappel lekkerder en wat smaakvoller dan de gepofte. Ik vind beiden erg lekker.

Morgen ga ik het courgette brood eten van Magretha. Ik heb het net uit de vriezer gehaald. Magretha eet jij het koud of warm je het in de over nog eventjes op? Ik eet daarbij kant en klaar gekochte groente schijfjes, restje groente van vandaag en ik moet morgen eventjes kijken of alles voldoende is voor een volledige warme maaltijd.

8nnemiek
hoe smaakten de zelfgemaakte frikandellen?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:43

Oeh dat klinkt lekker Pien.
Wij hebben ook zoete aardappel gegeten: zoete aardappel garen in de magnetron, ondertussen kikkererwten knoflook en verse spinazie wokken. Als de aardappel bijna gaar is, vullen met het wokmengsel en nog even onder de gril in de oven. Granaatappel pitjes eroverheen en guacamole erbij. (Je kunt de aardappel ook helemaal garen in de oven, maar daar ben ik veel te ongeduldig voor :p )

Ik heb van de week ook courgette rood gemaakt. Hoewel de smaak goed was, was hij alleen en beetje klef aan de binnenkant. Iets langer in de oven denk ik?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 20:09

Dat klinkt lekker, pien_2010!
De gepofte zoete aardappel is ook erg lekker als je hem vult met pittige tomatensalsa :9

De frikandellen waren qua smaak vrij goed, maar waren nog niet stevig genoeg, dus ik moet het recept binnenkort nog wat aanpassen. En nog een klein beetje met de kruiden goochelen :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:34

Ik heb net een mushroom wellington gemaakt.
Dit was zoooooooooooooo lekker!
We hadden 8 plakjes bladerdeeg, 400 gram champignons en 1 courgette. Ik heb 1/3e gehad en mijn vriend heeft de rest opgegeten!

Afbeelding

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:42

Dat ziet er lekker uit <3.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:42

Oeh receptje?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:53

Haha dat van die hoeveelheden qua eten klinkt bekend. Leuke tekst heb je er ook opgezet!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:00

pien_2010 schreef:
Morgen ga ik het courgette brood eten van Magretha. Ik heb het net uit de vriezer gehaald. Magretha eet jij het koud of warm je het in de over nog eventjes op? Ik eet daarbij kant en klaar gekochte groente schijfjes, restje groente van vandaag en ik moet morgen eventjes kijken of alles voldoende is voor een volledige warme maaltijd.

Goed verhaal ik heb hem zelf nog niet gemaakt _O- _O- Het leek me alleen lekker dus ik deelde het hier maar even haha

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:27

liespower94 schreef:
We hadden 8 plakjes bladerdeeg, 400 gram champignons en 1 courgette. Ik heb 1/3e gehad en mijn vriend heeft de rest opgegeten!

[ [url=m/LLG6vX.jpg]Afbeelding[/url] ]

:9 receptje?
Grappig Magrathea

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:28

Die wellington komt van Bosh denk ik.
https://www.bosh.tv/recipes/portobello- ... wellington

Wat een lekkere dingen komen er weer voorbij!

Hier gisteren vegetarische pasta en vandaag vega lasagne. Beide overschotjes van de traiteur waar ik op zondag werk. De lasagne was echt super. Ik moet echt de vriezer leeg eten dus even weinig koken haha.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:40

Magrathea schreef:
pien_2010 schreef:

Goed verhaal ik heb hem zelf nog niet gemaakt _O- _O- Het leek me alleen lekker dus ik deelde het hier maar even haha

Ik heb hem wel gemaakt en koud was hij ook heerlijk! Net als warm :)

poes schreef:
Die wellington komt van Bosh denk ik.
https://www.bosh.tv/recipes/portobello- ... wellington

Nee dit was de verkeerde :Y)

pien_2010 schreef:
liespower94 schreef:

:9 receptje?
Grappig Magrathea

Aight schreef:
Oeh receptje?

https://www.lekkerensimpel.com/vegetari ... ampignons/

Dit is het goede recept :)
Zonder 300 ingrediënten haha!

mar_fay schreef:
Haha dat van die hoeveelheden qua eten klinkt bekend. Leuke tekst heb je er ook opgezet!

Haha lekker genoeg eten :) dankjewel!

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:35

Ik had gisteren een soort snelle pilav gemaakt. Receptje voor ee luie kokers onder ons:

In een pan uitje met knoflook fruiten, groenten erboj (ik had erwtjes uit de diepvries, champignons, paprika en prei). Dan ongeveer 200 ml bouillon erbij en voor 2 personen rijst. Een kwartiertje laten koken en evt nog wat vocht toevoegen als de rijst niet gaar wordt. Even laten staan met deksel op de pan.
Wij hebben het daarna in paprika's gestopt, zodat we mooi gevulde paprika's hadden :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:07

Wipher had je die paprika in de oven gedaan? En zo ja, hoe lang?
Liespower ik heb het recept uitgeprint. Ga het zeker een keer maken. Bedankt. Vanavond gaan we het brood koud eten en ik heb net geproefd en smaakt goed.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:19

Ik lees hier nog regelmatig mee en zag toen de wellington voorbij komen die ik ook nog graag eens wil maken, maar het deed me vooral aan een ander heeeeerlijk gerecht denken wat ik afgelopen kerst heb gemaakt. Het ziet er uit als een hoogstandje uit de keuken, maar dat valt erg mee!
https://www.onegreenplanet.org/vegan-recipe/french-pate-pistachios-peppercorns-en-croute-vegan/

Ik kende de website ook nog niet, maar er staan enorm goede recepten op! Echt wow! Ook gerechten die ik nog helemaal niet ken. Daarom deel ik 'm hier ook even, waarschuwing voor kwijlgevaar. :9
https://www.onegreenplanet.org/tag/vegan-holiday-thanksgiving-christmas-entree-recipes/

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:59

Mooie recepten idd daar!!!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:19

Ik heb zo lekker gegeten vanavond, vegan, en mijn vleeseter vriendin vond het ook lekker. plakjes gebakken wortelpeterselie, gebakken courgette en broccoli en wat lente-uit met een romige zelfgemaakte zurige kerrie sausje en een kipburger. De kipburger had er eigenlijk niet eens bij gehoeven, maar het was anders een beetje te weinig. Ik moet nog bedenken waarmee ik dit het beste gezond kan combineren, want zon kipburger is niet gezond. Maar ook op zichzelf is het heerlijk en ondanks dat het dan allemaal groente is, mis je niks, want de gebakken wortelpeterselie die erin zit vervangt eigenlijk de aardappel.

Afbeelding

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:21

liespower94 schreef:

Ooh die ga ik een keer maken!