De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:29

rocymax, wat een oogst, mooi zeg!

pinto_1, hoe maak je courgettes in?

Zelf atjar maken is ook een leuke! Maak je dat met azijn?

Hier ben ik afgelopen zaterdag druk geweest in de moestuin. Als alles nog doorgaat, dan verhuis ik 1 december naar een grotere tuin, dus ik ben langzaam bezig met opruimen.
Ik had nog 5 tomaten, een kleine rode kool, wat kleine radijsjes, 2 handjes bonen, 3 courgettes, een kleine aubergine, wat aardbeien en frambozen, 4 INIMINI preitjes (inderdaad, potlooddikte) en 3 verdwaalde wortels. De tomatenplanten heb ik opgeruimd, samen met de broccoli en doorgeschoten sla.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:33

Wat doet iedereen met alle tomaten?
Ik heb al heel veel tomatensaus in de vriezer, maar gisteren heb ik weer 5,5 kilo geplukt.
Weet niet wat ik met alle tomaten aan moet :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:46

Met zo veel tomaten zou ik wat dikkere saus maken en inmaken. Ik heb afgelopen jaar potjes verzameld van de euroshopper van AH, mooie potjes met witte deksels van zo'n 700ml en daar gaat veel in!
Als je de tomatensaus dan eerst filtert met kaasdoek dan kun je het ergste water eruit halen en houd je echt een dikke saus over :)
Maar ik heb ook veel tomaten soep gemaakt :9
De tomaten in de pan, stampen en even laten koken.. dan met een blender goed klein maken en door een zeef duwen met een lepel.. terug in een pan en aan de kook brengen.. bouillon tablet erbij, kruiden erbij, en als ie bijna klaar is nog wat creme fraiche :9

Paar keer per week lasagne of pizza of spaghetti maken en je bent er zo doorheen :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:57

@Quellian: ik gebruik het recept van de landleven, http://www.landleven.nl/Culinair/Recept ... -zoetzuur/

Vrij simpel om te doen, alleen het steriliseren van de potjes is altijd even lastig. Kook ze altijd uit met sodawater, afspoelen met kokend water, en dan uitlekken op een schone theedoek.

Grappig om te lezen dat iedereen hier van die "potloodpreitjes" heeft. :D

Ik las dat je in de winter knoflook kunt zaaien, iemand ervaring daarmee?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:05

Bedankt voor de link, pinto!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:40

Ik heb wat preitjes uit de tuin van een kennis gekregen en dat zijn echt joekels.
Ik zal eens vragen wat zijn geheim is.

Ik ga alles uit de tuin wegsmijten. Ik heb een brief van de gemeente gekregen dat er lood in mijn grond zit en dat ik moet uitkijken met groenten uit eigen tuin. Eeuwig zonde, maar gezondheid gaat voor.
Jammer van wat ik al opgegeten heb, maar dat is dan even niet anders. Gelukkig heb ik geen kinderen, die zijn er gevoeliger voor.
Gelukkig heb ik de kas op stal nog, daar staan nu alleen nog paprikaatjes en sperziebonen in. In schone grond! Dus die mogen blijven.

De gemeente gaat de tuin afgraven en vullen met schone grond. Dus ik hoop dat ze dat in het najaar doen zodat ik volgend jaar wel weer uit eigen tuin kan eten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:45

8nnemiek schreef:
Met zo veel tomaten zou ik wat dikkere saus maken en inmaken. Ik heb afgelopen jaar potjes verzameld van de euroshopper van AH, mooie potjes met witte deksels van zo'n 700ml en daar gaat veel in!
Als je de tomatensaus dan eerst filtert met kaasdoek dan kun je het ergste water eruit halen en houd je echt een dikke saus over :)
Maar ik heb ook veel tomaten soep gemaakt :9
De tomaten in de pan, stampen en even laten koken.. dan met een blender goed klein maken en door een zeef duwen met een lepel.. terug in een pan en aan de kook brengen.. bouillon tablet erbij, kruiden erbij, en als ie bijna klaar is nog wat creme fraiche :9

Paar keer per week lasagne of pizza of spaghetti maken en je bent er zo doorheen :D

Bedankt *\o/*
Tomatensoep is ook nog wel een idee, al lijkt me dat wel redelijk moeilijk om dat goed op smaak te krijgen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:11

Wat zonde Sannanasje!

Ik heb nog peertjes aan de boom en even een beginnersvraag: is het waar dat je het best kunt wachten totdat ze uit de boom vallen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:37

Dat klinkt freaky, Sannanasje!

Ik hoorde onlangs dat ons moestuinencomplex vroeger een verffabriek zat en dat er lang hetzelfde issue is geweest met lood in de grond.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:42

Ik weet niet wat er op de plek hier heeft gestaan vroeger, maar eng is het wel idd!
maar godzijdank wordt het opgelost. En scheelt mij weer de tuin opnieuw betegelen, liggen nu van die 40x60 loodzware grindtegels. Dat mogen nu de sterke mannen van de gemeente mooi versjouwen en netjes recht leggen :Y)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:47

safina schreef:
Knoflook geoogst. Tot mijn grote blijdschap heeft de Inchellium Red het super gedaan. Echt een fantastische knoflook: smaakt heerlijk en groeit goed. Dit jaar ook een aardige opbrengst van Rose de Lautrec, de kaviaar onder de knoflook. Dat wordt stinken! *\o/*

Waar had je die Rose de Lautrec gekocht, safina?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:45

Wat halen jullie nog een hoop uit de tuin!
Ik heb zondag mijn laatste ini-mini tomaatje geplukt, de rettich en bietjes uit de grond gehaald en alles opgeruimd. Bakken zijn nu leeg en klaar voor de wintergroenten. Ik ga dit jaar weer knoflook zetten (vorig jaar goed bevallen) en de aardbeiplanten verplaatsen. Had begrepen dat het voor de aardbeiplant goed is om er knoflook tussen te planten.

Iemand daar ervaring mee?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:12

Hier worden nog wat tomaatjes geoogst, gisteren een paar door de pasta gedaan. Verder heb ik nu regelmatig een rijpe paprika. Vandaag niet echt weer voor het verder rijpen van de tomaten en paprika's, maar morgen en de dagen erna wordt het weer beter. :)

Mijn komkommerplant doet het ook nog goed, oogt wat minder mooi, blad is niet zo groen meer, maar de komkommers groeien nog. :)

Ik heb geen ervaring met knoflook tussen de aardbeien, wel met knoflook bij de rozen, schijnt goed te zijn tegen luis. Nou had ik ze alleen om die reden geplant, kan toch niet zoveel knoflook op tijd opeten. Kwam ik in het voorjaar een nieuwe knoflook tegen :) Dus ik ga binnenkort weer wat nieuwe teentjes planten denk ik.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:39

Of het goed is voor je aardbeien weet ik niet, maar knoflook moet je inderdaad nu planten (tenen) en dan kan je volgend jaar rond juni oogsten. Het voordeel van tussen de aardbeien zetten is dat je het niet onkruidvrij hoeft te houden, dat doet de aardbei. Het is mij iig goed bevallen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:23

Ik heb ook alleen maar potlood dikke preien gehad! Maanden hebben ze in de moestuin gestaan. Ik ernaast elk weekend: >;) "Doen we nog iets?"
Uiteindelijk als mini baby-preitjes in een of ander vaag recept verwerkt. Echt te sneu om 4 letters te besteden aan de omschrijving van die plantjes. Het waren meer i's.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:58

:')

Misschien hebben onze i'tjes te weinig water gehad ofzo? Ik vind het erg vreemd. De boer op het veld naast ons heeft enorme planten gehad! En omdat ze veel mest nodig hebben zwemmen mijn i'tjes in de koemestkorrel, maar niks hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:21

bertie schreef:
safina schreef:
Knoflook geoogst. Tot mijn grote blijdschap heeft de Inchellium Red het super gedaan. Echt een fantastische knoflook: smaakt heerlijk en groeit goed. Dit jaar ook een aardige opbrengst van Rose de Lautrec, de kaviaar onder de knoflook. Dat wordt stinken! *\o/*

Waar had je die Rose de Lautrec gekocht, safina?

Hier
http://www.levenvanhetland.nl/knoflook.htm

Maar ze hebben hem niet meer geloof ik. -O-

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:42

Die had ik ook gezien, Safina. :+
Vreeken levert hem pas na eind oktober, en in Duitsland heb ik hem ook gevonden.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:05

Ik haal mijn knoflook "gewoon" bij de Aldi omdat die onbespoten zijn. Had ik ooit eens online gelezen.

Had vorig jaar ook nog wat van de AH liggen, maar die deed het niet echt goed.

Is die andere echt veel beter? Ik heb plek zat, dus wil weer flink neer gaan zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:33

Ik ga dat toch ook nog eens proberen :)
Vorig najaar was er niks uit gekomen. In het voorjaar nog eens geprobeerd en die groeide wel, maar bleef best klein.. Dus dit najaar nog eens een poging :)

Zijn er hier mensen die wel eens dingen langs de weg verkopen? Er zijn hier best wat mensen die een plankje met eieren of pruimen of noten in de voortuin hebben staan.. Nu hebben wij echt véél te veel tamme kastanjes, zonde om weg te gooien, dus ik zat er aan te denken om ze te poffen en zondagmorgen langs de weg te zetten voor de wandelaars. Maar wat zou ik voor zo'n bakje kunnen vragen? Ik wil kijken of ze bij de Makro luchtdichte bakjes hebben hiervoor..

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:45

Gaat een beetje na gewicht denk ik.
En wat kost het bij een ander?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:55

Als je het voor een klein bedragje neerzet is de kans dat ze het meenemen voor onderweg groter.

Hier zie je veel bakjes fruit langs de fietsroutes voor 50 cent of 1 euro.
Volgens mij loopt dat best goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:56

Ik zat idd te twijfelen tussen 50 cent en een euro. Iets wat je snel uit je beurs hebt gepakt :) Even zien wat de bakjes kosten.
Vergelijkingsmateriaal heb ik niet gevonden helaas, ik ben ze nog nooit ergens tegen gekomen!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:29

Kan je dan niet beter kleine papieren zakjes gebruiken? Is denk ik goedkoper?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:18

Ook een idee inderdaad :j moet ik eens testen of ze dan niet te snel uitdrogen. Dan worden ze erg taai.
En gewoon in boterhamzakjes vind ik dan ook weer zo stom uitzien :+