de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:35

Ik had laatst anderhalve kilo (!) bramen geplukt bij opa en oma. Ik heb 250 laten vallen in de auto (perongeluk) maar de auto is er weer boven op en je ziet niks meer. Maar goed, daar hebben we 4 potjes jam van kunnen maken. Het is echt super lekker!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:51

Bramenjam is echt heerlijk <3

Vandaag ook even druk geweest in de tuin, de boel een beetje fatsoeneren voordat we op vakantie gaan. Een vriendin met donkergrijze vingers komt de tuin en de dieren verzorgen dus het moet er allemaal wel een beetje goed bij staan zodat het voor haar zo makkelijk mogelijk wordt :+

Andijvie, courgette, weer een berg lemon apple komkommers (blijft maar gaan dat ding) en een paar tomaatjes :9
Afbeelding

Verder nog paksoi, meiraap en wat extra venkel gezaaid en boerenkool zaailingen uitgeplant :D

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:06

black_kelpie schreef:

Vandaag ook even druk geweest in de tuin, de boel een beetje fatsoeneren voordat we op vakantie gaan. Een vriendin met donkergrijze vingers komt de tuin en de dieren verzorgen dus het moet er allemaal wel een beetje goed bij staan zodat het voor haar zo makkelijk mogelijk wordt :+

Andijvie, courgette, weer een berg lemon apple komkommers (blijft maar gaan dat ding) en een paar tomaatjes :9
[ [url=m/KdUyBD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder nog paksoi, meiraap en wat extra venkel gezaaid en boerenkool zaailingen uitgeplant :D

Een kennis van ons ging vorig jaar onze planten verzorgen terwijl we op vakantie waren. Ze waren dooooooooodddd -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:20

Ik heb nu een heel emmertje vol met bramen en ga er sap van maken is ook heerlijk. :9

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:27

black_kelpie schreef:

[ [url=m/KdUyBD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kweekt andijvie een beetje makkelijk? Hier gaan er kilo's andijvie per week door voor de nandoes, zou misschien wel handig zijn om het zelf te kweken!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:35

Hier gingen ze heel goed! Je kunt nu ook nog goed winterandijvie zaaien, ik zou het zeker proberen.

prompter

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:37

Andijvie is echt heel makkelijk :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:47

Oh ElfBeau, ik ben ook zeer selectief in wie dan mijn tuin mag waarnemen als ik op vakantie ben hoor. Mensen die denken te weten hoe en wat en ondertussen nieuwe uitlopers van bramenplanten bvb afsnoeien. :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:51

Bedankt, dan ga ik andijvie zaaien!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:55

Bieten kan ook nog!

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:03

denice schreef:
Oh ElfBeau, ik ben ook zeer selectief in wie dan mijn tuin mag waarnemen als ik op vakantie ben hoor. Mensen die denken te weten hoe en wat en ondertussen nieuwe uitlopers van bramenplanten bvb afsnoeien. :=

Ja idd! Gelukkig doen dit jaar andere mensen het die écht iets van planten afweten :o

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:48

Deze vriendin weet echt niets van tuinieren en ze is oprecht nerveus om aan mijn tuin te zitten. Ik ben dus niet bang dat ze dingen op eigen houtje gaat uitspoken :+

We gaan maar 12 dagen weg, ze mag alles oogsten wat ze wil en als het nog weer warmer wordt is het alleen een kwestie van water geven. Moet lukken. De meeste bedden zijn goed gemulcht dus heel snel uitdrogen doet het ook niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:32

Ik ga gewoon niet op vakantie. :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:55

Ik heb volgend jaar 2-3 weken in mei-juni naar Amerika op de planning staan. Ik wil niet begin mei want zaaien en planten maar ik wil ook half juni weer terug zijn voor de aardbeien oogst en mulchen :') De andere optie was september, dat is voor de tuin en voedselbos nog een slechte idee qua oogst haha haha haha.

Mijn leven is ondertussen volgens de tuinseizoenen :+ Op zich ook best fijn eigenlijk.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:31

Hoe en wanneer kun je colakruid en kerrie snoeien? Ze zijn een beetje te hard gegroeid haha :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:40

Kerrie volgens mij nu? Ik kwam het van de week bij iemand tegen en die had hem net gesnoeid. Ik heb ook nog wat stekjes geknipt, benieuwd of ze het gaan doen.

Colakruid zal hetzelfde zijn. En anders merk je het vanzelf :+

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:22

( Afbeelding
Een van de amandelen boompjes heeft er wat aanhangen!
Ondanks de late vorst dit voorjaar

Maar nu de vraag wat moet ik ermee doen?
Wanneer plukken of wachten tot ze vallen?
Iemand advies?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:28

Ik wacht tot ze vallen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:37

Wat leuk zeg! Ik wist niet dat de vruchten er zo uit zien :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:46

Ik heb per ongeluk de (te kleine) pot met daarin mijn watermeloen beschadigd en nu is ongeveer de helft van de wortel van de plant afgebroken. Ik heb de plant dus verpoot naar een grotere pot en deze staat nu in het water zodat de plant niet uitdroogt. Hopelijk gaat deze het wel redden. Ik heb er 2 meloentjes aan, het is de eerste keer dat ontkiemen en een plant krijgen gelukt is in 3 jaar. Dus nu wil ik ook graag meloenen. Snif snif.

Augurken heb ik te veel. Gelukkig smaken ze naar komkommer, want inmaken is te veel werk. Ik laat ze lekker dik worden en haal dan de schil er af en dan heb je een lekkere snack tussendoor. Dat is iets wat in ieder geval gelukt is dit jaar.

En ik heb 1 tomaat geoogst en die smaakte goed, een vleestomaat. De rest is nog groen. Maar ze lijken nu geen neusrot meer te hebben, wel even afkloppen natuurlijk.

Colakruid? Nog nooit van gehoord, haha.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:26

Symke schreef:
( [ [url=m/KOonNI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een van de amandelen boompjes heeft er wat aanhangen!
Ondanks de late vorst dit voorjaar

Maar nu de vraag wat moet ik ermee doen?
Wanneer plukken of wachten tot ze vallen?
Iemand advies?

Wat grappig! Wist ook niet dat die er zo uit zagen :D

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:48

germie schreef:
Ik heb per ongeluk de (te kleine) pot met daarin mijn watermeloen beschadigd en nu is ongeveer de helft van de wortel van de plant afgebroken. Ik heb de plant dus verpoot naar een grotere pot en deze staat nu in het water zodat de plant niet uitdroogt. Hopelijk gaat deze het wel redden. Ik heb er 2 meloentjes aan, het is de eerste keer dat ontkiemen en een plant krijgen gelukt is in 3 jaar. Dus nu wil ik ook graag meloenen. Snif snif.

Augurken heb ik te veel. Gelukkig smaken ze naar komkommer, want inmaken is te veel werk. Ik laat ze lekker dik worden en haal dan de schil er af en dan heb je een lekkere snack tussendoor. Dat is iets wat in ieder geval gelukt is dit jaar.

En ik heb 1 tomaat geoogst en die smaakte goed, een vleestomaat. De rest is nog groen. Maar ze lijken nu geen neusrot meer te hebben, wel even afkloppen natuurlijk.

Colakruid? Nog nooit van gehoord, haha.

Wat jammer van je watermeloen germie! Wij hadden een paar jaar terug ook watermeloen in onze tuin. Het ging heel goed. Totdat ‘ie over heel de grond ging kruipen (maar dat was het probleem niet) en er maar geen vruchten aan gingen groeien. Toen zeiden we dag en ging ‘ie volgens mij de kliko in :')

Ik weet niet of ik het al heb geschreven maar wij hebben dus snack komkommers. Je zou denken dat ze een beetje op augurken lengte zijn zoals bij die van de supermarkt. Maar nee hoor, groeit nog dikker en langer dan onze echte komkommers. Ik denk dat ze allemaal 8 a 9 cm dik worden (snack komkommers).

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:49

Ik zie wat mooie opbrengsten voorbij komen <3

Wij hebben deze week wat prei, courgette en rode kool kunnen oogsten :) Verder hebben we wel een beetje een baalseizoen.
Er is bij ons op de volkstuin ingebroken, het is niet mis wat ze hebben meegenomen ;(
Ook de blokhut is flink beschadigd, we waren juist bijna klaar met opknappen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:51

Lieszje schreef:
Er is bij ons op de volkstuin ingebroken, het is niet mis wat ze hebben meegenomen ;(

Hè gatver, waarom kunnen mensen niet gewoon met hun poten van andermans spullen afblijven.

Bij onze bedrijfshal laatst ook ingebroken, ze waren op zoek naar gereedschap. Ze vonden vogelspinnen. Ik hoop dat ze zich kapot zijn geschrokken _-:(

Ik baal hier een beetje van...
Afbeelding

Maar niet genoeg om te gaan klooien met netten. Ik hoop dat ze het lekker vonden :=

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:22

black_kelpie schreef:
Lieszje schreef:

Hè gatver, waarom kunnen mensen niet gewoon met hun poten van andermans spullen afblijven.

Bij onze bedrijfshal laatst ook ingebroken, ze waren op zoek naar gereedschap. Ze vonden vogelspinnen. Ik hoop dat ze zich kapot zijn geschrokken _-:(

Ik baal hier een beetje van...
[ [url=m/PHYqle.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar niet genoeg om te gaan klooien met netten. Ik hoop dat ze het lekker vonden :=

Ohh wat jammer Black! Het is hier momenteel ook vreselijk met de appels. Hele groepen wespen die ze op lopen vreten... bij jou wat groters lijkt het? Vogels?

Wat balen Lieszje! Was de blokhuis een gezamenlijke plek?