Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Murthul

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 00:31

Daar ben ik weer eens :wave:
Hoop nieuwe gezichten ook, leuk!

Vegan kaas is toch wel heel anders dan koemelkkaas hoor. Zoals hierboven al werd gezegd kun je dan beter eerst n tijdje helemaal geen koemelkkaas eten, zodat die smaakherinnering minder levendig is.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:26

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 10:42

Jeej :D

Zijn dit dezelfde als die ze eerder ook even hebben aangeboden?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:50

8nnemiek schreef:
Jeej :D

Zijn dit dezelfde als die ze eerder ook even hebben aangeboden?

Ja! Ik vind de bruscetta t lekkerst!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:02

Voor die was ik te laat de vorige ronde
Gaan we nu even sneller voor naar de lidl

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:24

Aanbiedingentijd!
Ik weet niet meer wat ik vorige week voor deze week had gezegd dus ik doe ook maar wat :+

Albert Heijn:
Tot morgen:
Vegafit vleesvervangers 20% korting op alles
Boon burgers 20% korting op alles
Stamppot spullen (boerenkool, hutspot, aardappel, zuurkool): 1 euro/stuk
Prei 2 voor 1 euro
Appels op schaal: 1,20 per 4
Soeppakketten (diverse vega(n) ) 25% korting
Hummus van de versafdeing 10% korting
Afbakstokbroden 2e halve prijs
Doosje fruit/smoothie uit de vriezer 2+1 gratis

Vanaf maandag:
Knolselderij/wortel/prei/paprika 2 voor 1 euro
Witte druiven 2 voor 3 euro
Emmertje snoeptomaat 2,50
Alle voorgesneden soepgroenten en ovengroenten 25% korting
"Divers fruit", geen idee, veel fruit in de bonus ofzo :=
Alpro roomijs 4euro per beker
Alle AH bio vega 25% korting
Red band snoep 2 voor 2,90 (veggie is vegan)

Dirk:
Zie vorige bericht voor die tot vandaag :j

Vanaf zondag:
Bio spitskool 1,29
Aardappelen 2 voor 2,50
500 gram druiven 1,29
Andijvie of zuurkool 1 euro
Kilo appels 1 euro
Alpro houdbaar 1 euro

Jumbo:
Tot dinsdag:
Roerbakgroenten (zak) 2 voor 3 euro
Chio chips & nootjes 2e halve prijs (Heartbreakers zijn vegan en lekkerrrr :~ )
Kies & mix ongezouten noten 2 voor 5 euro
Kies & mix salademixen 3 voor 2 euro

Lidl:
Tot zondag:
Spinazie 33% korting
Jonagold appels 1 euro per kilo
Perssinaasappels 2 kilo voor 1,50
Lente-ui 50 cent per bos
Groentefriet 1,50 per 400 gram

Vanaf maandag:
Divere zakken groenten (sla, kool etc) 1,30
500 gram cashewnoten 6 euro

Vanaf donderdag:
Pizza <3 <3
Verspakket erwtensoep 2 euro (even kijken of er niet stiekem niet-vega(n) bouillon bij zit)
2 bakjes hummus voor 1,50

Coop:
Tot morgen:
2 zakken stamppotgroenten 2 euro
Snackwortelen 1 euro
Alle verse maaltijdpakketten (oa erwtensoep, curry) 20% korting
Croky tortilla chips (nieuw denk ik?) 1+1 gratis. De chili variant is vegan.

(Deze zag ik toevallig, ze hebben ook gewoon groenten etc in de aanbieding):
Vanaf maandag Katja snoep 1,60, ze hebben enkele vegan varianten

Shop ze *\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:44

Vraagje; wat past er bij broccoli? Ik wil broccolisoep maken deze week maar mijn vriend is niet per se groot fan van broccoli, dus ik wil er nog iets in doen dat het niet alleen maar daarnaar smaakt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:47

Ik zou er spinazie door heen doen en een beetje alpro room.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:49

Room :P paprika, prei...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:12

Courgette, bloemkool, kokosmelk, kerriepoeder..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:18

Oh ja kerrie! Heel lekker inderdaad.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:35

Pien om nog terug te komen op je vraag: ik eet vegan voor het milieu en voor de gezondheid, maar ik heb niet uit principe moeite met bewerkt eten. Natuurlijk maakt het uit wat er in zit, maar toevoegingen en e-nummers zijn niet per definitie slecht. Ze kunnen ook heel gezonde dingen toevoegen. Zoals vitamine B12 aan vleesvervangers en plantaardige zuivel bijvoorbeeld.
Daarnaast is het ook een beetje de 80/20 regel. Ik houd van lekker eten en daar wil ik niet op bezuinigen. Soms moet een beetje smokkelen met 'gezonde' dingen dus best kunnen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:53

Duidelijk Bonna. Ik ben zelf echt heel kritisch op bewerkt eten, en dat heeft te maken met mijn verhoogd cholesterol (erfelijke variant). Ik heb ontdekt dat met behulp van natuurgeneeskundige medicatie én gezond eten zonder vlees (slechte vetten) mijn cholesterol zeer daalt (nog te hoog maar heilig vergeleken bij mijn familie leden). Jullie zijn nog te jong om daar last van te hebben, dus ik begrijp dat jullie iets gemakkelijk daar mee omgaan.

Bonna schreef:
Ik houd van lekker eten en daar wil ik niet op bezuinigen. Soms moet een beetje smokkelen met 'gezonde' dingen dus best kunnen :)
Helemaal mee eens. doe ik ook zo. Zelfs nu nog. Een glaasje wijn hou ik er ook in want vind het gewoon heel erg lekker. Maar daar blijft het dan ook bij.

Murthul schreef:
Vegan kaas is toch wel heel anders dan koemelkkaas hoor. Zoals hierboven al werd gezegd kun je dan beter eerst n tijdje helemaal geen koemelkkaas eten, zodat die smaakherinnering minder levendig is.
Dat denk ik ook Murthul, alleen hou ik kaas en melk (veel minder als vroeger) er wel in, want ik vind het gewoon te lekker. :o

Magrathea schreef:
Ik moet zeggen, ik doe 99% van de tijd ook maar wat :') Dus het is echt niet dat ik een legendarisch kooktalent heb ofzo.
Maar wij hebben nu al twee recepten van jou toegevoegd, namelijk het notenbrood en dan deze quiche. Ze zijn zeer lekker.

Sonja_vR schreef:
een hoop van de vleesvervangers zijn schoner dan de originele dierlijke producten

de junkfoody dingen zoals hotdogs bijvoorbeeld , maar ook de kaas bevat niet eens heel vreemde zaken
Fijn om te horen. Ik kijk er ook altijd naar, alleen begrijp ik niet altijd voor 100% wat er staat vanwege het frans.

Pabie schreef:
Maar af en toe wat lekkers (ongezond) is gezond voor de geest zou ik maar zeggen haha.
Tout a fait → inderdaad ;) wij zijn ook niet heilig hoor.

Sonja_vR schreef:
zoals seitan is weinig mis mee
Heb ik gegoogeld. Als ik dit hier zie ga ik het ook eens proberen. Komt er namelijk heel goed vanaf in de recensies.

poes schreef:
Ben een echte Bourgondiër ga veel uit eten en op smaak wordt niet beknibbeld.
Ik ben ook een echte Bourgondiër en vind lekker eten zo erg lekker :9

Magrathea schreef:
Kan me niet voorstellen dat het een enorme impact op je gezondheid heeft als je 1x per week geniet van een vegan kaasplankje :~
Nee denk ik ook niet. :9

Vanavond ga ik frietjes maken van de rode zoete aardappel hetgeen zo las ik geen aardappel is maar groente. Nog nooit gegeten. De recensies zijn erg goed. Dit moet een product zijn dat speciale vitamine in zich heeft en omdat het zijn koolhydraten langzaam afgeeft word je er niet dik van dit in tegenstelling vergeleken bij de aardappels waar je wel een piek van de suikerspiegel krijgt. Nu weet ik ook gelijk wat iedere keer die "bataat" is waar jullie het over hebben. Dus de zoete aardappel. Dit topic heeft me al veel opgeleverd aan lekkere ideeën cq recepten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:26

Mmmm zoete aardappel. Ik maak er graag curry mee. Of gewoon poffen en dan hummus en guacamole erin en mais.

Melk ben ik wel echt vanaf. Was vroeger een echte melkmuil. Dronk zeker een halve liter per dag. Nu nooit meer. Kook ook met plantaardige melk. Die drink ik wel niet zo. Nog heel af en toe eens melk voor chocomelk of in de koffie maar dat is echt zeldzaam.

Kaas is ook verminderd. Eet nu violife vegan kaas en op pasta ook minder vaak kaas. In de smatch verkopen ze vegan strooikaas die ga ik eens halen.

Cholesterol moet ik ook opletten... ben 34. Pfff. Beetje kop in het zand nog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 15:33

Super handig, Magrathea, al die aanbiedingen!
Ik krijg zelf geen folders meer helaas, of veel te laat, maar als ik nog wat binnen krijg zal ik je lijstje af en toe aanvullen met wat winkels die hier in de buurt liggen. Ik weet niet of er meer mensen een Jan Linders in de buurt hebben, maar die heeft ook vaak erg goede aanbiedingen!

Bij broccoli soep kun je ook vega rookworst plakjes toevoegen. Of de spekjes van de AH :9 Wel pas als laatst erbij doen, anders trekt de smaak eruit.
Vroeger deed ik er blauwe kaas door, maar die heb ik al heel lang niet in huis gehad en nog geen echt goede vervanger gevonden.

En over het vega eten; ik ben zo'n 25 jaar geleden vegetarisch gaan eten (eigenlijk officieel pescotarisch, at af en toe nog vis), en vooral vanwege de dieren. De invloed op het milieu en gezondheid was toen nog helemaal niet bekend.
Later werd daar steeds meer over bekend en na het zien van diverse docu's zijn we eigenlijk vooral voor onze gezondheid bijna volledig plantaardig gaan eten.
Ik houd zelf ook van lekker eten, en koop daarom ook af en toe nog een stukje brokkelkaas omdat sommige van mijn favoriete gerechten dat toch wel nodig hebben en ik nog steeds geen goede vervanger heb gevonden, maar verder vervang ik eigenlijk nagenoeg alle dierlijke producten door plantaardig spul.
Af en toe wat ongezonde dingen zoals koekjes en frisdrank lusten wij ook wel, maar ik probeer het wel een beetje te beperken.
Wel probeer ik ook op te letten of er alternatieven zijn zonder palmolie bijvoorbeeld, en zonder te veel chemische e-nummers en conserveermiddelen. Daarom maak ik het grootste deel van ons eten gewoon zelf tegenwoordig.

Zoete aardappel is inderdaad heerlijk. Ik vind hem vooral erg lekker als ie in de oven gepoft is, gewoon in aluminiumfolie.
Gisteren heb ik bij de Lidl nog eens een cassave meegenomen. Vorige keer had ik daar ook frietjes van gemaakt, en die waren érg lekker!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:37

Zoete aardappel kan ook zonder aluminiumfolie in de over of op de barbecue. De schil is dik genoeg en laat vanzelf los als hij gaar is.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:12

Bonna schreef:
Pien om nog terug te komen op je vraag: ik eet vegan voor het milieu en voor de gezondheid, maar ik heb niet uit principe moeite met bewerkt eten. Natuurlijk maakt het uit wat er in zit, maar toevoegingen en e-nummers zijn niet per definitie slecht. Ze kunnen ook heel gezonde dingen toevoegen. Zoals vitamine B12 aan vleesvervangers en plantaardige zuivel bijvoorbeeld.
Daarnaast is het ook een beetje de 80/20 regel. Ik houd van lekker eten en daar wil ik niet op bezuinigen. Soms moet een beetje smokkelen met 'gezonde' dingen dus best kunnen :)

Ik eet veganistisch omdat ik zo min mogelijk wil bijdragen aan welke vorm van dierenleed dan ook. En voor het milieu. In eerste instantie dus ook gezondheid maar zoveel gezonder eet ik niet :').
Ik heb wel een paar docu's gekeken (Forks over Knives en What The Health) en nu ben ik er van overtuigd dat dierlijke producten echt niks toevoegen aan je gezondheid en zelfs ongezond zijn. Ik vond het echt echt hele interessante docu's, te zien op Netflix. Aanrader!
Wat betreft toevoegingen en E-nummers: daar heb ik eigenlijk geen verstand van. Kijk ik ook nooit naar. Zolang het lekker is, eet ik het :+.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:27

Beetje idem. Zoveel mogelijk compleet plantaardig en sowieso geen vis of vlees. Kaviaar vond ik onlangs een moeilijke :’) maar ook maar zo gelaten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 19:22

Mijn eerste poging tot zelf vegetarische frikandellen maken :))
Als ze smaken ga ik nog proberen om het ei te vervangen door agar agar :D
Afbeelding

Het lijken lange drollen, maar ach, dat lijken echte frikandellen ook :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:30

Ben heel benieuwd hoe het smaak the, want frikandel mis ik wel eens hier.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:05

Over de folders, er is toch ook zo’n vegan site die iedere week de aanbiedingen post?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:17

Lekker restjes gegeten dit keer met friet jes vd rode aardappel. Mjammie, erg lekker. Als toetje restje van boekweit pannekoekjes en heerlijk gezond I'd met rietsuikerstroop. Zo lekker en zo slecht. We hadden nog uit Nederland.
Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:18

liespower94 schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

[ [url=m/rQkICc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waaaaaar?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:21

Bij de lidl kun je hem kopen en ze zijn echt heel lekker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:25

Vandaag voor de tweede keer eetbare tofu weten te maken :oo