De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:23

je kunt de pepers laten drogen en dan fijn malen, dan heb je gemalen peper voor door gerechten, en dat kun je lang goed houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:41

Ik droog ze , zet ze op zuur, maak er sambal en saus van, sauzen en sambal blijven ook lang goed als de potten etc goed schoon zijn en de sauzen zuur genoeg .
En ik vries ze ook in, had kilo liggen die de vriezer in zijn verdwenen omdat ik er even geen tijd voor had om ze te verwerken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:43

NenaC schreef:
Quellian schreef:
Wow NenaC, hoeveel planten heb je staan? En wat is een flotte lotte? :P
Edit, heb ik gegoogled, handy!

Dat wat je overhoudt aan 'prut' is de saus?

Wij hadden ook 37 planten staan O:) ik als beginner in de groententuin wilde op zeker spelen dat ik iig 1 plant over zou houden. :o

Een flotte lotte is een soort zeef met een draaiertje erop, alles wat eronder door gedraaid wordt is de saus, dat wat over blijft, zijn meestal de grovere deeltjes en de velletjes. Is een heel handig dingetje. Heb ik voor 5 euries bij de kruidvat gescoord.

De peren ben ik inmiddels ook aan het inmaken tot compote. En de peper struiken blijven ook maar groeien... grr... iemand ervaring met pepers inmaken?

Gaaf zoveel planten!

Welke tomaten zijn het geschiktst voor sauzen, roma of vleestomaten?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:48

@NenaC en Sonja_vR: Thanks voor de tips! Zal eens kijken hoe en wat!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:25

Een flotte lotte is in het Nederlands roerzeef of passe-vite. Ik heb er ook een van de kruidvat.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:51

Ik zie dat hier veel mensen rode pepers hebben. Hoelang duurt het voordat de vruchten rood worden? Ik denk dat er inmiddels zo'n 40 aan de (grote) plant zitten, sommige hangen er nu al 2 maanden, maar rood worden ze niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:54

Lang heul lang.
En sommige aan mijn plant worden helemaal niet rood, dus die pluk ik dan maar gewoon.

Voor de tomatensaus gebruik ik alle soorten tomaten, gele, rode, vlees, cherry en normale. Als je alleen vleestomaten gebruikt krijg je denk ik een hele dikke saus, omdat daar praktisch geen vocht in zit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:17

Kan heel lang duren, hier worden ze aan de standaard spaanse peper plant nu met een beetje rood(4 van de 60+) van andere planten heb ik al sneller rood gehad (large red cherry) de jalapeno oogst ik groen dus daar wacht ik niet op het rood worden.
Mijn habanero's beginnen nu ook ietske te kleuren(oranje, geel, rood en bruin)
En de tsechische zwarte beginnen nu eindelijk van zwart door te kleuren.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:47

Pfiew, gelukkig maar. Ik begon me al zorgen te maken. Plant doet het verder echt super. *D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:57

Gebruiken jullie zoveel pepers dan?

Ik heb een peper ergens bij gehad een week of 2 geleden, heeft een tijd op de aanrecht gelegen maar uiteindelijk maar weggegooid :P

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een kleine greep uit de oogst van deze maand :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:35

Ziet er goed uit en wat een joekel die meloen :9

Wij eten graag sambal en salsa's, daar gaan de nodige rode pepers in. Ik vond dat ik ze ook wel kon kweken ipv kopen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:39

Wij hebben er een hele hoop, hier ook liefhebbers van chilis etc, ik zou wel kunnen sturen,maar dat komt nooit goed aan helaas :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:58

Hier ook veel gerechten met verschillende peper behoeftes...chili's, curry en andere aziatische gerechten , indo keuken ook geliefd hier, maar ook caraibische keuken :9 dus hier word vanalles gedroogd, ingemaakt, versaust en versambalt en ik wil eigenlijk ook pepers gaan roken dit jaar.
Voor al die verschillende wereld delen heb je toch een aantal verschillende pepers nodig :+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:00

Chipotle *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:10

Oooeeehhhh...jummmm :D

Heb er ook al zin in om Volgend jaar wat andere soortjes te gaan testen... Heb nu al weer een paar jaar grotendeels dezelfde soorten/types

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 04:54

Zo, dat is een mooie oogst!

Hier heb ik vorige week een pepertje kunnen plukken :P die was wel erg heet om gewoon te eten, dus ik heb een klein beetje gebruikt om mee te wokken en de rest is weggegooid. Volgend jaar wil ik eens een lekkere milde peper planten, iets wat je kan vullen met kaas ofzo :9

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 05:12

Kijk eens naar her ras sweet banana! Zit geloof ik tussen paprika en peper in. Ik kan je er eventueel wel wat zaadjes van sturen :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:03

mijn aubergines krijgen een soort van houtkleurige streep over zich heen, en dat wil maar niet weggaan, iemand een idee wat het is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:41

Geen idee. Ik zie dat ook bij andere vruchten wel eens, zoals bij mijn tomaten.

Ik ben nu de eerste tamme kastanjes aan t poffen :D
En de frambozen en appels hangen volop aan de struik, maar voor de groente is het bijna gedaan.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:44

Vandaag nog 3 weckpotten gevuld met courgettes in zoetzuur. En nog een courgette die ligt te wachten (maar heb helaas geen weckpotjes meer, dus even kijken of ik kan sparen voor jampotjes). ;)
Tomaatjes zijn dit jaar hopeloos mislukt, ze werden wel groen maar daarna gelijk bruin. Geen idee waar het aan lag eigenlijk.
Nu nog prei in de tuin, paar kleine courgettes, en boerenkool waarvan we helaas iets te laat waren met de rupsen. :o ;)
Oh ja, de stokbonen lopen ook op het eind, maar verwacht er nog wel een of meer maaltjes af te kunnen halen. Diepvries zit in ieder geval weer vol. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:14

Mijn vriezer is nog leeg helaas. Ik had echt maar weinig oogst dit jaar terwijl ik toch een grotere moestuin had.. Alle oogst hebben we eigenlijk direct kunnen opeten. En dingen als prei, waar ik normaal graag veel van invries, wilde maar niet groeien.
Maar ik heb afgelopen week wel een paar flinke potten atjar gemaakt met spitskool en wortel en ui :9

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:21

Als je het zelf gelijk kan opeten is het toch ook goed. ;) Helaas zaai ik elk jaar of veel te veel van iets, of het komt niet op. Ben daarom wel blij met mijn vriezers, hoewel ik vers toch lekkerder vind. ;)

Mijn prei komt elk jaar wel op, maar blijft dun, dus ik oogst maar naar gelang ik nodig heb. Smaak is wel goed, dus dan maar heel veel dunne preitjes in plaats van 1 dikke. Heb vorig jaar nog tot februari ervan kunnen oogsten. :)

Atjar klinkt goed, had je spitskool geplant? Heb vorig jaar broccoli geprobeerd, maar dat was niet echt een succes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:38

Vers is zeker het lekkerst :j maar ik vind het wel jammer dat ik s winters niks meer uit eigen tuin heb.
Hier inderdaad ook alleen heel smalle prei. De prei die ik in het voorjaar gezaaid is nu pas potlooddikte!

De spitskool die ik gebruikt heb komt helaas niet uit eigen tuin, de wortels en ui wel. Ik had wel zelf spitskool gezaaid en die deed het erg goed. En de koolrabi, daar kunnen geen rupsen tussenin kruipen :Y)
Bloemkool en broccoli deed het ook wel, maar die hebben zo veel plek nodig voor dat beetje groente wat je er van krijgt.. De romanesco deed het ook heel goed.

Wij eten hier met gemak elke dag een broccoli/bloemkool/spitskool of halve kilo boontjes/erwtjes op. Gaat hard hier haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:09

Voor de winter heb je ook winterprei en die doen het 's winters ook goed.