de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:01

Mijn moestuin had een wat aparte opbrengst. Kan me niet herinneren dat ik Poes gezaaid had. Aan de andere kant, ze heet Pumpkin...

Afbeelding

prompter

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:10

Mooie oogst Denice!

En is dat de Pompoenus kattus hierboven?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:47

prompter schreef:
Mooie oogst Denice!

En is dat de Pompoenus kattus hierboven?

:') :')

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:12

Wauw wat een geweldige oogsten allemaal!

Ik heb onszelf gisteren bijna vergiftigd met zelf gekweekte aardappelen.

Ik had een stoofpot gemaakt en daar aardappelen bij in gedaan. Dus ik dacht ik proef een klein stukje van de aardappel of ze gaar zijn. Gelijk een bitter en branderig gevoel in mijn mond en keel. De hele pot kon dus weg.
Heel raar want het zijn geen groene aardappelen en met een eerdere zak had ik geen problemen. Alleen ik had nu vier zakken tegelijk geoogst en 1tje had grote zilver/grijze larven erin dus ik denk dat de plant daardoor solanine heeft aangemaakt. Eerste keer dat ik aardappelen oogst dus ik ben er best van geschrokken.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:52

Och jeetje, kan me voorstellen dat je daar van bent geschrokken, ik was me daar eigenlijk ook niet volledig van bewust, om in de gaten te houden!

Wat een mooie oogsten ja! Vooral die van jou Prairy! :)) Kunnen jullie ook merken dat de groei nu iets terug loopt met regen en "kou"?

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:03

Ik dacht dus ook dat het alleen om groene aardappelen ging, deze waren gewoon zacht rood (Roseval)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:18

Prairy schreef:
Mijn moestuin had een wat aparte opbrengst. Kan me niet herinneren dat ik Poes gezaaid had. Aan de andere kant, ze heet Pumpkin...

[ [url=m/mr7zZk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh zo eentje wil ik ook wel groeien volgend jaar <3

Hier de eerste paar tomaatjes geoogst, de andere rijpe zijn opgegeten door slakken en rupsjes :')

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:34

Heerlijk deze overvloed. @demdeempel goed dat je het meldt, wel heel erg balen van je stoof!
Ik hou er van om direct te koken met al het spul
De aubergine even gebakken met baharat kruiden. Hmmmmmmm.

Afbeelding
Afbeelding
In de salade zit andijvie, koolrabi, paarse paprika, peterselie uit de tuin
Geitenkaas en balsamico van de AH :')

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 20:31

Wat een mooie oogsten hierboven!

En dat is schrikken Dem!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:11

Oeh Macs, dat ziet er lekker uit. :9

Hier 2 foto's van naderende oogst. :)

Afbeelding

Afbeelding

En oogst van afgelopen weekend. Groot deel zit al in de vriezer of in de buik. :Y)
Moet alleen de rode kool nog...

Afbeelding

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:13

Iemand ervaring met andere manieren van bewaren van courgette dan soep?
Ik wil daar mee gaan experimenteren, de ene website zegt wel blancheren voor invriezen, de andere niet. Kun je het daarna nog in de pasta verwerken of beter alleen soep?

En wecken, inmaken etc?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:32

Wij eten de courgettes altijd vers, daarom heb ik er ook altijd maar 1 plant van staan. Misschien kun je het in zuur inleggen, maar verder zijn de mogelijkheden beperkt vrees ik (behalve soep inderdaad).

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:58

Je kunt ook courgette ook invriezen voor smoothies (in kleine blokjes snijden en dan invriezen). Maar daar moet je maar net van houden natuurlijk.

Geen ervaring met andere manieren van conserveren. Ik eet courgette ook bij voorkeur direct of vries het als soep in.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:23

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:02

MarrieLeen schreef:
Hier helaas ook geen goede ervaringen met invriezen in blokjes, geblancheerd of rauw. Wordt allebei snot als je het weer gebruikt, vind ik. :+
Dus inderdaad, hier ook vers gegeten of verwerkt tot soep.

Dit vind ik overigens een erg lekker recept voor courgettesoep: https://miljuschka.nl/soep-met-courgett ... aardappel/ :j
Of courgette-plaattaart: https://miljuschka.nl/courgette-plaattaart/

Werkt het ook niet als je het bevroren meteen in de pan mikt? Dus niet eerst laten ontdooien?

Als ik wokgroenten koop en die door omstandigheden toch niet gebruik dan gooi ik dat in de vriezer. Als ik dat eruit haal en eerst laat ontdooien dan wordt het snot, als ik het in bevroren toestand in de wokpan gooi is er niets aan de hand.

Hier net weer wezen oogsten in de gedeelde moestuin :D

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:03

Ik kan natuurlijk wel een quiche maken en die invriezen!
Jullie brengen me op ideeën.
Ik ga in ieder geval 1 courgette proberen, en dan na 2 dagen vriezer even wokken. Dan weet ik of ik de rest ook zo kan doen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:47

Ik ben jaloers op jullie courgettes. Hier wel mooie planten, maar alleen mannelijke bloemen :(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:39

Hmm quiche maken voor de vriezer, goed idee. Veel courgette en nog meer eieren waarmee ik niet meer weet wat ik ermee aan moet.

Invriezen vind ik prima gaan maar ik gebruik het vaak in saus dan. Dit jaar heb ik het voor het eerst vacuüm verpakt in de vriezer, kijken hoe dat bevalt. Ik Blancheer overigens niks, te veel werk.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:52

Wij maken courgettes in zoet zuur. Ben er dol op door salades en bij nasi etc

Verder maak.ik jam met courgettes en ander fruit

Heb ze nu v eerst ook in vriezer, de buitenkant in blokjes v als roerbak, weet nog niet of het stevig blijft
De zachtere binnenkant ook apart, zag recept v ijs ervan maken!

En idd door smoothie proef je er niks van, wordt wel lekker dik en weer groente binnen

Dol op courgettes en heb dan ook vier planten. Maar ook veel manlijke bloemen en rot helaas

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:49

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de courgettes invriezen. Ik heb ook drie planten en is er soms bijna niet tegenop te eten. Ik kweek deels ook om buiten het seizoen om mijn eigen groentes te eten maar dat is nog niet gelukt met courgettes.

Heeft iemand ervaring met courgettes drogen?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:00

Een goede tip is ook om ze echt kleiner al te plukken. Dan zijn ze eigenlijk ook lekkerder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:00

Ik heb nog altijd ingevroren zakjes met courgettesoep van vorig jaar in de vriezer :=
We kunnen er hier niet met vier personen tegenop eten, en ik heb maar twee planten :')

En ik had vorig jaar een keer een haar in mijn courgettesoep zitten waardoor mijn eetlust spontaan weg is als ik aan courgettesoep denk, dat helpt ook niet mee haha _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:28

DemDeempel schreef:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de courgettes invriezen. Ik heb ook drie planten en is er soms bijna niet tegenop te eten. Ik kweek deels ook om buiten het seizoen om mijn eigen groentes te eten maar dat is nog niet gelukt met courgettes.

Ik heb het gedaan, maar weinig gebruikt eigenlijk, omdat ik vergat dat ik het had. Wel gebruikt in pasta saus enzo, maar niet vaak. Na een jaar rook het ook een beetje muf, ondanks in pot waar geen lucht bij kon als hij dicht was en goed gedroogd.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:38

Hier gaan de courgettes al mee naar mijn werk voor de dieren, wij hebben er ook veel teveel van 2 planten :+

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:52

Prairy schreef:
DemDeempel schreef:

Ik heb het gedaan, maar weinig gebruikt eigenlijk, omdat ik vergat dat ik het had. Wel gebruikt in pasta saus enzo, maar niet vaak. Na een jaar rook het ook een beetje muf, ondanks in pot waar geen lucht bij kon als hij dicht was en goed gedroogd.

Oh dat is zonde