Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:16

poes schreef:
Maar goed, na dit paard begin ik er niet meer aan denk ik. Ik heb nu een half jaar amper gereden, wat voor mijn doen heel raar is. Weet ook echt geen weg met de extra tijd. Vind het ook niets om gewoon heen te gaan om te poetsen of zo.

Ik persoonlijk vind het zo jammer dat de fijne mensen die ene paard gelukkig willen maken gaan stoppen met de paardensport vanwege allerlei redenen c.q ideologie, en de rotzakken gewoon doorgaan.
Ik denk dat als wij hier ooit stoppen (paarden zijn dood en dan besluit wellicht dat we geen nieuwe kopen) is dat ook zonde voor de paarden. Want waar vind je nu zo'n fijne plek waar je op grote weilanden altijd buiten mag staan? Waar vind je zo'n fijne baasjes die alles voor paardlief willen doen en alles er aan doen om er een win - win situatie van te maken? Waarmee bedoelt wordt dat er alles aan gedaan wordt om er een happy paard van te maken. Waar kunnen de paardjes zo'n leuke rondjes maken paar keer per week als hier?

Ik denk dat dit soort baasjes echt niet overal zitten. Ik denk Poes dat jij ook zo'n baasje bent en er hier meer van die baasjes zijn in het topic. Dus pas op dat je jezelf niet "in de voet schiet" met iets dat helemaal niet nodig is. Want met jezelf dit te onthouden maak je in mijn ogen de wereld echt niet beter.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:23

Ik vind koken heerlijk! Beetje improviseren, nieuwe recepten uitproberen. Ik ben de enige die het op moet eten, ik woon alleen, dus ik hoef alleen met mezelf rekening te houden.

Favoriet is hier pompoensoep. Lekker makkelijk en smaakt heerlijk!

Vandaag zag ik in de krant dat er bij mij in de buurt (omgeving Ede) een biologisch dynamische boerderij zit met winkeltjes verspreid door de hele regio. Voor 2,50 per jaar krijg je een sleutel en kan je 24/7 in zo'n winkeltje je spullen pakken. Op hun app voer je in wat je gepakt hebt en aan het eind van de maand wordt het via automatische incasso van je rekening afgeschreven.
Ik heb gelijk informatie opgevraagd. Hopelijk is de prijs een beetje te doen, dan ga ik me zeker aanmelden. Biologische producten uit de regio, met de seizoenen mee eten, geen zware belasting voor het milieu, perfect! :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:59

+ dynamisch. Dat betekent dat de boer niet alleen geen gif gebruikt, hij zaait ook via een bepaalde zaaikalender, hij ( of zij) oogst op een bepaalde momenten en de boer maakt speciale preparaten om aan de grond toe te voegen. Het doel van het geheel is om de aarde meer terug te geven als dat er genomen wordt en de bedoeling is dus om de bodem te verbeteren. Een hele (antroposofische) wetenschap ligt hier aan ten grondslag. Erg interessant.

Het verhaal van herbamare vind ik erg grappig. Dank voor delen!

Bonna

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:54

Amber kun je mij laten weten hoe dat heet? Ik woon ook in die regio en het klinkt heel interessant!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:24

Bonna schreef:
Amber kun je mij laten weten hoe dat heet? Ik woon ook in die regio en het klinkt heel interessant!

Ja, ik vind het ook interessant klinken!

Wat paardrijden betreft: ik rijd nu een halfjaartje niet en ik mis het soms wel. Ik heb geen eigen paard, wel altijd verzorgpaarden gehad. Zou best een nieuw verzorgpaard willen alleen weet ik niet zo goed waar ik nou wel en niet achter sta. En ik heb het best druk met school en werk dus eigenlijk ook helemaal geen tijd voor momenteel.

Voor de rest ben ik hier niet super actief qua meepraten maar lees wel (ongeveer) alles mee. Worden lekkere recepten gedeeld :o.
Ik ga straks lekker Turkse pizza met heel veel knoflooksaus eten :D. De Jumbo heeft plantaardige knoflooksaus die superlekker is, yes.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:35

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:52

Ha ik snap je punt pien. Heel. Een mensen zorgen ook best goed voor hun paarden! Ik ben er ook echt nog niet uit :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:40

pien_2010 schreef:
+ dynamisch. Dat betekent dat de boer niet alleen geen gif gebruikt, hij zaait ook via een bepaalde zaaikalender, hij ( of zij) oogst op een bepaalde momenten en de boer maakt speciale preparaten om aan de grond toe te voegen. Het doel van het geheel is om de aarde meer terug te geven als dat er genomen wordt en de bedoeling is dus om de bodem te verbeteren. Een hele (antroposofische) wetenschap ligt hier aan ten grondslag. Erg interessant.

Het verhaal van herbamare vind ik erg grappig. Dank voor delen!

Ik heb er weleens over gelezen, maar me er nog niet zo in verdiept dat ik weet wat het precies inhoudt. Het klinkt heel mooi!
Het is toch ook zo dat ze niet elk jaar hetzelfde gewas op hetzelfde stuk land telen, maar dat afwisselen, of een jaar braak laten liggen, zodat de grond niet uitgeput raakt?
Het lijkt me heel mooi om daaraan bij te kunnen dragen.

Ik heb hun prijzen vergeleken met die in de supermarkt. Over het algemeen is het duurder, uiteraard. Maar het verbaasde me dat sommige groenten goedkoper zijn dan in de supermarkt! Ik hoop dat de afstand naar het dichtstbijzijnde winkeltje te doen is vanaf mij. Het zal wel een kilometer of 20 zijn heen en weer, maar dan heb ik mijn beweging ook meteen weer gehad :D
Hopelijk krijg ik gauw reactie terug, kan niet wachten :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:54

Citaat:
Het is toch ook zo dat ze niet elk jaar hetzelfde gewas op hetzelfde stuk land telen, maar dat afwisselen, of een jaar braak laten liggen, zodat de grond niet uitgeput raakt?
Dat zou goed kunnen. Zou je na kunnen vragen. Leuk. Hoor zo'n winkeltje.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:06

pien_2010 schreef:
Citaat:
Dat zou goed kunnen. Zou je na kunnen vragen. Leuk. Hoor zo'n winkeltje.

Dat doen goede boeren sowieso, ook conventionele ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 11:58

Ik zag op Facebook de nieuwe 'voedselpiramide' van Canada voorbij komen.
Gaat steeds meer de goede kant op :D
Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:51

Die ga ik opslaan! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:32

Rotatie van gewassen is idd heel standaard in alle vormen van landbouw

Zeker met een aantal gewassen heel belangrijk ivm een aantal plagen/ziekten
Maar ook omdat het ene gewas stikstof afgeeft aan de bodem , die kun je dan mooi opvolgen door gewassen die juist veel stikstof nodig hebben bijvoorbeeld

Bio dynamisch is wat meer “zweverig” in de zin van zaaien en oogsten op bepaalde momenten waarbij ze kosmische krachten ook meenemen (dus stand van de maan etc : Google zaaikalender Maria thun ) en idd bepaalde preparaten aan de bodem toevoegen
Voorbeeld :

Citaat:
. Een voorbeeld van dergelijke preparaten is "preparaat 500": in het najaar worden koehoorns met koemest gevuld en op de akker (40 tot 60 centimeter diep) ingegraven. Van de koehoorn wordt verondersteld dat die astrale en etherische krachten vanuit de kosmos verzamelt. In het voorjaar wordt de mest weer opgegraven en in water verdund, waarbij afwisselend linksom en rechtsom geroerd moet worden met een korte tussenpoos. Vervolgens kan de biologisch-dynamische landbouwer het preparaat gebruiken als bijzondere bemesting.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:55

En net maar even een bestelling geplaatst bij Vmarkt Utrecht

Had een paar dingen al een tijdje op het lijstje van willen proberen hebben staan men inmiddels was dat lijstje lang genoeg om de verzendkosten te rechtvaardigen ;)

Dus wat verschillende kaas (shreds en plakjes en de violife haloumi en de roomkaas)
Liquid smoke, kala namak, salami, spicy hotdogs , rookworst en pizzabodems

Als dat komende week binnen is eens even wat dingen Proberen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:13

Vraagje Sonja e.a.
Sonja_vR schreef:
Dus wat verschillende kaas (shreds en plakjes en de violife haloumi en de roomkaas)

Het klinkt allemaal heel erg lekker (ik ken het dus niet). Maar loop je met deze producten niet het zelfde risico dat het bewerkte producten zijn en dus toch niet gezond ook al zit er niets dierlijks in? Dat is iets waar ik me serieus zorgen over maak, reden dat ik maar heel weinig veganistische burgers enz. durf te eten hier.

En tweede vraagje? Die kaasjes smaakt dat (bijna) hetzelfde als gewone kaas van melk?
Want als ik kijk naar de amandel melk (ga er uiteraard vanavond mee koken) vind ik die als het om de smaak gaat absoluut niet halen bij gewone melk. Ik heb echt wel meer smaak moeten toevoegen aan mijn pannenkoekjes van boekweit toen ik het bereidde met de amandelmelk ipv melk van de koe om het toch smakelijk te krijgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:46

pien_2010 schreef:
Vraagje Sonja e.a.
Sonja_vR schreef:

Het klinkt allemaal heel erg lekker (ik ken het dus niet). Maar loop je met deze producten niet het zelfde risico dat het bewerkte producten zijn en dus toch niet gezond ook al zit er niets dierlijks in? Dat is iets waar ik me serieus zorgen over maak, reden dat ik maar heel weinig veganistische burgers enz. durf te eten hier.

Ik eet dan ook niet vegan omdat het gezond is maar voor de dieren :+

Overigens zijn er onderzoeken die suggereren dat zelfs al eet je "ongezond" vegan je nog steeds gezonder bezig bent dan de gemiddelde vleeseter.

Alles gaat om de hoeveelheden natuurlijk. Kan me niet voorstellen dat het een enorme impact op je gezondheid heeft als je 1x per week geniet van een vegan kaasplankje :~

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:30

Ik ben wel altijd een ster in ontzettend ongezonde vegan producten vinden, haha. Maar ach is ook weer een leuke uitdaging he.

Ben laatste tijd wel weer gezonder aan het eten, merk dat ik stuk meer eet maar wel weer minder snack daardoor. Belangrijk om de goede dingen in huis te hebben.

(laat ik even vergeten dat ik net een flink stuk chocolade naar binnen heb gewerkt)

Helaas wel tentamen week dus ga weer even weekje minder goed eten, iets meer popcorn, chipies en andere dingen tijdens het studeren, studeren is al zwaar genoeg. Zorg wel dat ik daarnaast genoeg goede voeding ook eet, want anders wordt mijn concentratie natuurlijk niet al te best.

Vanavond maak ik deze.
https://www.happyveggiekitchen.com/toma ... pot-pasta/

Ook voor mijn mede luie vega's ontzettend snel en makkelijk.
Om het vegan te maken zou het denk ik ook wel met oatly cream moeten kunnen in plaats van mascarpone, alleen denk ik dat je dan wel even moet opletten dat je het niet te waterig maakt, dus misschien wat minder water toevoegen.
Als iemand anders nog een goede vegan suggestie weet in plaats van mascarpone let me know, tot nu toe gebruik dus wel die mascarpone.

Ik doe trouwens wel een stuk meer spinazie (een zak van 600g minimaal voor 4 personen, meestal anderhalf van zulke zakken) En raad wel echt aan om er lekker wat rucola bovenop te doen, net dat beetje meer smaak

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:51

Zoiets maak ik ook vaak, niet echt gezond (als in: niet zoveel groenten of eiwitten, die extra spinazie scheelt vast) maar wel lekker :P.

Nog een lekkere luie maaltijd is pasta met groene pesto, tomaat, eventueel mozzarella en kikkererwten. Ook niet gezond.

Maar eigenlijk de hele week kom ik laat uit mijn werk en heb ik 's avonds weer een activiteit, waardoor ik tussendoor een half uurtje tot een uurtje thuis heb, inclusief omkleedtijd. Dan zit je al snel vast aan kant-en-klaar of aan dingen die je in de vriezer hebt gedaan. Er bestaat eigenlijk vrijwel geen maaltijd die ik daadwerkelijk in 10 minuten gemaakt krijg. Het water koken duurt hier al 5 minuten :P

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:00

Sheran schreef:
Zoiets maak ik ook vaak, niet echt gezond (als in: niet zoveel groenten of eiwitten, die extra spinazie scheelt vast) maar wel lekker :P.

Nog een lekkere luie maaltijd is pasta met groene pesto, tomaat, eventueel mozzarella en kikkererwten. Ook niet gezond.

Maar eigenlijk de hele week kom ik laat uit mijn werk en heb ik 's avonds weer een activiteit, waardoor ik tussendoor een half uurtje tot een uurtje thuis heb, inclusief omkleedtijd. Dan zit je al snel vast aan kant-en-klaar of aan dingen die je in de vriezer hebt gedaan. Er bestaat eigenlijk vrijwel geen maaltijd die ik daadwerkelijk in 10 minuten gemaakt krijg. Het water koken duurt hier al 5 minuten :P

hmm mijn huisgenoten maken vaak een bieten linzensalade, zoiets kan volgens mij mega snel. Al helemaal als je al wat voorbereiding treft en je alles alleen nog maar bijelkaar hoeft te doen.
Geloof dat het met couscous is wat natuurlijk ook wel snel is (ook met waterkoken dat 5 minuten duurt ;))

Je kan het vast ook eten zonder couscous en met een broodje. De couscous kan je natuurlijk ook vantevoren al koken het is immers een salade.

Maar man ja ik zit wel met activiteiten enzo, maar als het zo dicht opelkaar zit probeer ik meestal te regelen dat ik bij de activiteit eet

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:51

De voedselpiramide van Canada zag ik vanavond ook voorbij komen in het blad "etcetera" van de Engelse Expats hierin Frankrijk *\o/*

Sonja_vR schreef:
Bio dynamisch is wat meer “zweverig” in de zin van zaaien en oogsten op bepaalde momenten waarbij ze kosmische krachten ook meenemen (dus stand van de maan etc : Google zaaikalender Maria thun ) en idd bepaalde preparaten aan de bodem toevoegen
Klopt. Ik ben ook aanwezig geweest bij hetgeen jij beschrijft met die koehoorns. Het ging mijn pet ver te boven eerlijk gezegd, maar ik keur het zeker niet af, want ik weet er te weinig van af.

Pabie schreef:
(laat ik even vergeten dat ik net een flink stuk chocolade naar binnen heb gewerkt)

Chocolade eten zou ongezond zijn impliceert dit. Dat klopt niet helemaal. Chocolade 85+ % is cholesterol verlagend en goed tegen kanker. Je wordt er wel dik van als je er teveel van eet. Maar wij eten iedere avond heel bewust om die reden een klein stukje 85+% bio chocolade.

Magrathea schreef:
Ik eet dan ook niet vegan omdat het gezond is maar voor de dieren
Dank je wel Margrathea. Ik vind dit een heel duidelijk antwoord. Want dan geef je ook de voorkeur aan eten dat iets minder smaakvol is maar veganistisch in plaats van meer smaakvol maar met dierlijke (rest) producten. Dat begrijp ik nu!

Met dank aan Magrathea want het was zo verschrikkelijk lekker *\o/* Het recept is opgenomen in de vegetarische recepten ordner, dus zal zeker vaker gemaakt worden.
Afbeelding
klaar om in de oven te gaan

Afbeelding
klaar om op te eten.

Het recept is integraal overgenomen met als extra toevoeging (dus niet veganistisch) wat geraspte kaas over de tomaatjes en voordat ik de tomaatjes erop legde had ik 4 goed geklutste eieren over al die groente gedaan. Wel veganistisch was de toevoeging van halve aubergine (is cholesterol verlagend en vind ik erg lekker).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:53

Ik eet ook vega voor de dieren en als ik daardoor minder lang zou leven (wat ik niet denk) zou dat ok zijn.

Minder smaakvol eten eh nee dat echt niet. Ven een echte Bourgondiër ga veel uit eten en op smaak wordt niet beknibbeld.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:19

pien_2010 schreef:
Vraagje Sonja e.a.
Sonja_vR schreef:

En tweede vraagje? Die kaasjes smaakt dat (bijna) hetzelfde als gewone kaas van melk?
Want als ik kijk naar de amandel melk (ga er uiteraard vanavond mee koken) vind ik die als het om de smaak gaat absoluut niet halen bij gewone melk. Ik heb echt wel meer smaak moeten toevoegen aan mijn pannenkoekjes van boekweit toen ik het bereidde met de amandelmelk ipv melk van de koe om het toch smakelijk te krijgen.

Ik heb die producten idd niet gekocht omdat ze zo gezond zijn
En ook niet om ze vaak te eten :)

Maar een pizza met kaas 1 a. 2 keer per maand bijvoorbeeld
( waarvoor ik nu weer twee merken rasp heb besteld om te kijken of het wat is )
De vegan vleesvervangers die ik gebruik zijn ook weer niet voor dagelijkse kost
Maar zo af en toe

Ik doe het deels voor gezondheid , maar ook dat hoeft niet 24/7 365 dagen per jaar
Dus af en toe iets processeds of ongezonds zie ik niet als issue

80/20 regel zeg maar

Toen ik nog wel dierlijke producten at, at ik ook niet dagelijks alle super bewerkte producten
Dus nu ook niet, maar af en toe moet dat gewoon kunnen vind ik

Edit: en ook in de vegan producten is er genoeg gezonds te vinden :) kwestie van uitpluizen van de ingrediënten en zoeken maar

Wat betreft kaas
Vooral geen 1 op 1 kopie verwachten idd
Sommige komen er dichtbij , maar het blijft een eigen product
Ik vind sommige merken goed te doen , zoals violife en nature et moi (die laatste vond ik bij de e. Le clerc of all places, tijdens vakantie en vind ik tot nog toe het lekkerste , maar slecht te krijgen in nl)
Andere merken zijn ronduit smerig
Beste kun je eerst een tijd helemaal geen kaas eten voor je vegan kaas probeert denk ik

Edit 2 :+ en veel zaken zoals seitan is weinig mis mee (de basis van de vleesvervangers die ik besteld heb)
Tarwegluten en kruiderij :) bijna net zoals ik ze thuis maak :j

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:24

Haha mijn chocolade was zeker niet gezond. Maar af en toe wat lekkers (ongezond) is gezond voor de geest zou ik maar zeggen haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:38

Voor de gein eens gekeken naar de ingrediënten van een aantal bestelde producten
Het valt me nog hard mee wat er allemaal in zit , een hoop van de vleesvervangers zijn schoner dan de originele dierlijke producten

de junkfoody dingen zoals hotdogs bijvoorbeeld , maar ook de kaas bevat niet eens heel vreemde zaken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:37

Graag gedaan pien _/-\o_
Ik moet zeggen, ik doe 99% van de tijd ook maar wat :') Dus het is echt niet dat ik een legendarisch kooktalent heb ofzo.