De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:52

Oh ik las snoeien na de vruchtperiode meestal in augustus.
En hoever terug moet ik ze snoeien?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:37

Wij hebben oude fruitbomen, daar doen we nooit iets aan... :o Ik heb me daar ook nog nooit in verdiept.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:40

Mag ik me ook melden? *\o/*

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:12

Ik heb nog heel veel peertjes die geplukt kunnen worden, maar het duurt zo láng voordat ze helemaal goed zijn!

Ook veel trossen druiven heb ik nog hangen.

Verder ben ik er wel klaar mee. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:14

Ik wil me ook graag melden! Sinds mei bezig met groentjes :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:09

De weinige appels die hier hingen zijn allemaal vroegtijdig gaan rotten en afgevallen.
Heb gelukkig wel wijnbessen, was bijna vergeten hoe lekker die zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:32

Wat zonde zeg, van je appels! Hier hangt de boom golden delicious nog bomvol! En mijn perziken heb ik afgelopen week allemaal geplukt. Beetje zuur, maar wel lekker fris en sappig :9 en de druiven zijn idd ook bijna blauw!
Verder staat er in de tuin nog wat maïs, bietjes, worteltjes en ik ben benieuwd wat de aardperen, zonnewortels en zoete aardappels hebben gedaan!
En in de kas heb ik nog een hoop tomaten en wat komkommers (die trouwens heel vreemd groeien := in het midden blijven ze heel smal!) en de paprika en pepers beginnen ook goed te groeien. Incl de peter peper :') al zijn ze nog niet zo herkenbaar als op de verpakking haha
O ja, en nog een paar watermeloenen. Weet iemand hoe je kan zien of ze goed zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:10

Mijn tomaten beginnen ineens weer.. Zowel de grote als de plant in de basket.
Ik had het al opgegeven, in die grote hingen er 3 die groen bleven, maar nu komen er ineens allemaal nieuwe bij, en die in de basket was eigenlijk al uitgebloeid maar ook die begint ineens weer op te leven.
Mijn frambozen doen het nog steeds heel goed, ook de rode nu die ik vorige week bij het tuincentrum heb gehaald.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:13

Ik heb mijn tomaten ook maar geplukt, planten hadden te veel water gehad. Tomaten zelf dus ook al. Binnen 4 dagen allemaal rot.
Heb hier nog veel appels in de bomen, ook veel valappels, en de blauwe druiven doen het dit jaar erg goed. Net als de vlier :9
Ik heb nog boerenkool staan en aardperen. Voor de rest is het over.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:25

Hier ook genoeg gebarsten tomaten en bruine neuzen maar ik haal de slechte er gewoon tussenuit en de rest groeit gewoon mooi door en er word genoeg mooi rijp. Als september een beetje leuk wil doen qua weer komt er nog genoeg vanaf :j en hier hebben ze twee dagen in een voetenbad gestaan... De kikkers zwommen rond mijn enkels toen ik tussen de planten stond :+ niet alles is verloren als het even tegen zit ;)
De pepers doen het trouwens geweldig , moet mijn planten vaker verwaarlozen :p

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:40

8nnemiek schreef:
Wat zonde zeg, van je appels! Hier hangt de boom golden delicious nog bomvol! En mijn perziken heb ik afgelopen week allemaal geplukt. Beetje zuur, maar wel lekker fris en sappig :9 en de druiven zijn idd ook bijna blauw!
Verder staat er in de tuin nog wat maïs, bietjes, worteltjes en ik ben benieuwd wat de aardperen, zonnewortels en zoete aardappels hebben gedaan!
En in de kas heb ik nog een hoop tomaten en wat komkommers (die trouwens heel vreemd groeien := in het midden blijven ze heel smal!) en de paprika en pepers beginnen ook goed te groeien. Incl de peter peper :') al zijn ze nog niet zo herkenbaar als op de verpakking haha
O ja, en nog een paar watermeloenen. Weet iemand hoe je kan zien of ze goed zijn?

Als ze rijp zijn geuren ze meer. Het 'takje' waar die aan vast zit is dan wat aan het verdorren. Ook moet het hol klinken als je erop klopt.

Als je tomaten neusrot beginnen te vertonen, kan je beter wat calcium bijgeven, dat voorkomt vaak dat de rest het ook krijgt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:55

Nou, dan ga ik daar op letten, bedankt! Ze hebben nu de maat van een kleine volleybal, dus ik hoop dat ze nog wat willen groeien.

Hier ook af en toe een rottende tomaat er tussen, ondanks dat ik wel een flinke hand kalk heb gegeven in het begin. Maar inderdaad, even er tussenuit plukken en de rest groeit mooi verder zonder rot.
Die van mij worden trouwens bij het steeltje bruin, niet aan het uiteinde.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:25

Bruin bij het steeltje, is dat ook neusrot of weet je dat niet? Hier geen last van neusrot terwijl het toch best logisch zou zijn. Ik heb wel heel veel last gehad van scheurende tomaten door de vele regen -O-

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:59

Hier ook rotte tomaten! Bruin en het merendeel is uit het vel geknapt.
Af en toe vind ik nog een verdwaalde aardbei en ik heb wat boontjes (denk een halve maaltijd voor 1 persoon, haha). De pompoen doet al anderhalve maand niets (blijft dezelfde grootte) en voor de rest is het niets meer. Ik heb onlangs winter andijvie gezaaid, komt wel op. Radijsjes en bieten hebben ook geen haast meer. Volgend jaar weer, ik ga er nu niet meer zoveel tijd in steken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:08

onze tomaten rotten ook weg waar je bij staat. hebben de hele maand augustus flink te lijden gehad onder de vele regen. Ik maak er nu maar potten tomatensaus van, dan kan ik er nog een aantal redden.
Verder zijn de eerste peren en appels ook al in compote verwerkt, jammie jammie :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:21

Hebben jullie allemaal al genoeg tomaten voor purree dan?
Ik dacht laatst ook genoeg te hebben.. Een volle pan.. Uiteindelijk heb ik er net twee potten tomatensoep mee kunnen vullen :') of doen jullie hem dikker maken met zetmeel ofzo ipv het water eruit filteren?

Hier zijn we al weer bezig met de plannen voor volgend jaar :+
De moestuin ga ik verplaatsen naar een plekje helemaal achter door in de wei.. Ik wil er een 1000-liter vat zetten voor het water.. en we hebben vandaag al een hoop compost verplaatst.
Hebben jullie nog tips om het gras goed weg te krijgen? Ik spuit liever niet, maar om nu een stuk van ruim 50m2 met de hand om te spitten zie ik ook niet zo zitten. Los trekken doen we met de tractor, maar we hebben helaas geen ploeg of frees.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:30

Varkens :+ de ideale oplossing

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:56

Ik heb vandaag mijn ene eenzame cantaloupe meloen geoogst, er waren bewoners van mijn tuintje die dachten dat het ook wel lekker was en hadden hem een beetje aangevreten. -:(-
Ik had verwacht dat hij niet rijp zou zijn, maar hij is lekker, het was alleen wel een klein meloentje.
Tomaten gaan hier nog wel goed.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:58

8nnemiek schreef:
Ik dacht laatst ook genoeg te hebben.. Een volle pan.. Uiteindelijk heb ik er net twee potten tomatensoep mee kunnen vullen :') of doen jullie hem dikker maken met zetmeel ofzo ipv het water eruit filteren?

Herkenbaar :D Ik had ook best wel veel tomaten dacht ik, maar uiteindelijk bleven er 4 bakjes pasta saus over. Heb het nog niet geproefd, alles in de vriezer. Maar ben wel erg benieuwd!

Gelukkig gaan de tomaten hier nog steeds door, nog steeds veel grote tomaten hangen die ook weer rood aan het kleuren zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:01

8nnemiek schreef:

ik heb tot nu toe 33 potten tomatensaus kunnen vullen. Ik laat de boel een klein beetje inkoken, dan door de flotte lotte en klaar. ik denk dat ik nog wel zo'n hoeveelheid potjes kan maken met wat er nu nog af moet komen. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:04

Wow NenaC, hoeveel planten heb je staan? En wat is een flotte lotte? :P
Edit, heb ik gegoogled, handy!

Dat wat je overhoudt aan 'prut' is de saus?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:42

Ik heb maar weer geoogst vandaag.
Even een weekje wachten en dan ga ik maar weer in de keuken staan :D
Afbeelding

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:51

Mag ik me ook aanmelden? Sinds dit voorjaar bezig met onze groententuin en we hebben inmiddels heel veel sla, courgettes, komkommers, meloen, watermeloen, paprikas, trostomaatjes, tomaten, snijbiet, prei, en spaanse pepers geoogst. Heerlijk allemaal, alleen de slabonen waren niet zo'n succes, want daar kwamen allemaal roestachtige plekjes op, iemand een idee wat dat kan zijn??

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:23

Quellian schreef:
Wow NenaC, hoeveel planten heb je staan? En wat is een flotte lotte? :P
Edit, heb ik gegoogled, handy!

Dat wat je overhoudt aan 'prut' is de saus?

Wij hadden ook 37 planten staan O:) ik als beginner in de groententuin wilde op zeker spelen dat ik iig 1 plant over zou houden. :o

Een flotte lotte is een soort zeef met een draaiertje erop, alles wat eronder door gedraaid wordt is de saus, dat wat over blijft, zijn meestal de grovere deeltjes en de velletjes. Is een heel handig dingetje. Heb ik voor 5 euries bij de kruidvat gescoord.

De peren ben ik inmiddels ook aan het inmaken tot compote. En de peper struiken blijven ook maar groeien... grr... iemand ervaring met pepers inmaken?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:28

@ Mjetterd: Wat een mooie tomaten! Die van mij worden nu eindelijk rijp. Alleen nog maar wat mini-tomaatjes kunnen oogsten dit jaar van mijn kant-en-klaar gekochte Tiny Timmetje. Ach ja, wel al meer dan vorig jaar, score was toen o...

Eergisteren wel wat paprikaatjes weer geoogst, tweede lichting. Vandaag gaat er nog eentje af, nog niet bepaald helemaal oranje, maar oranje met groen smaakt ook. Pepertjes zijn ook mooi rood, maar wat ga ik ermee doen? (gekregen plantjes)