Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:56

Ach so @sheran. Begrijpelijk!

liespower94 schreef:
Aaah zo lief Pien hoe bezorgd jij bent.
Ik ben net zo erg :+
Larix is ook altijd heel blij. Ik span hem dan in en hij blijf keurig staan en steekt zijn hoofd door het hoofdstel en door het borsttuig :)

Ik kreeg toen bijna een hartverzakking hetgeen kwam daar zij iedere keer weer zo mooi begon te lopen en te rennen en dan weer iets stoms deed en weer kats kreupel was. Zelfs manlief die het van binnen uit bekeek deed dit met een bezorgd gezicht.

Waarschijnlijk kennen jullie het allemaal, maar toch voor alle zekerheid daar het zo lekker is en veganistisch namelijk de Herbamare van A.Vogel. Dat is een zeezout met biologische kruiden en groenten. Zo verschrikkelijk lekker https://www.drogist.nl/avogel-herbamare ... AYEALw_wcB
Ik kook hier al 40 jaar mee en het blijft mijn favoriete zoutmaker.

Bonna

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:08

Ik ben ook een luie kok hoor! Heb helaas vaak geen tijd om lang in de keuken te staan. Om nog wel een beetje divers te eten, kook ik nu vaak voor 3/dagen. Dat zet ik dan in de koelkast voor als we het gaan eten. Werkt eigenlijk best wel goed.

Hier ook geen vriezer en soms mis ik hem wel, vooral als we zin hebben in ijs:p maar ik vind het verder het stroom gebruik niet waard. We doen 1 keer in de week boodschappen en dat blijft lang genoeg goed in de koelkast. Alleen restjes is soms een beetje puzzelen om het niet weg te hoeven gooien

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:10

Ik ben ook lui. Maar wat mij helpt is om af en toen één recept zodanig onder de knie te krijgen dat ik het ook kan maken met een oog dicht en mijn andere oog gericht op een serie terwijl ik zittend op een krukje bij het fornuis in een pan roer :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:13

Ik ben vegan en rijd zelf wel nog. Ik zal dit met mijn eigen paard dan ook gaan doen. Maar bij mij is paardrijden een paar keer per week aan een lang teugeltje de bossen in met veel aandacht voor waar het paard zin in heeft en waar niet. Even een paar passen draf en galop om te kijken of ie goed loopt doe ik wel altijd, en natuurlijk soms even 'mijn zin doordrammen' wat betreft waar we heen gaan, in de zin van niet de eerste de beste weg terug naar huis nemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:14

Ik bedenk me net wat , bladzij terug oid kwam er een vraag langs over bonenburgers en zompige binnenkanten
Ik maal dat soort dingen vaak met geweekte bonen die ik niet of maar half gaar kook
Verder garen Gebeurt dan in de pan bij het bakken

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:28

Oh man had net een pak tofu dat pas twee dagen over datum was, moet nog kunnen zou je denken. Wat een stank kwam daar van af echt niet normaal. Helaas dus ook moeten weggooien :(. Dacht dat dat nog wel goed zou zijn is een maand goed, hoe is ie dan twee dagen over datum al zo ver heen bah (denk dat ie dus al voorde houdbaarheidsdatum gesneuveld was maar echt zonde had t bewaard voor deze maaltijd, anders had ik t well eerder los als scrambled tofu gegegten)

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:23

Ik ben ook vegan en rijd paard. Daarnaast woont er een kat bij in huis en zou ik graag op termijn een hond in huis halen. De existentiële crisis herken ik heel goed, ik leg mijn dieren toch wat op, bij het paard nog meer dan bij de kat. Maar ik probeer goed op het welzijn te letten, straf mijn dieren niet en zorg zo goed als ik kan voor ze. Ze geven mij beiden veel geluk en daarom hou ik ze in mijn leven, ondanks dat ik vind dat dieren er niet zijn om mensen te dienen. Op een manege zou ik trouwens niet meer willen rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:45

Citaat:
Ik vind dat dieren er niet zijn om mensen te dienen.

Ik moet hier zo om lachen, want ik heb hier het gevoel dat ik de paarden dien. Verwende schurken zijn het........

Vanavond weer boekweit pannekoekjes gemaakt alleen nu met amandel melk. Dit voor het eerst in mijn leven. Ik had er een hard hoofd in, want een slokje amandelmelk vond ik niet lekker. Maar wellicht moet het wennen maar amandel is cholesterol verlagend dus goed voor mij.
Wederom wat grand marnier in het be slag gedaan en wat honing. Dit keer gedroogde granberries erover heen gedaan. Het was me toch lekker. Dus deze houden we erin. Gauw klaar,gezond en goedkoop dus ook geschikt voor studenten met weinig tijd en zonder vriezer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:23

Geloof dat mijn dieren ook mij hebben
I.p.v. ik hen :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 20:30

Dat ja :')

Ík kan alleen maar dromen van een eigen butler :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:39

:')

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:48

Ja dat geldt hier ook wel aardig. Vooral de kat steekt d'r kont in je neus totdat ze eten krijgt. Dat zou ik toch echt niet moeten proberen :')

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:57

Ik ben ook wel een luie kok, ware het niet enigszins onvrijwillig. Sinds kort heb ik het op 4 dagen heel druk overdag en ben ik 's avonds te moe om te koken. Pasta koken lukt nog net, maar verder niks. Ik kook nu grotere hoeveelheden van stampotten, pastasaus, stoofpotjes en andere gerechten die ik in 1 of 2 bakjes kan invriezen. Liefst zo compleet mogelijk, zodat ik er niet nog een halve maaltijd naast hoef te koken.
Ik ga dit weekend weer nieuwe recepten proberen.

Ik merk sinds ik dus drukker bezig ben 's middags opeens wel dat ik tussen de lunch en het avondeten honger krijg. Dat had ik voorheen dus nooit. Wat voor gezonde tussendoortjes eten jullie?

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:12

Sintara schreef:
Je hebt echt prachtige paardjes Pien :D

Ja het was heel raar. En ik wil echt niet moeilijk doen en juist alles oplossen, dus dan is het extra jammer als zoiets blijkbaar nodig is in hun ogen. Ik dacht juist dat het zo goed ging :( .

Voor de ham/kaas witlof schotel uit te oven zoek ik nog een beetje naar een goed vega alternatief toevallig. Ik mis vooral het rokerige van ham erin.. Voor de sterke smaak werkte zo'n lekkere blauwe meurkaas wel :D . Heeft iemand hier een goed idee?

Ik zweer bij Liquid smoke!!
Ik heb voor de erwtensoep van morgen poging gedaan om vegan seitanrookworst te maken met Liquid smoke. De smaak zal ik morgen pas weten, maar het ruikt iig lekker rokerig.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:28

Ik schrik er wel van dat er hier zoveel mensen zijn die geen of weinig tijd hebben om te koken. Hebben jullie zo'n vol leven?
Voor mij is koken echt mijn rustmomentje. Ook als ik laat thuis kom, ik maak altijd iets. Of inderdaad voor twee dagen koken, dat is ook erg fijn.

Ik heb vanavond een spinaziesoufflé gebakken, vegetarisch, niet vegan. Zou je zoiets ook kunnen maken met kikkererwtenvocht ipv ei?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:38

Wipher schreef:
Ik schrik er wel van dat er hier zoveel mensen zijn die geen of weinig tijd hebben om te koken. Hebben jullie zo'n vol leven?
Voor mij is koken echt mijn rustmomentje. Ook als ik laat thuis kom, ik maak altijd iets. Of inderdaad voor twee dagen koken, dat is ook erg fijn.

Ik heb vanavond een spinaziesoufflé gebakken, vegetarisch, niet vegan. Zou je zoiets ook kunnen maken met kikkererwtenvocht ipv ei?

Ik ben net aan een nieuwe baan begonnen. Ik zou dolgraag willen koken, maar op het gebied van energie trek ik het koken echt even niet. En ja, ik ben dol op koken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:53

Citaat:
Ik heb vanavond een spinaziesoufflé gebakken, vegetarisch, niet vegan.

Hoe maak je dat? Ik ben gek op soufflés maar lijkt me zo moeilijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:49

Wipher schreef:

Wat Gaby zegt, op het gebied van energie gaat het echt niet altijd. Als ik even een uurtje vrij ben wil ik niet gaan koken, dan wil ik gewoon ZITTEN.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:17

Morgen een belangrijk debat over dieren in de veehouderij in de plenaire zaal van de tweede kamer!
https://debatdirect.tweedekamer.nl/2019 ... /onderwerp Live te volgen vanaf 11:00 (en achteraf terug te kijken)
(En de debatdirect website kan je bijvoorbeeld ook ervoor kiezen om alleen de bijdragen van bepaalde sprekers terug te kijken :j )

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:27

Ik ben zo blij met Esther Ouwehand in de kamer. :)

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:54

Wipher schreef:

Tja niet alleen gebrek aan tijd, ook wel gebrek aan mogelijkheden. Heb bij mijn ouders in mooie keuken met alles ook eerder de motivatie om wat uitgebreider te koken dan in mijn studentenhuis met een keuken uit 1950 (ja echt). Dus maak liever een snelle hap, als ik alleen eet al helemaal, als huisgenoten of vrienden mee eten doe ik wel wat meer mijn best.

En dus ja ook hectiek ben heel vaak ook avondjes weg en eet ikweerdaaren daar of heb ik haast voor sport. Beetje onvoorspelbaar leven lastig eten plannen, dus dan haal ik makkelijke dingen weet ik zeker dat ik wat te eten heb haha

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:35

Kunnen jullie mij weer even helpen?
Mijn moeder komt straks twee dagen bij mij logeren dus ik ben op zoek naar leuk eten!
Mijn moeder is vega maar wel echt een beginnende vega haha, vooral aardappels, groenten en een vega burger zeg maar.
Ik ben dol op koken en zij ook dus als we een uur ervoor nodig hebben is het geen probleem.
Ik ben op zoek naar 2 x ontbijt, 2x lunch en 2 x diner.

Ik dacht ik kan qua ontbijt wel een smoothiebowl maken met granola en ???
Qua lunch bloemkoolcurrysoep en ???
Qua avondeten, nog geen idee.
Ik ben in principe (nog) geen vegan maar dat is meer omdat ik nog wel leer heb voor mijn ponys tuig.
Verder eet ik bijna altijd plantaardig :)

Ik kook trouwens altijd. Maar het is denk ik ook net hoe je het ziet.
Ik vind het heerlijk om aan mijn barretje te zitten en intussen wat eten te koken. Dat is mijn ontspanning zeg maar.
Als je gewoon lekker wilt relaxen snap ik heel goed dat het lastig is!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:48

Citaat:
Qua avondeten, nog geen idee.

Lekkere quiche met salade is lekker, of de wraps met chili concarne https://dagelijksekost.een.be/gerechten/chili-no-carne en dan een licht vers fruit toetje na een half uur.
Of het lekkere noten brood dat Margreata hier geplaatst had met een lekkere salade en als toetje zoete pannenkoekjes van boekweit
Is niet zo moeilijk allemaal en toch heel erg lekker. Dat brood kun je al van te voren maken.

Mocht ze aardappels willen eten, dan kun je biologische aardappels goed schoonmaken en dan in grove partjes snijden, deze in een voorverwarmde oven doen op een bakplaat met bakpapier, olijfolie royaal erop, zout, rozemarijn takjes er tussen en halve knoflook tenen :9 , dat kun je dan eten eventueel met een vega burger, royale notensalade, groente mix van allerlei groenten etc etc.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:05

Magrathea schreef:
Ik heb wel een vriendin die vegan is en nog rijdt, die pony had ze al langer en het is voornamelijk bosritjes op halster + barebackpad. Pony staat er heerlijk bij in een PP. Daar kan ik dan ook weer niet echt tegen zijn.

Hier heb ik zelf ook niet moeilijk mee en er zijn best veel situaties met paarden die ik ok vind!

Wel heb ik ontzettend veel moeite met een groot deel van het rijden en houden van paarden. Ik vind dat een paard buiten hoort, in groep, op een droge ondergrond met schuilmogelijkheid. Bij het rijden vind ik dat we zoveel verbloemen: geef eens een tikJE, met dat bit kan ik net wat meer doornemen (het is gewoon pijn doen, wees nou eerlijk), vraag wat meer door (is gewoon meer druk), etc. Zelfs de beste ruiter zal af en toe met druk moeten werken, en dat is echt niet altijd druk die geen pijn meer is. Merk dat ik daar meer en meer moeite mee krijg.

Mijn bijrijdpaard kan ik heel fijn rijden op hele fijne hulpen en hij vindt het volgens mij vaak echt leuk. Maar idd, je kunt echt niet ontkennen dat er gewoon druk bij komt kijken.
Op een los teugeltje buitenrijden lukt ons niet, wij kunnen hier enkel over de weg en dat lukt mij alleen maar als we regelmatig trainen. Ik ben ook best een controlefreak en perfectionist en er gewoon opzitten vind ik niets aan. Dan blijft het buiten ook niet veilig trouwens met de mijne.
We hebben jaren best fanatiek getraind. Nu het niveau wat hoger kwam, en we tegen wat dingetjes aanliepen (voornamelijk door accomodatie die eigenlijk ook niet goed genoeg is, was ik plots het plezier heel erg kwijt.

Maar goed, na dit paard begin ik er niet meer aan denk ik. Ik heb nu een half jaar amper gereden, wat voor mijn doen heel raar is. Weet ook echt geen weg met de extra tijd. Vind het ook niets om gewoon heen te gaan om te poetsen of zo.

Vorige keer op Horse event ook echt zoveel gezien waar ik niet achter stond en wat veel mensen normaal vinden. Maar nog erger: er waren combinaties die echt niet prettig waren, en veel mensen vonden dat ook las ik op bokt, maar dan doen we verdorie niets...

Ik heb ook een ex zwerfkat, al jaren. Weet niet of er hierna nog één komt. Ze is mijn liefste kindje maar we reizen ook veel en dat vind ik ook lastiger te verantwoorden naar haar toe. Vorige keer hadden we housesitters en dat was echt perfect.

Sheran: ik kook alles in 4-6-8 porties en eet meestal uit de vriezer :D Daar zonder is het wel lastiger ja.

O herbamare. Dat was 25 jaar geleden plots zo hip in onze wijk _/-\o_ :') het ging echt in elk gerecht. Ik weet nog precies hoe het smaakt maar heb er een beetje een degout van gekregen omdat het werkelijk in alles ging haha.

Qua energie en koken: ik zie er meer tegenop dan ik het dan ook echt lastig vind. Eenmaal bezig vind ik het altijd wel prima eerlijk gezegd.

Die aardappelen maken wij ook vaak Pien, zo lekker. We eten dan ook altijd veel te veel haha.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:57

Ik heb niet echt een gebrek aan tijd om te koken, maar ben na het werk altijd pas laat thuis. Rond half 7 en dan gaan de hondjes voor. Dus eerst een uur met de honden naar buiten. Daarna heb ik honger. Ik vind het dan makkelijk dat er al iets klaar staat en ik niet nog een half uur in de keuken sta. Ik vind koken heerlijk, maar dan zou ik ipv lekkere en gezonde dingen, vooral makkelijk klaar snacks eten. Door te mmealpreppen kan ik juist weer genieten van lekker een dagje in de keuken staan, en lekker eten :)

Wipher schreef: