De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:29

Wat een water de afgelopen weken. Mijn planten staan hoog in bakken waar het water snel wegloopt, dus op zich ziet alles er nog wel aardig uit, maar om nu even lekker in de tuin te gaan werken :n

Oogsten kan gelukkig nog wel: de worteltjes zijn eindelijk klaar om geoogst te worden, evenals de prei. We eten nog regelmatig bietjes en in het kasje groeit alles gewoon als...komkommer, tomaat en paprika. Komkommers ga ik maar gewoon inmaken, want daar valt niet tegenop te eten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:54

Er komt weer een flinke bak met regen aan... in mijn tuintje is het vooral nog een kwestie van het onkruid bijhouden. Straks nog wat courgettes afknippen en dan is het wel weer even klaar.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:33

Mijn kas heeft last van een heel vervelend miniscuul wit beestje die webjes maakt en al mijn planten worden geel en verdord...

Dus sperziebonen eruit getrokken, die waren echt op en dood. Watermeloen ook.
Paprika staat nog, daar zitten nog kleine paprikaatjes aan, maar ben benieuwd of die het gaan overleven.

Iemand een idee wat de beestjes zijn en wat ik eraan kan doen?
Ze zijn echt zo klein dat je ze bijna in je oog moet stoppen om te herkennen als beestje ipv irritant wit stipje

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:45

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:56

Idd spint.
Naar spul, ik had voor de verhuizing ook last van spint, niet dat ik ze zag, maar de kas was vergecen van roofmijten, die zijn dol op spint.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:07

Je, veel regen, hier ook.

Al m'n bloemkolen zijn opgevreten door de slakken en de broccoli werden geen mooie stronken. Ik heb er maar soep van gemaakt en dat smaakte prima. :)
KarinvdM schreef:
Al m'n pompoenplanten waren een tijdje allemaal verzopen en verdwenen, maar er kwam later toch nog eentje weer op en kijk nou! :)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Haha, het is geen pompoen maar een Cantaloupe.
Volgens een site waar ik op keek on mogelijk om in NL in de koude grond te kweken. Met dit weer zal hij ook zeker niet rijp gaan worden, vrees is.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:16

Hoi mensen! Ik heb lang niks meer gepost hier!

Begin maart dit jaar had ik dus witte bosaardbeien zaadjes besteld op ebay, en ik wou jullie nog even een update geven :).
Dit is de plant (een beetje zielig door de regen):
Afbeelding
En dit zijn de vruchtjes:
Afbeelding

Ben best tevreden. Had niet verwacht dat ik dit jaar al wat zou kunnen oogsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:07

Die zien er lekker uit!

Mijn witte aardbeien hebben niks gedaan.. Geen vruchten in ieder geval, heb ze maar in de volle grond gezet maar ik zie niet veel verschil..

Mijn gele frambozen gaan nu echt goed, heb er elke dag een paar van 1 plant.

Ik heb ook spruiten, wanneer horen daar echt spruiten aan te komen?
De planten zijn groot genoeg maar ik kan nog geen spruiten ontdekken..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:29

Hoe lang duurt het voor tomaten rood worden? Mijn planten zitten vol! Flink groot ook, maar allemaal groen :?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:32

Tomaten haal ik eraf als ze me groot genoeg zijn, ik laat ze binnen verder rijpen. Aan de plant duurt het me ook veel te lang en ben ik bang dat ze rot worden voordat ze rijp zijn.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:55

Kaka schreef:
Tomaten haal ik eraf als ze me groot genoeg zijn, ik laat ze binnen verder rijpen. Aan de plant duurt het me ook veel te lang en ben ik bang dat ze rot worden voordat ze rijp zijn.

Haal je ze er groen af en dan rijpen ze prima binnen?
Ik wacht tot ze rood zijn. Heb al zo'n 30 tomaten dit jaar uit mijn tuin gehaald :D.
Geen last van regenrot, zoals anderen hier.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:21

Ja, ze rijpen prima binnen. Zijn ook heel smaakvol.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:57

Bij mij ook veel regenrot. Alleen de tomaten onder glas doen het goed.

Ik haal ze eraf zodra ze een klein beetje rood worden. Dan laat ik ze binnen verder rijpen achter glas. Dat gaat het beste en minste kans dat ze alsnog rot worden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:25

Daarom geen tomaten gedaan de afgelopen jaren. Ze rotten zo snel weg!
Mijn pompoenen en courgettes doen het geweldig. Er staan al zeker 30 potten ingemaakte groenten in de kelder en er zal nog wel een ladinkje bij komen, aangezien er nog veel courgettes aan de plant hangen. De spaghettipompoenen worden enorm, ze smaken lekker en deze heb ik ingevroren. De gewone pompoentjes verwerk ik tot soep, voordat ik ze invries.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:36

Kaka schreef:
Ja, ze rijpen prima binnen. Zijn ook heel smaakvol.

Ik heb er vandaag weer een stel geplukt, ook een paar die nog groen zijn.
Eens kijken hoe dat gaat :D

Afbeelding

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:42

wij plukken ze ook groen en laten ze binnen rijpen. Zeker gezien de regen is dat toch wel ideaal.

hier geoogste punt paprika en gewone paprika
Afbeelding

Afbeelding
een bijna gestorven plantje gekregen van 't tuincentrum. Ik wilde hem een kans geven :')
volgens mij doet ie het. Heb er 2 gezet, een van deze grijze en een uchi kuri.Volgens mij komt de laatste niet echt op. Ben benieuwd. Er groeit een mega pompoen namelijk die nog niet oranje wil worden, maar te groot is voor een uchi. En verder groeien er alleen sier kalebassen daar.

Afbeelding
pruimen plaat cake gemaakt. Met moeite nog goede pruimen kunnen vinden. de helft was aan het rotten of had te veel harde plekken na de hagel schade in het voorjaar. maar deze was heerlijk!

Afbeelding
geoogste gele en groene courgette en bol courgette. bol courgette van 't werk mee genomen. Volgend jaar zaai ik die hier ook :j

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:46

Ziet er allemaal lekker uit :9

Ik baal dat mijn pompoenen het niet willen doen. Ik heb aan 2 enorme planten (allang getopt) 1 heel klein miezerig pompoentje zitten :( En ik vind pompoenen zo lekker.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:35

Ik top helemaal niets hier?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:29

Pieteritus1 schreef:
Daarom geen tomaten gedaan de afgelopen jaren. Ze rotten zo snel weg!
Mijn pompoenen en courgettes doen het geweldig. Er staan al zeker 30 potten ingemaakte groenten in de kelder en er zal nog wel een ladinkje bij komen, aangezien er nog veel courgettes aan de plant hangen. De spaghettipompoenen worden enorm, ze smaken lekker en deze heb ik ingevroren. De gewone pompoentjes verwerk ik tot soep, voordat ik ze invries.

ik heb ook spaghettipompoenen staan maar mij lukt het precies niet zo om er grote draden vanaf te krijgen bij klaarmaken. Mag ik vragen hoe jij ze klaarmaakt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:40

Vandaag nog een grote portie tomatensaus gemaakt:
Afbeelding
Maar op zich valt me de oogst wel een beetje tegen. Vorig jaar had ik enorme trostomaten, dit jaar zijn ze zo groot als druiven :=
En van de komkommerplant heb ik er pas 3 af kunnen halen. Misschien had ik wat meer moeten mesten. Ach, doe ik volgend jaar dan wel eens proberen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:22

Hier gelukkig genoeg rijpe tomaten, ook nog genoeg groene, maar im laat ze gewoon aan de plant rijpen, dan zij ze toch het lekkerste... Als ze ploffen door het vocht...sja, helaas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:27

Er was hier ook iemand die verstand heeft van fruitbomen snoeien toch?

Ik heb hier 2 appelbomen staan met het nodige achterstallig onderhoud (we zijn hier in maart komen wonen) en ik wil ze graag snoeien. Ik weet dat het niet de ideale tijd is nu, maar nu even wat grof onderhoud en straks in het voorjaar onderhoudssnoei moet kunnen toch?
De ene boom heeft enorm doorhangende takken en dat moet er dus allemaal af.
De andere boom heeft vooral rechte lange takken (horizontaal) maar volgens mij is dat ook niet goed, zitten geen knoppen of ogen aan.

En het grootste probleem; ze geven beide niet of nauwelijks vruchten, tenminste dit jaar. Ze stonden wel royaal in bloei en er hingen een handjevol appels in maar die vallen nu allemaal vroegtijdig uit door rot, ik heb er nog geen intacte rijpe appel in zien hangen.
Wat is hier het probleem? En als ik ze nu snoei krijg ik volgend jaar wel vruchten?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:56

Wat een prachtige resultaten op deze pagina zeg, gaaf :D

Ik heb hier een tijd geleden iets geplaatst, ik was begonnen met het zaden van plantjes in potten in huis, nu gaat dit super goed en heb ik al flink wat tomaatjes op! Helaas kwam ik er vandaag achter, na een weekendje weg, dat mijn aardbeienplant luizen heeft, en hij deed het net zo goed :/ Eigenlijk wil ik hem nog niet weggooien, hebben jullie misschien tips tegen de luizen?

Ik kan me iets herinneren met het maken van een spray met olie oid?

Edit: Ik heb een beetje zitten googlen en kom uit op spintmijten in plaats van luizen :/ Ze hebben een soort web gemaakt in de plant.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:20

Mini kersenboom snoeien, hoe?
Hoeveel haal ik er af wat laat ik zitten?
Eventueel kan ik een foto maken van hoe hij er nu uit ziet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:47

Alles wat te verticaal zit eraf en de rest inkorten.
Maar kersen moet je niet snoeien, in april pas.