de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:10

Oh die kalettes wil ik ook proberen!

Malenka leuke site is dat!
Maar waar heb jij die vaste kool bijv gevonden?

Die met die reuze bladeren?
Zoiets wil ik ook nog

Vind perma en voedselbos zo leuk
Maar alles aanplanten is zo duur en beetje bij beetje is lastig want eigenlijk moet er dan eerst een strook drastisch leeg gehaald waar
Ben nu van de heuvel zijkanten vd paarden een beetje perma aan het maken. Daar zou die kool goed passen!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:22

prompter schreef:
Ik zou het niet weten Germie, heb dat nog nooit gehad bij mijn aardappelen. Wel frustrerend!

Hier nog een plaatje van de kalettes. Het zijn een soort mini-boerenkooltjes, die net als spruitjes aan de stengels groeien. Het zijn mooie grote planten met een paarse stengel en nerven :)

[ [url=m/a3bCUy.png]Afbeelding[/url] ]

Wat grappig! Mooie kleur paars ook!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:46

Symke, van dat soort planten bestel ik zaden bij Vreeken. Die heeft het beste assortiment en is betaalbaar. In bepaalde delen van het jaar een erg lange levertijd. Maar dat is het mij waard. Ik zou ook nog voor je kunnen kijken of ik zaden over heb. Dat is best waarschijnlijk want een heel zakje is best veel.

Nog een leuke website met bijzondere plantensoorten is Palma Verde. Daar heb ik ook tot volle tevredenheid besteld.

Ik plant dus wel echt in delen en zaai zo veel mogelijk zelf. Want anders is het inderdaad niet te betalen. Gelukkig gaan meerjarige planten lekker lang mee en heb je er steeds minder werk aan. Dus ik zie het als een goede investering in de toekomst.

Oh! En Arborealis natuurlijk!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:00

Symke schreef:
Oh die kalettes wil ik ook proberen!

Malenka leuke site is dat!
Maar waar heb jij die vaste kool bijv gevonden?

Die met die reuze bladeren?
Zoiets wil ik ook nog

Vind perma en voedselbos zo leuk
Maar alles aanplanten is zo duur en beetje bij beetje is lastig want eigenlijk moet er dan eerst een strook drastisch leeg gehaald waar
Ben nu van de heuvel zijkanten vd paarden een beetje perma aan het maken. Daar zou die kool goed passen!

Je kunt ook kijken of je plantgoed zelf kunt stekken en enten en dan zelf eerst een beetje opkweken. Het plantgoed in Nederland is door de grote vraag erg duur inderdaad. En het plantgoed is klein dus wat dat betreft zou je niet veel achter lopen.

Wat staat er nu dan op die strook dat je het eerst helemaal leeg wil halen?

Degene die nog betaalbaar was is vorig jaar helaas overleden, ik weet nog steeds niet wat er met zijn voedselbos/kwekerij gebeurt is helaas.

Die kalettes zijn inderdaad erg leuk. Waar had je die vandaan?
Laatst bijgewerkt door Prairy op 20-07-23 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:03

Dat ook zeker! Ik heb nu dus een kaki onderstam staan waarvan de ent het niet heeft gehaald. Maar de onderstam doet het nog. Dus ik ga wel rondvragen of iemand enthout voor me heeft komend seizoen. Proberen kan geen kwaad en is inderdaad een stuk goedkoper dan nieuw plantgoed kopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:07

Zaden haal ik bij LIdl, Action, supermarkt, waar het eigenlijk maar uit komt. Wel vind ik die van de Action niet zo goed, daar wil de bieslook totaal niet ontkiemen.

Enthout? Ga je dan zelf ook 'lijmen'?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:24

Zeker! Heel leuk om te doen. Ik heb graag bijzondere soorten (net zoals Prairy ) en dan is op deze manier en collectie opbouwen echt veel beter te betalen. Je moet wel een beetje geduld hebben... dat dan weer wel.

Momenteel staan hier ook zo'n 75 paw paws te ontkiemen. Daar ben ik al ruim een half jaar mee bezig en de alleereerste blaadjes ontstaan nu pas. En pas over zo'n 7 jaar verwacht ik de eerste vruchten (als mijn gekozen exemplaren het zo lang overleven). Dan weet ik dus ook pas of ze lekker zijn... maar als ze dan lekker zijn kan ik daar wel enthout van snijden en op nieuwe zaailingen enten. Het is planten voor de toekomst.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:02

Wat grappig die kalettes, nog nooit van gehoord!

En leuk ook om zelf te enten! :)

Wij hebben hier coloradokevers op de aardappelen. In het begin veel larven eraf gemept in een emmer.
Tussentijds een poosje lakser in geweest, en nu is bijna al het groen van de planten opgegeten. -O-
Gelukkig kunnen ze wel uit de grond inmiddels, maar blegh wat een vieze beesten. :')
En nu hopen dat ze niet doorgaan naar m'n courgette en komkommer...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:09

Kalettes zijn heerlijk. Goed idee!

Heeft iemand nog (winter) bloemkool zaad over? De slakken waren de zaailingen te snel af helaas.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:51

Ik hoorde van de kalettes via de podcast van moestuinadvies.nl , en tot mijn verbazing had de intratuin er gewoon zaden van onder de naam boerenkoolspruitjes, dus een zakje meegenomen :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 12:46

MarrieLeen schreef:
Wat grappig die kalettes, nog nooit van gehoord!

En leuk ook om zelf te enten! :)

Wij hebben hier coloradokevers op de aardappelen. In het begin veel larven eraf gemept in een emmer.
Tussentijds een poosje lakser in geweest, en nu is bijna al het groen van de planten opgegeten. -O-
Gelukkig kunnen ze wel uit de grond inmiddels, maar blegh wat een vieze beesten. :')
En nu hopen dat ze niet doorgaan naar m'n courgette en komkommer...

Eraf zuigen met een kruimeldief schijnt goed te werken :P

Ik vind enten echt super leuk om te doen!

Ik had ook paw paw zaad bewaard en gezaaid maar te weinig water gegeven.

Nu vinden wij eigenlijk ook alleen maar het is lekker, het is nogal een bewerkelijke vrucht om te ontleden :')

Malenka, ik leerde van Taco Blom dat je met bijv appels van je zaailingen ook enthout kunt nemen en dan op een standaard onderstam zetten. Dan zou je binnen 2-4 jaar als het goed is vruchten hebben (geen idee waarom maar zo heb ik het opgeschreven). Misschien werkt dat ook wel voor de pawpaw. Moet je wel zaailingen willen opofferen denk ik haha. Ik heb helaas nog steeds geen vruchten aan mijn boompjes. Denk dat ze vooral ook te ver uit elkaar staan en ik heb weinig zin in bestuiven met de hand (als er al bloemen aan komen).

Ik had dit jaar voor mijn moestuin bijna alleen zaad van de Lidl gebruikt en ben er echt zeer tevreden over.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:42

Mijn eerste vijg *\o/*

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:38

*\o/* Super!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:30

DideH schreef:
Mijn eerste vijg *\o/*

[ [url=m/YX3xn7.jpg]Afbeelding[/url] ]

:9 !

Mooie kleuren bij de snijbiet <3
Afbeelding

6 extra bolletjes in de grond gedrukt van de Egyptische ui en inmiddels zijn ze allemaal aangeslagen :j
Afbeelding

Pompoentje gaat ook eindelijk wat vruchten maken
Afbeelding

En waarom heb ik mooie rode zonnebloemen gezaaid als die straks 2,5 meter hoog zijn en ik ze toch niet meer kan zien :')
Afbeelding

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 11:29

Hier gaat het echt heel goed met de No-dig moestuin volgens Charles Dowding *\o/* De eerste keer even wat extra werk met het karton/compost, maar dit is maar eenmalig. Wát een verademing! Ik heb nu oprecht minimaal 95% minder onkruid dan voorheen. Als ik per week in totaal 10 minuten bezig ben met mini onkruid eruit trekken is het veel, en dan moet ik er bijna naar gaan zoeken ook nog. Dus alleen op dat vlak al een aanrader! Veel tijd over.

Momenteel staan buiten: aardappelen, uien, wortelen, prei, bloemkool, broccoli, 2 soorten bonen, witte kool, koolrabi, knolselderij, pompoen en verschillende sla. De aardbeien heb ik zelf verprutst :+

In de kas staan: 4 soorten tomaten, 2 soorten paprika’s, komkommer, augurk, Luffa en basilicum. In pot nog munt, bieslook, oregano en peterselie.

En qua bloemen: dahlia’s, zonnebloemen, zinnia’s, rozen, stokrozen, afrikaantjes en oost-Indische kers.

Laats ook begonnen met voorzaaien voor het najaar in de hoop alles draaiende te houden!

Had ook even een foto gemaakt van wat er momenteel allemaal aan zit te komen, soms vergeet je stil te staan bij al dat moois:

Afbeelding

En vorig jaar voor de leuk:

Afbeelding

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:26

Leuk tuintje zo MissWeenie!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:27

MissWeenie schreef:
Hier gaat het echt heel goed met de No-dig moestuin volgens Charles Dowding *\o/* De eerste keer even wat extra werk met het karton/compost, maar dit is maar eenmalig. Wát een verademing! Ik heb nu oprecht minimaal 95% minder onkruid dan voorheen. Als ik per week in totaal 10 minuten bezig ben met mini onkruid eruit trekken is het veel, en dan moet ik er bijna naar gaan zoeken ook nog. Dus alleen op dat vlak al een aanrader! Veel tijd over.

Momenteel staan buiten: aardappelen, uien, wortelen, prei, bloemkool, broccoli, 2 soorten bonen, witte kool, koolrabi, knolselderij, pompoen en verschillende sla. De aardbeien heb ik zelf verprutst :+

In de kas staan: 4 soorten tomaten, 2 soorten paprika’s, komkommer, augurk, Luffa en basilicum. In pot nog munt, bieslook, oregano en peterselie.

En qua bloemen: dahlia’s, zonnebloemen, zinnia’s, rozen, stokrozen, afrikaantjes en oost-Indische kers.

Laats ook begonnen met voorzaaien voor het najaar in de hoop alles draaiende te houden!

Had ook even een foto gemaakt van wat er momenteel allemaal aan zit te komen, soms vergeet je stil te staan bij al dat moois:

[ [url=m/Cm40xK.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vorig jaar voor de leuk:

[ [url=m/5Guad5.png]Afbeelding[/url] ]

Leuk!! Ik deel dezelfde ervaring.
Alleen dat onze bloemkolen alleen nog maar heel veel blad hebben.. :') die van jou gaat lekker

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:42

Oh ik wil ook weleens zo'n perfecte broccoli kweken! Wat is het geheim??

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:51

Wat een leuke productieve tuin MissWeenie!

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 18:20

denice schreef:
Oh ik wil ook weleens zo'n perfecte broccoli kweken! Wat is het geheim??

Dank jullie! Haha Denice: geen idee! De een gaat ook sneller dan de ander terwijl ik in principe alles hetzelfde heb gedaan en ze op eenzelfde plek staan! Ik gebruik zoveel mogelijk biologisch, dus zaad, potgrond, eventuele meststof etc. Ik zaai eigenlijk alles voor per cel in kleine Charles Dowding trays en dan al snel verpotten naar een P7 potje. Daarna gaan ze wanneer ik tijd heb de volle grond in (al is dat nu dus het grootste gedeelte compost waarin ze groeien doordat ik bedden heb gemaakt met een laag compost). Oh en wat wel helpt misschien: ik heb de kolen hermetisch afgesloten staan in een speciale tent van 3,5x1,5 m tegen de duiven :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:33

Dat laatste zal het hem wel doen. Ik hen veel last van rupsen in de kolen.

Vandaag wat oogst in mijn nieuwe oogstmand:
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:39

Wat een leuke mand <3
En mooie oogst ook! Wat zijn je pompoenen snel rijp zeg! Hier zijn ze nog heel klein.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:58

Ik ben ook helemaal dolgelukkig met die mand. Thuis vonden ze het een belachelijke aankoop :')

Die pompoen kreeg ik van de buurman, geruild voor sla en bramen. Hij had er echt al heel veel rijp! Morgen ga ik tomaat-pompoensoep maken. Ik vind alleen dat schillen zo'n klus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:05

Pompoen schillen is vreselijk ja haha!
Ik doe ze altijd in plakken snijden die net iets smaller zijn dan mijn dunschiller, en dan dus met de dunschiller erover. Maar dan nog is het een pokkeklus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:10

Die oranjepompoenen hebben een eetbare schil. Anders roosteren in de oven en uitscheppen.